|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
ועידת המעקב לאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני, אולם עצרת האו"ם, 27 באפריל 2015 [צילום: AP/Richard Drew]
ועידת המעקב של ה-NPT ל-2015:

אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה

עם כינוס ועידת המעקב השבוע עולות מס' שאלות: כיצד כל הנושאים הנדרשים יבואו לידי ביטוי בוועידה, במיוחד לנוכח העובדה שלישראל אין נציגים בשולחן הדיונים? כיצד מדינות ערב יציגו את הבעיה וכיצד תגיב ארה"ב? וכיצד תיראה ועידה עתידית כזו על-רקע ההתדרדרות החמורה במצב במזה"ת?
30/04/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הזדמנות לשיפור העמדה האמריקנית
  הערכת חלופות אסטרטגיות מול אירן
  איתות לשינוי במדיניות הרוסית כלפי המזה"ת
  בין מזרח למערב ובין שיעים לסונים
  בינתיים, אובמה יכול להמשיך

המסמך המסכם של ועידת המעקב לאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT RevCon) משנת 2010, כלל התייחסות למזרח התיכון, ולצורך לפעול לכינוסה של ועידה בנושא אזור מפורז מנשק להשמדה המונית (WMDFZ) עד סוף 2012. סעיף זה עלה על סדר היום ב-2010 כתוצאה מלחץ שהפעילה מצרים בעניין. היה קשה לארצות הברית לעמוד איתן כנגד הלחץ הזה, בעיקר בשל העובדה שהנשיא אובמה אימץ סדר יום של פירוק נשק גרעיני שנה קודם לכן, וכן בשל רצונו העז להשיג מסמך מסכם אשר יתקבל בקונצנזוס בקרב כלל המשתתפים בוועידה, בעקבות הכישלון להשיג מסמך כזה ב-2005.

המאמצים המרוכזים שנעשו בשנתיים שלאחר מכן לכנס ועידה בנושא WMDFZ (שזכתה מאז לשם 'ועידת הלסינקי'), לא הצליחו לגשר על הפערים המשמעותיים בין הצדדים סביב סמכויות הוועידה (מבחינת מנדט וחסות). נכון לסוף שנת 2012 התברר, שרעיון הוועידה אינו עומד לקרום עור וגידים. עקב חוסר היכולת לגבש הצהרה משותפת מוסכמת, הוציאו המארגנים (ארה"ב, בריטניה, רוסיה והאו"ם) בסוף נובמבר הודעות נפרדות בדבר דחייתה של הוועידה. ההצהרה האמריקנית מה-23 בנובמבר 2012 הייתה המשמעותית ביותר, שכן היא כללה התייחסות ל"פער התפיסתי העמוק" השורר באזור "באשר לגישה כלפי ביטחון אזורי והסדרי בקרת נשק". עמדת האמריקנים הייתה, שהפער ניתן לגישור רק באמצעות הסדרים ומגעים ישירים בין מדינות האזור. המסר המשתמע היה שהצדדים חייבים להיפגש ולדון בסוגיות, וכי עדיין דרושה עבודה רבה לפני שניתן יהיה לכנס ועידה.

ערב כינוס ועידת המעקב לשנת 2015, לא הצליחו הצדדים להסכים על מסגרת וסדר יום לוועידת הלסינקי, ולא על מועד כינוסה - נושאים שמן הסתם ימקדו את הדיון בכינוס שהחל השבוע, ב-27 באפריל. אולם, כל דיון בנושא ה-WMDFZ במסגרת ועידת המעקב יהיה חייב לקחת בחשבון את אירועי השנים האחרונות, ובפרט התפתחויות ושינויים בלתי-צפויים שנרשמו בהקשר זה מאז 2010. ראויים לציון מאמציו של המתווך הפיני, השגריר יאקו ליאבה (Jaakko Laajava), שערך עשרות פגישות אישיות עם גורמים שונים במזרח התיכון במטרה לגבש הערכת מצב. השגריר נפגש עם גורמים רשמיים רבים, אנשי אקדמיה ומומחים במכוני חשיבה, מתוך כוונה לאתר עמדות ומומחיות ממקורות מגוונים, שיסייעו לתהליך. בין סוף 2013 למחצית 2014 עלה בידיו לכנס חמש פגישות ביניים בהשתתפות ישירה של מדינות האזור, כולן במטרה להשיג הסכמות לגבי פרמטרים של התהליך, שיאפשרו קביעת תאריך לוועידה.

