|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

"לכל אדם הזדמנות לתקן מעשיו"

במתקן הכליאה השיקומי חרמון, מבקשים לתת לאסירים את חייהם בחזרה האסירים באגף התורני לומדים ומתפללים, מתרגלים עבודת מידות ונתינה, ובעיקר לומדים מחדש מהי תקווה רב המדרשה, כלאי דוד אוחנונה, מסביר איך מפרידים בין האיש למעשה, ואיך לא מוותרים על-אף בנאדם, יהיה אשר יהיה "הקב"ה רחום ועוזר לכל ילדיו. לא משנה לאיזה מקום נפלו והידרדרו"
21/09/2015  |   מגזין הידברות   |   כתבות   |   הידברות   |   תגובות
יש לו סיכוי [צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90]

   רשימות קודמות
  בבית הכנסת של סבא
  10 דברים על תפוח ודבש
  האביב של דין דין
  מחאת הדתיות נגד קסטרו? לא, תודה
  מה הקשר בין ראש השנה למים?

בהיותו רב מדרשה במתקן הכליאה חרמון בצפון הארץ – כלאי דוד אוחנונה שותף לעשייה ייחודית ויוצאת דופן. שכן לא מדובר ב'עוד' מתקן ובו פעילות רגילה, כי אם במתקן שהמגמה הטיפולית שלו היא שיקומית. אסירים שמגיעים לבית הכלא הזה, יודעים שעל-ידי עבודה אישית נכונה ועקבית, בשיתוף פעולה מלא עם הצוות המטפל – יש להם סיכוי לצאת לחיים חדשים ושונים לגמרי, ממה שהכירו ביום שנכנסו פנימה.

אמנם מדובר באסירים שנכלאו לתקופות 'קצרות' יחסית, כאלה שצריכים לרצות עונש של עד חמש שנים – אך לדברי הרב אוחנונה, ההתמודדות מולם לא פחות קשה מהתמודדות עם אסירים ש'יושבים' על פשעים גדולים. "מטופלים אצלנו אסירים שסובלים מכל מיני וריאציות ורמות של התמכרויות - החל מהתמכרות לסמים ואלכוהול, וכלה באלימות לסוגיה", אומר הרב אוחנונה, שלמרות גילו הצעיר, כבר הספיק לכהן כרב בחיל הרבנות הצבאית במשך שמונה שנים, וכן כרב במתקני הכליאה מגידו וקישון.

אז במה שונה בית הסוהר חרמון משאר בתי הסוהר בארץ? אסיר שמגיע אליו עובר תהליך של רה-סוציאליזציה – דהיינו חינוך מחדש. "צוות שלם של פסיכולוגים ושאר אנשי מקצוע, בונה בעבורו תוכנית טיפולית מא' עד ת', שמטרתה אחת היא: לגרום לו להשתקם כליל, ולהיות מסוגל לתפקד כאחד האדם, כשהוא יוצא החוצה".

מפליא לגלות כי מתוך 600 האסירים ששוהים במתקן הכליאה, רק 60 אסירים נמצאים באגף התורני. מדוע? שאלה טובה. מסתבר שכדי לזכות להשתייך לאגף זה, יש לעבור ועדת קבלה מיוחדת, שכוללת שיחה אישית עם הרב ובדיקה של מידת הרצינות כמו גם רמת הדבקות במטרה. "באגף התורני יש דרישות שאין באגפים אחרים, ואסיר שרוצה להשתייך אליו צריך לא רק להצהיר על כוונותיו העתידיות לשמור מצוות, אלא אף לקיים אותן בפועל במשך תקופה", אומר הרב אוחנונה.

מהי שגרת יומם של האסירים השוהים באגף הזה?

"די מגוונת. מצד אחד יש להם את חיי הקהילה שלהם, חופש ומרחב פעולה. ומצד שני, יש את הזמנים הקבועים במהלך היום, שהם חייבים להתייצב בבית המדרש, ללמוד ולהתפלל. מלבד זאת, יש גם קבוצות טיפוליות שבהן האסירים לומדים ומפנימים תובנות שונות לחיים, וכאן נכנס גם הפן הדתי – שבעצם מלמד את האסיר איך לתקן את המידות ולהתגבר על הקושי הנפשי ממנו הוא סובל, הכל בהתאם להתמכרות שלו".

אין אדם רע – יש מעשה רע

"אם אני לא מאמין באסיר, שהוא יכול לצאת מהמצב שלו ולהגיע למצב טוב יותר – אין לי מה לעשות במקום הזה. עם כל הכנות. ואם יקרה חלילה מצב כזה, שם תסתיים הקריירה שלי. כי כל המילוי שלי מגיע מעצם העזרה לאנשים האלה, מעצם היכולת להקשיב לבעיות שלהם, לחייך אליהם ולדעת שבשיחה אחת איתי – אדם מחליט לא לשים קץ לחייו"

ברשותך, אני רוצה לשאול על הפן הפחות נעים בהתמודדות שלך: יושב מולך אדם שאתה יודע בבירור שעשה מעשה שלא ייעשה, שפגע באדם אחר. איך עוזרים לאדם כזה ממקום נקי, ומבלי ליפול לשיפוטיות?

