|
לא לצעירים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
כל שנה עם תחילת הקיץ, רגילים המדפים במקרר החלב לשינויים, למבצעים ולפסטיבלים לקראת חג השבועות החל השנה במחצית חודש יוני. אולם נראה שהשנה העצבים חשופים יתר על המידה וקשה לבלום את המתיחות והרגישות לקראת חג החלב הזה, אשר נמצא השנה גם בצומת של אירועים בהם: התגברות התחרות בין השחקיות המקומיות, הגברת יבוא הגבינות הצהובות מאירופה, כניסת שופרסל למותג פרטי בחלב, שינויים פרסונליים בעיקר בהנהלת תנובה, השקעות ענק במוצרים שלא צלחו - ולא פחות חשוב ואולי העיקרי שבהם, ירידה מתמשכת בצריכת מוצרי חלב בעיקר אצל הנוער והצעירים, דבר שיכול לזעזע את השוק שהיקפו השנתי עומד על כ-10 מיליארד שקלים בשנה!
ירידה מתמשכת זו, עלולה לשבש את כל התוכניות העסקיות ומעיבה בצורה קשה על ההתנהלות של השחקנים הגדולים.
ירידה זו עשויה לגבור מדי שנה, שכן עוד "צעירים" נכנסים למעגל הצריכה ועל אף הגידול הטבעי באוכלוסיית ישראל העומד על כ-2% בשנה, ממשיכה הירידה בצריכה וירידה בצריכת השומן, דבר אשר משאיר הררי שומן לתעשיית הגלידות, לגבינות השמנות, לחמאה ולשמנת.
הדור הצעיר מתחיל "לסמן" את החלב כמזון שאפשר להסתדר בלעדיו ואו אפילו כמזון הגורם לבעיות רפואיות, תופעה המשתלבת היטב במגמת הבריאות הקיימת והדרת הסלטים המוכנים, הנקניקים, והבשר המעובד דבר הניכר בגידול החד בצריכת משקאות על בסיס אורז וסויה.
מבצעי תעשיית החלב עשויים להיות השנה מפתים מאוד וכבר נראים כמה סימנים בשטח כמו: 3 גבינות סימפוניה ב-20 שקלים, 3 גביעי גבינה לבנה טרה/תנובה 250 גר ב-10 שקלים ואלו לבטח רק הניצנים, לצד קמפיין נוסטלגיה של תנובה, אשר משום מה לא פונה לאוכלוסיית היעד הנכונה ובמקום לפנות לדור הצעיר כאילו מחזק את הקשר עם האוכלוסייה הבוגרת, אשר בכל מקרה היא כבר אוכלוסייה שבוייה במידה כזו או אחרת.