|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

המאבק על צלם אנוש והמלחמה על הזיכרון

עיון מחודש בספר של מחבר שהלך לעולמו: "המאבק", רומן מאת אהרן ירושלמי, הוצאת ירון גולן, 544 עמ', 1998 ניסיון להבין את חיינו היום ומאבקנו הלא נגמר לאור ספר שמתאר תקופה בלתי נשכחת
22/09/2010  |   הרצל חקק   |   ספרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
אהרן ירושלמי ז"ל

ספרו של אהרון ירושלמי נשאר רלוונטי גם לימינו אלה. המאבק שלו הוא המאבק שלנו. אהרן ירושלמי פורש בפנינו יריעה שלא נשכח לעולם: תקופה כל-כך רחוקה במבט כל-כך קרוב, כל-כך אינטימי וצורב. החיים במחנות שבויים בימי מלחמת העולם השנייה, המסתור בבתיהם של תושבי עיירות שונות, הבריחות הנועזות - כל אלה מתוארים במכחול של אמן הזוכר כל פרט, המרגיש כל גוון של רגש ושל תקווה.

הרומן משופע בתיאורים מרתקים של חיים בדירות מסתור ביוון. דרך התיאור של המאבק האנושי מצליח ירושלמי לשזור את עלילת הקיום של העם היהודי: אנו חשים את חרב ההסגרה המאיימת מעל בכל רגע, את הלבטים, החששות, את אימת החיים כצל נרדף, ובצד כל זאת הניסיונות להתערות בקרב הפרטיזנים ביוגוסלביה.

אבל, כל אלה ומעללי הבריחה המדהימים הם רק תפאורה לבניין האמיתי, שהציב אהרן ירושלמי: הזיכרון. מהות האדם כאדם. היכולת לשרוד ולשמור על ערכים אנושיים בתקופה כל-כך מפלצתית. כשאתה קורא את הדברים, את ההרהורים, את חשיבות הערך האנושי, אתה נזכר בייחודו של העם הזה, את מאבקו לחירות.

בסוף המסע האחרון אל החופש, כאשר הגיבור וחבריו עוזבים את העיירה היוגוסלבית טופוסקו ורואים כבר את האור המתקרב מקצה המנהרה, מעיר לו אחד החברים: "בעוד זמן מה אם נצליח להיחלץ מארץ זו, איש מאיתנו לא יזכור אותה". באותו מעמד נותרה ההערה הבוטה ללא מענה, אך כיום, ממרחק שנים, כותב המספר תשובה לאותו חבר לנשק ומעמיד באור אחר את מקומה של אותה עיירה נידחת: "אתה טועה, זכרה נצרב בקרב. כל כפר, כל שביל, כל תנועה שעשינו, כולם יהיו חרוטים במוחי. אבל לא אמרתי זאת במלים. כי זה המקום...שנתחזקה בי התקווה" (עמ' 542).

הקריאה הקולחת במסכת האירועים המרתקים אינה צריכה להשכיחנו שמדובר בספר שהוא הרבה יותר מיומן חוויות מסעיר. ירושלמי מעצב דמות של לוחם הבוחן את עצמו, את התמורות העוברות על חבריו, את הסערה המטלטלת את התקופה ואת סולם הערכים שלה - ולרגע אינו חדל מלבדוק את זהותו, את השייכות והקשר שלו לאנשים הזרים שעימם כרת ברית כדי לשרוד, כדי לנצח את החיה הנאצית.

גיבור הספר נאבק על הזכות להילחם כחייל חופשי וכל דרך אחרת פוגעת בערך המאבק. כאשר האונייה סופגת מטחי אש של מטוסי הקרב הגרמניים ופלוגתו נופלת בשבי הגרמני, חש הגיבור תחושת אובדן קוסמית: "הזמן התנכר לנו והתלכד בשורות האויב נגדנו. הלילה, שכה מיהר להסתיים, נישל מאיתנו את הזכות לחופש. מרגע זה ואילך, שוב לא נהיה חיילים בתוך מסגרת צבאית...אנו שבויים!" (עמ' 15).

החלוקה האתנית במחנה השבויים מבהירה לגיבור היהודי כי היותו חייל בבריגאדה בריטית אינה מזכה אותו בשוויון עם חבריו האנגלים. די מהר הוא נוכח שנקלע למצב קיומי מהותי יותר, לתובנה קשה - לשבוי חיים אחרים וחושים אחרים: "חוש הריח שלו מחריף, פתע מתחדד-מתביית בתוכו חוש ששי, שהתקהה בחייו האזרחיים. תאמרו: כמו אצל חיה. אכן, עד כדי כך" (עמ' 17).

