|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

מסרונים מאירופה

ימים אחדים לפני המגה-פיגוע בעיר ניס, לא ניכרת בערים גדולות אחרות באירופה היערכות של ממש לאיום הטרור וגם: משהו על המחירים, האופניים בהולנד והנצחת השואה
15/07/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
המשטרה רק לצורכי סדר


איום הטרור
בית הכנסת הפורטוגזי, אמסטרדם. דלתות כפולות

חזרתי מאירופה ארבעה ימים לפני פיגוע הענק בעיר ניס. ביקרתי בהנובר, בברגן-בלזן, באמסטרדם ובמאסטריכט - ובשום מקום לא ניכרה היערכות כלשהי אל מול איום הטרור. הרושם הברור היה, שאירופה עוד לא הבינה בפני מה היא עומדת - ולמרבה החרדה, הרושם הזה התאמת בעיר ניס.

במוזאונים ובאתרים היהודיים באמסטרדם נטלו בהשאלה את שיטת האבטחה של תעשיית היהלומים המקומית הנודעת: בכניסה יש שתי דלתות, שלעולם אינן נפתחות יחדיו. מעבר לכך, כאמור, לא רואים היערכות מיוחדת לסיכול פיגועים. במאסטריכט נכחתי בקונצרט של אנדרה ריו בכיכר העיר, עם אלפי צופים; המשטרה רק שמרה על הסדר, שכמובן היה מופתי.

בהנובר יש נוכחות ערבית ניכרת, שמביאה גם לריבוי דוכני פלאפל ושווארמה ולהפיכת הנרגילה לאביזר מקובל. אבל אין חששות ואין בדיקות מיוחדות; למרות פריז ובריסל ואיסטנבול, אירופה עדיין רחוקה מאיתנו שנות אור. לא בטוח שזה המרחק מבחינת איום הטרור, אבל בטוח שזה המרחק מבחינת הביטחון הציבורי - לפחות בהיבטיו הנראים לעין.

בבתי הכנסת באמסטרדם תגברו את האבטחה, הן במתנדבים מתוך הקהילה והן בכוחות משטרה. זה לא שיש איום קונקרטי, מבהיר אחד הפעילים, אלא שכולם זוכרים שהמרחק מבריסל הוא שעה טיסה, ומפריז - שעתיים. ככלל, התחושה היא של ביטחון, גם כיהודי חובש כיפה. האם זו רק אשליה? כנראה כן.

להיות ישראלי
BDS באמסטרדם. לא צריך לרדת לרמה שלהם

בהולנד נעים להיות ישראלי, ובאמסטרדם יש לא פחות מ-10,000 כאלו שמתגוררים בה דרך קבע. הערת אגב: בשוק הפשפשים בעיר שמעתי עברית והתברר שהיא באה מפיה של אחת המוכרות - מה שמעורר את השאלה, האם בשביל זה היא ירדה מהארץ

בשלוש הערים בהן ביקרתי, לא חשתי עוינות כלשהי או חוסר נוחות - וכאמור, הכיפה הסרוגה שלי מלמדת מיד שאני גם יהודי וגם ישראלי. בתחנת הרכבת בהנובר פנה אלי מישהו, התייחס בחיוך לכיפה ואמר שזו הפעם הראשונה שהוא רואה מישהו חובש אותה. השבתי שאני גאה בה, והוא החזיר: respect.

בהולנד נעים להיות ישראלי, ובאמסטרדם יש לא פחות מ-10,000 כאלו שמתגוררים בה דרך קבע. הערת אגב: בשוק הפשפשים בעיר שמעתי עברית והתברר שהיא באה מפיה של אחת המוכרות - מה שמעורר את השאלה, האם בשביל זה היא ירדה מהארץ. אבל נחזור לעניין.

נהג המונית במאסטריכט סיפר במאור פנים שכבר שמע עברית, ותהה מדוע היא כל כך שונה מההולנדית. ההולנדים בכלל הם עם חביב בצורה בלתי רגילה, ותוסיפו לזה את האנגלית המצוינת שלהם. הם מתחילים ללמוד אותה כבר בכיתה א', משום שהקירבה בין השפות הופכת את הלימוד לקל יחסית, ודומה שאין שם איש שאינו דובר אותה לפחות ברמה בסיסית.

בכיכר הארמון באמסטרדם עמדו כמה פעילים של BDS והפיצו את שקריהם. המחשבה הראשונה שלי הייתה, שלא צריך להפקיר להם את השטח ושהיה ראוי שיהיו שם גם פעילי-נגד. אבל אחר כך הגעתי למסקנה, שלא צריך לרדת לרמה שלהם, ושהמאבק היותר-מתוחכם נגד התנועה האנטישמית הזאת אכן נושא פירות, אז שהם יישארו בכיכר.

