|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

שישה בשישי

בין אור לחושך

פרשת ענבל אור: הלקחים בתחום הנדל"ן, כמה מחשבות על אריזה מול תוכן, ריבוי עורכי הדין והטענות לרואי החשבון, ההתנהלות של איתן ארז ואובדן הפרופורציות בטיפול התקשורתי
15/04/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשת ענבל אור   |   תגובות
"אי אפשר להכניס כלום לחדשות" [צילום: פלאש 90]


הפקת לקחים
לאסור מכירה בכנסים המוניים [צילום: יוסי אלוני]

יש לחייב להעמיד ערבות בנקאית גם לטובתם של חברי קבוצות רכישה מהסוג שניהלה אור, על כל תשלומיהם החל מהשקל הראשון. זה יבטיח שכל פרויקט ינוהל בפני עצמו, ולא בסלט אחד גדול כפי שעשתה אור, יחייב בקרה בנקאית צמודה וימנע מיזמים לקפוץ מעל הפופיק

אחרי שחברת קלרין התמוטטה בשנות ה-80, קיבלנו את חוק ערבות המכר, המגן על רוכשי דירות במקרה של קריסת הקבלן. ענבל אור לא קרובה לקנה המידה של קלרין מבחינה עסקית, אך אם ייצא משהו טוב אחד מהרעש התקשורתי המוגזם סביבה – זה עשוי להיות חקיקה, שלפחות תנסה למנוע מקרים דומים בעתיד או לצמצם את הנזקים שיגרמו אם יתרחשו.

על פניו נראה, כי כבר עתה ניתן להציע שני תיקונים חשובים. אחד: חובה להעמיד ערבות בנקאית גם לטובתם של חברי קבוצות רכישה מהסוג שניהלה אור, על כל תשלומיהם החל מהשקל הראשון. זה יבטיח שכל פרויקט ינוהל בפני עצמו, ולא בסלט אחד גדול כפי שעשתה אור, יחייב בקרה בנקאית צמודה וימנע מיזמים לקפוץ מעל הפופיק.

השני: איסור על מכירת דירות בכנסי שיווק המוניים. כנסים כאלו נערכים גם בידי חברות בנייה גדולות, ואין לי שמץ של מושג כיצד מישהו יכול לקבל את ההחלטה הכלכלית החשובה ביותר בחייו בין מאות אנשים נדחקים, צעקות ולחצים בסגנון "קנה לפני שייגמר". בעת גל המכירות של דירות נופש בכנסים דומים, התערב המחוקק ואפשר לבטל את העסקות אחרי צניחת האדרנלין; כאשר מדובר בדירות, צריך פשוט למנוע חתימה על חוזה או אפילו על זכרון דברים באירועים כאלו.

הקנקן ומה שיש בו
הכלל של חז"ל מלפני 2,000 שנה

בראייה רחבה בהרבה, ענבל אור מייצגת תופעה מודרנית חוצת גבולות ותרבויות: עליית חשיבותה של האריזה ובמקביל ירידת קרנה של התכולה. מי ששם את כספו אצל ענבל אור, עשה זאת בעיקר משום שהשתכנע מיכולותיה השיווקיות; היא עצמה טענה בבית המשפט, כי רוכשים אפשריים של עסקיה רוצים שהיא תישאר בסביבה בשל כישורים אלו. אור גם דאגה לטפח היטב את החזות החיצונית – הן האישית שלה והן של משרדיה ועסקיה. הלקוחות, כך מתברר, נפלו בשבי ואולי גם בפח.

התופעה הזו מגיעה הרבה הרבה יותר רחוק. אפשר לומר, שהדוגמה הקיצונית ביותר שלה באה לידי ביטוי במערכת הפוליטית האמריקנית. ברק אובמה נבחר וחזר ונבחר במידה רבה בשל כושרו הרטורי המעולה, החביבות הטבעית שלו וגם צבע עורו. דונלד טראמפ רוכב על גל נגדי אך זהה: הוא סוחף מיליוני אמריקנים לא משום שיש לו תוכניות רציניות – ואין לו – אלא משום שהוא אומר את מה שהם רוצים לשמוע, ולא משנה האם הדברים בכלל ניתנים ליישום.

