|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ללא רחמים

מסיפורי המקרים המובאים בספר עולה המסקנה המצמררת שקיימות מחלקות שמסוכן לאשפז בהן אדם קשיש או חולה סופני. במקרים רבים מתקבל הרושם שבמקום להשקיע מאמץ בהצלת חיים, מנסים לקצר את חיי החולים בהרדמה, מבלי להתייעץ עם המשפחה או ליידע אותה
07/05/2007  |     |   ספרים   |   תגובות

סכנה - אשפוז

הכל החל כאשר אביו של ד"ר אילן זמיר אושפז בבית חולים בגלל אנמיה וחולשה. בהמשך התברר שהוא חולה בלוקימיה, ומצבו הלך והידרדר מיום ליום. אף שד"ר זמיר הוא רופא בהכשרתו, דחה הצוות הרפואי כל בקשה מצדו לקבל תשובות ברורות לגבי הטיפול באביו, שנראה לו תמוה.

לאחר כשלושה שבועות של אשפוז נפטר האב. ד"ר זמיר הגיש בקשה לעיין בתיק הרפואי במטרה להתחקות אחר כל שלבי הטיפול, אך לתדהמתו נתקל בסחבת ביורוקרטית. לאחר התכתבות ממושכת קיבל מסמכים חלקיים, ורק לאחר יותר משנה התקבלו המסמכים החסרים, שמהם עולה האמת העגומה: עקב גילו המבוגר של החולה הוחלט כי אינו מתאים לטיפול כימותרפי אלא לטיפול חלקי בלבד, שכלל זריקות מורפיום אף על-פי שלא סבל מכאבים; הוא לא קיבל שום הזנה פרט לחצי ליטר נוזלים - גלוקוז 5% (שתי כוסות) ליום בלבד!, עד שנכנס למצב של חוסר הכרה וגסיסה ומת.

אפשר שכל זה היה נשאר בגדר סיפור אישי, אלא שהמחבר בחר לפרסם את מסקנותיו בכמה עיתונים. הוא החל לקבל גל פניות של אנשים שסיפרו על מקרים דומים שקרו במשפחותיהם, ועלה בו החשש שלא מדובר בטעות אנוש או ברשלנות מקרית. בעקבות המידע שקיבל, החליט ד"ר זמיר לחקור את הנושא ולפרסם את ממצאיו בספר זה. אכן נעשתה כאן עבודה מקיפה של ראיונות עם משפחות, איסוף מידע מכתבות בעיתונים ומספרים, בחינה מדוקדקת של החוק בארץ ובמדינות אחרות בנוגע להמתות חסד וראיונות עם חולים סופניים.

מסיפורי המקרים המובאים בספר עולה המסקנה המצמררת שקיימות מחלקות שמסוכן לאשפז בהן אדם קשיש או חולה סופני. במקרים רבים מתקבל הרושם שבמקום להשקיע מאמץ בהצלת חיים, מנסים לקצר את חיי החולים בהרדמה, מבלי להתייעץ עם המשפחה או ליידע אותה. עובדת היותו של המחבר אדם דתי ניכרת לאורך כל הספר, המביא גם פסקי הלכה, מאמרים וראיונות עם רבנים המבהירים את עמדת היהדות המתנגדת להמתות חסד. כדי לאזן מעט את התחושה הכבדה, מובאות דוגמאות של רופאים ומוסדות רפואיים שבהם ניתן טיפול אנושי גם במצבים סופניים.

הספר קשה מאוד לקריאה אך חשיבותו רבה, שכן מטרתו להעלות את המודעות בקרב הציבור לסכנות הקיימות בבתי החולים. המחבר קורא למשפחות להפסיק לקבל את דברי הרופאים בחרדת קודש, להתעקש לקבל מידע מקיף אודות מצבו של החולה ודרכי טיפול בו ולהיות שותפים בקבלת החלטות בצורה שוטפת. והעיקר- לא לעזוב חולה במחלקה לבד אף לרגע!