המחירים
ריקסמוזיאון, אמסטרדם. מחירי הכניסה: עד 20 אירו

מחירו של בקבוק קולה מתחיל ב-1.25 אירו – דהיינו 5.5 שקלים – ויכול להיות גבוה פי 2.5, כלומר 14 שקל. שפתון לשפתיים יבשות תוכלו להשיג, בחנות הנכונה, בפחות מאירו (4 שקלים); בארץ זה יעלה לפחות 12 שקל. ריבות אפשר למצוא במחירים של אירו או שניים, כלומר עד תשעה שקלים – שזה שני שלישים מהמחיר אצלנו. לעומת זאת, מלון סביר באמסטרדם – ולא ממש במרכז – יכול להיות עסק של 200-150 אירו ללילה, דהיינו 860-650 שקל

"תאכל הרבה מילקי", הציע לי אחד מעמיתי ערב הנסיעה. לא בדקתי כמה עולה המילקי בגרמניה ובהולנד, אך מה שכן קניתי וצרכתי לימד אותי, שממש לא ניתן לדבר בהכללה על ישראל כיקרה יותר או זולה יותר. הנה כמה דוגמאות.

תעריף המינימום לנסיעה בתחבורה הציבורית בגרמניה ובהולנד הוא 2.60 אירו – יותר מ-11 שקל, שזה כפול מאשר אצלנו. ברכבות בכלל אין היגיון: נסיעה של שעה מברלין להנובר עולה כמעט כמו נסיעה של 4.5 שעות מהנובר לאמסטרדם (68 ו-79 אירו, בהתאמה). ואילו 20 דקות במונית באמסטרדם יעלו לכם 30 אירו, דהיינו כמחצית ממחיר הנסיעה הארוכה פי כמה ברכבת; זה יוצא 130 שקל, כמו הנסיעה מנתב"ג לתל אביב.

מחירו של בקבוק קולה מתחיל ב-1.25 אירו – דהיינו 5.5 שקלים – ויכול להיות גבוה פי 2.5, כלומר 14 שקל. שפתון לשפתיים יבשות תוכלו להשיג, בחנות הנכונה, בפחות מאירו (4 שקלים); בארץ זה יעלה לפחות 12 שקל. ריבות אפשר למצוא במחירים של אירו או שניים, כלומר עד תשעה שקלים – שזה שני שלישים מהמחיר אצלנו. לעומת זאת, מלון סביר באמסטרדם – ולא ממש במרכז – יכול להיות עסק של 200-150 אירו ללילה, דהיינו 860-650 שקל, ללא ארוחת בוקר. ואם כבר מדברים על ארוחה במלון: בהנובר רצו 19 אירו, באמסטרדם הסתפקו בחמישה. מחיר כניסה למוזאון מתחיל בעשרה אירו ויכול להתקרב ל-20 – שזה כפול מהמחיר הממוצע בארץ.

המסקנה: אי-אפשר לדבר בצורה גורפת, ובוודאי שאסור להתעלם משאלת כוח הקנייה – כמה זמן צריך לעבוד בשביל לקנות את אותו מוצר או שירות. אבל מאחר שאין אפשרות להתקיים רק על מילקי, הרי שהדיבורים על כך ש"בישראל הכל יקר ובאירופה הכל זול", אין להם על מה להתבסס.

הגרמנים
הנובר. לא יודעים אנגלית או לא רוצים לדבר?

עוד נושא שאי-אפשר לדבר עליו בהכללות הוא הדייקנות הגרמנית. הרכבת בה נסעתי מהנובר לעיר צֶלֶה, בדרך לברגן-בלזן, נסיעה של 30 דקות, הגיעה ליעד באיחור של שבע דקות – וזה הספיק כדי לפספס את האוטובוס לשלב הבא של המסע (אגב: מדובר בשלושה שלבים; משום מה הגרמנים לא ממש מקלים על ההגעה למחנה הידוע לשמצה). מצד שני, הרכבת לאמסטרדם הגיעה לכל התחנות על הדקה, כולל לתחנה הסופית לאחר 260 דקות.

בהמשך היום, גם נהג המונית וגם נהג האוטובוס שאיתם נסעתי, נהגו בדיוק במהירות המירבית המותרת – גם כאשר היא 30 קמ"ש וגם כאשר נהג האוטובוס הוא בשנות ה-20 לחייו. ואילו כאשר קורא הברקודים לא עבד בכניסה למוזאון בארמון Herrenhausen בהנובר, השומרת הייתה אובדת עצות; לא עלה בידה פשוט לסמן את הכרטיס ולרשום בצד שעוד מישהו נכנס. ברגעים הללו, אני חייב לומר, התגעגעתי ליכולת האלתור שלנו.

