בית משפט השלום בירושלים גזר (24.07.05) קנס בסך 80 אלף שקלים, על חברת "השקמה מחסני מזון", בגין עבירה של הפרת חובת הצגת מחיר על טובין. על נאשמת נוספת, חברת "רמי לוי שיווק השקמה", הוטל קנס בן עשרת אלפים שקלים, בשל אותה עבירה.
שתי החברות עוסקות, בין היתר, במכירת מוצרי מזון ומוצרי מכולת שונים לצרכנים בחנויותיהן בירושלים. כנגד כל אחת מהן הוגש, בנפרד, כתב אישום, בו צויינו מקרים שונים בהן "לא הציגו מחירים על-גבי מרבית מוצרי המכולת שהוצגו לראווה למכירה לצרכן". בשלב מסוים אוחדו התיקים, והחברות הורשעו, על-פי הודאתן, בעבירות שיוחסו להן.
נציג ההגנה הגיש לבית המשפט אסופת מאמרים הלקוחה ממדור הצרכנות ב-Y-NET, המצביעה על כך שחיוב רשת שיווק בסימון כל מוצר ומוצר יוביל להגדלת העלות של המוצרים, וזאת משום שרשתות השיווק תגלגלנה את עלויות התפעול הקשורות בסימון המוצרים על ציבור הצרכנים.
בין היתר נטען באחד המאמרים, כי על-פי מחקר שנעשה בארה"ב, סימון המחירים מעלה את המחיר לצרכן ב-10% בממוצע. מאמר אחר ציין, כי בישראל נגרמה עליית מחירים של 4% בשל הצורך לסמן מוצרים. בית המשפט דחה קביעות אלה, ופסק, כי: "אין כל פירוט כמה רשתות שיווק נבדקו, כמה מוצרים נבדקו, במשך כמה זמן נעשה המחקר, ואין כל נקודת אחיזה מדעית לבדוק את נכונות הנתון הנ"ל".
אל מול חסרונות השיטה, כפי שהציגה אותם הסנגוריה, בחר בית המשפט לציין את יתרונותיו של סימון המוצרים הפרטני. ראשית, נקבע, חובת הצגת המחיר תפתור את הקושי של הצרכן, לדעת מחירו של מוצר בטרם הרכישה, וזאת כדי לכלכל צעדיו איזה מוצרים רכוש ואיזה מוצרים לא ירכוש לפי צרכיו ויכולתו הכלכלית.
בנוסף, יאפשר סימון כל מוצר ומוצר לצרכן להשוות מחירים של מוצרים מתחרים אצל משווק אחר, או אפילו אצל אותו משווק כשהמוצר באריזות וגדלים שונים. כמו כן, נקבע, "הטבעת מחיר על כל מוצר מקשה על המשווקים או יצרנים להקטין את תכולת המוצרים (תוך יצירת מצג שהמחיר של המוצר נותר ללא שינוי) כאשר בפועל משלם הצרכן אומנם את אותו מחיר אך מקבל תכולה קטנה יותר".
בהמשך דבריו, נתן בית המשפט דעתו גם לאפשרות של טעות ברישומים בקופה, וציין כי סימון המחיר על גבי המוצר יאפשר לצרכן להשוות את המחיר שנרשם בקופה אל מול המחיר המוטבע על המוצר.
לבסוף נקבע, כי קיימת גם אפשרות שצרכן, הנוטל את המוצר כדי לבחון את מרכיביו או כדי להכיר מוצר חדש, מזיז אותו ממקומו ולא מחזירו למקומו הנכון. "בקלות רבה יכול הצרכן לטעות באשר למחיר המוצר אם הסימון יהיה רק על-גבי המדף ולא על גבי המוצר עצמו. כשיש מגוון של מוצרים הניצבים זה ליד זה, חשוב וראוי הוא שיהיה סימון על כל מוצר ומוצר".
בסיכום דבריו, קבע סגן נשיא בית משפט השלום, השופט יואל צור, כי לסימון המחיר על גבי המוצר עצמו, "יתרונות רבים על פני אי סימון מוצרים או על פני סימון מחירם במדף".
לאחר שקילת כל הטיעונים לעונש שהוצגו בפניו, פסק בית המשפט על עונשי הקנסות, וכן הטיל התחייבויות כספיות נוספות על החברות, שלא לחזור על אותה העבירה בעתיד.