|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הסכם הגרעין עם אירן

מתווה ההגנה של ממשל אובמה

הנשיא אובמה נשא נאום תקיף במיוחד, שבו מתח ביקורת על עמדת ישראל בסוגיית הסכם הגרעין עם אירן. אומנם דבריו היו תקיפים במיוחד, אולם תוכנם לא היה חדש. התבטאויות ראשי הממשל האמריקני, ובעיקר אלה של הנשיא ומזכיר המדינה קרי, מאפשרות לבחון את הטיעונים שבאמצעותם מבקש הממשל לשכנע את הקונגרס ואת דעת הקהל בארה"ב לתמוך בהסכם הגרעין סקירת עמדות הממשל השונות בהיבטים השונים של הסכם הגרעין ויתרונותיו
11/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, וינה, 14 ביולי 2015 [צילום: AP, Ronald Zak]

shut off?
הנשיא אובמה הפליג בשבחו של ההסכם וכינה אותו "הסכם טוב מאוד", ש"ימנע לתמיד" מאירן להשיג יכולת גרעינית. מזכיר המדינה קרי ושר האנרגיה ארנסט מוניז השתמשו במגוון מונחים בהקשר זה, ובין השאר: cut off, closed off, shut off, block, prevent.

   רשימות קודמות
  המסלולים האפשריים של אירן לפצצה
  החלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל - צומת דרכים
  פניית פרסה טורקית?
  'המדינה האיסלאמית' בקווקז והתגובה הרוסית
  ועדת לוקר: מה עם התמונה הכוללת?

בהמשך לאמירות בנושא הסכם הגרעין בין אירן למעצמות, שנשמעו מאז החתימה על ההסכם ועוד קודם לכן, ב-5 באוגוסט 2015 נשא הנשיא ברק אובמה נאום תקיף במיוחד, שבו, בין היתר, מתח ביקורת על עמדתה של ישראל בסוגיה זו. אמנם, דבריו של הנשיא היו תקיפים במיוחד, אולם תוכן הדברים לא היה חדש בתכלית. התבטאויותיהם של ראשי הממשל האמריקני, ובעיקר אלה של הנשיא ומזכיר המדינה ג'ון קרי, מאפשרות לבחון את הטיעונים שבאמצעותם מבקש הממשל לשכנע את הקונגרס ואת דעת הקהל בארצות הברית לתמוך בהסכם הגרעין.

ההסכם כדרך לחסום את דרכה של אירן ליכולת גרעינית: הנשיא הפליג בשבחו של ההסכם וכינה אותו "הסכם טוב מאוד", ש"ימנע לתמיד" מאירן להשיג יכולת גרעינית. מזכיר המדינה קרי ושר האנרגיה ארנסט מוניז השתמשו במגוון מונחים בהקשר זה, ובין השאר: cut off, closed off, shut off, block, prevent. מזכיר ההגנה, אשטון קרטר, היה הזהיר שביניהם. לדבריו, "יישומו של ההסכם יציב "מגבלות משמעותיות", שיחסמו באורח אפקטיבי את דרכה של אירן להשגת חומר בקיע הדרוש לייצור נשק גרעיני".

השלמה עם מציאות נתונה: הממשל עושה מאמץ ניכר להזים טענות, שלפיהן משמעות ההסכם, היא ויתורים מפליגים מצד ארצות הברית כלפי אירן, ובמיוחד הכרה במעמדה כמדינת סף גרעינית. דובריו חוזרים ומדגישים שההסכם רק משפר מצב נתון: "חברים", אמר קרי, "לאירנים יש כבר את מה שהם רוצים. כשהתחלנו את השיחות איתם, היה כבר לאירנים חומר בקיע לייצור 12-10 פצצות אטום". הם העשירו אורניום בשיעור עשרים אחוז במתקן סודי תת-קרקעי והיו להם 19,000 צנטריפוגות, לעומת 163 שהיו להם בשנת 2003, כאשר הממשל הקודם ניהל עמם מגעים על נושא זה.

