המפקח על הביטוח, איל בן שלוש, פירסם היום (ד', 3.8.05) רגע לפני פרישתו, את דירוג התלונות המוצדקות שהוגשו אשתקד נגד חברות הביטוח. בסך הכל, הוא אומר, נמצאו 266 תלונות מוצדקות. זהו נתון מענין, אך חסר חשיבות: המפקח שומר בסוד את הנתונים המרכזיים הנוגעים לנושא רגיש זה, של ציבור המבוטחים מול חברות הביטוח.
266 התלונות נמצאו מוצדקות לגמרי או חלקית. מהי החלוקה הפנימית - זה סוד. אבל, זוהי רק תחילת הדרך בהצגת הסודות הגדולה של בן שלוש.
קשה להאמין, אך בן שלוש אינו מתיר לציבור בישראל אפילו לדעת כמה תלונות הוגשו סך הכל נגד חברות הביטוח. לכן, הנתון של 266 תלונות מוצדקות אינו אומר הרבה. האם זה 10 אחוז, 30 אחוז או 50 אחוז מכלל התלונות?
לשם השוואה: המפקח על הבנקים בבנק ישראל מפרסם מדי שנה כמה תלונות קיבל נגד הבנקים, וכמה מהן נמצאו מוצדקות. גם נציב קבילות הציבור ונציב קבילות חיילים מודיעים מדי שנה כמה תלונות קיבלו סך הכל. האם בן שלוש חושב שהעסקים שלו יותר סודיים מצה"ל?
בנוסף, הנתון של 266 תלונות מוצדקות מטעה ומוטעה, ואינו מלמד דבר. מדוע? מפני שהוא חושב כך: הפיקוח על הביטוח קיבל X תלונות (סוד כמוס!) נגד החברות. הוא העביר כל תלונה לחברה וביקש את תגובתה. זו הגיבה באחת הדרכים הבאות: הודתה שהיא טועה, הודיעה שהיא מנהלת מו"מ עם המבוטח כדי להגיע להסדר, או עמדה על דעתה ודחתה את התלונה.
כל התלונות משני הסוגים הראשונים אינן נכללות בבדיקה של הפיקוח על הביטוח. הפיקוח בדק רק את המקרים שבהם: א) חברת הביטוח דחתה את התלונה וטענה שהיא צודקת, ו-ב) המבוטח הודיע לפיקוח, לאחר מכן, שלמרות הכל הוא עומד על המשך בירור התלונה.
ובכן: האם חברות הביטוח נותנות שירות טוב או רע למבוטחים? האם הן משלמות בסדר, או מתחמקות? מי מהן מצטינת לטוב, ומי "מצטינת" לרע? המידרג שפירסם היום בן שלוש איננו נותן תשובה של ממש על שאלות חשובות אלו, פשוט משום שרוב הנתונים הועלמו וצונזרו.
בן שלוש עוזב בסוף החודש את תפקיד המפקח. יש לקוות שיורשו ינהג בפחות סודיות, וימסור יותר מידע לציבור בנושאים כגון אלו.