"בתפקיד כשלי וכשל צוות ההדרכה המקסים שעוזר לי, אין מקום ליפול למקום כזה. אנחנו מבינים שאת ההפרדה בין המעשה לאדם מוכרחים לעשות, וזה המוטו שמנחה אותנו. אנחנו פה בשביל לקבל את כולם, לאהוב את כולם ולעזור לכולם, וזה לא משנה אם מדובר בעבירה קטנה או גדולה. התפקיד שלי הוא להקנות בהם ערכים שאיש מעולם לא הקנה בהם, ולכן הגיעו למה שהגיעו. אין אדם שלא מגיעה לו הזדמנות שנייה לתקן את מעשיו, והקב"ה רחום ועוזר לכל ילדיו. לא משנה לאיזה מקום נפלו והידרדרו".

אבל בל נשלה את עצמנו שמדובר בעבודה קלה. "זו עבודה קשה ומורכבת מאין כמותה לבוא במגע יומיומי עם אוכלוסייה שהחברה הוקיעה אותה. אם אני לא מאמין באסיר, שהוא יכול לצאת מהמצב שלו ולהגיע למצב טוב יותר – אין לי מה לעשות במקום הזה. עם כל הכנות. ואם יקרה חלילה מצב כזה, שם תסתיים הקריירה שלי. כי כל המילוי שלי מגיע מעצם העזרה לאנשים האלה, מעצם היכולת להקשיב לבעיות שלהם, לחייך אליהם ולדעת שבשיחה אחת איתי – אדם מחליט לא לשים קץ לחייו. את יודעת איזה מין סיפוק זה? משהו שאי-אפשר לתאר במילים".

על השאלה האם יש גם תוכניות מיוחדות כלשהן, משיב הרב: "בוודאי. מלבד הרצאות של רבנים אורחים שאנחנו מביאים מפעם לפעם, לזכותו של קודמי בתפקיד ייאמר, שהוא יזם והוציא לפועל מערך מאוד מיוחד בשם 'תרומה'. מדובר בפרויקט שמעודד את האסירים להגיש לנו תוכניות שמטרתן העיקרית היא נתינה ועזרה לזולת. זה יכול להיות בכל תחום שהוא – גיוס צוות לאמירת 'קדיש' באזכרות, תרומה לקהילה, וכדומה".

'אנשים שלא יודעים נתינה אמיתית מהי – חייבים ללמוד הבסיס'

לדברי הרב, את התוכניות בפרויקט ה'תרומה' יכול להגיש רק אסיר המוגדר חיובי (הווה אומר כזה שאין לו בעיית משמעת קשה) וההשתתפות בפעילות שכזו היא בת משקל בעבור האסירים, ועוזרת לכל אחד מהם בצורה בלתי רגילה.

איך פרויקט שכזה בונה את האסיר? ותוך כמה זמן רואים שינוי בפועל, בדפוס ההתנהגות שלו?

"את צריכה לזכור שמדובר באנשים שלא רק שלא ידעו מה זו נתינה אמיתית ולא עזרו לאף אחד, אלא תמיד היו בצד המקבל. אנשים שלא יודעים נתינה אמיתית מהי, חייבים ללמוד את הבסיס - מהי נתינה, מדוע חשוב לתת ולמה זוכה מי שנותן באמת. כל אדם שנותן מעצמו זוכה להיות עדין יותר, ועם מידות פחות מגושמות, ואם הם עושים עבודה כנה ואמיתית - השינוי ההתנהגותי נותן אותותיו מיידית".

האם יש לכם רשימה כלשהי של מטלות, או שכל אסיר רשאי לבחור את התחום שהוא מתחבר אליו?

"יש פה בהחלט חופש בחירה, אבל עם זאת – אנחנו גם מנתבים כל אסיר לנתינה בתחום שהוא טוב בו. כך הנתינה הופכת למשהו פנימי יותר, שהאסיר יזדהה איתו יותר. למשל, המורה לנהיגה ייתן שיעור על זהירות בדרכים כולל הפן ההלכתי של 'ונשמרתם לנפשותיכם', הטבח יתנדב להכין אוכל לכולם ויסביר הלכה שקשורה למה שהוא מבשל, וכן על זו הדרך. מה שחשוב לנו הוא שהתהליך עצמו יהיה חווייתי ומהנה, ולא ייעשה בצורה של כפייה".

