|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פס"ד הולילנד בביהמ"ש העליון

גבה ליבו כגובה הפרויקט

אולמרט מעז להמשיך ולטעון שהוא לא קיבל שוחד, אבל התוצאה בבית המשפט העליון מאפשרת להגיש סוף-סוף את כתב האישום על הדחתה של זקן ועל שיבוש משפטי טלנסקי והולילנד
29/12/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
כמו שלא היו מעטפות [צילום: דבי היל/AP]


ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / פס"ד
פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / תמצית פס"ד
תמצית פסק דינו של בית המשפט העליון במשפט הולילנד

אולמרט והשחצנות
קבעו חד-משמעית: הוא קיבל שוחד

בית המשפט העליון קבע חד-משמעית: אולמרט קיבל שוחד. הוא קבע: דכנר נתן הון תועפות ליוסי אולמרט. בהחלט ייתכן שאולמרט ביקש זאת או לפחות ידע על כך בדיעבד, אבל מבחינה משפטית – קבעה דעת הרוב – אין בכך כדי להרשיע אותו. חוץ מזה, העליון שב וקובע שאולמרט שיקר בעדותו במחוזי

סיפור יהודי ישן וידוע מספר על אחד שבא לרבי והתלונן שביתו קטן וצפוף. יעץ לו הרבי להכניס את העז מהחצר לבית. לאחר שבוע חזר האיש והרים קול זעקה: עכשיו עוד יותר צפוף! אמר הרבי: תוציא את העז. למחרת בא האיש לרבי שמח וטוב לב: עכשיו מרווח.

התגובה של אהוד אולמרט להרשעתו החלקית בתיק הולילנד מזכירה את אותו סיפור. אולי מאות אלפי השקלים שקיבל יוסי אולמרט משמואל דכנר לא היו עז אלא עדר עיזים, אבל בשורה התחתונה – אולמרט הורשע בקבלת שוחד והוא הולך לכלא לשנה וחצי. וזה בנוסף לשמונת החודשים שנגזרו עליו בפרשת טלנסקי (התלויה ועומדת בערעור), ואנחנו עוד לא יודעים מה יהיה עם תיק השיבוש שלו.

השחצנות של אולמרט מיד לאחר פסק הדין – "מעולם לא קיבלתי שוחד" – מזכירה כמובן כיצד עמד לפני שלוש שנים בבית המשפט המחוזי בירושלים והכריז ש"לא היו מעטפות". זה היה בלוף, וגם היום זה בלוף. בית המשפט העליון קבע חד-משמעית: אולמרט קיבל שוחד. הוא קבע: דכנר נתן הון תועפות ליוסי אולמרט. בהחלט ייתכן שאולמרט ביקש זאת או לפחות ידע על כך בדיעבד, אבל מבחינה משפטית – קבעה דעת הרוב – אין בכך כדי להרשיע אותו. חוץ מזה, העליון שב וקובע שאולמרט שיקר בעדותו במחוזי.

אולמרט גם מנסה להרחיק את עצמו מפרשת הולילנד שנחשפה ב-News1. פורמלית, הוא צודק: ההרשעה שלו היא בפרשת חברת הזרע. אבל הפרשה הזו נולדה במישרין מפרשת הולילנד ומאותו עד – שמואל דכנר. כך שהשוחד שאולמרט קיבל או לא קיבל בהולילנד, בכל מקרה מוביל אותו במישרין לכלא.

