|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

תרנגולת עיוורת

שולה הרטל חיה שנים רבות בצל סימביוזה חולנית עם אמה וספגה התעללות, טרור ודיכוי זה קרה לפני כשלוש שנים, בהיותה בת 74 היא התמסרה לספרים, שקעה בקריאה ובלימוד שלהם, ובתהליך של אנליזה עצמית, ללא עזרת מטפל או פסיכולוג, הגיעה לגילוי הסוד שאפף את חייה וכירסם באושרה
19/01/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
שולמית הרטל [צילום: דב הרטל]

"חני מתה למחרת היום המאושר בחייה". כך נפתח ספרה של שולמית הרטל, שראה אור בימים אלה. שולמית הרטל, פסלת ויוצרת שיטת הרטל לפיסול ברשת, נפטרה זמן קצר לאחר שהשיקה את ספרה האחרון - "תרנגולת עיוורת" - רומן אוטוביוגרפי המשלב אמת ובדיון.

בערב שלפני הלוויה מצאה יפעה, נכדתה של חני, גיבורת הספר, במגירת המטבח מתחת למגבות, רשימות שכתבה סבתה. עלילת הספר נעה בין עבר להווה, מדלגת בין סיפור חייה של חני, העולה מהרשימות שכתבה, לבין ימי "השבעה" והמשפחה המתאבלת.

לחני, בת דמותה של המחברת, יש את כל המרכיבים להיות מאושרת: זוגיות נפלאה, משפחה תומכת, ביטחון כלכלי וסיפוק מקצועי. ובכל זאת היא לא מאושרת. סוד מהעבר, סוד נורא כל-כך, שהיא מדחיקה ולא מסוגלת להתעמת איתו, הוא האחראי להיעדר אושרה. את הסוד, שטמן בחובו סכנת מוות לו היה מתגלה בטרם עת, היא מסתירה מעצמה וכמובן גם מהסובבים אותה, בראש ובראשונה מבעלה.

במחצית השנייה של חייה, נתקלת חני במקרה בערימת ספרים ליד מתקן המיחזור. היא מועדת עליהם ונפצעת. הספרים, ספרי פסיכולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה, משכו את תשומת ליבה. היא התחילה לעלעל בהם ולא הפסיקה. במשך חודשים הסתגרה בביתה, התבצרה במיטתה, והתמסרה לספרים ולמסע פנימי להבנת עצמה וחייה. במאמץ סיזיפי היא צוללת לעמקי נשמתה, מחפשת נואשות את החוליה החסרה בביוגרפיה שלה, את החלק שישלים את הפאזל.

יחד עם איריס, הפסיכולוגית, הן מחפשות את התשובה שתגאל אותה ותביא לה שלווה. במסע לפענוח הסוד, מוצפת חני בזיכרונות קשים מעברה, העומד בסימן סימביוזה חולנית בינה ובין אמה - סימביוזה ששרדה עשרות שנים ולא "מתה" גם אחרי מותה של האם.

לאורך מסעה היא צומחת ומשתנה. היא מגלה את כוחותיה, ולראשונה בחייה היא מוצאת את עצמה במושב הנהג - בעמדת שליטה על חייה. עם גילוי הסוד, התרנגולת העיוורת - כמו באגדות - הופכת לברבור.

שולה הרטל חיה שנים רבות בצל סימביוזה חולנית עם אמה וספגה התעללות, טרור ודיכוי. כפי שהיא מתארת בספר, גם היא עצמה נתקלה, בדרכה לפח המיחזור השכונתי, בסדרת ספרי לימוד של הקורס "פסיכולוגיה בחינוך", בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. זה קרה לפני כשלוש שנים, בהיותה בת 74. היא התמסרה לספרים, שקעה בקריאה ובלימוד שלהם, ובתהליך של אנליזה עצמית, ללא עזרת מטפל או פסיכולוג, הגיעה לגילוי הסוד שאפף את חייה וכירסם באושרה.

אולם רגשות מוזנחים ומודחקים לא באמת נעלמים. להתעלמות ולדיכוי יש מחיר שהולך וגדל ככל שהזמן חולף. שולה האמינה שהסרטן איתו התמודדה, הוא המחיר הגבוה ששילמה על ההדחקה ועל אי-יכולתה להתעמת עם הסוד. בדיעבד היא הבינה שכלי הביטוי היחיד, אך הלא מודע, ששיקף את סבלה הוא הפיסול. בין יצירותיה אפשר למצוא סדרות שלמות של פסלי אנשים סובלים ונשים עם כבלים.

