חברת בזק זהב הקימה את פורטל הספקים לרפאל, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה. מדובר במערכת סחר אלקטרוני בין-עסקי של רפאל עם ספקיה.
מערכת זו מבקשת לקיים קשר מהיר ויעיל יותר עם רשת ספקים גדולה, המונה למעלה מ-3,500 ספקים, באמצעות קשר אלקטרוני שוטף של כ-200 אנשי רכש וקניינים ברפאל. בשלב זה המערכת פעילה בארץ. לקראת סוף שנת 2006, יורחבו הקשרים האלקטרוניים גם לארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק.
רפאל מפתחת ומייצרת מערכות נשק מתקדמות לצה"ל ולמערכת הביטחון, אך עיקר כוחה הכלכלי נובע ממכירות בשווקים בינלאומיים. החברה מנהלת מערכת קשרים עסקיים רחבה עם קהילת ספקיה.
אריה אלטר, מנהל תחום לקוחות אסטרטגיים בבזק זהב אמר "פורטל הספקים משקף את המדיניות העסקית של הארגון ובזק זהב מתאימה אותו לצרכיו המיוחדים של כל ארגון. במילים אחרות הפלטפורמה הטכנולוגית נבנית בהתאמה לגוף הרוכש ולמעשה בזק זהב תומכת בכל מבנה קובץ שהלקוח מבקש. בתצורה זו, כל ספק עם גישה לאינטרנט יכול לעבוד אלקטרונית עם רפאל, תוך שמירה על רמה גבוהה של אבטחת מידע".
לדברי יורם שחם, הממונה על תיאום רכש ומלאי ברפאל, בחברה יוצאות 40,000 הזמנות בשנה, ומטרת הפורטל לייעל את תהליך הטיפול בהזמנות אלו. "בעתיד נוכל להיות מעודכנים בסטטוס ההזמנות, העיכובים והסטיות בלוחות הזמנים המתוכננים ופערי כמויות מלאי".
לדבריו, רפאל רואה בספקיה שותפים עסקיים ופורטל הספקים החדש מהווה למעשה כלי נוסף שמטרתו לסייע להם לייעל תהליכים עסקיים עם רפאל. "הרכש ברפאל מבוזר לכיוון הפרויקטים. על-מנת לענות בצורה אחידה ומרוכזת לצרכי החטיבות הנמצאות במרכזים גיאוגרפים שונים, ולצרכי הספקים, הוקם פורטל אחד שמרכז את המסרים מול הספקים באופן אחיד ובכפוף למגבלות סודיות עסקית".
מאיר חמיש, ראש תחום מערכים לוגיסטיים בחטיבת ה-IT של רפאל: "בהתחלה חשבנו לפתח מערכת רכש ממוחשבת באופן פנים-ארגוני, אך לבסוף הבנו את היתרון שבהקמת מערכת כזאת על-ידי גורם חיצוני כמו בזק זהב. בזק זהב מספקת פתרון מלא - פתרון טכנולוגי ופתרון תפעולי - וזאת תוך התאמת הפורמט לדרישות של רפאל, עם ניהול רישום ותמיכה של HELPDESK וזהו יתרון גדול כאשר מטמיעים שינוי טכנולוגי במערכת גדולה".
בחברה מספרים, כי פרויקט הקמת פורטל הספקים יעשה בשני שלבים. בשלב א' של הפרויקט נבנה פורטל ספקים אינפורמטיבי, חד-סיטרי, כלומר פורטל שיציג סטטוס מלא של כל מערכת התקשורת של רפאל מול הספקים. מערכת זו תספק מידע מלא לספקים על מצב ההזמנות, החשבוניות והתשלומים, כפי שקיימים במערכת ה-ERP של רפאל. בשלב ב' של הפרויקט המערכת תאפשר העברת מסרים דו-כיוונית.
חמיש מציין: "יהיה זה צעד ראשון במימוש החזון של רפאל בהידוק הקשר של החברה עם ספקיה. המערכת עלתה לאוויר תוך מספר חודשים, וכך יכול הספק לצפות בכל נתוני האינטראקציה שלו עם רפאל. מערכת זו תחליף את הניירת, הפקסים והמערכת הקולית (IVR) שקיימת כיום ברפאל. באופן זה נחסך גם מהספק וגם מאנשי הרכש, הקניינים ואנשי הכספים ברפאל טלפונים רבים שהיו עושים לבירורים הנוגעים מצב הזמנה או חשבונית".
בהמשך הפרויקט יהפוך פורטל הספקים למערכת דו-כיוונית שתאפשר העברת מידע על-גבי האינטרנט. "המידע לא רק שיהיה שקוף לספק, אלא ניתן יהיה לקבל פידבק ואישור הספק", אומר חמיש.