|
|
תירוש, השיפורים - בזכות התמקצעות המורים
|
|
|
|
|
תלמידי ישראל שיפרו את רמתם במקצועות מתמטיקה ומדעים, ונמצאים מעל הממוצע הבינלאומי. כך עולה מנתוני תוצאות בחינות ה-TIMSS הבינלאומיים, אשר בחנו את האוריינות המתמטית של תלמידים במדינות ברחבי העולם.
על-פי תוצאות הבחינות, דורגה ישראל במקום ה-19 מתוך 45 מדינות. מדובר בשיפור משמעותי לעומת תוצאות הבחינות בשנת 1999, בהם דורגה ישראל במקום ה-28 מתוך 38 מדינות שהשתתפו במבחן.
גם במדעים רשמה ישראל שיפור. בתחום זה דורגה ישראל במקום ה-23 מתוך 45 מדיניות. בכך שיפרה מיקומה והוצבה מעל הממוצע הבינלאומי. במחבן הקודם שהתקיים ב-1999, דורגה ישראל במקום ה-26 מתוך 38 מדינות. ישראל שיפרה את הציון במדעים ב-20 נוקודות, ובכך הצטרפה לשש מדינות נוספות, אשר שיפרו באופן מובהק את ציוניהם בתחום זה.
במשרד החינוך מדגישים כי השיפור בתוצאות הבחינה במתמטיקה נובע משורה של פעולות שנקט משרד החינוך, בהם: בחינה ומיפוי של הכשלים במבחנים הרודמים וסיבותיהם, מיסוד המיצ"ב, התמקצעות המורים, בחינה וניסוי של שיטות הוראה ועוד.
באשר לשיפור התוצאות במדעים, טוענים במשרד החינוך, כי השיפור נובע בעקבות מימוש המלצות ועדת הררי, ותוכנית הלימודים שהוטמעה במדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים באופן עקבי.
מנתוני בחינות ה-TIMSS עולה, כי 6% מהתלמידים בבחינות במתמטיקה היו תלמידים מצטיינים לעומת 4% ב-1999, 27% תלמידים טובים לעומת 19% ב-1999, 60% תלמידים בינוניים בהשוואה ל-49% ב-1999 ו-14% תלמידים חלשים בהשוואה ל-24% ב-1999.
נתוני הבחינה מעידים במקביל על צימצום פערים באוכלוסיה בין המגזר היהודי ללא יהודי. בבחינה במתמטיקה ב-1999 הגיע הפער בין מגזרים על 85 נקודות, וב-2003 עמד הפער על 40 נקודות בלבד.
בישראל, אחוז התלמידים אשר לא משתתפים בבחינה הינו הגבוה ביותר. בבחינה זאת לא משתתפים תלמידי המגזר החרדי ותלמידי מזרח ירושלים.
יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ, אמר כי "לגוף הבינלאומי האחראי על הסקר יש ביקורת איכות מהחמירות ביותר. כל מדינה שסוטה מהדגימה של ביקורת האיכות - אינה נכללת. למשל, אנגליה חרגה מהדגימה ולא נכללה. ישראל כן נכללה, ואם כך הדבר, סימן שעברנו את ביקורת האיכות".
פרופ' כץ ציין, כי במשך שלוש השנים האחרונות עברו כ-2,400 מורים בבתי הספר היסודיים קורסי התמקצועות, על-מנת להפוך אותם למורים מקצועיים למתמטיקה. "אני רואה את התוצאות האלה כסנונית הראשונה לעתיד טוב יותר", הוסיף פרופ' כץ.
גם מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, הדגישה את התמקצועות המורים כאחת הסיבות לשיפור בתוצאות. "הכל ביחד, כולל הטלת ספק בשיטות ההוראה ובדיקות שנערכו בתוך בתי הספר, הביאו לשיפור הרמה", אמרה תירוש.