עוד משהו על הגרמנים: בעיר גדולה כמו הנובר, על 520,000 תושביה ועל חברות הפיננסים וההיי-טק בהן היא מתגאה, שיעור מפתיע של תושבים לא מדברים אנגלית. ואני מתייחס גם למקצועות שהאנגלית אמורה להיות שפת יסוד בהם: טכנאי מחשבים ומוכרת בחנות תרופות. יש לי הרושם, שבזה הגרמנים דומים לצרפתית: הם פשוט לא רוצים לדבר אנגלית.

הנצחת השואה
הנובר. אנדרטת השואה כמקום מפגש לבני נוער

בכניסה למעדנייה קטנה בעיר מאסטריכט הבחנתי בארבע לוחיות על המדרכה. מבט מהיר גילה שמדובר בקורבנות שואה: נחקקו שם שמותיהם, שנת הלידה, תאריכי הגירוש והיעד. בעלת החנות סיפרה בהתלהבות, כי מדובר בפרויקט שהחל ביוזמה של תושבת העיר והתגלגל להנצחתם של 200 יהודים שנרצחו בשורה של רחובות בעיר.

מחזה דומה ראיתי על שפת אחת התעלות באמסטרדם, שם התגייסו תושבי הרחוב להניח לפני כל בית לוחיות ובו פרטי הנרצחים שהתגוררו בהם. שתי מחוות נוגעות ללב וראויות לציון.

הן בהנובר והן באמסטרדם יש אנדרטאות מרשימות לשואה, אם כי זו של הנובר - בה חקוקים שמותיהם של כל הנרצחים מהעיר - הפכה לנקודת מפגש לזוגות מאוהבים ולסתם בני נוער; עולה המחשבה שאולי מוטב היה לגדר אותה. באמסטרדם משמש להנצחה הבית בו רוכזו יהודי העיר לפני שגורשו למחנה ווסטרבורק, ממנו נשלחו רובם לתאי הגזים.

עם זאת, דומה שמה שחסר בהנצחה ההולנדית הוא הכרה בשיתוף הפעולה הנרחב של תושבי המדינה עם הנאצים בגירוש היהודים, כפי שנהג לומר ד"ר אבי בקר המנוח, הולנדי הסתיר את אנה פרנק והולנדי הסגיר את אנה פרנק. כמעט 80% מיהודי הולנד נרצחו - השיעור הגבוה ביותר במערב אירופה; זה לא היה מתאפשר בלי סיוע מקומי משמעותי. ההולנדים מזכירים בגאווה מוצדקת את שביתת עובדי הנמל נגד רדיפות היהודים, אבל ככל שראיתי - גם הם (במוזאון המחתרת) וגם הקהילה היהודית (במוזאון שלה) מתעלמים מאלו שהשתתפו בפשעי הנאצים.

האופניים
אופניים באמסטרדם. עניין של תשתיות

אמסטרדם היא כנראה בירת האופניים של העולם. 60% מהנסיעות בעיר עצמה נעשות על אופניים וכך גם 40% מהנסיעות במטרופולין שלה. וחשוב להדגיש: מדובר באופניים אמיתיים, לא בחשמליים. אגדה אורבנית מספרת, שפעם אפילו בני משפחת המלוכה השתמשו באופניים. די לראות את חניוני האופניים העצומים כדי לקבל תחושה ממשית במה מדובר. וזה כמובן מעורר קנאה והשוואה לניסיון התל אביבי לעודד את השימוש בכלי תחבורה זה.

יש הבדל אחד, פשוט אך יסודי: תשתיות. באמסטרדם יש שבילי אופניים רצופים לאורך מאות קילומטרים, וכך לא צריך לסכן את חיי הולכי הרגל בנסיעה על המדרכה או את חיי הרוכבים בנסיעה על הכביש. בתל אביב, לעומת זאת, יש שבילים ספורדיים שאינם מחוברים זה לזה, ולצד זאת - אין תרבות של כיבוד האחר ואין מסורת מושרשת של שמירת החוק והסדר. התוצאה היא, שבתל אביב האופניים השתלטו על המדרכות והם לא יכולים להוות באמת תחליף לכלי רכב ממונעים.

כל עוד אי-אפשר ליצור תשתית רצינית - מוטב לוותר על כל העסק. המצב הנוכחי רק מתסכל ומסכן את הרוכבים, את הנהגים ובעיקר את הולכי הרגל. אין טעם לנסות להיות אמסטרדם אם לא מוכנים באמת להיות אמסטרדם.