בהקדשה כותב המחבר: "הספר מוקדש לאבי ז"ל ולאלפי חולים ובני משפחותיהם, אשר נפגעו מזלזול, רשלנות, אדישות ועקשנות של רופאים, ובמיוחד לקורבנות "המתות החסד" הגלויות והסמויות, ולאלה החיים והבריאים שלגורלם אני חרד".

בהמשך מתכוון המחבר להקים "בנק מידע" בנושא, ולשם כך הוא מבקש מהקוראים להעביר אליו מידע רלוונטי שברשותם.

[שלומית רז. הסקירה התפרסמה ב"חיים אחרים" - הירחון הישראלי לרפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית. גיליון 126 מרס 2007. www.altlife.co.il]

"המתות חסד" בישראל

אם חשבנו שאירועים מזעזעים של "המתת חסד" יכולים להתרחש רק בצרפת או באמריקה, מתברר להוותנו שטעינו, התופעה מצויה גם אצלנו, בישראל, על אף היותנו "רחמנים בני רחמנים".

עם התפשטותה של תפיסת העולם המטריאליסטית המשווה ערך רק להישגים גשמיים, הרחמים והמצפון מתמוססים והחברה מתנהגת כמו מכונית שאיבדה את הבלמים. תפיסת העולם המוליכה לביצוען של המתות חסד מבוססת על שתי הנחות: א. טובת הכלל עדיפה על טובת היחיד. ב. טובתו של החולה הסופני בעצמו מחייבת לקצר את חייו בשעה שאיכות חייו מתדרדרת ואין להם עוד טעם.

כתוצאה משתי הנחות אלה לוקחים לעצמם אלה שמאמינים בהן את הזכות להחליט מתי יש לקצר את חייו של חולה ומתי להאריכם, ולאלה שמתנגדים להשקפת עולמם הם קוראים באופן פרדוקסאלי אכזריים ומוגי-לב, שבהימנעותם מקיצור חייו של החולה מוסיפים סבל על סבלו, בלא טעם.

יש המוכנים להסכים עם "המתת חסד" רק אם תעשה באופן פסיבי, כגון ניתוק ממכשירים או מניעת מזון, נוזלים, חמצן ותרופות, אולם מתנגדים לה במידה ותעשה באופן אקטיבי כגון על-ידי הזרקת חומר רעיל. אולם ההבדל בין שתי השיטות הוא סמנטי בלבד, שהרי התוצאה היא אחת, ואין החלוקה נועדת, אלא כדי להשקיט את מצפונו של מי שמבצע את ההמתה הפסיבית - כאשר הוא מבצע המתה פסיבית "מצפונו" שקט, שהרי הוא "רק" ניתק את המכשירים מהחולה ולא הזריק לו קוקטייל קטלני, ולדעתו אין זה בבחינת רצח.

על-פי החוק בישראל, "המתת חסד" אקטיבית אסורה בהחלט. אם נעשית פעולה שכזאת בבית חולים כלשהו, עלול הרופא המבצע לעמוד לדין באשמת הריגה. המתה פסיבית לעומת זאת אינה אסורה על-פי החוק, ואף נתפסת בעיני חלק מהרופאים כנורמטיבית ולא כמעשה קרימינאלי.

בראיון לעיתון מעריב [י"ד כסלו תשנ"ט] הודה רופא בכיר: "המתות חסד פסיביות הן מעשה של יום ביומו בבתי החולים". במשרד הבריאות הצטדקו: "אי חיבור של חולה סופני למכשירי החייאה אינה בבחינת 'המתת חסד', אך לעומת זאת לאף גורם אין רשות לנתק ממכשירי החייאה חולה שמצבו לא מוגדר כמוות מוחי". בפועל, ישנם רופאים שאינם מתייחסים כלל להוראה זו. הם לא מכריזים על הכוונות שלהם בפומבי ואינם פונים לבקש רשות בכל פעם שהם אכן מתכוננים לעשות זאת, בדיוק כפי שהגדיר אותו רופא בכיר: "מעשה של יום ביומו בבתי החולים". פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות, נשמע נחרץ, ואף ביטא זאת בקביעה ברורה: "חד-משמעית, אין 'המתות חסד' בישראל".