האבחנה הזו בין מצבי אנוש ומצבים הפוגעים בצלם האנוש מלווה את הגיבור לאורך כל הקורה. התחושה היא, שאנו צופים במסכת של אירועים צבעוניים ומותחים, אך כל העת היד על הדופק: הגיבור בוחן את רגשות חבריו, את קשרי האנוש עם התושבים היוונים המסכנים חייהם כדי להסתירו, את מסכת פחדיהם, רגשי הקירבה והרעות יוצאי -הדופן, החשדות, החששות. מי שקורא באפוס הזה של המאבק, חש אט-אט שהוא חלק ממסע רגשי, מהרפתקה אנושית די סבוכה, די קרובה.

אתה חש שאתה נכנס לעורו של הגיבור, שותף לחרדותיו, לאהבותיו, לתקוותיו. השאלה עולה מאליה: מה מניע בחור צעיר להותיר מאחור בארץ ישראל, אישה וילדה קטנה ולצאת לדרך לא ידועה בשירות הבריגאדה הבריטית כחייל ארץ-ישראלי? הגיבור הנמצא בדירת מסתור ביוון, נראה לנערה היווניה, הלני, המסתירה אותו כטיפוס של אידיאליסט וחולם. הגיבור כמו משיב לה בהרהורי ליבו: "אין זה חלום, נערה. ביקשתי לומר לה. רק חזרה אל המקום, שממנו נעקרתי. הוועד הלאומי, הלני, קרא לצעירים להתנדב לצבא הבריטי כדי ללחום בנאצים. ובן-גוריון חצב בלבבות. ומהר רקמו דבריו עור וגידים. האירועים, הלני, באו דחוסים זה אחרי זה, עד שאבד לי שעון הזמן. והנה אני כאן, הלני, אחד מתוך חבורה...רעבה שביקשה להגיע לחופש" (עמ' 177).

הקשר שאבד עם המשפחה בישראל מופיע בהבזקי מחשבה על האישה והילדה, קטעי זיכרון מתל אביב שטופת השמש, הזיות ודאגות. השילוב בין הקטעים המסעירים הקורים בהווה לבין הבזקי זיכרון ומחשבה אלה, יוצר פריזמה אנושית שדרכה אירועי ההיסטוריה לובשים פנים אחרות. היסטוריה דרך עיניו של היחיד.

הגיבור מקנא בחבריו המקבלים מכתבים מן הבית, מאנגליה, ויודע כי מצבו קשה: אסור לו להזדהות בקרב שוביו כיהודי ישראלי, ורק באמצעות תחבולה הוא מצליח בסוף הדרך לקבל מכתבים מהאישה בשם בדוי, כשגם היא נושאת במכתביה זהות בדויה. הגיבור חש צורך לקבל מכתבים כדי לשמור על קשר עם העולם האנושי, לחוש שדואגים לו, והוא נענה לפניית מתנדבות אנגליות המאמצות אותו כחייל שבוי ומעבירות לו מכתבים וחבילות. גם בנושא זה נותן ירושלמי לכל הקשר הזה מאבק על צלם אנוש: "המכתב מכיל מלים שבכוחן להחזיר את השבוי אחורה אל ההווה. עיניו רואות את החיוך, את העצב, את הגעגוע. ואולי פה ושם הוא מבחין בכתם. זו דמעה שנשרה מעינו, מעינם של הכותב, של הכותבת. המלים מעניקות לשבוי את התחושה של האני הנגזל. את הכאב על אובדן החירות. מלים, שעוקרות אותו לרגע מן ההווה ומחזירות לו את הצלם של אדם החופשי. את הצלם האנושי" (עמ' 363).

באופן זה חושף הגיבור באומץ דמות של רופא המשרת במכונת המלחמה הנאצית. רופא השיניים מקבל את השבוי המתלונן על כאבי תופת בשיניו ומבשר לו כי בפיו שלוש שיניים חולות. לגיבורנו השבוי ברור שהנה תכף יעקור הרופא את שלוש השיניים, בלי כל ניסיון טיפול או ריפוי. כאשר השבוי מוזמן לסדרת טיפולים נוספת, הוא שואל בתמיהה את הרופא: "האם באמת, באמת יש סיכוי לרפא את שיניי החולות?". הרופא משיב לו: "הבט בי... האם באמת אתה סבור, כפי שרווחות הדעות, שאינני יצור אנוש?" ובסוף השיחה מסכם: "דע לך, כי אין שום מקום שאין בו אדם. ואתה שים מחסום לפיך, ואל תספר אפילו לחבריך" (עמ' 419). הרופא הגרמני חושש, שסיפורים על התנהגותו האנושית והרגישה עלולים לפגוע במעמדו בתוך ההיררכיה של צבא הכיבוש הנאצי. מתברר לנו, שגם במכונה הנאצית, היו חיילים, שידעו לשמור על צלם אנוש. בתקופה כה קשה ומפלצתית שבה שבויים מנסים לשרוד ולהיאבק על דמותם וערכיהם, גם בצד הרע היו נשמות טובות.