אולמרט והספקות
יותר מדי על הגבול [צילום: דבי היל/AP]

לאחר שהפכה לעדת מדינה, העידה שולה זקן ששמואל דכנר סיפר לה – לאחר פגישה עם אולמרט – שהלה ביקש ממנו לסייע ליוסי, והיא השיבה שמוטב שידאג תחילה לחובותיו-שלו. עדות זו לא נשמעה במחוזי ולא הוצגה לעליון

הקריירה הציבורית-משפטית של אהוד אולמרט – ובשנים רבות הייתה חפיפה בין שני חלקיה – הצטיינה בהליכה על הסף. במשפט החשבוניות הפיקטיביות בליכוד הוא זוכה לאחר שנקבע, שמעשיו לא עברו את הרף שבין הפסול לפלילי. בסיבוב הראשון בפרשת טלנסקי הוא זוכה בדיוק מאותו טעם. בפרשת ראשונטורס הוא זוכה מחמת הספק, שמא לא ידע כיצד נצברים לזכותו עשרות אלפי דולרים. במשפט הולילנד במחוזי הוא זוכה מחמת הספק משני אישומים בקבלת שוחד, והיום בא הזיכוי השלישי מנימוקים דומים. דומה שאין איש בישראל עם כל כך הרבה זיכויים מחמת הספק.

בסופו של יום, יש יותר מדי ספקות ויותר מדי "על הגבול". יש אמת משפטית ויש אמת עובדתית, והן לא תמיד חופפות. יש פסיקה פלילית ויש פסיקה ציבורית, ואסור שהן יהיו חופפות. כאשר מישהו מזוכה שוב ושוב רק משום שמעשיו לא הוכחו מעבר לספק סביר, או רק משום שהצליח ללכת בתחום האפור – הוא פסול מבחינה ציבורית. כדאי לזכור זאת היטב לגבי אהוד אולמרט.

כדאי להזכיר עוד נקודה. לאחר שהפכה לעדת מדינה, העידה שולה זקן ששמואל דכנר סיפר לה – לאחר פגישה עם אולמרט – שהלה ביקש ממנו לסייע ליוסי, והיא השיבה שמוטב שידאג תחילה לחובותיו-שלו. עדות זו לא נשמעה במחוזי ולא הוצגה לעליון. היא כמובן בעייתית: זקן אינה האדם הכי מהימן בסביבה, והיא חזרה כמעט מילה במילה על הדברים ששמעה מדכנר בבית המשפט. ובכל זאת, מותר לחשוב מה היה קורה אילו עדות זו הייתה נכנסת בזמן למארג הראיות בתיק.

אולמרט והשיבוש
ראיות בעוצמה רבה [צילום: פלאש 90]

העונש המירבי על הדחה בעדות הוא שבע שנות מאסר, ואם מתלווה אליה טובת הנאה – כמו מימון עורכי דינה של זקן – העונש מטפס לתשע שנות מאסר. העונש המירבי על קבלת שוחד הוא עשר שנות מאסר, כך שברורה חומרתן של העבירות הללו, החותרות תחת עצם קיומה של מערכת המשפט. לאולמרט לא מגיעה שום הנחה רק משום שהוא כבר ממילא הולך לכלא

הפרקליטות חייבת להעמיד לדין את אהוד אולמרט על הדחתה של שולה זקן בעדותה בפרשות טלנסקי והולילנד ועל שיבוש מהלכי משפט בשני התיקים. זו לא רדיפה. אולמרט ביצע את העבירות הללו – לכאורה – בעודו עומד לדין על עבירות קודמות. זו עבריינות סדרתית בדרגת החומרה הגבוהה ביותר, זו עבריינות חצופה ובוטה מאין כמותה.

רק שתבינו: העונש המירבי על הדחה בעדות הוא שבע שנות מאסר, ואם מתלווה אליה טובת הנאה – כמו מימון עורכי דינה של זקן – העונש מטפס לתשע שנות מאסר. העונש המירבי על קבלת שוחד הוא עשר שנות מאסר, כך שברורה חומרתן של העבירות הללו, החותרות תחת עצם קיומה של מערכת המשפט. לאולמרט לא מגיעה שום הנחה רק משום שהוא כבר ממילא הולך לכלא. להפך. בפעם האחרונה שבדקתי, עבריין סדרתי זוכה ליחס חמור יותר ולא ליחס מקל יותר.