כשהתאשפז הגאון הגדול, הרב שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל, בערוב ימיו בבית החולים, ניגש אליו פרופסור אחד ואמר לו: "קשה לי לקבל את מה שנאמר על-ידי חכמינו ז"ל: 'טוב שברופאים לגיהינום'". הרב השיב שהוא מצטער שאינו יכול להסביר את אמרת חז"ל זו, כיוון שהוא חושש שמא הפרופסור יפגע. הפרופסור הצהיר שאינו נפגע כלל ואפשר גם אפשר להסביר, אולם הרב עמד על סירובו. לבסוף, משרבו ההפצרות וההבטחות, אמר הרב: "אם אתה רוצה לדעת את פירוש האמרה של חז"ל, תיגש לפרופ' פלוני ותשאל אותו", וכאן הוא נקב בשמו של בן שיחו עצמו, והוסיף שאין אדם בעולם שמבין את מאמר חז"ל יותר טוב ממנו".

כוונתו היתה שכל רופא טוב צריך שיעשה מידי פעם חשבון נפש עם עצמו, ובודאי ימצא בעשייה הרפואית-מקצועית שלו דברים הצריכים תיקון,

ולמשל, שמא ארע לו שלא סייע למטופל ככל יכולתו, שמא לא נטל עצה מרופא עמית כאשר התעורר אצלו ספק לגבי הטפול המתאים, או שמא התעקש על טיפול מסוים, שלא היה נחוץ, או אף מזיק, או שמא לא הודה בטעותו, הסתיר מידע מהחולה ומבני משפחתו, מנע את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שהיה נחוץ לחולה והעדיף חולים בעלי אמצעים על פני מחוסרי אמצעים. אין רופא שלא טועה, וגם רופא מפורסם ובעל שם טועה לפעמים.

על המיטות בבתי החולים שוכבים בני אדם חולים. מאחורי רבים עבר עשיר של עשייה פורייה, משפחה אוהבת, קרובים וחברים. החולה איננו עוד מספר אלמוני, אלא אישיות, נפש בגוף חי ונושם, נושא מטען של רגשות, חרדות וייסורים, ומצפה לקבל יחס אנושי גם בשעותיו האחרונות.

ללא רחמים -
הצד האפל של הרפואה

חכמת חיים היא מתנה
עבור לילות ללא שינה
עבור בגידות של חברים
עבור דמעות של אהובים
עבור פרידות פתאומיות
בשורות רעות וייסורים
עלבון וסבל, אכזבות
וחלומות מנופצים...
בספרים מצויה היא בשפע
אך מהם החכמה לא לומדים
אין לה ערך ושווי בכסף
מחירה הוא - חיים!
מתוך ספר השירים "לנפץ אשליות".
מאת: אילן זמיר


הקדמה

בשני דברים ישראל לא הודתה מעולם: ביכולתה הגרעינית ובקיומן של "המתות חסד" בין כותלי מוסדותיה הרפואיים. אולם בזה מסתיים הדמיון שבין השתיים, שכן היכולת הגרעינית ידועה ומפורסמת לכל, ואילו "המתות החסד" הן אחד הסודות השמורים ביותר במדינה.

בספר שלפניכם נחשפות פרשיות מזעזעות שהתרחשו בחדרי חדרים של בתי החולים הציבוריים, תחת מעטה כבד של סודיות רפואית. פרשיות שמעידות ש"המתות חסד" אכן מתקיימות בישראל, ושלא הכל שפיר ב"ממלכת הרפואה", בניגוד לתדמיתה המקצועית והמוסרית הטהורה.

מדובר בתופעה מקוממת המקשרת, באופן פרדוקסאלי, בין שני מושגים הופכיים: המתה - וחסד, כאשר פעמים רבות אין המדובר, אלא ברצח ללא רחמים של חולים סופניים, שלא מרצונם ושלא בידיעתם, דבר הנוגד את ייעודו של מקצוע הרפואה, שתכליתו להאריך את חייו של האדם ולא לקצרם, ואף נוגד את החוק.

