תוכנית ניצוץ (ניהול יצירתיות וצמיחה), של משרד התעשייה והמסחר, נבחרה כתוכנית לדוגמא בארגון המדינות המפותחת,
ה- OECD.
התוכנית מבוססת על שיפור החדשנות במפעלים בתעשייה המסורתית, בשילוב עם ידע אירופי, תוך שימוש בשיטות ניהול חדשנות ייחודיות שפותחו בישראל. עד היום השתתפו בתוכנית 200 מפעלים בגודל של 10 עד 500 מועסקים.
תוכנית ניצוץ, מסייעת למפעלים לאתר כיוונים ופרוייקטים של חדשנות. מפעל המעונין לחדש, מקבל מומחה לשיטות חדשנות ויצירתיות, שמנחה את צוות החדשנות של המפעל.נציגי התוכנית הם: מנכ"ל תמ"ס, יוחנן לוי, ורכז תוכנית ניצוץ, ניר בן אהרון.
בתחילת יישום התוכנית בשנת 1997, מומן רוב תקציבה על-ידי נציבות האיחוד האירופי, כחלק מתוכנית המו"פ האירופית. כיום התוכנית ממומנת במלואה על-ידי משרד התמ"ס, עלותה כ- 1.5 מיליון שקל והיא מסייעת ל- 50 מפעלים בשנה.
ממחקר הערכה של התוכנית, שנערך לצורך הצגתה בכנס של ה- OECD, עולה כי המפעלים שהשתתפו בה, כמעט ולא נפגעו מהמיתון. יותר מזה, הערכה קודמת שנעשתה לתוכנית בשנת 1999, הראתה שביצועי המפעלים מהתעשיה המסורתית, שהשתתפו בניצוץ, דומים לביצועים של מפעלי היי-טק, שבאותה שנה זו חוו פריחה והם גבוהים בהרבה מהביצועים של כלל התעשייה המסורתית באותו גודל.
שרת התעשייה והמסחר, דליה איציק, ציינה כי לחדשנות יתרון בהגדלת המכירות. לדעתה זוהי אחת הדרכים הטובות לסייע לתעשיה לצאת מהמשבר ולתת אופק חדש.