"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", לימדונו חכמינו לפני כמעט 2,000 שנה. הם דיברו על כך שאדם צעיר יכול להיות תלמיד חכם מופלג ואדם זקן יכול להיות שוטה מוחלט, אך העיקרון הזה תופס בכל תחומי החיים. כדאי שניישם אותו.

רואי החשבון
הכיס העמוק ביותר בסביבה

צריך להבחין בין הכללים לבין היישום. הכללים יכולים להיות מעולים, אבל אם היישום שלהם הוא חובבני או רשלני או זדוני – הם לא יעמדו במבחן. חוץ מזה, אם בעל שליטה רוצה לגנוב מהחברה או את החברה, יתקשו מאוד רואי החשבון לעלות עליו, כי הוא מכיר הכי טוב את כל הפינות והטריקים והשטיקים

עוד לפני שבכלל התברר מה אירע בקבוצת אור, נמצא בתקשורת מי שהתנפל על רואי החשבון ובעצם על ראיית החשבון, וקבע שזוהי דוגמה לכך שהמקצוע הזה פשט את הרגל ואינו משקף את המציאות. זה נכון בערך כמו לטעון שחוקי התנועה פשטו את הרגל כאשר מתחוללת חלילה תאונה קטלנית, או לטעון שהטכנולוגיה של הטלפון הסלולרי אינה רלוונטית כאשר מתרחשת תקלה חמורה.

צריך להבחין בין הכללים לבין היישום. הכללים יכולים להיות מעולים, אבל אם היישום שלהם הוא חובבני או רשלני או זדוני – הם לא יעמדו במבחן. חוץ מזה, אם בעל שליטה רוצה לגנוב מהחברה או את החברה, יתקשו מאוד רואי החשבון לעלות עליו, כי הוא מכיר הכי טוב את כל הפינות והטריקים והשטיקים.

זה לא אומר שרואי החשבון של אור לא ייתבעו; קרוב לוודאי שיוגשו נגדם תביעות, ולו רק משום שהם הכיס העמוק היחיד בסביבה. אור מן הסתם תפשוט את הרגל, ואילו לרואי החשבון יש ביטוח – שמן הסתם לא יספיק לכיסוי כל הבור, אבל לפחות יכניס משהו. כנ"ל לגבי עורכי הדין של אור, אם כי שם יהיה קשה יותר להוכיח אחריות והביטוח כנראה נמוך יותר.

עורכי הדין
וינרוט בא לרגע ועזב [צילום: פלאש 90]

אם כבר הזכרנו את עורכי הדין של אור, אני לא זוכר אפילו מקרה אחד שמתחיל להתקרב לקצב המסחרר בו היא החליפה את עורכי דינה. הביטוי "כמו גרביים" היה נכון כאן כמעט מילולית: היו ימים בהם בבוקר היה לה עורך דין אחד, ובערב או למחרת – עורך דין אחר. בתחילת הדרך היו לצידה לזמן קצרצר שני עורכי דין מהשורה הראשונה – יעקב וינרוט וברוריה לקנר – אבל הם נעלמו כלעומת שבאו. או שאור לא הייתה מסוגלת לשלם להם, או שהם הבינו מהר מאוד במה מדובר.

הכי מוזר הוא המקרה של דן נובהארי, היחיד שהיה לצידה מאז תחילת המערבולת – ונטש רגע אחרי תחילת פירוק החברות וכינוס הנכסים של אור. הנימוק הרשמי היה, שהוא הודיע לאור שעליו לצאת לנסיעה ארוכה לחו"ל. איכשהו, ההסבר הזה לא נראה אמיתי. בדרך כלל, עורכי דין לא נדרשים לנסוע לחו"ל מהרגע להרגע, ואם כן – אזי רק ליום-יומיים של פגישות. האם זהו רק הסבר שנועד להציל את כבודה של אור (או את מה שנותר ממנו), או שמא נובהארי החליט שעדיף לו לתפוס מרחק ממה שהתרחש כאשר היה עורך דינה?