"אריג חייה של הגיבורה נפרם על ידה לחוטים חוטים. בתעצומות נפש היא בונה "אני חדש". היא מצליחה לארוג אריג נפלא ואמיתי ומגלה את כישרונותיה ואישיותה שהיו חבויים שנים בקרקעית ישותה. זהו רומן של אהבה נפלאה ומסירות נפש המעוררים קנאה. ספר הנכנס אל הנשמה פנימה. קראתי בנשימה עצורה".

טובה בן דב, נשיאת ויצו העולמית


שולמית הרטל, פסלת, ויוצרת שיטת הרטל לפיסול ברשת, המקצרת את הדרך בין הרעיון לבין הגשמתו בתלת-מימד. למדה פיסול באוניברסיטה של מיניסוטה בארה"ב ובמכון אבני בתל אביב. הציגה 17 תערוכות בישראל, גרמניה וארצות-הברית.

למעלה מ-30 שנה עסקה בהוראת שיטתה והעמידה תלמידים רבים. סטודיו הרטל להוראת שיטת הפיסול ברשת התקיים 34 שנים ונסגר כשחלתה בסרטן. כמעט 2,000 תלמידים עברו דרכו. רובם ממשיכים ליצור, ללמד ולהעביר הלאה את השיטה. ספרה "קל וחומר - פיסול בשיטת הרטל", הינו ספר הדרכה לפיסול בשיטה אותה פיתחה.

שולמית למדה מדעי המדינה ופילוסופיה בבית-הספר הגבוה למשפט וכלכלה ועבדה שבע שנים בעיתון הארץ. פרסמה עד-כה ארבעה ספרים. "תרנגולת עיוורת" הוא ספרה החמישי, הרומן הראשון פרי עטה. ילידת הארץ, לה ולבעלה, ד"ר דב הרטל, שלושה ילדים ושמונה נכדים. זמן קצר לאחר השקת הספר, הלכה שולמית הרטל לעולמה.

פרק ראשון

חני תבין מתה בבוקר שאחרי היום המאושר בחייה. האם זה אומר שהיא מתה מאושרת? בחודשים האחרונים לחייה הייתה ספונה במיטתה הענקית. ערימות ספרים מימינה ומשמאלה. מחברות, כלי כתיבה וגם מחשב. כשלא הייתה במיטה היא ישבה במרפסת.

קהל עצום ליווה את ארונה. חלקו חשב שהיא מתה מטרשת נפוצה. בחודשים האחרונים, היו שטענו, כי ראו אותה נתמכת בקירות ביתה ואפילו נפלה פעמיים. וזה נכון. והיו לה בעיות בשרירי העיניים.

היו שזכרו שלפני שנים הייתה חולה מאוד. היה לה סרטן. אולי חזר? אבלים אחרים שליוו אותה, לחששו שזה בגלל הספרים. איך ספרים יכלו לגרום למוות? מה היה בספרים הללו שגרם למוות פתאומי כזה? אולי רק נכדתה יפעה תגלה. יפעה מצאה דברים שסבתה כתבה לפני מותה. יומן? רשימות? מכתב? גם זה עוד לא היה ברור.

שם, במגירת המטבח, מתחת למגבות היא מצאה את הטקסטים, לפני ארוחת הערב. מישהו החביא שם את הדפים בכתב ידה של סבתה. האם היא בעצמה? האם רצתה שמישהו ימצא את זה? הרבה שאלות העסיקו את יפעה. שאלות שהסיחו את דעתה בהלוויה, וגרמו לה לפסוע לצד כולם, מחוץ לזרם המרכזי. מבחינתה זו לא סתימת גולל, יש לה כמה עשרות עמודים שמחכים לה בבית וממשיכים את קיומה של סבתא. היא נוכחה בהלוויה אבל בכל הוויתה חיה את הדברים שקראה לילה קודם לכן:

יקרים שלי, לא תאמינו. גם לי קשה להאמין למה שהיד כותבת. אני הולכת לחפש את עצמי. כן. בגילי. לא על הר קרח ולא על אי-בודד. לא בהודו ולא בדרום אמריקה. יש מי שצולל למעמקי הים ויש מי שמסתכן וחודר לבטן האדמה או ללוע הר געש עשן, שדבר שם אינו צומח.