ומה קורה בתקופת טרום החגים? תכונה רבה נראית אז בין הסורגים. המקום לובש אווירת קדושה מיוחדת, וגולת הכותרת שלו היא אירוח רבנים שונים המספרים את סיפורם האישי, מחזקים את רוחם של האסירים, ומעלים את המורל. "היום ביקר אצלנו רב מסוים שהגיע עם חולה סופני, שסיפר את סיפורו. האסירים מאוד התרגשו – חלקם בכו ואחרים התפעלו מצורת ההתמודדות שלו עם הניסיון, כשהתחיל לדבר על הדברים הטובים שהוא מפיק ממנו. בכל ימות השנה המדרשה עובדת מ-8 בבוקר עד 12 בצהריים, מה שאומר שהזמן שלי עם כל אסיר בשיחות אישיות – הוא מוגבל. לעומת זאת, בתקופת החגים אני מתגבר את השיחות, משתדל להיות קשוב לכל בקשה ובקשה ולטפל בה בהקדם, וכמובן – להביא מרצים וזמרים מבחוץ. סיפורים אישיים, דברי תורה או תוכנית אמנותית הם דברים שמאוד מחזקים את האסירים".

לסיום, איך ייראה אצלכם סדר ראש השנה?

"בחגים יש היענות גדולה יותר לתפילות ולקיום הסדר, ולכן אנחנו צריכים לתת מענה למעל 150 אסירים, ולא רק לאגף התורני. בכל אגף יהיה אדם שיערוך סדר ויגיד את כל הברכות, ומבעוד מועד התארגנו כבר על מחזורים, מערך של חזנים בהתנדבות, זמני תפילות, קערות סדר עם סימני החג בכל שולחן, קישוט חדר האוכל בצורה חגיגית, ועוד.

"במקביל, נערכנו לתקיעות שופר פרטניות באגף הבידוד, לאסירים שלא יכולים לצאת. אנחנו מודעים לכך שאדם שנמצא בתוך 'כלוב', לא בקלות ירגיש את ההתעלות והשמחה בחג, וזה לא משנה עד כמה נצפה את הכלוב בזהב. עם זאת, אנחנו מקווים ומתפללים שנצליח להפיג במעט את הכאב שבריחוק מהמשפחה ומחיי חברה תקינים, ולשמח ככל שניתן – לפחות בזמן הקדוש והנעלה הזה".

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  21/09/2015   |   עודכן:  21/09/2015
שירה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לכל אדם הזדמנות לתקן מעשיו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמדי שנה בהתקרב יום הכיפורים, עולה השאלה למי מותר לצום. כל אחד מאיתנו מכיר זקנים חולים המתעקשים לשמור על המצווה ארוכת השנים גם במחיר בריאותם.
21/09/2015  |  ד"ר רון בן-יצחק  |   כתבות
בשבועות האחרונים ניכרת הסלמה במציאות הביטחונית בירושלים, בדגש על שכונות התפר והר-הבית. המקרים של יידויי האבנים שהפכו לשגרת יומן של חלק משכונות התפר בירושלים, ובפרט שכונת ארמון הנציב הגובלת בצור באהר, הובילו במהלך ראש השנה למותו של אזרח ישראלי, שרכבו נפגע מיידוי אבנים בשכונה. לצד התערערות המצב הביטחוני והחיכוך הגובר בין משטרת ישראל למפרי סדר פלשתינים בשכונות התפר ולאורך כמה מהצירים הראשיים בירושלים ואליה, מתעצבת מציאות של חיכוכים אלימים גוברים ברחבת הר-הבית. תמונות של הפרות הסדר שהתרחשו במהלך ימי החג (15-14 בספטמבר 2015), המשודרות בערוצי הטלוויזיה השונים, הובילו מנהיגים ערבים, ובראשם מלך ירדן, להביע דאגה ומחאה חריפה, עד כדי איומים מפי המלך לגבי השלכותיהם של האירועים על היחסים בין הממלכה לישראל.
21/09/2015  |  קובי מיכאל, עודד ערן  |   כתבות
כמה מאות מטרים דרומית מערבית למבנה בית החולים "שערי צדק" הישן ברחוב יפו 161 בירושלים, בו נמצאים כיום משרדי "רשות השידור", שוכן, נחבא משהו מעיני כל, בית העלמין "שערי צדק". מיקומו של בית עלמין זה במרכז העיר, לא הרחק מהתחנה המרכזית בירושלים ושוק מחנה יהודה. הוא לא מוכר לרוב רובו של הציבור וסביר להניח כי רק מעטים יחסית ביקרו בו מעולם.
21/09/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
מה עושה מי שאושרה תביעה ייצוגית נגדו? התשובה הרגילה וההגיונית: משתדל לתקן את דרכיו או להגיע לפשרה עם התובע. אבל לא זה מה שעשו עורכי הדין אברהם גן-צבי ואסתר גן-צבי וחברת קרית ספר (דיור מודיעין) אותה ייצגו. המענה שלהם לאישור התביעה נגדם היה: לשבור את הכלים ולשלוח לכל הרוחות את חברי הקבוצה.
21/09/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בכתבה קודמת שלי מיולי 2013, דיווחתי על ההכנות של צבא סוריה לקליטת מערכת ההגנה האווירית S-300. כיום ניתן להצביע על הימצאותם של שני משגרי S-300 בסוריה, וזאת על-פי סימני לוואי קרקעיים.
20/09/2015  |  גדעון צור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il