המציאות מחייבת הצבת יעד ריאלי להסכם: בנסיבות הקיימות לא ניתן לבטל את תוכנית הגרעין כולה. המטרה מלכתחילה הייתה לנטרל את הרכיב הצבאי בתוכנית הגרעין ולאפשר לאירן לפתח תוכנית גרעינית ל"צרכי שלום בלבד". (ראוי להזכיר, כי בפורום סבן 2013, ובתשובה לשאלה של עמוס ידלין, אמר הנשיא אובמה, שצנטריפוגות מתקדמות וכן אתרי הפיתוח הגרעיני ב-אראכ וב-פורדו אינם נדרשים לתוכנית לצרכי שלום). אמנם, ההסכם אינו מושלם ובוודאי טוב יותר היה לו ניתן היה לנטרל את הפרויקט כולו. אך כל גופי הביון האמריקנים שותפים להערכה, כי יעד זה אינו ריאלי.

פיקוח: לדברי הנשיא, ההסכם אינו מבוסס על אמון אלא על הסדרי פיקוח רחבי-היקף וחסרי-תקדים. קרי הדגיש, שמעולם לא דיבר על פיקוח במונחים של "מתי שרוצים, היכן שרוצים"; שר האנרגיה מוניז הודה שכך אמר, אולם הבהיר, כי הוסיף ש"נוסחת פיקוח זו תיושם במסגרת הליך ומסגרת זמן מוגדרים היטב".

ההסכם אינו מבטא השלמה אמריקנית עם אירן גרעינית צבאית: דוברי הממשל חוזרים ומדגישים, כי הנשיא אובמה לא יקבל לעולם אירן בעלת יכולת גרעינית צבאית. הנשיא אובמה, אמר קרי, הוא זה שהוביל לפיתוח של הפצצה המאסיבית חודרת בונקרים (Massive Or nce Penetrator - MOP). כן הודגש, שההסכם אינו מוציא מכלל אפשרות עימות עם אירן, אם לא תמלא את סעיפי ההסכם. אולם דוברי הממשל מאמינים, כי ניתן יהיה לנטרל את פרויקט הגרעין האירני באמצעים דיפלומטיים ומדגישים, כי האלטרנטיבה להסכם, היא מלחמה, שמנקודת ראותו של הממשל, היא אופציה אחרונה.

מגבלות האופציה הצבאית והסנקציות: הממשל מדגיש, כי לאופציה הצבאית ולסנקציות יש יכולת מוגבלת למנוע את התגרענותה של אירן. לאירן יש כיום ידע וניסיון לייצור נשק גרעיני, שאותם לא ניתן לחסל באמצעות הפצצות אוויריות או סנקציות. גם אנשי הצבא האמריקני מודים במוגבלות האופציה הצבאית מול אירן. ההיסטוריה הוכיחה שהסנקציות הובילו את אירן לשולחן המשא-ומתן אך לא לוויתור על תוכניתה הגרעינית, וכי מתקפה צבאית תוכל, לכל היותר, להחזירה שנתיים-שלוש לאחור - "ואתם יודעים מה תהיה התגובה", הזהיר קרי את שומעיו.

התמקדות בסוגיית הגרעין בלבד: הממשל מודע היטב לאופיו של המשטר האירני, לתמיכתו המאסיבית בארגוני טרור, לחתירתו תחת משטרים רבים במזרח התיכון ולכך שבידיו בני ערובה אמריקנים. עם זאת, הממשל גמר אומר להתמקד בנושא הגרעין בלבד, "אחרת לעולם לא ניתן יהיה להגיע להסדר כלשהו". ברור שלאחר אישור ההסכם תצטרך ארצות הברית לדון עם אירן בסוגיות שצוינו לעיל, אך להערכת גורמים בממשל, יכולתה של ארצות הברית להתמודד עם סוגיות אלה תהיה גדולה יותר כאשר לאירן אין יכולת גרעינית.