תאריך:  15/07/2016   |   עודכן:  15/07/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסרונים מאירופה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
15/07/16 11:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
נח קליגר, אשר לרוב אינו נוהג לכתוב טור שבועי במוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות, חרג הפעם ‏מהרגלו, ולא בכדי. הוא הקדיש הספד לאלי ויזל. החיים של ויזל ושל קליגר הצטלבו עשרות פעמים, כאשר ‏הפעם הראשונה שבה הצטלבו חיים מרתקים אלו הייתה במחנה 32 באושוויץ (שהייתה מארג של 45 מחנות).
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
ראשו כתם פז. הלך מאיתנו ענק רוח בשנתו הפ"ז. יליד סיגט, ידיד של הרב מנשה קליין- הרבי מאונגוואר זצ"ל שנפטר לפני כמה שנים. אלי ויזל היה יהודי בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו. אוד מוצל מאש ששרד את אחת התקופות האפלות בדברי ימי ישראל. קומתו הֶאֱפִילָה על הרוע, על האכזריות ועל ההשמדה. הוא שרד וכתב. שרד וסיפר. שרד ושימש דוגמה חיה לתחיה ותקומה. מאותו יום מר ונמהר שבו הפרידו בינו לבין אביו, אמו ואחותו הי"ד. שם, בגיא הצלמות, בעמק הבכא הוא לא שכח לשבריר שניה את כור מחצבתו. היהודי המצומק שראינו בתמונה ב"יד-ושם", שוכב על הדרגש (בשורה השנייה מלמטה, שביעי משמאל). הפנים נפולות אבל העיניים בוערות. יהודי של הישרדות. יהודי של עם הנצח. יהודי של ניצחון הטוב על הרע, האור על החושך, החיים על המוות. יהודי שצעד במלא החיות בצעדות המוות. יהודי שראה את המוות בכל רגע ולא התייאש גם למול משרפות האש. איתו נטמנה מסכת חיים מופלאה. מסכת מלאת אתגרים ומלחמות. מסכת של "ובחרת בחיים", במקום שבו היה אפשר בקלי קלות - לוותר ולמות.
06/07/2016  |  מרדכי צבי  |   כתבות
לא היה אדם ששרד את ימי האימה של 1933-1945 שעצם נוכחותו באשר שם היה, יצרה באורח בלתי אמצעי נוכחות של השואה עצמה ברובדי החוויה האנושית העל-לאומית כאלי ויזל. חידה היא. אין ספור חוקרים תיעדו והבטיחו רצף היסטורי בין דברי ימי האדם לבין שתים עשרה שנות האימה, ארכיונים הגירו את סודותיהם במיליוני מסמכים ותצלומים ועדויות ופרוטוקולים והפכו את השואה לנחקרת יותר מכל מקטע בדברי הימים, נכתבו זיכרונות, נוצרה שירה, פרוזה, דרמה, קולנוע, טלוויזיה דוקומנטארית, וחרף חששם של אחרוני השורדים שמא בהיאספם אל עמם תישכח או תוכחש-היינו הך- האפלה בעוונות האדם באדם, נבנתה בעולם חומת מגן שאי-אפשר יהיה להפיל אותה שתקיף ותשמור את זכר השואה תמיד, ואלי ויזל, האיש האחד הזה, נכח על גבי כל שנכח ויהיה נוכח לעד כמי שבא לעולם הזה כדי להיות כל כולו זיכרון מהלך, זיכרון כותב, זיכרון מדבר, זיכרון הוגה, זיכרון שותק, זיכרון מול שמים, זיכרון מול ארץ רבה של השבר הנורא. לא ידעתי איך בחייו. אינני יודע גם עתה עם מותו.
04/07/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
חתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל, הלך לעולמו (שבת, 2.7.16) והוא בן 88. ויזל היה ניצול השואה המפורסם ביותר בעולם.
"אין עוד זמן ולא ניתן להמתין עוד. מדי יום הולכים לעולמם עוד ועוד ניצולים ובסוף, כשכל הוויכוחים המשפטיים יסתיימו, כבר לא יהיה למי להעביר את הכסף", כך תוך ביקורת נוקבת על התנהלות החברה להשבת נכסי נספי השואה, התבטא (יום ד', 29.6.16), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בדיון אותו הוא ייעד לקידום העברת התשלום הרבעוני הנוכחי לכ-9,200 ניצולי שואה קשיי יום. זאת לאחר שלפני כשלושה חודשים עלה בידיו לשכנע את האוצר והרשות לזכויות ניצולי השואה, להעביר בעצמם את הכסף לניצולים תוך התחייבות בכתב של החברה להשבה, להחזיר את הכסף לאחר שיסתיים הליך משפטי שבו היא מצויה ושבסופו היא צפויה לקבל לידיה מאות מיליוני שקלים. אז, לפני שלושה חודשים החברה חתמה על התחייבות זו ועתה היא מתנגדת, מה שמעכב את העברת הכספים לניצולים.
29/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il