במהלך השנים שבהן הוא יוצר קשר עם משפחות יווניות, אנו עדים לקשרי אהבה וידידות עם צעירות יווניות, והרגשות בין אנשים זרים משני עברי המתרס מצוירים בקווים דקים ועדינים. גם הפריטה על מיתרי המתח המיני נעשית בעט מינורי ומאופק.

מיוחדת במינה היא פרשת הקשר בינו לבין מאריצה, אחת הנשים באחוזת הגרף, שם שוהים חבורת חיילים בריטיים במעמד של שבויים. אט-אט נרקם קשר מיוחד בינו לבין מאריצה. הצעירה הגרמנייה מבקשת מעט חום ותקווה. היא איבדה בעל במלחמה ויודעת במבט לאחור כי בעלה מת כאיש אס.אס למען מטרה לא צודקת. מאריצה והגיבור מחפשים משענת וקשר זה אצל זה, ורק בסיוע אומץ ליבה והסתכנותה, מצליחה החבורה לברוח מן המחנה באמצעות סירה, מפה ומצפן שמאריצה מצליחה לגייס עבורם. סיפור הקשר הזה מרתק, עדין, וכובשת לא פחות ההסתודדות וההזדהות של השבויים סביב האהבה המוזרה הזו: קנאה עצורה ועם זאת קורטוב של פרגון ותמיכה בחברם השבוי. מול מוראות המלחמה ואכזריות החיה הנאצית, נרקם כאן סיפור כה צובט, כה מעודן, כה טרגי. הגיבור יודע, כי בבית מחכה לו אישה אוהבת, וכי מעט החום שהוא מעניק למאריצה רק מיטיב עם האישה האומללה הזו, אך באותה מידה הוא מיטיב עם שהותו הקשה בנכר ללא אהבת אישה. רגעי החום בין השניים בבור החצץ הנורא, כשכל רגע עלול להופיע זקיף גרמני ולתופסם, רגעים אלה מצוירים ברגישות, בעין דומעת: אהבה טראגית, מכמירה, נוגעת ללב.

אותה ראייה של הסופר הבוחן עצמו כל העת, החושף שוב ושוב את הזווית האישית הכואבת של האירועים - וכך אנו עדים למבט מקרוב על מוראות המלחמה. המספר כואב את הצלקת הנותרת בטבע בשל הקרבות וההפגזות: "בדרך מצ'אסמה חלפנו על פני כפרים. מאות גני פרי ונוי מוזנחים עצים קורסים מכובד פרי הדובדבנים, תפוחי עץ ואגסים ללא יד קוטפת. פרי חמד, שנועד לתועלתו של האדם נושר ארצה ונרקב. קשה לשאת את העובדה שהכיליון נגזר על הפרי..." (עמ' 522).

אין זה ספר רגיל שבו מתארים ביובש תלאות מלחמה והפגזות או עלילות מקובלות ומוכרות בנוסח מצ'ואיסטי של מחנות שבויים. חשוב למספר להעביר לנו את הפילוסופיה, שמאחורי הזמן שהתנכר לגיבוריו, את הפרספקטיבה והתחושה שיש במבט לאחור, באותה שיבה מאוחרת לכל אשר קרה - השכול, הכישלון התקווה: "מצאתי את עצמי תמה, שמא במשך הזמן הלא רב ששהיתי בארץ זו החמצתי משהו, משהו עמוק יותר משנאה, פחד, הרס והרס? ואם כן, מהו אותו דבר שהחמצתי, לראות, להבין, לדעת? אולי אומללות הגורל הרובצת על תושייה ? בדומה, אולי לאומללותו של קין, שנגזר עליו להיות נע ונד כל חייו, נחרץ עליהם להילחם איש נגד רעהו כל הימים... שאלה נכבדה ומטרידה נוספת הייתה, לאן פנינו מועדות? והעיקה עליי התודעה, כי אנו נעים על גחלים רושפות כל העת?" (עמ' 533).

אהרן ירושלמי היטיב להעמיד רומן אוטוביוגרפי חי, נושם, מרתק ועם זאת רווי חוכמת חיים וכאב.