המתנגדים הם מיעוט שולי: נוסף לארצות הברית, על ההסכם חתומות כל המעצמות הגדולות, שהן בעלות ניסיון רב במישור הגרעיני. בעיצובו השתתפו טובי המומחים מארצות הברית ומדענים מרחבי העולם הביעו תמיכה בו. בנאומו מה-5 באוגוסט, הדגיש הנשיא אובמה, כי כל מדינות העולם ביטאו בפומבי תמיכה בהסכם, פרט לישראל. המזכיר קרי הזכיר לנציגים הרפובליקנים בקונגרס, כי גם הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש הציע לאירן ב-12 ביוני 2008 הסדר, שיאפשר לה, בתנאים מסוימים, לשמר יכולות גרעיניות לצרכי שלום.

סייג למעמדו של נתניהו כראש המתנגדים: את חשיבות התנגדותו של נתניהו להסכם ראוי לבחון על בסיס הנקודות העיקריות הבאות: א. הוא דיבר הרבה נגד פעילותה הגרעינית של אירן, אך בפועל לא הצליח למנוע את קידום פרויקט הגרעין באירן. קרי: "ראינו את ראש הממשלה עם תמונה של פצצה מקרטון בנאום בעצרת האו"ם. אבל מה קרה בפועל? האם מישהו פעל מעשית בנושא?" ב. נתניהו התנגד נחרצות להסכם הביניים וכינה אותו "שגיאה היסטורית". בסופו של דבר דרש, כי יישמרו העקרונות של הסכם זה. ג. ספק אם לעמדתו של נתניהו יש רוב בישראל. אנשי ביטחון בכירים לשעבר בישראל התייצבו לצד ההסכם.

הבנה לחששותיה של ישראל: דוברי הממשל מביעים הבנה לחששותיה של ישראל, שכן היא נמצאת בסביבה עוינת ומלאת סיכונים, ומנהיגי אירן מדברים בפומבי על השמדתה. עם זאת הוא מאמין שההסכם יחזק את בטחונה של מדינת ישראל. בכל מקרה, הממשל נחוש לפעול לביצור ביטחונה של ישראל במידה מרחיקת-לכת. על-רקע זה, בין השאר, התקיים ביקורו האחרון של מזכיר ההגנה אשטון קרטר בישראל.

שינוי הדימוי של אירן: הממשל מדגיש, כי אינו נאיבי ומכיר היטב את ההיסטוריה של אירן כמפרה הסכמים. עם זאת, דוברי הממשל מציעים להסתגל לדימוי שונה של אירן, בהתבסס על הניסיון שנצבר בשנתיים האחרונות ואשר הראה, שהיא עמדה בכל ההתחייבויות שקיבלה על עצמה. מזכיר המדינה קרי הציע לחשוב על אירן בעתיד, כמדינה החברה ב-NPT, הרוצה להחזיק בידיה יכולת גרעינית לצרכי שלום, מדגישה פיתוח כלכלי, מעוניינת ביציבות אזורית, ומבקשת למלא תפקיד חיובי בזירה הבינלאומית. ובלשונו של הנשיא אובמה - אירן כ"מדינה אזורית מוצלחת".

הסכנות שבדחיית ההסכם: דחיית ההסכם תאפשר לאירן לקדם את תוכניתה בלי הפרעה, החזית האחידה של המעצמות נגדה תתפורר ומערך הסנקציות יקרוס. מעבר לכך, דחיית ההסכם תפגע באמינותה של ארצות הברית כמעצמה מובילה בזירה הבינלאומית. היא עלולה להוביל לעימותים צבאיים שיפגעו הן בארצות הברית והן בישראל, וישראל היא שתואשם בתוצאות הדחייה. המשמעות מבחינתה - פגיעה קשה במעמדה ובתדמיתה בדעת הקהל האמריקנית.