בתיק הזה יש ראיות לכאורה בעוצמה רבה – ההקלטות של זקן. המשטרה המליצה כבר לפני שנה להגיש כתבי אישום בפרשה. הפרקליטות משום מה גוררת רגליים. הגיע הזמן לחתוך ולעשות את הדבר היחיד המתקבל על הדעת. מה עוד, שהתוצאה בעליון משחקת לידיה מבחינה ציבורית. אם אולמרט היה מזוכה – היו טוענים שהיא רודפת אותו; אם היה מורשע – היו טוענים שלא צריך עוד תיק. כעת, כאשר השורה התחתונה היא באמצע – אין מקום לאף אחת מהטענות הללו.

דכנר והעדות
מה לא נחשף [צילום: פלאש 90]

לעיתים דומה שמדובר בהידרה מהמיתולוגיה היוונית: בכל פעם שהרקולס חתך ראש אחד, צמחו שניים. לבסוף גילה הגיבור האגדי, כי עליו לצרוב באש את החתך וכך למנוע את הצמיחה המחודשת. גם שחיתות צריך לבער עד כלה, לא פחות

מפחיד לחשוב מה היה קורה אם שמואל דכנר לא היה מסתכסך עם הלל צ'רני, נקלע לחובות עתק וסופג איומים על חייו מאנשי השוק האפור. אם כל זה לא היה קורה, פרשת הולילנד הייתה נותרת סמויה מן העין. זאת אומרת, הפרויקט הגרנדיוזי – ואולי המפלצתי – הזה היה ניכר לעין כל, אבל יסודותיו המושחתים היו נותרים קבורים עמוק באדמה.

עוד יותר מפחידה המחשבה, כמה פרשות דומות – במהותן אם לא בהיקפן – לא נחשפו. הרי ההיגיון מחייב, שלא ייתכן שפרשת השחיתות האחת והיחידה היא זו שבה התלכדו כל צירופי המקרים שאפשרו את חשיפתה. כל אחד מאיתנו רואה פרויקטים בלתי מובנים, כל אחד מאיתנו עד להחלטות תמוהות, וכל אחד מאיתנו שואל את עצמו מה עומד מאחורי כל אלו: טמטום? מחשבה מוגבלת? או שמא שוחד?

אל תהיו תמימים. גזרי הדין בפרשת הולילנד לא יעלימו את השחיתות. המאבק בה הוא סיזיפי ויום-יומי. לעיתים דומה שמדובר בהידרה מהמיתולוגיה היוונית: בכל פעם שהרקולס חתך ראש אחד, צמחו שניים. לבסוף גילה הגיבור האגדי, כי עליו לצרוב באש את החתך וכך למנוע את הצמיחה המחודשת. גם שחיתות צריך לבער עד כלה, לא פחות. אולי פרשת הולילנד תרתיע, אבל היא לבטח לא תחסל את התופעה.

רוזן והביקורת
"מסקנה מרחיקת לכת" [צילום: פלאש 90]

בשורה התחתונה, בית המשפט העליון אומר למעשה: רוזן היה נחרץ מדי. במקומות בהם היה ראוי להביע ספק, הוא חתך בצורה חד-משמעית. במקומות בהם יש עוד אפשרויות, הוא ננעל על זו המרשיעה. במקומות בהם ההיגיון נוטה לכמה כיוונים, הוא בחר את המחמיר. בדיוק בשביל זה יש ערכאת ערעור

דוד רוזן יכול להיות מרוצה-למחצה מפסק דינו של בית המשפט העליון. בגדול, הקביעות שלו נותרו בעינן. הייתה פרשת שוחד גדולה וחמורה, איש מבין המורשעים לא זוכה לגמרי. מצד שני, העליון התערב בצורה משמעותית בפרטי ההרשעות ובענישה, ולאורך 948 עמודי פסק הדין יש לא מעט ביקורת על רוזן.