הסכמה עדיין לא הושגה, אולם, על-פי הצהרה שפרסמו הרוסים בעקבות וועדת ההכנה השלישית בנושא ה-NPT מסוף אפריל 2014, "הושגו תוצאות חשובות למדי" בשלוש פגישות בלתי רשמיות שהתקיימו בגליון (Glion) בהשתתפות מדינות מזרח-תיכוניות "שהצליחו בפעם הראשונה לקיים דיאלוג ישיר".

יתרה מכך, התהליך הוליד הבנה ברורה בקרב המארגנים לגבי העמדות השונות של הצדדים וכן הכרה בעובדה, שכינוס ועידת הלסינקי תלוי לפיכך בהשגת התקדמות בהסדרים שיש עליהם הסכמה ישירה. בהצהרה המשותפת בפני הוועידה הראשונה של העצרת הכללית של האו"ם בסוף אוקטובר 2014, מארגני הוועידה ברכו על ההתייעצויות ה"קונסטרוקטיביות והמשמעותיות" שהתקיימו במסגרת חמש הפגישות שנערכו והאיצו בכל מדינות האזור להמשיך התייעצויות אלה "מתוך מטרה להגיע להסכמה על ההסדרים, שבעקבותיה ניתן יהיה לערוך במהרה את הוועידה בהלסינקי".


גישה חיובית של מדינת ישראל


למרות ההסתייגות העמוקה של ישראל ממנדט הוועידה וממטריית ה-NPT, שתחת חסותה ועידה זו תתקיים, ראוי להבליט את התפקיד החיובי שהיא ממלאת בכל זאת בהתקדמות שהושגה עד כה. במיוחד בולטת המוכנות של ישראל לקחת חלק בתהליך שהוביל השגריר ליאבה, אשר התבטאה בהשתתפות עקבית ורמת דרג בכל חמש הפגישות הבלתי-רשמיות. גישתה החיובית של ישראל זכתה להכרה חשובה מצד המארגנים, והשתקפה בהבנה מצדם לכך, שלמרות הקשיים שאמנת ה-NPT מציבה בפני ישראל, והכוונה הברורה מצד מדינות ערב לנצל ועידה זו כאמצעי לחץ על ישראל בחזית הגרעין, ישראל עדיין מוכנה ליטול חלק במאמץ. ישראל הביעה בגלוי את חששותיה והשתתפה במאמצים לגבש סדר יום לדיון בסוגיות הביטחון הדחופות של מדינות האזור, באופן שבו כל הצדדים ייצאו נשכרים. הנציג האמריקני המיוחד לוועידת פירוק הנשק, רוברט ווד (Robert Wood), ציין זאת בדבריו בפני הוועידה הראשונה של העצרת הכללית של האו"ם באוקטובר 2014: "מדינות האזור נפגשו חמש פעמים בשנה החולפת...ישראל לקחה חלק פעיל ובדרגים בכירים בכל חמשת סבבי ההתייעצויות, והפגינה את המחויבות שלה לקחת חלק בוועידה ברגע שיושג ההסכם לכך".

מחויבות זו הביע גם ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב, בהצהרתו בפני הוועידה הכללית ה-58 במספר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שנערכה בספטמבר 2014. בדבריו ציין, כי ישראל הייתה המדינה האזורית הראשונה לקחת חלק בהתייעצויות הרב-צדדיות, וכי "ישראל מוכנה להמשיך במגעים ישירים עם כל מדינות האזור, על-מנת להגיע להסכם בכל הסוגיות המהותיות, וביניהן סדר היום, מסמך מסכם, ותנאי המסגרת לאירוע אזורי אפשרי בהלסינקי. הגעה להסכמות אלה תאפשר למדינות האזור לקבוע תאריך לקיומו של אירוע מעין זה". הגישה החיובית של ישראל - למרות היותה על הכוונת של מדינות ערב, המעוניינות לשלול ממנה יכולות הגנה אסטרטגיות חיוניות - ראויה לציון וחייבת להיות חלק מכל דיון שיעסוק בוועידת פירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית במסגרת ועידת המעקב של ה-NPT.


