|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
[צילום: אבישי טייכר]
צמיחת הציונות האסטרטגית של זאב ז'בוטינסקי – פרק 13

בסיס אישיותו - הכתובת על הקיר - שואה

במועדון ויכוחים באוניברסיטת ברן של סטודנטים יהודים מרוסיה; נאומו של המנהיג הסוציאליסטי נחמן סירקין; נאומו של ז'בוטינסקי: צפויה שואה כי האנטישמיות מוצדקת, ויש לעלות לארץ ישראל; ברית העמים המדוכאים נגד תורכּיה; ניתוח של פרופ' דן מירון ופרופ' בן ציון נתניהו; אנטישמיות דתית ואנטישמיות לאומית; מחקריו הצבאיים של איוון בלוך על טבח בשדות הקרב בעתיד; הקשר בין ז'בוטינסקי לבין מבשר הצבאיוּת העברית, מרקו ברוך
09/09/2022  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


האנטישמיות מוצדקת

בצד עבודתו העיתונאית בברן נרשם ז'בוטינסקי ללימודי משפטים באוניברסיטה. פעמיים בשבוע היו הסטודנטים מרוסיה מקיימים מועדון ויכוחים. באחד הערבים נאם בפני חברי המועדון נחמן סירקין, מאבות הציונות הסוציאליסטית, על המזיגה בין ציונות לבין סוציאליזם, שאת עקרונותיה ניסח בחוברת "שאלת היהודים ומדינת היהודים הסוציאליסטית",1 ושאותם הציג בקונגרס הציוני הראשון.2

כתב ז'בוטינסקי בזכרונותיו: "אני זוכר היטב את השיחה הזאת, כי נאמתי גם אני בפעם הראשונה לחיי, ודווקא נאום ציוני. דיברתי רוסית בזה הנוסח: 'אינני יודע אם סוציאלי אני? כי עוד לא הכרתי כראוי את התורה הזאת; אבל ציוני אנכי, בלי ספק, כי עם ישראל הוא עם גרוע מאוד, שכניו שונאים אותו והצדק אתם. סופו בגולה הוא 'ליל בר-תלמאי'3 כללי, ועליה כללית לארץ-ישראל. יושב-ראש האסיפה, הצעיר ליכטנשטין (באחרית ימיו היה לעסקן נכבד בארץ-ישראל, ושם נפטר לפני כמה שנים) תרגם את נאומי לגרמנית בקיצור נמרץ, היינו: 'הנואם איננו סוציאליסט, כי איננו יודע מהו סוציאליסמוס; אבל הוא אנטישמי מוחלט ומיעצנו להחבא בארץ-ישראל פן ישחטו את כולנו'... אחרי גמר האסיפה נגש אלי חיים רפופורט (עתה הוא אחד ממנהיגי הקומוניסטים בצרפת) ואמר בבת-צחוק מוחלת: "לא פיללתי שעדיין קיים בסביבת הנוער הרוסי הטיפוס הזואולוגי הזה של שונאי-ישראל!' – 'אבל אינני רוסי!' עניתי, והוא לא רצה להאמין".4

יעקב וינשל כתב שבעיני ז'בוטינסקי "מצא חן בייחוד רעיונו של סירקין על קשרים מהפכניים בשיתוף פעולה עם עמים אחרים המשועבדים לטורקיה". לדברי וינשל, ז'בוטינסקי אמר: "זאת תהיה באמת הדרך הנכונה והראויה ביותר. כל המקדונים, היוונים, הארמנים, כל העמים הללו ישיגו סוף-סוף את מטרתם... אני מסכים בהחלט עם החבר בן-אליעזר (זה היה באותם הימים כינויו המפלגתי של נ. סירקין), כי היהודים יכרתו ברית עם כל העמים המדוכאים על-ידי הטורקים והשואפים לחלוקה צודקת של המגיע להם. אנו נתמוך במתקוממים באמצעות קרננו הלאומית ונספק גם את חלקנו באנשים לצבאות הלוחמים...".5

