חלופת מכתבים בהולה ומסועפת נערכת בימים אלה בין גורמים מדיניים ומסחריים בארה"ב, יפן, חוף השנהב וישראל, על-רקע פרשת פירסום מפה מסחרית של חברת פוג'י, ממנה הושמט איזכורה של מדינת ישראל ובירתה ירושלים.
בסוף השבוע פרסמה הנהלת סובארו בארה"ב את ההודעה הבאה, המובאת כאן בתרגום מדוייק: "קונצרן פוג'י תעשיות כבדות, לא פרסם או הפיץ מפות מהסוג שאת תאורן שמענו. למעשה, הן מרכז שמעון ויזנטל והן הליגה למניעת השמצה בדקו שנית שמועות אלה, וקבעו חד-משמעית כי מדובר בשמועות שווא. מזה שנים שישראל הינה שוק חשוב מאוד עבור מכוניות סובארו, ואנו מקוים לעוד שנים רבות של המשך ההצלחה בישראל."
"הודעת הדואר האלקטרוני המכילה מידע מוטעה גם מבלבלת בין פוג'י תעשיות כבדות לבין פוג'י פילם, חברות נפרדות לחלוטין, שאינן קשורות לסובארו או לפוג'י תעשיות כבדות."
"סובארו אמריקה מוטרדת מאוד מכך שמספר אנשים שהוזנו במידע מוטעה, יקשרו את אירגוננו עם מעשים בלתי מקובלים כאלה. אנו נעריך מאוד את עזרתכם בהפצת המידע המתקן הנוגע לנושא זה."
ישראל פלדמן, מנהל השיווק של סוכנות יפנאוטו, יבואנית מכוניות סובארו לישראל, פרש בפני מחלקה ראשונה תיק עב כרס המתאר את ההתכתבות העניפה שנערכה בין המדינות השונות המעורבות בפרשה, ואשר ביקשו את סיוע הסניף הישראלי בתיקון והבהרת אי ההבנה שהחרידה את הנהלת סובארו.
עתה, עם התפזרות "ענן הקרב" מעל הדברים, מסתבר כי מדובר באי הבנה מצערת, אשר בסופו של עניין מוכיחה את החשיבות הרבה שמייחסת הנהלתה הבכירה של סובארו ביפן, לשוק הייצוא שלה בישראל.
מדברי ההסבר המפורטים שהועברו מהנהלת סובארו לסניפה בישראל, כהקדמת תרופה למכה, עולים הפרטים הבאים, המובאים להלן בלשונה של הנהלת סובארו ביפן:
"סוכן ערבי של חברת פוג'י פילם בחוף השנהב, ערך מפה ממנה השמיט את איזכורה של מדינת ישראל. שגרירות ישראל במקום העבירה את המידע ל"אתר אינטרנט חדש בשם Ynet" אשר פירסם את הדברים תחת הכותרת "פוג'י שכחה את ישראל".
"בין אלה אשר קראו את הכתבה היו שבילבלו בין פוג'י תעשיות כבדות (חברת האם של סובארו) ופוג'י פילם, ושלחו בדואר האלקטרוני בקשות הבהרה לסניף האמריקני של סובארו."
עוד מוסיפה הנהלת סובארו ואומרת, כי "לאחר הפרסומים ביקר נציג פוג'י פילם בשגרירות ישראל בטוקיו, הסביר את הסיפור האמיתי וביקש להעביר את המידע המעודכן למשרד החוץ הישראלי. הבהרה נשלחה גם לסוכן סובארו בישראל ו-Ynet פרסמה תיקון לידיעה. במקביל שולחת נציגות סובארו בארה"ב הבהרות אישיות לכל אחד מאלו שפנו אליה."
מעיון בארכיון Ynet עולה, כי למעשה כבר בכותרת הראשית נאמר כי "הסוכן של פוג'י," ולא "פוג'י" רבתי, "... שכח את ישראל". בגוף הכתבה מסופר כי לוח השנה נערך לקראת משחקי מונדיאל 2002, וכי המזכיר השני שבשגרירות ישראל בחוף השנהב התפעל מאכות המפה ורצה למסגרה לתלייה בחדרו, עד שגילה כי ישראל ובירתה הושמטו ממנה, באומרו כי "חשוב שידעו שזו חריגה לא סימפטית אותה יש לעצור כשהיא קטנה, עוד לפני שתהפוך לאופנה."
כתבת ההבהרה שפירסם אתר Ynet, מצטטת את דברי סגן דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, שמסר כי "ישראל מברכת על דברי נשיא פוגי'י שיגטאקה קומורי, ורואה בכך סוף פסוק לפרשה."
חטיבת המכוניות של סובארו היתה החלוצה מבין כל יצרניות הרכב היפניות, אשר ייצאה לישראל אף בשנות שיא כניעת המשק היפני לחרם הערבי. סובארו מיוצגת בישראל מאמצע שנות ה-60, ושנים רבות היתה היחידה אשר יצאה ישירות לישראל. דייהטסו וסוזוקי אשר הגיעו אחריה, ייצאו בדרכי עקיפין שונות ומשונות, ורק מיצובישי שברה את ההגמוניה של סובארו, בסוף שנות השמונים.
כל יתר יצרניות היפאניות, הונדה, טויוטה, מזדה וניסן, הואילו למכור מכוניותיהן לשוק הישראלי רק לאחר שבירת החרם הערבי, אשר הושג רק תודות להתערבותה הישירה של ממשלת ארה"ב.
התערבות זו באה כפיצוי לישראל על הבלגתה בזמן התקפות טילי הסקאד העירקיים על ישראל במלחמת המיפרץ, במגמה שלא לשבור את הקואליציה הערבית אשר גייסה ממשלת ארה"ב למלחמה במשטרו של סאדאדם חוסיין.