עמותת האוטובוסים הציבוריים הזעירים (אוטובוסים של עד 15 מקומות), המאוגדת במסגרת איגוד לשכות המסחר עתרה שלשום (יום שני, 7.2.05) לבג"צ (תיק 1313/05) בדרישה להקפיא מיידית את התהליכים למכרז ההיסעים הארצי של החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ.
העמותה דורשת לבטל את הנוהל שהוציא שר הפנים, מכוח סעיף 9 לחוק הרשויות המקומיות (מכרזים משותפים), למתן אישור לפטור ממכרזים. לטענתה, הנוהל נוגד את חוק חובת המכרזים בניגוד לכללי המשפט המנהלי. כמו כן, העתירה מדגישה כי המכרז פוגע בעקרונות השוויון, חופש העיסוק והשקיפות הנדרשים במשפט המנהלי.
בפנייתה לבג"צ מציינת העמותה כי עד שנת 2003 הייתה נהוגה התקשרות חוזית ישירה בין הרשויות המקומיות לבין חברות ההסעות, וכל רשות מקומית פרסמה בנפרד מכרז אחיד למתן שירותי הסעות לתלמידים. משנת 2003 נכנסה החברה למשק וכלכלה, חברה בת של השלטון המקומי כגורם מתווך, כביכול מתוך דאגה לרשויות המקומיות.
בחודש ינואר 2005 פרסמה החברה למשק וכלכלה מכרז חדש למתן שירותי הסעות. מהעתירה עולה, כי הדרישות במכרז החדש מנוגדות לדרישות שקובע משרד החינוך כתנאי להשתתפותו במימון ההיסעים. כמו כן, המכרז עומד בניגוד לדרישות משרד התחבורה בהיעדר רשיון להיסעים.
בעתירה נטען עוד, כי במכרז קיימות דרישות בלתי סבירות הפוגעות בחברות הקטנות, כגון מחזור מינימלי בגובה 2 מיליון ש"ח. כמו כן, נטען כי החברה למשק וכלכלה מבקשת לגזור לעצמה עמלה בסך 6% מהסכום המקיף של המכרז, העומד על כ-1.1 מיליארד ש"ח, וזאת "שלא כדין וללא כל בסיס חוקי ממחזור העסקאות הנעשות ושייעשו ב'תיווכה'".
עמותת האוטובוסים הזעירים מייצגת יותר מ-55 חברות הסעה המפעילות כ-2,000 אוטובוסים, מסיעות כ-150,000 נוסעים ביום, ומפרנסת כ-10,000 בתי אב.