האופי היהודי

ההשוואה לליל ברתולומאוס והאזהרה שישחטו את כל יהודים בגולה אם לא יימלטו לארץ-ישראל, מלמדת על ציוניותו המיוחדת, ושכבר בגיל 18 חזה ז'בוטינסקי לא רק את הפוגרומים שהתחוללו לאחר חמש שנים ברוסיה, אלא גם את השואה שהתחוללה בעיקרה אחרי שנפטר ושלמניעתה הקדיש את כל חייו. הוא חזה את השואה מוקדם ומדויק יותר מכל אדם אחר, כי הוא הבין את האנטישמים, ואף היה שותף במקצת לביקורתם על היהודים, כפי שביטא זאת בין היתר ברומן "שמשון". בניתוחו את הרומן, העיר דן מירון ש"בציור דיוקנם של אנשי שבט יהודה שיקע המחבר את מיטב התובנות האמביוולנטיות שלו בעניין ה'אופי היהודי' הייחודי, שממנו סלד, אך בכוחו הבלתי נלאה גם האמין".6 לעומתו, אירופים רבים סלדו וביקשו להשמידו. ברצון הזה להשמיד הבחין ז'בוטינסקי כשעוד ניתן היה להציל, אם היה מצליח להקנות את ההבחנה הנבואית הזאת לבני עמו. כנביאי התנ"ך האחרונים שחזו את החורבן, גם הוא נכשל, למרות כישרונות השכנוע האדירים שלו, מפני שרובם לא היו מסוגלים להשתחרר מכבלי עקרון השרידות (ההתמדה) הקוסמי, ולחסל את הגולה שהייתה חלק בלתי נפרד ממהותם; לחדול להיות יהודים נוסח רבן יוחנן בן זכאי ולשוב להיות עברים נוסח אברהם אבינו, משה רבנו ודוד המלך.

בליל ברתולומאוס נרצחו, לפי חוקרים מודרניים, כשלושים אלף נפש. בפרעות ת"ח-ת"ט (1648) שנחשבו לאסון שגבה את מספר הקורבנות היהודיים הגדול ביותר מאז מרד בר כוכבא – וכאירוע מעצב בתולדות עם ישראל בכלל ובתולדות האנטישמיות בפרט – נרצחו, על-פי חוקרים מודרניים, כארבעים אלף נפש. השימוש בדימוי של ליל ברתולומאוס, שבתודעה הנוצרית מקביל לשואה, מלמד שכבר בסוף המאה ה-19 ראה ז'בוטינסקי את השואה בממדים ריאליים, ובכך הוא היה יחיד בדורו. הוא גם מלמד שהציונות שלו, כמו של הרצל, נבעה מתוך רצון לנטרל אִיומים על העם היהודי, ומכאן, שהייתה זו ציונות ביטחונית. הייתה זאת ציונות לוחמת, במובן הצבאי של המִלה, נוסח גריבלדי, שאת דמותו ילמד לאחר זמן קצר, כשיעבור מברן לרומא.

ניוון היהדות

על התבטאותו זו של ז'בוטינסקי כתב אחד ממזכיריו, ההיסטוריון בן ציון נתניהו: "כאן אנו מוצאים, כמובן, את חיזוי השואה: הרג מאורגן של המונים גדולים, המכוּון לחיסולו של עם שלם".8

לאחר חמש שנים, ב-1903, כשהיה בן 23 כתב ז'בוטינסקי: "אנו העם העומד עתה, בפעם האחרונה, על עברי פי התהום, לאחר שעבר את הארוכה שבדרכי ההיסטוריה: עם שמחר אם לא ימצא מקלט, הוא צפוי להתנוונות ומחרתיים להשמדה תחת שמי ה'".9 במאמר שני שכתב באותה שנה, אמר שוב שעם ישראל "עומד בפני התנוונות ומוות".10

