|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המקיף לשיפור בריאות מערכת העיכול
קבוצת ירדן
הערוץ ששובר שיאים: אלו הנתונים מאחורי העשייה- ערוץ 2000
נמל אילת בשנות ה-50 [צילום: לע"מ]

אסון משאית התחמושת באילת

אחד האסונות הכבדים בתולדות צה"ל בתקופת מלחמת ההתשה, היה אסון משאית התחמושת באילת, שהתרחש בראשית שנת 1970 ובו קיפחו חייהם 24 איש ועשרות נפצעו. סיפור האסון נשכח עם השנים, ויש אומרים כי הוצנע והושכח במכוון. אחרי הכל אסון קטלני מיותר זה אינו לתפארת צה"ל ונבע ממחדל
18/06/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות


רקע לסיפור האסון

ב-22 לינואר 1970 פשט כוח צנחנים של צה"ל בסיוע כוחות מיחידות נוספות על אי-האלמוגים המצרי שדואן, שנמצא מדרום לשארם א-שייח. באי היה מגדלור ומערכות מכ"ם והיה מוצב כוח צבא מצרי. מטרות המבצע שנקרא "מבצע רודוס" היו לקיחת שבויים מצריים כ"קלפי מיקוח" והמשך התשת הצבא המצרי. הלוחמים התאמנו לקראת המבצע בשארם א-שייח' משם הוטסו במסוקים מסוג סופר פרלון ("צרעה"), השתלטו על האי ושהו בו 32 שעות לערך. לצה"ל היו שלושה הרוגים ושבעה פצועים. לחיל המצב המצרי באי היו שלושים הרוגים וכ-62 שבויים. בתום הפשיטה חזר הכח ארצה.

יום לאחר המבצע, ביום שישי 23 בינואר 1970 הפליגה משארם א-שייח לאילת נחתת חיל-הים אח"י בת-שבע שהייתה באותה עת מהספינות הגדולות ביותר של חיל-הים, (אורך הספינה היה כ-100 מטרים). כשעל סיפונה חיילים וציוד צבאי שהיו קשורים או שנטלו חלק בפעולת צה"ל באי שדואן. בין השאר הובאו בסיפונה הקרקעי של הנחתת משאיות ועליהם ציוד לחימה וכלי נשק ובכלל זה מוקשים וחומרי נפץ שפונו מהאי שדואן במהלך הפעולה. על-פי עדויות חיילים שפורסמו בזמנו המוקשים הונחו והושמו ברישול משהו ללא אמצעי בטיחות הנדרשים.

ההפלגה התנהלה כסדרה, הים היה שקט יחסית וכעבור כיממה בשבת 24 בינואר בשעות הצהרים נכנסה הנחתת לרציף הצבאי של נמל אילת. דלת הנחתת נפתחה והוחל בפירוק הציוד והורדת המשאיות עמוסות הציוד וחומרי הנפץ לחוף. בעת שירדו מסיפון הנחתת לחוף הנמל נתקעה- "התחפרה" אחת המשאיות הכבדות בחול והתקשתה לצאת מהבור שנוצר כתוצאה מסיבוב הגלגלים על מקומם. חיילים מיחידות שונות, אנשי צוות הנחתת ופועלי מספנת חיל-הים באילת נקראו לדחוף את המשאית ולסייע בחילוצה. היה זה בשבת בסביבות השעה 4 אחר-הצהריים איש לא תיאר לעצמו את האסון הקרב ובא. תוך כדי דחיפה וטלטול המשאית אירע פיצוץ במשאית. הפיצוץ היה אדיר ונשמע בכל רחבי העיר אילת .במקום עצמו עלתה להבת אש ורסיסי מתכת ועץ עפו לכל עבר. מאזור ההתפוצצות היתמר ענן שחור שנראה למרחוק .כמות הנפגעים הייתה גדולה. מהמשאית נותרו שרידים בלבד. ראשוני הפצועים הגיעו לחדר המיון בבית חולים ביוספטל כ-10 דקות לאחר הפיצוץ. תושבי אילת נרתמו לפעולות החילוץ והעבירו במכוניותיהם חלק מהפצועים. תושבי העיר נקראו זמן קצר לאחר האסון לתרום מנות דם ונמסר כי ההיענות הייתה רבה ונתרמו כ-150 מנות.

מרבית הפצועים סבלו מכוויות קשות מההדף החזק ומפגיעה של רסיסי עץ ומתכת ואף מקטיעות. רופאים שהגיעו למקום וטיפלו בפצועים סיפרו כי מעולם לא נתקלו בכמות כזאת גדולה של נפגעים קשה באירוע אחד. המחזות והמראות היו קשים, סיפרו לימים רופאים שטיפלו בנפגעי האסון, בדרך לבית חולים או בבית חולים. בית חולים יוספטל נכנס לכוננות חרום. הייתה זו כאמור שבת בצהריים, רופאים ואחיות הוזעקו מבתיהם. הפצועים שכבו על שמיכות ומילאו את כל המקומות הפנויים בבית החולים. אולם בית החולים שהיה אז קטן יחסית עם כל הרצון הטוב לא היה ערוך ומסוגל לטפל כראוי בכמות הנפגעים הקשים וסוגי הפציעות ממנו סבלו. לא ניתן למשל היה לקבל בו טיפול כירורגי ראוי שדורש חדרי ניתוח מצוידים. לא מן הנמנע כי על-ידי טיפול מהיר ומקצועי היו ניצלים חייהם של כמה מהפצועים באסון שמתו מפצעם. בערב הגיעו לאילת במטוס חיל-האוויר צוותי רפואה ממרכז הארץ. עוד באותו לילה העבירו מטוסי תובלה של חיל-האוויר חלק מהפצועים לטיפול בבתי חולים, תל השומר, בלינסון והדסה.

