לאן נעלמו 4 תחנות אוטובוס משטח המועצה האזורית שער הנגב?: זו השאלה ששואלים עצמם לאחרונה מאות מתושבי היישובים שבשטח המועצה, הנאלצים לעמוד כעת במשך זמן לא מבוטל תחת השמש הקופחת של יולי-אוגוסט.
כשלושה חודשים חלפו מאז סיימה מע"צ (מחלקת עבודות ציבוריות) עבודות הרחבה של הכבישים סביב העיירה שדרות ובתחומי מועצת שער הנגב, מוכות הקסאמים. במהלך השיפוצים, עקרה מע"צ כמה תחנות אוטובוס, אולם כעת היא מתנערת מאחריותה להשיבן למקומן, וטוענת כי מדובר היה ב... "תחנות חד-פעמיות".
במועצת שער הנגב מצביעים על 4 תחנות חסרות: שתיים מהן מצויות בצומת כפר הסטודנטים איבים, לכיוון צפון ודרום, תחנה שלישית מצויה בצומת הכבישים 232 ו-334, לכיוון חוות השיקמים והקיבוצים דורות ורוחמה, והתחנה הרביעית ממוקמת מול מפעלי שער הנגב ובניין המועצה (את התחנה הישנה שנעקרה ניתן לראות מוטלת בצידי הדרך).
תושבת דורות: אנחנו לא מגיעים הביתה במסוקים כמו שרון
עירית בדולח מקיבוץ דורות מספרת, כי "מי שמחכה לתחבורה ציבורית צריך לעמוד בשמש ובגשם. קל להבין, שבין חברי דורות ורוחמה נמצאים גם אנשים מבוגרים מאוד, שכאמור, התנחלו פה מזמן, ואין להם מכוניות פרטיות, וגם לא מגיעים הביתה במסוקים כמו שכנם, ראש הממשלה".
"לנו", אומרת עירית, "תושבי הדרום הסובלים מקשיי המרחק, הסובלים מאבטלה וממצב ביטחוני קשה, לא מגיעה על-פי מע"צ אפילו תחנת אוטובוס, כי נגמר לה התקציב!... האם חברי דורות ורוחמה צריכים לחכות לקסאם שייפול (כמו הפצצות המצרים במלחמת השחרור, וכמו הגניבות שהיו נחלתם בתקופת הפדאיון) כדי לזכות בגג לראשם?".
פניות רבות למע"צ לא הועילו
גם פניות רבות של ראש המועצה, אלון שוסטר, מהנדס המועצה, דודי פיינברג, וגורמים נוספים בה למע"צ, נענו שוב ושוב בתגובות תמוהות, ומתחמקות.
אינג' יורם טוטובסקי, מנהל תחום הפיתוח במע"צ, כתב למשל כי "מע"צ עשתה כל שביכולתה כדי להחזיר את התחנות למקומן. אין היום למע"צ תקציב לרכישת תחנות חדשות".
בתגובה, פנה פיינברג למהנדס מחוז הדרום במע"צ, אשר סגל, בו תהה לאן נעלמו התחנה בצומת מפעלי שער הנגב, בצומת לכיוון חוות השיקמים, וכן מדוע אין מחליפים את התחנה בצומת איבים, שלטענתו עומדת בצורה מסוכנת בשל השיפוצים.
"אין זה סביר שמדינת ישראל חורתת על דגלה את פיתוח החברה הציבורית, אוטובוסים ורכבות, ומשקיעה בכך מיליארדים, ומנגד מע"צ בסיום עבודה גדולה, לא מסוגלת להחזיר את התחנות למקומן", כתב פיינבג. "אין זה מקובל לבצע עבודה ולא להחזיר את המצב לקדמותו", הוסיף.
מהנדס בכיר במע"צ: מדובר בתחנות חד-פעמיות
בתשובה לפניית מהנדס המועצה, כתב מהנדס מחוז הדרום, אשר סגל, כי התחנות האמורות הן באחריות המועצה האזורית ולא מע"צ. "במקום שמע"צ מבצעת עבודות הרחבה או שיפור, היא מזיזה את התחנות מחוץ לתחום העבודה ולאחר מכן מחזירה אותן למקום".
"לידיעתך, התחנות הנ"ל הן כמו הרבה מצרכים בימינו - 'תחנות חד-פעמיות', מאחר וברגע הזזתן הן מתפרקות ואין מה להחזיר".
"לכן", מוסיף סגל, "לאחר שמע"צ משקיעה מיליונים בעבודות לשיפור הכביש, יש למועצה את העונג למצוא כמה אלפי שקלים כדי לקנות תחנות חדשות ובכך להיות שותפה לעשיה יחד עם מע"צ".
מועצת שער הנגב: נשלח למע"צ את החשבון
במועצת שער הנגב אמרו, כי "אין ספק שעקרונית, זו אחריות הרשות המקומית להצבת התחנות וכך היא עושה. אולם במקרה זה האחריות המלאה היא של מע"צ, שחובתה, ככל קבלן אחר, להשיב לקדמותן את התחנות שהיא עצמה עקרה והשביתה".
"בימים אלה מחפשת המועצה מימון לרכישת תחנות. את החשבון תגיש למע"צ ובמידה שזו תמשיך להתחמק, תשקול המועצה פנייה לערכאות משפטיות".
מדובר מע"צ נמסר בתגובה, כי "תחנות האוטובוס הוסטו על-ידי מע"צ לצורך ביצוע עבודות בכביש, אולם בשל מצבן הרעוע, הן התפרקו ולא ניתן היה להחזירן לשימוש. התחנות הללו באחריות המועצה האזורית ועליה לרכוש תחנות אוטובוס ולהציבן מחדש. כאמור, הנ"ל אינו באחריות מע"צ".