העליון סרק למעשה מחדש את הראיות העיקריות ובחן במסרק דק את מסקנותיו של רוזן. כל השופטים משתמשים בביטויים כגון "לא תמיד זו המסקנה ההגיונית היחידה", "מדובר בהיסק וקיימות אפשרויות סבירות אחרות", "קושי בלתי מבוטל", "לא נקי מספקות", "מסקנה מרחיקת לכת המתעלמת מהקשר הדברים הכולל", "מסקנות שייתכן שהן הגיונית וייתכן שהן אפשריות, אך לא מעבר לכך". השופט סלים ג'ובראן אף אומר, כי בנוגע לכספים שהעביר דכנר ליוסי אולמרט, רוזן התעלם מהכרזתו-שלו ולפיה לא יקבע ממצאים רק על סמך עדותו של דכנר.

בשורה התחתונה, בית המשפט העליון אומר למעשה: רוזן היה נחרץ מדי. במקומות בהם היה ראוי להביע ספק, הוא חתך בצורה חד-משמעית. במקומות בהם יש עוד אפשרויות, הוא ננעל על זו המרשיעה. במקומות בהם ההיגיון נוטה לכמה כיוונים, הוא בחר את המחמיר. בדיוק בשביל זה יש ערכאת ערעור.

הזיכויים והענישה
שני שלישים מהעונש המקורי [צילום: פלאש 90]

אחרי שאמרו את מה שהיה להם להגיד על ממצאיו של רוזן, מעניין ששופטי העליון התערבו בענישה בצורה מתונה. במקרה של אורי לופוליאנסקי הם יכלו להמיר את המאסר בעבודות שירות, משום שלהם שמורה הזכות לפרש את החוק בצורה שונה מפשט הלשון. במקרה של אולמרט ההקלה משמעותית בשל הזיכוי מהאישום העיקרי – אבל גם כאן היחס אינו ישיר. אולמרט זוכה מ-90% מהסכום, אבל ירצה 25% מהעונש המקורי.

אצל הלל צ'רני, ההרשעה בעבירות היא במחצית מאלו שהרשיע רוזן, ובסכומים – חמישית; העונש הוא שני שלישים מזה המקורי. אביגדור קלנר ודני דנקנר זוכו משני שלישים מהעבירות, אך עונשיהם הופחתו רק בשליש. רק אצל אלי שמחיוף, שעונשו מלכתחילה היה גבוה מדי, היחס שונה: ההרשעה היא בפחות ממחצית מן המקורית, והעונש הופחת באותה מידה. ואילו עונשיהם של מאיר רבין ואורי שטרית נותרו ללא שינוי.

ג'ובראן והמעמד
תשובה מוחצת להשמצות [צילום: פלאש 90]

סלים ג'ובראן, השופט הערבי הראשון המכהן במינוי של קבע בבית המשפט העליון, ישב בהרכב ששלח לכלא נשיא מדינה לשעבר ועמד בראש ההרכב ששלח לכלא ראש ממשלה לשעבר. אפשר להזכיר, שהיה זה שופט ערבי אחר – ג'ורג' קרא – שעמד בראש ההרכב ששלח לכלא את אותו נשיא לשעבר. זו תשובה מוחצת למי שמאשימים את ישראל בגזענות ובאפרטהייד כלפי המיעוט הערבי. לאחר שג'ובראן יפרוש, בעוד פחות משנתיים, מן הראוי לגייס אותו למאמץ ההסברה העולמי של ישראל, כאות ומופת לכך שאזרח ערבי יכול להגיע למשרות הרמות ביותר אצלנו.