הדיון האינטנסיבי המתנהל בארצות הברית סביב ההסכם, הוא תעודת כבוד לדמוקרטיה האמריקנית - דיונים דומים אינם מתקיימים באף לא אחת מהמדינות האחרות, השותפות להסכם. הרושם שיוצרים דיונים אלה, במיוחד אלה שנערכו בוועדת החוץ של הסנאט, הוא, כי הממשל מציג גישה אחראית, מאוזנת ושקולה בסוגיה זו. אמנם, מתנגדי ההסכמים הבליטו רכיבים בעייתיים ומביכים בהסכם, ובפרט את קיומם של הסדרים סודיים בין סבא"א לבין אירן, שלא הוצגו במלואם בפני הקונגרס. עם זאת, עד כה לא הצליחו מתנגדי ההסכם לערער את טיעוניו המרכזיים של הממשל. גם סנטורים וחברי קונגרס רבים, הרואים בהסכם הסכם רע, הולכים ומשתכנעים, שהבסתו בקונגרס אך תחמיר את האיום הגלום בתוכנית הגרעין האירנית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 730 (6.8.15)
פרופ' זכי שלום הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי וחוקר בכיר במכון בן-גוריון לחקר ישראל, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
תאריך:  11/08/2015   |   עודכן:  11/08/2015
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתווה ההגנה של ממשל אובמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ידע את הפרטים.
11/08/15 15:19
 
הבן של זריף ???
11/08/15 22:19
2
רפי לאופרט
11/08/15 16:55
3
אהרון שחר
11/08/15 16:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הנשיא אובמה ואנשי השבט שלו קובלים נגד נתניהו ועל אישים אחרים במדינת ישראל, על שכאילו הם מתערבים בענייניה הפנימיים של ארה"ב, בהבעת התנגדות תקיפה בפומבי נגד הסכמי הגרעין עם אירן שהשיג אובמה. זוהי בעצם טענה מאוד מגוחכת מכיוון שהסכמי הגרעין של אובמה עם אירן נוגע לעתידנו יותר מאשר הוא נוגע לעתידה של ארה"ב..! ההסכם הגרוע שהושג מהווה התערבות בוטה במצבנו הביטחוני ולא להפך - אף שיש גם בינינו כאלה שעדין לא מבינים זאת.
11/08/2015  |  יהודה דרורי  |   מכתבים/הערות
הנשיא אובמה טועה ומטעה כאשר טוען שישראל היא המדינה היחידה המתנגדת להסכם הגרעין עם אירן. מנהיגי ירדן ומצרים, מדינות המפרץ, ובמיוחד סעודיה, רואים בהסכם איום קטלני, ברור ומיידי, הנובע ממדיניות זחוחה והרסנית שתפגע מיידית במדינות ערב ואחר כך במערב, ובעיקר בארה"ב, "השטן הגדול" לפי משנת האייתולות.
10/08/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
הסכם וינה בין אירן למעצמות נועד למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני, אך למרות שהוא מצמצם את הסיכוי לכך בטווח הזמן של העשור הקרוב, אין הוא מבטל לחלוטין את האפשרות שאירן תגיע לפצצה ואף מהווה נתיב חלופי בדרכה לפצצה ולכן מגביר את הסיכוי, שכך יקרה בעשור השני להסכם. על כן נראה, שהכותרת שבחר שר הביטחון הישראלי משה יעלון לספרו: "דרך ארוכה קצרה" הולמת את האסטרטגיה הגרעינית שאומצה על-ידי אירן כאשר חתמה על הסכם הגרעין.
10/08/2015  |  אבנר גולוב  |   כתבות
השגריר האמריקני בישראל, דן שפירו, קורא לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להיערך יחד עם הממשל האמריקני ליום שאחרי אישור הסכם הגרעין עם אירן.
10/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
אמש נשא "אובמה הראשון" את נאום התשובה המובטח שלו לטיעוני ראש הממשלה נתניהו. כדרכו בנאומיו הפולמוסיים, נאמרו הדברים בקרירות ובישוב הדעת, כשחיוך מלגלג מבצבץ בקצות שפתיו. המאבק מעניין משום שהוא מתנהל בין שני נואמים מוכשרים, בעלי שליטה מעולה בשפה האנגלית ורהיטות ביטוי בלתי שכיחה.
09/08/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
החלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל - צומת דרכים  /  קרן אבירם
פניית פרסה טורקית?  /  גליה לינדנשטראוס
'המדינה האיסלאמית' בקווקז והתגובה הרוסית  /  יורם שוייצר, צבי מגן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il