|
קשיים ועיכובים [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]
|
|
|
|
|
התרגשות עצומה הייתה אתמול (יום ד', 22.6.16), כאשר מטוס הקרב F-35, הידוע בשמו העברי "אדיר", נמסר רשמית לידי ישראל. על המטוס נאמר שהוא המתקדם ביותר בעולם, יתרום לשקט ויציבות וייצור הרתעה מול אויבינו. אולם, ייצור המטוס ידע לא מעט קשיים ועיכובים, ונמצאו בו תקלות רבות.
בשנה שעברה פרסם הפנטגון רשימה של תקלות שהתגלו במטוס זה. אחת התקלות נגעה למערכת תוכנה בשם B2. נמצאה בעיה בחלק של התוכנה שאחראי ליכולות הלחימה והירי של המטוס ועל יכולות הניווט והדיוק, בנוסף לשימוש בחיישנים שונים לביצוע ירי. בעיה נוספת נגעה למיכל הדלק של המטוס, בדגש על המערכות שמונעות מהגזים להתפוצץ. התגלתה בעיה גם ביכולות הירי של המטוס, ונמצא שבתנאי מזג אוויר קיצוניים ובזוויות מסוימות, קשה לו לתקוף בשל בעיה במערכות בקרת הטיסה. עלו גם בעיות בקסדה, שהיה פרי פיתוחה של אלביט, בכל הנוגע להצגת הנתונים.
בדוח אחר, שפורסם לפני כחודשיים, דווח על תקלה במערכת המידע הלוגיסטית האוטונומית (ראשי תיבות באנגלית: ALIS), מה שנחשב כ"מוח" של המטוס. זוהי המערכת שמדווחת לטייס ולצוות הקרקע על כל תקלה במטוס, במטרה להקל על תהליך התחזוקה. המטוס יכול לטוס ללא מערכת זו, אבל בממשל האמריקני יודעים שמדובר במערכת קריטית לתחזוקת המטוס.
מעבר לתקלות הרבות, נשאלת השאלה למה צה"ל בכלל צריך את המטוס הזה. ישראל מחזיקה בעליונות האווירית באזור כבר שנים רבות, ולא נראה שהמצב הולך להשתנות. לנוכח בעיותיהם הפנימיות, שכנינו לא יתעסקו בקניית מטוסים מתקדמים או בניסיון לערער על העליונות האווירית הישראלית. במקום לקנות F-35 מהדור החמישי, ייתכן שהיה עדיף לקנות מטוסים משודרגים מהדור הרביעי.
לנוכח יכולותיו החמקניות של המטוס, נראה כי הוא מכוון לאויבינו הרחוקים, בדגש על אירן. מבחינה טכנית ה-F-16 הוא בעל טווח טיסה רב יותר, וה-F-15 נהנה בנוסף לכך גם ממהירות מירבית גבוהה יותר. ה-F-35 הוא בעל יכולות חמקניות טובות יותר, ויכול לשאת משקל רב יותר. לאור זאת, נראה שישראל לא נטשה את האפשרות של תקיפת מתקני הגרעין האירניים לבדה. במקרה זה, ה-F-35 הוא חיוני להצלחת המשימה.