מסתבר שהאינטואיציה הנבואית של ז'בוטינסקי הצעיר אִבחנה, על-אף גילו, שלוש מגמות במערב שיצרו סדר חדש ושהמפגש ביניהן חולל אנטישמיות משמידה: חילוניות/סקולריזציה, לאומיות/נציונליזציה, וטכנולוגיה. כבר מראשית דרכם היו העברים "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר, כ"ג, ט'). הם נבדלו מאוד בדתם, ובאורח חייהם; הם התאמצו לא להתמזג עם האחרים, לא לקלוט אותם ולצמצם את הקשרים אִתם; קריאה וכתיבה הייתה נפוצה, ופיתוח החשיבה נמצא אצלם בעדיפות גבוהה. התוצאה: היהודים היו לאומה אינטלקטואלית, עם בולטוּת גם בתחום המעשי (עשירים רבים יחסית) וגם בתחום הרוחני (אנשי מדע ואנשי רוח רבים יחסית). תגובת הגויים לאחֵרוּת הקיצונית הזאת הייתה כבר מימי קדם – אנטישמיות. באירופה הנוצרית של ימי הביניים והעת החדשה סיפקה הנצרות עילות לאנטישמיות, אך גם ריסנה את גילוייה, היות שהנצרות היא דת המבוססת ביסודה על שכנוע והדוחה אלימות. מטרת העל של הנצרות היא לשכנע את היהודים שישו (היהודי) הוא המשיח שנחזה בכתבי הקודש היהודיים. זה הטעם שבאירופה הנוצרית התחוללו פוגרומים, אך לא שואה.

עם הֵחלשות הנצרות במפנה המאה ה-19, שאותה ביטא הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה באמירה "מות האלוהים", התגלגלה האנטישמיות הדתית לאנטישמיות לאומית, ובגרמניה התוצאה הייתה קיצונית, שכן היטלר שאף לחזור לברבריות הגרמנית העתיקה והמשמידה. מטרת האנטישמים השתנתה משאיפה להטביל את היהודים לנצרות, לרצון להקיאם מתוכם, אם בדרך של הגירה וגֵרוש ואם בדרך של השמדה. באודסה הרב-לאומית והחילונית, יחסית, התרשם ז'בוטינסקי גם מתהליכי הסקולריזציה בקרב היהודים, וגם מהתפתחות הלאומיות בקרב קהילות היוונים, האיטלקים, הפולנים והיהודים, בעיר. לא בלתי רלבַֿנטית היא העובדה שגם ז'בוטינסקי וגם היטלר הושפעו מפילוסוף מות האלוהים. דרך ניטשה וממשיכיו צפה ז'בוטינסקי בהיטלריזם ההיולי כשהיה היטלר רק בן תשע.

המפגש הגורלי עם מרקו ברוך

אבל לא די בהיטלריזם כדי לחולל שואה. ז'בוטינסקי, שהתעניין בנושאים צבאיים, היה מודע (ראה להלן) למחקריו ולפרסומיו של איוון בלוך שקבע כי אמצעי הלחימה של סוף המאה ה-19 יחוללו טבח בשדות הקרב במלחמות הבאות, כפי שאכן אירע במלחמת העולם הראשונה.11 מכאן הסינתזה הז'בוטינסקאית: הרצון הלאומי להיפטר מן היהודים, מגובּה ביכולת טכנית יעילה, יחולל את השמדתם, אם הם לא ימהרו לפתֵח מערכת חיסונית לאומית בריבונות טריטוריאלית. בכך צפה ז'בוטינסקי את חוק מרפי, חמישים שנה לפני שהוא נוסח על-ידי אדוארד מרפי, שכל אסון שעלול להתרחש – סופו שיתרחש, שהוא כלל פופולרי בתרבות המערבית.12