גם אני מסתכנת. צוללת למעמקים. גם שם רותחת החומצה ותוססת. אבל אני בבית, מאושרת שאני עושה את זה. הכי מתאים לי בבית.
"יקרים שלי". ברבים. ככה נפתחו הרשימות האלה. סבתא פונה אל כל המשפחה, הרהרה יפעה. היא הרימה את מבטה, סוקרת את סביבתה ומקשיבה. דווקא הקרובים ביותר טענו בתוקף שחני לא הייתה חולה כלל. שבריאותה הייתה מצוינת ורוב הזמן ממש קרנה, כאילו מצאה אוצר. אבל איש לא חלק על כך שאנשים בריאים לגמרי לא מתים פתאום. אפילו שתי אחיותיה לא בדיוק הבינו מה קרה. יממה שלמה שכבה גופתה במקרר של חברה קדישא. בנה אלירם סיפר שחיוך היה שפוך על פניה של אמו. שמץ חיוך שפוך גם על פניו של רובי, בעלה. אומרים עליהם שאין, פשוט אין עוד זוג כזה.

בנר שני של חנוכה בדרכנו למסיבה, קפצנו, אבא ואני למרכז המִחזור השכונתי. ידינו עמוסות עיתונים, בקבוקי פלסטיק וקרטונים. ליד מתקן המִחזור שכנה בנחת ערימת ספרים מסודרים בפאת המדרכה. לא ראיתי אותם מבעד לערימות הזבל שנשאתי.

נתקלתי בהם והשתטחתי אפיים ארצה. הקרטונים התפזרו, העיתונים עפו ברוח, הבקבוקים התגוללו ברעש. כואבת כולי אחזתי בקרסולי. מנסה לשאת את הכאב בגבורה. הבטתי בערימת הספרים שהתפזרה. היו שם שמונה ספרים. כולם בכריכה רכה. ספרים המיועדים לסטודנטים לפסיכולוגיה, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. התחלתי לחטט, מעלעלת בין דפיהם, שוכחת את כאבי. בינתיים הלך הקרסול והתנפח. החתך החל לדמם. רובי רכן מעלי מודאג. אבל אני, אחוזת קסם, לא יכולתי להניח להם. כמו הבקבוק בסיפורה של אליס, הספרים הם שהורו לי מה לעשות בהם.

ההלוויה נדחתה עד שיפעה, נכדתה של חני, ואמה ענת, יגיעו מעבר לים. אחותה של חני, עליזה קליגרמן, הגיעה אף היא מארצות-הברית, חווה, אחותה הצעירה, הגיעה עם בעלה, ברנרד ליקי, מסן-מרטין - אי-בקריביים.

בצהרי היום שלפני ההלוויה, נסע אלירם, אביה של יפעה, לשדה התעופה לאסוף אותה ואת ענת גרושתו אל בית הוריו. רובי לא הירבה במילים אבל חזר לחבק ולנשק את יפעה שוב ושוב. חופן את פניה בשתי ידיו ומביט בה בפליאה. זאת נכדתו הראשונה ועד כה גם היחידה, הילדה המוכשרת שלומדת מוזיקה בג'וליארד בניו-יורק. ניכר בו שהוא נרגש. הוא אחז בידה והושיבה לידו.

גם ענת חיבקה ונישקה אותו ואת אחיותיה של חני, שהגיעו בערב ההלוויה. יפעה סירבה להזמנתה של מאיה לשבת אִתה קצת בחדר אחר, והעדיפה לשבת ולשתוק ליד סבא. שערו השחור השזור פסים בודדים של שיבה נוגע בשיפעת שערה.

"בת כמה את?" שאלה נסטסיה מנהלת משק הבית, וקִרבה אליה מגש מלא כוסות לימונדה. נסטסיה טיפלה בכל ענייני הבית עד הרגע האחרון, ועתה נשארה לטפל ברובי ובמשפחה שהתקבצה מרחוק.
"מה?..." אמרה יפעה כשהדמעות חונקות את גרונה. איך יכול להיות שסבתא איננה? החומרים שחני כתבה, כאילו חיכו רק לה.