איתן ארז
זרועו הארוכה של ביהמ"ש [צילום: מן הטלוויזיה]

החייב אינו אויב אישי של בעל התפקיד, כשם שאינו אויב אישי של השופט. אבל לארז יש תכונה להפוך את החייבים לאויבים, כפי שאירע לו מול אלי רייפמן – נוכל מורשע, נכון, ובכל זאת היחסים בינו לבין ארז שברו את כל שיאי העוינות

כוכב התקשורת כעת הוא עו"ד איתן ארז, המפרק וכונס הנכסים. הוא בהחלט מספק את הסחורה: סיפורים עסיסיים בדוחותיו, לשון בוטה כלפי אור, מסיבת עיתונאים, בקשות לתפוס את הלנדרובר ואת התכשיטים, ועוד ידו נטויה.

העניין הוא, שזוהי התנהגות בלתי ראויה בעליל. בתי המשפט פסקו שוב ושוב, שבעלי התפקיד בהליכי חדלות פרעון הם זרועם הארוכה. השופט איתן אורנשטיין (שנהג באורך רוח ראוי לציון בטרם החליט על הפירוק) אינו יכול לנהל בעצמו את קבוצת אור, או כל עסק/אדם אחר שבחדלות פרעון. הוא ועמיתיו שופטי הפירוקים עושים זאת באמצעות בעלי התפקיד, והללו נהנים במידה רבה מאותה חסינות הניתנת לשופטים וכמעט שלא ניתן לתבוע אותם.

הצד השני של המטבע מחייב שהם גם יתנהגו כמו שופטים: באיפוק, בנימוס, בסבלנות. החייב אינו אויב אישי של בעל התפקיד, כשם שאינו אויב אישי של השופט. אבל לארז יש תכונה להפוך את החייבים לאויבים, כפי שאירע לו מול אלי רייפמן – נוכל מורשע, נכון, ובכל זאת היחסים בינו לבין ארז שברו את כל שיאי העוינות. טוב יעשה ארז אם יפעל בשקט ובצורה עניינית, ויקדיש את זמנו, מרצו וכישוריו לטובת הנושים והרוכשים, במקום לנהל מערכות תקשורתיות.

יצא מפרופורציות
מישהו שם הפר את החוק [צילום: פלאש 90]

חלק משמעותי מההסבר הוא שאור בנתה לעצמה מעמד של סלבריטאית, הרבה בזכות היותה אישה בעולם גברי. היא דאגה שתמונותיה (המעובדות היטב, כפי שאפשר להיווכח כעת) יופיעו בתדירות גבוהה ככל האפשר באמצעי התקשורת, ולכן ברור שנפילתה היא סיפור מתוקשר באותה מידה

העיסוק התקשורתי בענבל אור חורג מכל פרופורציה. "אי-אפשר להכניס כלום לחדשות", אמר לי השבוע בתסכול אחד מעמיתי, "הכל אור". אורח מחו"ל שהיה רואה את הדיווחים, היה משתכנע שמדובר בקריסת העשור ובמרמת הדור. ולא היא. בלי לזלזל במי שאיבדו את כספם, ובלא לגמד את היקף ההתמוטטות, זה רחוק מלהצדיק אפילו מחצית מהסיקור, הכותרות והתמונות. בסופו של יום, ביחס לענף הנדל"ן מדובר בנפילה עסקית קטנה יחסית, ואפילו אם יתברר שהמעשים היו פליליים – כבר ראינו כאן תרמיות גדולות בהרבה.

חלק משמעותי מההסבר הוא שאור בנתה לעצמה מעמד של סלבריטאית, הרבה בזכות היותה אישה בעולם גברי. היא דאגה שתמונותיה (המעובדות היטב, כפי שאפשר להיווכח כעת) יופיעו בתדירות גבוהה ככל האפשר באמצעי התקשורת, ולכן ברור שנפילתה היא סיפור מתוקשר באותה מידה.