בהרצאה של סירקין נכח גם מרקו ברוך, שפעל לפני כן לכונן צבא עברי (ראה להלן). אחרי שהנוכחים התפזרו, ברך מרקו את ז'בוטינסקי על דבריו, והשניים שוטטו יחדיו ברחובות ברן ושוחחו. הם נפגשו שוב ברומא פעמים אחדות. באותם מפגשים הציג ברוך באזני ז'בוטינסקי את השקפותיו: "הקושי העיקרי אצל היהודי הוא כי בין העמים של ימינו קשה להם למצוא בעלי-ברית טבעיים. אנו, בתור עם, יושבים מבחינה פוליטית באי השדים. ממש כדרייפוס, מנותקים אנו מכל העולם. אבל עלינו לחפש ולמצוא לנו, בכל זאת, בעלי-ברית בקרב אותם העמים, אשר בגלל שאיפותיהם הדומות לשאיפותינו יסכימו לעזור לנו בכיבוש מולדתנו ויישארו נאמנים לנו, לפחות במשך כל תקופת ברית הידידות שבינינו. המדובר הוא לא בסיפוק האינטרסים החומריים הגסים. העמים האגואיסטים אינם מאריכים ימים! צפויה להם כליה בלא עת! צריך שבעלי-בריתנו ידעו לשרת אידיאלים. בברית זו עם אויביהם של אויבינו אני רואה פעולת הכשרה חשובה לעבודתנו המדינית".13

הברית עם אנגליה

ז'בוטינסקי אימץ את התובנות של סירקין ושל ברוך וגיבש אותם לתפיסה ביטחונית. שלוש שנים אחרי המפגש בברן, מששב מרומא לאודסה, הוא אמר לפעיל ציוני מרכזי בעיר: "כאשר היוונים, הבולגרים, הסרבים והאיטלקים, העלו את סיסמת התחייה, הרי בתחילה חסרו בעלי ברית. אולם בעלי אמונה עזה היו והאמינו בצדקת עניינם. במחצית הראשונה של המאה ה-19 הייתה איטליה משועבדת לאוסטריה האדירה ובחלקה לצרפת; לפי 'שיקולים הגיוניים' לא היו סיכויים לתקוות איחודה ושחרורה מעול הכיבושים הזרים. אלא שההיסטוריה אינה מתפתחת לפי 'שיקולים הגיוניים', וכפי שטען מאצ'יני, חוקי מוסר שנתעוררו בכוח הדתות הנם חוויות רוחניות החזקות מן ההיגיון. ענייננו הציוני הנו עניין מוסרי צודק ואנו חייבים להילחם להגשמתו. בדין הוא שאלפיים שנות הסבל יעוררו את אהדת האנושות, ומה גם כאשר אנו בעצמנו נגלה בנדון זה אומץ-לב, עקביות ונכונות להקרבה".14

את בעלת הברית העיקרית מצא ז'בוטינסקי ב"אייבנהו": אנגליה היא בעלת הברית הטבעית של היהודים, לא רק בדרך לריבונות אלא גם כדוגמה לחיקוי. התובנה הזאת אכן שימשה היטב את הציונות, אך פגעה במנהיגותו של ז'בוטינסקי בסוף חייו ובמורשתו, שכן דווקא מעריציו היו אנטי-בריטים ואילו מתנגדיו, וחיים ויצמן בראשם, צִדדו בהם.
______________

בשבוע הבא: השפעת איטליה ותרבותה על ז'בוטינסקי; השפעת הגיבור הלאומי האיטלקי ג'וזפה גריבלדי; השתלב באליטה האינטלקטואלית של היהודים באודסה; החברוּת עם מרקו ברוך ותפיסת המהפכה בעיני ברוך.

