אגף הבינוי במשרד הביטחון פרסם היום (ה', 17.6.04) מכרז לחפירת תעלה בציר פילדלפי בדרום רצועת עזה, סמוך לגבול ישראל-מצרים.
על-פי המכרז, אשר התפרסם בעיתון הארץ, אורך התעלה יהיה כ-4 ק"מ ועומקה בין 15 ל-25 מטרים. העבודה המתבקשת על-פי המכרז - עבודות עבודות עפר, יצוב מדרונות ויציקת משטחי בטון.
באגף הבינוי אומרים, כי ההתקשרות במכרז תהיה למשך שנה עם אפשרות הארכה בשנה נוספת. גורמי ביטחון מסרו, כי התעלה נועדה למנוע חפירת מנהרות להברחת אמצעי לחימה ממצרים לישראל.
גורמי צבא אמרו, כי הוחלט לחפור את התעלה לאחר שהתברר כי אין אפשרות להרחיב את ציר פילדלפי. בצה"ל הכינו לפני כשנתיים תוכנית להרחבת הציר ב-5 ק"מ אך גורמים משפטיים לא אישרו זאת, ועקב כך נבחנה אפשרות לחפור תעלה.
הדיווחים הראשונים בעניין התוכנית המתגבשת להקמת המכשול, התפרסמו כבר באמצע חודש מאי. בשעתו דובר על פרוייקט יקר, שעלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים ושהקמתו תארך שנה לפחות.
הציר "החם" של הרצועה
"ציר פילדלפי" הוא הכינוי שניתן במפות הקוד הצה"ליות לכביש המערכת לאורך גבול ישראל-מצרים, מעזה ועד סמוך לאילת. אורכו הכולל הוא 220 ק"מ, וברצועת עזה הוא יוצר רצועה חולית לא סלולה שרוחבה - כמה עשרות מטרים.
מעברו השני של הציר, במרחק עשרות מטרים בודדים מחיילי צה"ל, ממוקמים אנשי משטרה מצרים. הקטע הבעייתי בציר נחשב לשטח ה"חם" ברצועה מבחינת היקף פעילות הטרור המתבצעת בו, והוא עובר סמוך למחנה הפליטים רפיח. לאורך הציר הוקם "קיר השיגומים" - מכשול פלדה עמוק וגבוה שנועד להקשות על חפירת המנהרות.
גורל הציר על-פי תוכנית ההינתקות
על-פי תוכנית ההינתקות בשלבים של ראש הממשלה, ישראל תמשיך להחזיק בציר פילדלפי גם לאחר פינוי רצועת עזה. "נוכחות זו הינה צורך ביטחוני חיוני", נאמר במסמך "במקומות מסויימים, ייתכן שתידרש הרחבה פיזית של השטח שבו תתבצע הפעילות הצבאית. בהמשך, תישקל האפשרות לפנות אזור זה. פינוי האזור יהיה מותנה, בין היתר, במציאות הביטחונית, ובמידת שיתוף הפעולה של מצרים ביצירת הסדר אמין אחר".