אבל זה לא הכל. בשלב מסוים זה הפך להיות סיפור המזין את עצמו, כאשר כמעט כל האמצעים כשרים, וכל מי שיש לו איזשהו קשר לעניין, מנסה לדחוף את עצמו לכותרות. ההתנהגות החמורה ביותר שייכת למישהו ברשות המיסים, אשר רץ לספר לתקשורת שהרשות ביקשה להקפיא את נכסיה של אור. זה פסול לא רק משום שמדובר ברשות שלטונית, אלא גם ובעיקר משום שעל הליכים אלו מוטל חיסיון בחוק והתיק עצמו אסור בפרסום, אבל אותו אחד רצה שגם הרשות תקבל כותרת – והשיג זאת.

תאריך:  15/04/2016   |   עודכן:  16/04/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין אור לחושך
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ל-איתמר לוין
15/04/16 09:24
2
אהוד פרלסמן
15/04/16 10:13
3
ל- אהוד פרלסמן
15/04/16 11:25
4
ל-אהוד פרלסמן
15/04/16 11:35
 
אהוד פרלסמן
15/04/16 18:06
5
זרוע נטויה
15/04/16 13:16
6
י.צ.
15/04/16 13:36
7
ענבל נחללה בחלילה
15/04/16 17:39
8
קנית רכב בלי טסט
15/04/16 19:22
9
Jackk
16/04/16 04:24
10
ל- אהוד פרלסמן
16/04/16 04:52
 
אהוד פרלסמן
18/04/16 04:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ענבל אור
"התפטרתי מתפקיד היועץ המקצועי של ענבל אור, שלושה ימים לאחר שמוניתי, משום שהיא לא שמעה לעצותי" - מגלה נשיא לשכת רואי חשבון, יזהר קנה, בראיון ל-News1. קנה מונה ב-20 במרס לראש צוות בן חמישה יועצים לאור וחברותיה. הוא התפטר ב-23 במרס, והצוות הפסיק לפעול, כל זה שבוע לפני הוצאת צווי הפירוק וכינוס הנכסים נגד אור וחברותיה. בראיון ל-News1 חושף קנה מה אירע מאחורי הקלעים באותם שלושה ימים.
14/04/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
תסלחו לי שגם אני חופר לכם בעניינה של ענבל אור. לא החזקתי מעמד.
14/04/2016  |  גיא חזן  |   מאמרים
מזה כשבועיים הגברת ענבל אור ועסקיה (הבינוניים בקנה מידה של חברות נדל"ן ישראליות) מעסיקים את כלי התקשורת ודעת הקהל במדינתנו מוכת מחירי הדיור המוגזמים עד הזויים. אט-אט נחשפת האמת שמאחורי תדמית ילדת הפלא, הכריזמה האין סופית והחיוך שובה הלב. בתחילת השבוע חל מפנה בעלילה והגברת אור, מיהרה לטעון כי היא קורבן לחבורת נוכלים ערמומיים מבית שהחביאו את זהותם האמתית מאחורי הבטחות לפעול לטובת לקוחתם תוך שימוש במוניטין שלהם כמומחים בתחומם כדי לזכות באמונה. כאן התבלבלנו. האם הגברת אור בעצם טוענת שמעדה באותו הפח שבו מעדו לקוחותיה והציבור בכלל?
14/04/2016  |  איתי וייס   |   מאמרים
ענבל אור נחקרת מאז השעה 15:30 (יום ג', 12.4.16) במפלג ההונאה של משטרת תל אביב. מדובר בהמשך החקירה שהחלה בשבוע שעבר, במסגרת החשדות להלבנת הון, מרמה ועבירות נוספות.
12/04/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ענבל אור לא הגיעה הבוקר (יום ב', 11.4.16) למשטרת תל אביב, כדי להיחקר בחשדות הפליליים נגדה, וכן כדי למסור עדות על "מעילה של עובדים בכירים בכספי החברות שלה", כפי שטענה. אור ניתקה כל קשר עם המשטרה, למרות שהיה עליה להגיע לחקירה. שוטרים יצאו לבית המלון שבו היא מתגוררת כרגע, כדי לאתרה ולהביאה לחקירה.
11/04/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il