יפה לסיים רשימה זו בציטוט שמביא הגיבור במהלך מחשבתו על האירועים ההיסטוריים הטרגיים שבהם הוא השתתף ונבלע בהם: "לספר את קורותיה של טרגדיה היסטורית, זו משימה קשה ומבעיתה פי כמה מאשר ליטול בה חלק" (עמ' 498).

תאריך:  22/09/2010   |   עודכן:  22/09/2010
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המאבק על צלם אנוש והמלחמה על הזיכרון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרקון ולוחם אמיץ, שטן, שד ומלאך, כלה צנועה ונאמנה, אשת-איש פתיינית, זונה, מלך, שלושה גנבים, תלמיד חכם וטבח פשוט: אלו הן רק חלק מן הדמויות הצבעוניות המאכלסות את דפי הספר "סיגופים ופיתויים", המוקדש לדיון ב-13 סיפורים מתוך כתב יד פרמא 2295, אשר נכתב במאה ה-13 בצפון צרפת. סיפורים אלה, הידועים בחלקם בגרסאות שונות מספרות חז"ל ומקבצי סיפורים ימי-ביניימיים אחרים, ממזרח וממערב, זכו באשכנז לעיבוד ייחודי והם נדפסים כאן לראשונה.
20/09/2010  |  אביטל דוידוביץ'-אשד  |   ספרים
עד היום, אזרחי ישראל אינם יודעים מהו מעמדה ותפקידיה של אשת ראש הממשלה. הדוקטור אילן בן-עמי ערך מחקר בנושא, שעובד לספר "האישה שאיתו - חייהן הפרטיים והציבוריים של נשות ראשי הממשלה בישראל". הוא גילה, שנשות ראשי הממשלה הן דעתניות, משפיעות, מעורבות יותר משניתן לצפות מהן. כך למשל ראש הממשלה השני של מדינת ישראל משה שרת לא זז מטר בלי אשתו ציפורה. וגם אריק שרון נוהל על-ידי אשתו המנוחה לילי.
20/09/2010  |  רועי אורן  |   ספרים
הרומן ההיסטורי שכתב ניר ברעם הוא ניסיון מעניין, בעיקר משום שהוא מתיימר לחדור לנפשם של אנשים שאין למחבר שום קשר ישיר להם ולתרבותם. זהו גם ניסיון יומרני של סופר החי בתקופה רגועה להבין, לתאר ולהסביר את נפשם של אנשים שנפל בגורלם לחיות ולפעול בתקופה דרמטית סוערת באופן קיצוני, כאשר מחשבתו של המספר מתיימרת להיות חופשית מנגיעות הזמן והמקום ולכן אולי גם אובייקטיבית? בולט עד קיצוניות ברומן הזה קו נוקשה של הימנעות מלהביע עמדה ובוודאי זהירות מכל שפיטה. לצורך זה, ארועים אכזריים מנוסחים כמין דיווח יבש בלתי מעורב, שלא לומר מנותק מכל רגש.
18/09/2010  |  גד גזית  |   ספרים
שלושה חברים וחברה, שגורלותיהם מתערבלים זה בזה, החל בשנות השישים ועד לימינו, ברומן סוחף עז-ביטוי. דן רדלר, יליד רמת גן, שמחזהו הראשון "יותר מדי סושי" עלה לאחרונה בהצלחה בפסטיבל "פותחים במה" של בית לסין (וביקורת עליו תוכלו למצוא כאן), מגלה בספרו "משחק הכיסאות" כשרון כתיבה יצירתית מיוחד במינו. בשפה יפה, שוטפת, אך לא מייגעת. במשפטים ובפרקים קצרים, מתרחשת העלילה במקומות ובארצות שונות, בכל פעם עם גיבור אחר מהעלילה, הוא סוחף את הקורא הנפעם למקרא ההתרחשויות הקצביות. הכל כה ריאליסטי, מתוחכם, והרקע כה מוכר, עד שאתה מנסה לנחש מי הם הטיפוסים הללו - שוודאי מצויים בקרבנו בשמות אחרים. הכל נראה לי מוכן להפקת סרט או סדרה, בגלל עושר הרבדים, הטיפוסים והכתיבה החכמה והקלה כאחת.
15/09/2010  |  עליס בליטנטל  |   ספרים
הספר שותף סוד של דני יתום מתאר את חייו מימי ילדותו דרך התגייסותו לסיירת מטכ"ל, תפקידיו השונים בצבא עד להיותו אלוף פיקוד המרכז. לאחר מכן, מתמקד הספר בתקופת חייו כנושא תפקידים בכירים במערכת הביטחון ובמשרד ראש הממשלה, וכשותף בכיר לשיחות השלום עם הסורים והפלשתינים בשני העשורים האחרונים.
15/09/2010  |  עפר דרורי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il