הערות

1. תרגם אפרים ברוידא, הקיבוץ המאוחד, 1986.
2. יעקב וינשל, "מרקו ברוך", שקמונה, 1981, עמ' 129.
3. ליל ברתולומאוס הקדוש. בצרפתית: Massacre de la Saint-Barthélemy – הוא כינוי לטבח שביצעו הקתולים הצרפתים בהוגנוטים (פרוטסטנטים צרפתים) ב-24 באוגוסט 1572. חוקרים מודרניים מעריכים את מספר הקורבנות בעשרת אלפים עד שלושים אלף.
4. זאב ז'בוטינסקי, "סיפור יָמַי", שם.
5. יעקב וינשל, שם, עמ' 130. וינשל היה ממקורבי ז'בוטינסקי, גם נפגש וגם התכתב אתו.
6. דן מירון, "שמשון הראשון, שמשון השני", הארץ, 22 בספטמבר 2010.
7. אביו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל.
8. בן ציון נתניהו, "במעלה ההר", האומה 150 (תשס"ג), עמ' 90-75.
9. שם, שם.
10. שם, שם.
11. ראה להלן, פרק "נבואה על פרוץ מלחמת העולם הראשונה".
12. הניסוח המקובל כיום הוא שאם יש סיכוי לכך שאירועים יתבצעו שלא כשורה, הם אכן יתבצעו שלא כשורה.
13. יעקב וינשל, "מרקו ברוך", שקמונה, 1981, עמ' 130.
14. ספר ישראל טריווש, עמ' 198.

תאריך:  09/09/2022   |   עודכן:  09/09/2022
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בסיס אישיותו - הכתובת על הקיר - שואה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ז'בוטינסקי פרש בשנת הלימודים האחרונה בתיכון מבית-הספר, ונסע לברן שבשווייץ כעיתונאי; פרסום שירו "עיר שלום" בכתב-עת יוקרתי והוויכוח עליו; בגיל 18 ראה ז'בוטינסקי את עצמו כמי שיגאל את עמו; ירמיה הנביא על רחל אמנו; המרד נגד דוד המלך ומרכזיות ירושלים; פרשנות של דן אלמגור; עוד במאה ה-19 היה ז'בוטינסקי ער לַהֶבֵּט הביטחוני של הבעיה הערבית בהגשמת הציונות
02/09/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
עורכת דין ממשרד המשפטים מונתה לתפקיד בכיר ברשות שעדיין לא הוקמה במשרד התחבורה, וכל זה בתקופת בחירות. מדובר בעורכת הדין יערה למברגר-קינר, שמונתה ליועצת המשפטית ברשות המטרו, רשות ממשלתית האחראית על קידום הרכבת התחתית בגוש-דן.
31/08/2022  |  עידן יוסף  |   תחקירים
ז'בוטינסקי פעל לגאולת האדם; דיוקנו של ז'בוטינסקי על-פי חברו, הסופר הרוסי קורניי צ'וקובסקי: אדם בעל עוצמה רוחנית, בעל אחדות פסיכו-פיסית; דמותו של אודיסאוס, בעל אומץ הלב האינטלקטואלי, השפיעה מאוד על ז'בוטינסקי; שליחותה של תנועת בית"ר בעיני ז'בוטינסקי - ליצור טיפוס יהודי חדש "גאון, נדיב ואכזר"; קִעקֵע פרות קדושות; השפעת המחזה "סיראנו דה ברז'רק"; פולחן ניטשה; מטורף לגבי מושג השוויון; דן מירון על ז'בוטינסקי; הצחוק כעקרון יסוד
26/08/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תנ"ך לא חז"ל; סינתזה בין אבירות לתנ"ך; השפעת התנ"ך על התרבות האנושית; "דברי אלוהים" בתנ"ך מבטאים חוויות רוחניות של עם ישראל; מהותו של עם ישראל שהוא משפר את מה שיצר אלוהים; מרכזיות המלחמה במציאות באשר היא; התנגדות ליהדות הגלותית שכונן רבן יוחנן בן זכאי; הצורך לפתח תיאוריה צבאית ולא להסתפק בניסיון ובמיתוסים של מורשת קרב
19/08/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
ביקורת עוד במאה ה-19 על שיטת הלימודים בבתי הספר, הנהוגה עד היום; נער שובב המחפש הרפתקאות; קריאת ספרי עלילה ומלחמות ומסקנה שהציונות תתגבש במלחמות; שאיפה להיות אביר; הושפע מאוד מהרומן "אייבנהו"
12/08/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il