רק בהסכמה של מדינות האזור


בראיון שנתן לאחרונה ל-Arms Control Today (אפריל 2015), נשאל הנציג האמריקני המיוחד לאי-תפוצה גרעינית, אדם שיינמן (Adam Scheinman) על אודות המכשולים לכינוס ועידת הלסינקי. שיינמן ציין את ההבדלים בעמדות לגבי סדר היום ואת החשיבות של חמשת המפגשים שנערכו בנושא זה. הוא הדגיש, כי "הנתיב לקיום הוועידה הוא הסכמה של מדינות האזור", שתכלול לקיחת אחריות על הצורך לשאת ולתת, לחתור לפשרות ולנהל שיחות ישירות בין הצדדים. לדבריו, התהליך "יעבוד רק אם מדינות האזור ינהלו מגעים ישירים וייטלו אחריות על הגעה להסכם". שיינמן הוסיף ואמר שוועידה כזו עשויה להתניע תהליך בקרת נשק בעל חשיבות רבה וערך רב, שכן מאז שיחות ACRS בתחילת שנות ה-90 לא התכנס פורום כלשהו במזרח התיכון לדיון בסוגיות של ביטחון אזורי. נקודה זו עולה בקנה אחד עם ההערכה, שבוטאה במאמרים שפורסמו בשנים האחרונות על-ידי כותבי שורות אלה, בדבר נחיצותו הרבה של פורום לדיונים על ביטחון אזורי במזרח התיכון, שיעסוק במכלול הסוגיות הביטחוניות - מנושאים של ביטחון 'רך' ועד לביטחון ה'קשה' - המשפיעות על חייהם של רבים מתושבי האזור.

השאלה שיש לשאול היום, עם כינוס ועידת המעקב השבוע, היא כיצד כל הנושאים האלה יבואו לידי ביטוי בוועידה, במיוחד לנוכח העובדה, שישראל אינה נמצאת סביב השולחן. כיצד מדינות ערב יציגו את הבעיה וכיצד תגיב ארצות הברית? האם זו תשמור בתקיפות על העמדות הברורות שנקטה בנושא זה מאז 2010, או שמא תיכנע תחת הלחץ הערבי לתביעות, שעלולות יהיו לשוב ולדחוף אותה לקבל החלטות מהירות שאינן לוקחות ברצינות את החששות של ישראל? שאלה נוספת היא, כיצד תיראה ועידה עתידית כזו על-רקע ההתדרדרות החמורה במצב במזרח התיכון?

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 691 (30.4.15)
אמילי לנדאו היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מנהלת את פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון.

שמעון שטיין הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, היה שגריר ישראל בגרמניה (2007-2001).
תאריך:  30/04/2015   |   עודכן:  30/04/2015
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כינוסים - ועידות
"במהלך 2014 ביצענו 51 השקעות בחברות טכנולוגיה שונות, מתוכן שמונה ישראליות. זה יותר מכל חברה גלובלית אחרת. אני לא יכול לומר כמה השקענו, אבל ההשקעה שלנו בישראל הייתה השנייה בגודלה במהלך השנה האחרונה. העובדה הזאת מראה מהי החשיבות שאנחנו מקנים למה שמתרחש בישראל מבחינה טכנולוגית", כך אמר יאנג סון, נשיא סמסונג למדיניות אסטרטגית.
02/02/2015  |  צבי קצבורג  |   חדשות
אחד הדיונים המרכזיים בוועידת הפסגה הכלכלית שמתקיימת בימים אלה בדאבוס, שווייץ, עסק בכלכלה הדיגיטלית. הוא כלל רשימת משתתפים מרשימה: יו"ר גוגל (Google), אריק שמידט, מנכ"ל וודפון (Vodafone), ויטוריו קולאו, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק (Facebook), שריל סנדברג, ומנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft), סטיה נדלה.
26/01/2015  |  מערכת אנשים ומחשבים  |   חדשות
הנחלת הצורך בהנפת שני הדגלים - יש להנחיל את הצורך להניף שני דגלים - הביטחוני והחברתי, לאותו גובה.
26/11/2014  |  יוסף שפירא  |   נאומים
מוציאים לאור של הוצאות ספרי לימוד, סירבו להעביר לוועדת המחירים באוצר נתוני המחירים. כתוצאה מכך, לא הצליח האוצר לפקח על מחירי ספרים אלו. כך נחשף (יום ג', 25.11.14) בישיבת הוועדה לביקורת המדינה שנערכה בכנס שדרות לחברה. בעקבות זאת, קידם האוצר שינוי בחוק ההסדרים, שיאפשר ענישה כלכלית נגד מו"לים אלו, כמו נגד כל מי שיסרב למסור נתונים כדי למנוע פיקוח-מחירים.
25/11/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
במושב "נדל"ן שחור" שהתקיים (יום ג', 25.11.14) במסגרת כנס שדרות לחברה וידידות במכללת ספיר, נחשפו נתונים חדשים המראים כי בשנים האחרונות היה גידול משמעותי ב"הון השחור" שמסתובב בענף הנדל"ן בישראל, דבר המשפיע אף הוא על מחירי הנדל"ן בישראל.
25/11/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il