למרבה האירוניה, הספר שלפניכם, שמטרתו להתריע נגד תופעת "המתות החסד" הנעשות במדינת ישראל, יוצא לאור סמוך לקבלתו בקריאה ראשונה בכנסת (6 בדצמבר 2005), של "חוק החולה הנוטה למות", אשר לפיו יוכלו חולים סופניים לבחור שלא לקבל טפול, ולהביא לקיצור חייהם. למרות היות החוק מקושט במילים משפטיות מפולפלות, ולמרות שהוא מתיר רק המתות חסד על-פי בקשת החולה, אין החוק אלא נדבך נוסף בהידרדרות החברה הישראלית אל תהומות הניהיליזם. (בסוף הספר תמצאו נספח שבו הבאנו את תמציתו של החוק החדש).

פרט לבעייתיות שיש בחוק, בכך שהוא נותן היתר להימנע מלתת טפול לחולה סופני על סמך עדותם של קרובי משפחה או חברים (שמעידים שכך היה רצונו של החולה), אשר עלולים להיות נוגעים בדבר, וכן בהיתר להימנע מלתת טפול אף אם החולה איננו מתייסר בייסורים, אלא סתם כך מאס בחייו, מביא החוק החדש לפגיעה חמורה בערך "קדושת החיים", בהכשירו קיצור חייהם של חולים, אם כי בתנאים מסוימים, מכל מקום, מיום קבלתו ואילך יקל מבחינה נפשית, על כל מי שירצה לקצר חייו של חולה, לעשות כן, בין באופן אקטיבי ובין באופן פסיבי, בין בידיעתו והסכמתו של החולה ובין שלא בידיעתו והסכמתו - כיון שכבר נחצה ה"קו האדום" של קדושת החיים, שוב לא יקשה לחצותו פעם נוספת, אף אם יעשה הדבר בניגוד לחוק.

אף כי "המתות החסד" הן אכן התופעה החמורה מכולן, אין הן הביטוי היחיד לזלזול ולחוסר הרחמים של הצוות הרפואי כלפי מטופליו, הביטויים לכך חוזרים על עצמם בווריאציות רבות ושונות.

כמי שחווה על בשרו את הרגשת חוסר האונים, שבאיבוד היכולת להשפיע על הצלת חייו של אבי בימיו האחרונים, וזכה ליחס מנוכר ומשפיל מצד הצוות הרפואי, יחס שמנע, לדעתי, את האפשרות להציל את אבי מן הטפול הכושל בו "זכה", ואשר הביא למותו הלא טבעי ובטרם עת, אני חש צורך ואף חובה לשתף את הציבור הרחב במה שקרה לי, ובודאי גם קרה וקורה לרבים אחרים המצויים במצבים דומים. איני מאחל לאף אדם את מה שעבר עלי, אולם אם בכל זאת יצטרך מישהו להתמודד עם מצבים כאלה, אני מקווה שהמידע שבספר הזה יקל עליו את ההתמודדות.

מותו של אבי הותיר בי את התחושה המעיקה שיתכן שהסתלקותו בלא עת נבעה, בין היתר, מזדון ליבם של גורמים במערכת הרפואית, ולכן החלטתי, כרופא במקצועי, לחקור את המקרה בניסיון להתחקות אחר הנסיבות האמתיות שהביאו למותו. החקירה היתה מלווה בקשיים שנבעו, בין השאר, ממאמציו של בית החולים להעלים ולטשטש מידע חיוני מתיקו הרפואי של אבי, אולם בסופה הגעתי למסקנות ברורות לגבי נסיבות הסתלקותו. בהמשך אספתי עדויות של אנשים אחרים שעברו חוויה דומה בבתי חולים שונים ברחבי הארץ, וכן ליקטתי אינפורמציה מאמצעי התקשורת, עד שנגלתה לנגד עיני התופעה במלוא מימדיה המפלצתיים.