היא ידעה שיהיה עליה לתת אותם לרובי ולאחרים, אבל בינתיים ביקשה אותם רק לעצמה. היא נמשכה אליהם בעבותות קסם. הם נתנו לה מה שכה הייתה זקוקה לו - עוד קצת זמן סבתא. היה כבר ערב, ערב שלפני הלוויה, כשיפעה פתחה במקרה את מגירת מגבות המטבח, היא חיפשה כף גדולה לסלט שהכינה לארוחת הערב, ומבטה שוב נח על הדפים. כתובים היו בכתב יד צפוף על שורות מודפסות. היא התיישבה תחתיה בפינה וקראה:

למסיבה לא הגענו. לחדר מיון דווקא כן. אבא התעקש, אתם מכירים אותו. צילום, קיבוע ותפרים הייתה מנת חלקי, ועם הוראה לנוח במיטה חזרנו הביתה. כל מה שהיה קודם לכן - חדל. נשארו רק הספרים - ואני לא משתי מהם. ככה, פתאום התוודעתי לאפשרות שיש בי כל-כך הרבה מתחת לפני הקרקע, ושיש כוחות בלתי מובנים שפועלים בי - נגדי. מפחיד! ויחד עם הגילוי הזה, באה הידיעה המנחמת שיש לאדם יכולת לחולל שינוי.

וואו! כאילו המלאך גבריאל הניח אותם שם למעני. אולי אפילו ישות גבוהה יותר. לפתע כוכב הלכת היציב שהייתי, סמל השגרה, סטה חדות ממסלולו הרגיל.

כשנפיחות הקרסול חלפה ניסיתי לחזור לחיי הרגילים. באמת, ניסיתי. אבל לא יכולתי לעבור לסדר היום. לא יכולתי להמשיך הלאה כאילו לא נפקחו עיני לראות את עיוורוני. לא ידעתי מה לעשות ובמקרים כאלה ברור לי שעדיף לא לעשות כלום. לפחות עד שאדע בדיוק מה לעשות.

מאת: שולמית הרטל, בעריכת: דורית זילברמן ותום אלרום, הוצאת אלרום. 224 עמודים, 78 שקלים
תאריך:  19/01/2014   |   עודכן:  19/01/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסיפור עם רותי, בתו של השופט רבינוביץ, לא יספיק כדי לגרום לדני לעשות את מה שהוא יתבקש לעשות; בהיותו סנגור מנוסה מאוד, הוא יבין שקשה מאוד, אם בכלל, לקשור אותו לסמים שהיא נושאת בגופה. גם כסף, ואפילו הרבה כסף, לא יספיק, העריכה יעלה, ולכן היא ביקשה מתנחום שיניח בפני דני את האפשרות של חשיפה מסוג מאוד מסוים.
19/01/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
כמה ימים לאחר אותו הערב שבו בילתה יעלה בחיקו החמים והמפנק של בעלה, ענק-המימדים, התבצע מעצרו של מרציאנו; והתוכנית שהגו יעלה והרצל מרציאנו יצאה לדרך.
15/01/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
אביבית לוי כבשה לה מקום בשירה הצעירה בזכות שני ספרים: "זכות השתיקה" ו"קולות מן התיבה" - והיטב חשנו שיש לה קול ייחודי, שיש לה מה לומר.
14/01/2014  |  הרצל חקק  |   ספרים
ביום שלג נדיר בירושלים המודרנית-עתיקה, ארבעה חולמים - שלושת שותפיי ואני - החלטנו להתחיל עסק. ידענו מעט מאוד על הדרוש כדי לקחת רעיונות לא-סדירים וכמויות אדירות של תשוקה ולהפכם לגוף פורח ומשגשג הנקרא חברה. חזוננו היה לייצר ולספק מוצרי תוכנה ושירותים מעולים שישנו את הדרך בה חברות מנהלות את עסקי מערכות המידע שלהן. היינו אחוזים בדיבוק התעשיינים, בחדוות ההמצאה, היצירה וההצלחה. חלקנו את האמונה כי עסק הוא הרבה מעבר לצבירת כסף, עסק הוא הלב הכלכלי הפועם והמניע את החיים האנושיים.
14/01/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
העובדה שמרציאנו התגלה בידי העוקבים מטעם המוסד המיוחד, כמי שמעורב במה שמתרחש בדירת-המסתור, שאליה הגיע גם סנגורו, עניינה מאוד את מי שלו דווח על-כך - וכאן הייתה הטעות של בני-הזוג מרציאנו; וטעות זאת היא שהכניסה אותם למערבולת שלא-מרצונם.
12/01/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
עדנה ויג
עדנה ויג
על השיר "הזיה בדרך לירושלים"    בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים    השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
אולפני אל-ג'זירה [צילום: נאסר נאסר/AP]
גדי חיטמן
אלג'זירה, למי שיודע ערבית, הייתה הערוץ היחיד שהעביר תמונות וקולות מעזה מאז ה-7 באוקטובר לכל בית בישראל    העובדה שאין תקשורת ישראלית שמכסה את המלחמה מתוך הרצועה העצימה עוד יותר את ח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il