הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, העניקה השבוע פטור למיזם משותף המכונה "הרשת הרביעית". המיזם הוא בין חמש רשתות פרטיות: רמי לוי שיווק השקמה, הפועלת באזור ירושלים ומודיעין, סופר דוש, הפועלת בבת-ים, א.ב.א ויקטורי, הפועלת באזור המרכז והדרום, כהן מחסני השוק, הפועלת באזור באר שבע ומ.מ.נ מחסני מזון, הפועלת באזור נתניה ואור עקיבא. המיזם המשותף אמור לפתח ולשווק מותג פרטי בעבור חבריו, וכן להוות פלטפורמה לרכישה משותפת של שירותים ומוצרים.
כזכור, לאחרונה נרכשה הרשת השלישית בגודלה - קלאבמרקט, על-ידי שופרסל באופן שהפחית את מספר הרשתות הארציות לשתיים בלבד. על-רקע זה קיימת חשיבות גדולה מאד לחיזוקן של הרשתות הקטנות הפרטיות דוגמת חמש הרשתות החברות במיזם "הרשת הרביעית".
על-פי בחינת הממונה על הגבלים עסקיים, במקומות בהם קיימת רשת פרטית פעילה, היא מביאה לעיתים קרובות להורדה משמעותית של המחירים לצרכן, וגורמת גם לרשתות הגדולות להוריד מחירים על-מנת להתמודד עם התחרות שהיא מציבה.
שתי הרשתות הגדולות זוכות למחירי רכישה טובים במיוחד מהספקים בשל הכמויות הגדולות הנרכשות על-ידן. על-רקע זה יש תועלת בהתלכדותן של רשתות קטנות, שאינן מתחרות זו בזו, לרכישה משותפת באופן שיקנה גם להן יתרונות לגודל בדומה לרשתות הגדולות.
פיתוח המותג הפרטי צפוי, לדעת הצדדים, לשפר את כוח המיקוח שלהן מול הספקים ולתת להן יתרונות לגודל ברכישה, מעבר ליכולתה של הרשת הבודדת. כן צפוי המותג לאפשר לחבריו פרסום באמצעי תקשורת ארציים ומכירה של מוצרים איכותיים במחירים נוחים יחסית.
הממונה ציינה בהחלטתה שהתחרות מול הצרכן בתחום הקמעונאות בישראל מתמקדת במקטע גיאוגרפי מצומצם יחסית. היות שהרשתות השותפות במיזם פועלות באזורים גיאוגרפיים שונים, ההסדר ביניהן אינו צפוי לפגוע בתחרות על ליבו וכיסו של הצרכן. מכל מקום, בהחלטת הפטור נאסר על הרשתות לתאם ביניהן את מחירי המכירה של המוצרים או כל תנאי אחר הנוגע למכירת המוצרים לצרכן.
הממונה על ההגבלים העסקיים מסרה, כי היא רואה את שיתוף הפעולה באור חיובי. המיזם המשותף יחזק את הרשתות הפרטיות מול רשתות השיווק הגדולות, הריבוע הכחול ושופרסל, ועתיד לחזק את התחרות במקטע השיווק הקמעונאי בארץ בכלל ולהצמיח יתרונות שצפויים להתגלגל גם אל הצרכן הסופי ולהיטיב עמו.