המידע הרבגוני והייחודי המרוכז בספר שלפניכם, עושה אותו, בנוסף על אסופה של ספורים אישיים, גם למדריך רפואי ומשפטי, שיוכל להועיל לכל מי שבריאותם וחייהם שלו ושל בני משפחתו יקרים ללבו.

מטרת הספר להפר את דממת המוות השוררת סביב התופעה החמורה של "המתת החסד" הגלויה והסמויה, על-ידי חשיפתם של מקרים מזעזעים שהתרחשו בין כותלי בתי החולים, ובכך לעורר את הציבור לפעול על-מנת לעצור את התהליך האכזרי הזה, וגם לעורר את החולים ובני משפחתם שלא לסמוך על הרופאים בעיניים עצומות, ולהיות מעורבים יותר בתהליך הרפואי כדי שיגדלו סכויי הצלחתו.

כללתי בספר סיפוריהם של אנשים שיקיריהם נפטרו בלא עת בבתי החולים. בחלק מהמקרים, משיקולים משפטיים ואתיים, העדפתי לשמור על חיסיון שמם של בני המשפחה ובית החולים, באחרים לפי דרישת המשפחות ועל אחריותן פרסמתי את השמות של הנוגעים בדבר ושל בית החולים בו התרחש האסון.

בהוצאת המחבר. הספר ניתן להשיג ברשתות סטמצקי, צומת ספרים, תמיר וחנויות לספרי קודש.
תאריך:  07/05/2007   |   עודכן:  08/05/2007
שלומית רז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ללא רחמים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עין שם
8/05/07 10:25
2
מוטי ב
8/05/07 16:21
3
מירה222
8/05/07 17:50
4
נעמה
9/05/07 15:47
5
צילה
9/05/07 15:54
6
יגיל.ב.
12/04/08 21:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פתח דבר
04/04/2007  |  גרשון אקשטיין  |   ספרים
במדינת ישראל מוכת הטרור והתקשורת, ניתן לתמוה על הופעתה רק כעת של אסופת המאמרים בנושא טרור ותקשורת "כשהאויב נכנס אלי הביתה". הספר, המרכז כמה מאמרי מפתח בתחום יחסי תקשורת / טרור, מהווה ציון דרך חשוב בהבנת היחסים המעוותים וההדוקים שבין השניים, שהעורכים, תמר ליבס ופול פרוש, קובעים כי הם "חיים בסימביוזה טראגית". מרגרט תאצ'ר קבעה כי "הפרסום הוא החמצן של הטרור" ועורכי הספר מסבירים כי "טרור הוא צורה צינית וברוטאלית של תקשורת".
25/03/2007  |  יהודה וגמן  |   ספרים
בימים אלה יצא לאור הספר בדרכי שלום - עיונים בהגות יהודית, מוגשים לשלום רוזנברג. הספר, בעריכת פרופ' בנימין איש שלום, ראה אור בהוצאת בית מורשה בירושלים.
20/03/2007  |  פרופ' שלום רוזנברג  |   ספרים
ישראל פרץ היה מוכר לי עד כה כעיתונאי וכאיש פרסום, והנה התגלגל לידי ספר חדש שלו, ספר לילדים ושמו "לא כל יום פורים" בהוצאת קווים, 2007, 40 עמודים.
04/03/2007  |  הרצל חקק  |   ספרים
הספר "שופרות של מרד", בהוצאת מכון ז'בוטינסקי בישראל, מספר על 17 שנה שבהן תקעו חברי בית"ר, האצ"ל ו"ברית הבריונים", בשופרות בכל מוצאי יום הכיפורים למרות האיסור של שלטונות המנדט הבריטי, ומביא את עדויותיהם של התוקעים. "המבצע בוצע על-ידי עשרות מתנדבים לאורך 17 שנים, בהן נהפך הכותל מסמל של גלות והשפלה למקור של גאווה לאומית", אומר המחבר זאב גולן.
26/02/2007  |  יוסי אחימאיר  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il