עשרות מצלמות אכיפה אלקטרוניות חדשות, תפוזרנה במהלך השנה הקרובה בכבישים מסוכנים ברחבי המדינה. המצלמות ימוקמו בכבישים האדומים אשר נימצאו כמועדים לתאונות עקב מהירות מופרזת. הפרויקט נערך במסגרת מאמץ לשיכלול האכיפה האלקטרונית ("א.א.") וקידומה לקראת תיפעול אוטומטי (אכיפה אלקטרונית אוטומטית - "א.א.א").
עלות פרויקט המצלמות מוערכת בכמאה מיליון שקלים. רבע מהסכום ימומן על-ידי חברת הביטוח אבנר, והיתרה נמצאת עתה בשלבי גיוס.
רפרנט המשטרה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עמיר נאור, מסר ל-Nfc כי כיום מתבצע פיילוט של אכיפה אלקטרונית בכביש מספר 4, בקטע שבין צומת מורשה, רעננה ועד צומת הרא"ה.
שילטי אזהרה גדולים מוצבים בכביש 4 מזה זמן ניכר, ומזהירים את הנהגים בפני המצלמות. הפיילוט הוכיח עצמו מבחינת הורדת המהירות הממוצעת בכביש, ועתה הוחלט על הרחבת הפרויקט לכביש קסטינה – באר שבע.
בכביש הדרומי קל לנהגים לפתח מהירות גבוהה מהמותר, ולפיכך נערכות בו עבודות תשתית לשילוש כמות המצלמות האלקטרוניות. במסגרת עבודות אלה מותקנים עמודי בסיס למצלמות, וחיבורי חשמל ובזק. במקביל להגברת האכיפה הנייחת, תוגבר בכביש באר שבע קסטינה גם האכיפה הניידת באמצעות ניידות משטרה.
התקנת עשרות מצלמות האכיפה החדשות ברחבי הארץ, הינו פרויקט עליו הוחלט באחרונה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הכנסת המצלמות החדשות לשימוש היא תוצאת מחקרים המעידים על הקשר בין מהירות הנסיעה וההסתברות למעורבות בתאונות דרכים.
המשטרה עוסקת עתה בפיתוח מרכז הפיענוח הממוחשב אשר ירכז את הנתונים שיגיעו מהמצלמות. המצלמות החדשות תשגרנה נתונים בזמן אמת למוקד מרכזי, ממנו יופץ המידע אשר יביא לבסוף לשיגור דוחות לנהגים.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, איציק אשל, מסר כי ניסיון דומה נערך ברחבי העולם, והוכיח לדבריו את יעילותו. באמצעות המצלמות האוטומטיות ניתן לנתח תאונות שתועדו בזמן אמת, ולאתר גורמים נוספים לשם הסקת מסקנות לשם מניעה עתידית.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הודיעה על החלטתה להכניס 150 מצלמות לשימוש כבר במהלך השנה הקרובה. הן תוצבנה ב-20 הכבישים המסוכנים ביותר המוגדרים כ"כבישים אדומים". המצלמות תוצבנה על גבי עמודים אשר יפוזרו לאורך הדרך. מספר העמודים יהיה גבוה פי שלושה ממספר המצלמות. פרישה זו תתבצע לשם הטעיה המכונה הצבת "דחלילים".
מטרת המצלמות החדשות היא ליצור שינוי דפוסי התנהגות הנהגים, על-ידי הגדלת הסיכוי לתפיסת העבריינים ולהענשתם בעבירות של נסיעה במהירות מופרזת ואי שמירת מרחק. מערכת האכיפה האלקטרונית האוטומטית החדשה תכלול את המרכיבים הבאים: יחידת קצה הכוללת חיישן לזיהוי עבירות, תקשורת נתונים אשר תעביר את עבירות התנועה למרכז פענוח באמצעות קווי טלפון, תקשורת סלולרית או לווינית, מרכז פענוח אשר יאויש על-ידי שוטר אשר יקבע את קיום העבירה וישלוף אוטומטית את פרטי בעל הרכב וכן מערכת אוטומטית להנפקת דוחות תנועה ומעקב אחר תשלום הקנסות.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, איציק אשל, אומר כי מטרת מערך האכיפה האלקטרוני היא להגביר את בטיחות הנסיעה בכבישים מרובי התאונות, ולהביא לכך שהנהגים ישמרו מרחק ויורידו את מהירות הנסיעה. הרשות עושה לדבריו מאמץ גדול ומשותף עם משטרת ישראל להקים את מערך המצלמות בדחיפות, בניגוד למצב הנוכחי בו מוצבות מספר מצומצם בלבד של מצלמות. חלק ממצלמות אלה אינו מופעל מסיבות של חוסר בתקציב למימון עלויות התחזוקה. המצלמות סובלות גם ממעשי חבלה מכוונים של נהגים עבריינים.
דפוס האכיפה האלקטרונית האוטומטית עשוי לסייע בשיחרור שוטרים למשימות אחרות, הדורשות מעורבות פיזית של כוח אדם מקצועי. פיילוט כביש מספר 4 הוכיח עצמו מבחינת הפיקוח על נהגים אשר צולמו נוסעים במהירות מופרזת, וכספים שניגבו בו עשויים לסייע בקידום הפרויקט החדש.