משפט הולילנד: המורשעים - בית המשפט העליון לעומת המחוזי
הנאשם
ההכרעה במחוזי
ההכרעה בעליון
אהוד אולמרט
הורשע בקבלת שוחד. שש שנות מאסר
הורשע בקבלת שוחד. 18 חודשי מאסר
אורי לופוליאנסקי
הורשע בקבלת שוחד. שש שנות מאסר
הורשע בקבלת שוחד. 6 חודשי עבודות שירות
דני דנקנר
הורשע במתן שוחד והלבנת הון. שלוש שנות מאסר
הורשע במתן שוחד והלבנת הון. שנתיים מאסר
אורי שטרית
הורשע בקבלת שוחד והלבנת הון. שבע שנות מאסר
הורשע בקבלת שוחד והלבנת הון. שבע שנות מאסר
הלל צ'רני
הורשע במתן שוחד והלבנת הון. 3.5 שנות מאסר
הורשע במתן שוחד. 26 חודשי מאסר
אביגדור קלנר
הורשע במתן שוחד והלבנת הון. שלוש שנים מאסר
הורשע במתן שוחד והלבנת הון. שנתיים מאסר
מאיר רבין
הורשע במתן שוחד. חמש שנות מאסר
הורשע במתן שוחד. חמש שנות מאסר
אלי שמחיוף
הורשע בקבלת שוחד והלבנת הון. 3.5 שנות מאסר
הורשע בקבלת שוחד והלבנת הון. 18 חודשי מאסר
תאריך:  29/12/2015   |   עודכן:  29/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גבה ליבו כגובה הפרויקט
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראובן גרפיט
29/12/15 20:49
 
שמעון גרניט
29/12/15 21:48
 
שמ
30/12/15 11:11
 
איל
30/12/15 20:24
2
urixo
29/12/15 21:16
3
למגן הפרקליטות
29/12/15 21:30
4
גזר דין
29/12/15 21:31
5
יוסי מ
29/12/15 21:32
6
בבר
29/12/15 22:14
7
שבץ חלובה (2)
29/12/15 22:39
8
אהוד פרלסמן
30/12/15 01:53
9
קורןנאוה טבריה
30/12/15 03:53
10
קורןנאוה טבריה
30/12/15 03:53
11
קורןנאוה טבריה
30/12/15 05:47
12
מעורבת
30/12/15 06:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
שקריו המרובים של שמואל דכנר מחייבים לבחון את עדותו ביתר קפידה מאשר עדויות של עדי מדינה אחרים, בחינה המוליכה למסקנות מזכות בחלק מן האישומים בתיק הולילנד. כך קובע (יום ג', 29.12.15) בית המשפט העליון בפסק דינו בפרשת שנחשפה ב-News1. מדברי השופטים עולה, כי שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, נתן לעיתים אמון רב מדי בגרסתו של דכנר.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"התנאי כי לוקח השוחד יהיה מודע לכוונותיו האמיתיות של לוקח השוחד, הוא תנאי מספיק לביסוס עבירה של לקיחת שוחד. אולם אין פירוש הדבר כי מדובר בתנאי הכרחי. לפיכך, באותם מקרים נדירים בהם יוכח כי נותן טובת ההנאה עשה כן בתום לב, עדיין יידרש בית המשפט לבחון אם עובד הציבור לקח את השוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו בהתאם ליסוד הנפשי שלו".
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כאשר מדובר בחקירה נגדית שלא הושלמה עקב סיבות אוביקטיביות, העדות מוחזקת כקבילה, ומופעל כלל גמיש המותיר לשופט הערכאה הדיונית את שיקול הדעת ביחס למשקל של העדות, בהתחשב במהות החסר של החקירה הנגדית" - שב וקובע בית המשפט העליון.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
לא כל העסקתו של "מאכער" תיחשב לעבירת שוחד - קובע (יום ג', 29.12.15) בית המשפט העליון בפסק דינו בפרשת הולילנד. הדברים התייחסו להעסקתו של מאיר רבין בידי דני דנקנר לשם קידום הפשרת קרקעותיה של חברת תעשיות מלח. בכך מסתייג בית המשפט העליון מקביעתו של השופט המחוזי דוד רוזן בדבר חזקה שכזו.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט רשאי לסטות כלפי מטה ממתחם הענישה במקרים נדירים, בהם הנאשם חולה והמאסר יסכן את חייו - קובע לראשונה (יום ג', 29.12.15) בית המשפט העליון. בשל סיבה זו, החליט השופט עוזי פוגלמן לשלוח את ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, לעבודות שירות ולא למאסר בפועל על חלקו בפרשת הולילנד שנחשפה ב-News1.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il