אולי באחד מן הפרקים המרגשים ביותר, פרק שהוא כולו הספד על יהדותה הנכחדת של מזרח-אירופה בו היה נטוע כל עולמו אשר נחרב עליו, משרטט אברהם יהושע השל בדקדוק רב ובלשון פיוטית נהדרת ומלאת חן את קורותיה של התנועה החסידית ואת אשר ביקשה לחולל ולחדש בעולם כנגד או לעומת הגישה אשר רווחה בקרב יוצאי גירוש ספרד. בסופה של ההרצאה בה ישבו חילונים רבים אף נעמדו כולם ונאמר קדיש.
הספר החדש "אלוהים מאמין באדם" הוא מקבץ דרשות ונאומים אותם נשא השל במהלך תקופות שונות בחייו. עת שהיה מרצה בפני קהלי חוקרים וקבוצות אוניברסיטאיות והן בעת מאבקים על זכויות אדם. תחילתה של הפעילות בכתיבה וסופה במאבקי צדק ומוסר חברתי.
השל מציע גישה אחרת מזו הרווחת: הוא רואה באדם העוזר לזולת ביטוי לאלוקים וקורא לאדם לחפש את רגעי המסתורין בהם הוא נתקל כביטוי לבקשת האלוקים אותו. את מאבקיו הנועזים לשינוי יחס הנצרות ליהדות על-אף מעשיהם האנטישמיים לפני ובעת השואה ועמדותיהם המיסיונריות, הוא רואה כשיתוף אשר נתפש בעיניו כדבר מבורך ורצוי בין שתי דתות אלו הרואות בתנ"ך את תשתית אמונתן. הוא מודע להבדלים, ועם כל הקושי והמטענים האישיים-משפחתיים-נפשיים הוא קורא לשיתוף בין-דתי תוך הבלטת השוני.
תרגום עברי להשל - רק בשנים האחרונות
במהלך הספר ניתן לראות כיצד הוא מבקר את העולם המערבי על תפישתו את המרחב ושכחת הזמן; את הביקורות על היהדות החרדית אשר נתלית לטענתו בהלכה בלבד ללא אגדה על-אף שהאגדה וההלכה אינן דברים נפרדים אלא חטיבה אחת לשיטתו. גם האמירה לפיה הנבואה פסקה, היא בעיניו אי-הבנת המציאות ההיסטורית המתפתחת.
את הגותו של אברהם יהושע השל ניתן לקרוא בעברית רק בשנים האחרונות. הספר הזה לדוגמה שורשו בניסיונות הוצאה כושלים בשנות השישים, המשכו במותו של השל עד שראה בימים אלו אור הודות למתרגם דרור בונדי ושותפים נוספים.
זהו ספר הגות מרתק וחשוב. לטעמי, ניתן היה להחסיר דברים דומים שלעיתים חוזרים באריכות יתרה. הגותו של השל ותפישת עולמו הן אומנם חידוש לישראלים, אך האמריקנים רואים בו איש מחשבה עמוק. איש של צדק ומוסר אשר חי את האלוקים, מבקש אותו ומאמין בכל מאודו שהאלוקים אף מבקש אותו.
"אלוהים מאמין באדם", אברהם יהושע השל, הוצאת דביר ומכון שכטר.