למקום האירוע הגיעו הרמטכ"ל רב אלוף חיים בר לב, ראש אג"מ האלוף דוד אלעזר, אלוף פיקוד דרום אריאל שרון, מפקד חיל-הים האלוף אברהם בוצר, הרב הצבאי הראשי האלוף שלמה גורן וקצינים בכירים נוספים.

למחרת אירוע האסון ביום ראשון 25 בינואר הגיעו למקום האסון בנמל אילת צוותי חיל הנדסה שסרקו את השטח והאזור ביסודיות כדי לאתר ולפרק מוקשים וחלקי חומרי נפץ שהתפזרו בשטח.

מסקנות ועדת החקירה

זמן קצר לאחר האסון מינה הרמטכ"ל חיים בר לב ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האסון לראש הוועדה מונה דוד לסקוב קצין בכיר בחיל ההנדסה. הוועדה לאחר מספר דיונים, קבעה במסקנותיה כי הגורם לפיצוץ היה מוקש נגד אדם שלא נוטרל בניגוד לנהלי בטיחות והמליצה על העמדתם לדין של מספר קצינים שהיו אחראים על העמסת המשאית בחומרי נפץ.

בעקבות המלצות ועדת החקירה הוגשו בבית הדין של פיקוד המרכז כתבי אישום באשמת גרימת מות שלא בזדון בפציעה וברשלנות כנגד חמישה נאשמים ארבעה קצינים וסמל אחד שהיו מעורבים, לכאורה בהעמסת המשאית בחומרי נפץ. מתוך החמישה הרשיע בית הדין שני נאשמים, קציני הנדסה סגן וסגן- משנה. הסגן נדון ל-18 חודשי מאסר ואילו על הסגן משנה הוטלו 9 חודשי מאסר .שאר הנאשמים שני קצינים וסמל זוכו מכל אשמה.

היה כאן מחדל זועק ומקומם ואי הקפדה על נהלי בטיחות שגבה חיי 24 בני אדם וגרם לפציעתם של רבים חלקם נותרו נכים. סיפור האסון נשכח עם השנים ויש אומרים כי הוצנע והושכח במכוון. אחרי הכל אסון קטלני מיותר זה אינו לתפארת צה"ל ולא מן הנמנע כי באותה תקופה היה רצון מצד ראשי צה"ל ומערכת הביטחון להצניע-להשכיח את המחדל והאחראים הבכירים לו. עד היום התחושה בקרב המקורבים לפרשה שהאחראיים למחדל זה מהדרגים הבכירים לא נתנו את הדין.

הרוגי האסון והנצחתם

באסון משאית התחמושת באילת נהרגו 24 רובם חיל צה"ל חלקם אזרחים עובדי צה"ל. אחד מההרוגים הוא סרן יעקב ברק שנפצע קשה באוקטובר 1967 כשהיה על סיפון משחתת אילת. הוא השתקם וחזר לשרת בחיל-הים. אולם מצא את מותו באסון משאית התחמושת קצת למעלה משנתיים לאחר שנפצע. באתר הויקיפדיה מצאתי רשימת ההרוגים באסון ואת השתייכותם היחידתית. קשה למצא בארכיונים את רשימת הנהרגים באסון בצורה מרוכזת. ייתכן שהרשימה לא מעודכנת ויתכן שיש שיבושים בשמות. במשך שנים כך נמסר לי, לא הוקם יד זכרון לזכר ההרוגים באסון וכי התארגנה לא מכבר קבוצת יוצאי פלגות חיל-הים להנציח זכר הרוגי האסון בלוח זיכרון. אני לא יודע היכן עומדים הדברים כיום.

ואלה הרוגי האסון (על-פי סדר א-ב על-פי הויקיפדיה)

אע"צ נסים אולוק - מספנת חיל-הים אילת
טוראי יהורם אלפי - אח"י בת שבע
אע"צ סעדיה אלקיים- מספנת חיל-הים אילת
רב"ט זאב זלמן בוגץ' - חיל השריון
סמל שמחה ברנר אח"י - עציון גבר
סרן ברק יעקב - בסיס אילת
אע"צ לייב דויטש - מספנת חיל-הים אילת
רב סמל יהודה הררי (סרנגה) - אח"י בת שבע
טוראי אברהם חדידה - אח"י בת שבע
רס"ל ישראל יעקב - נגד רכב בסיס אילת.
רב"ט יעקב יצחק כהן - חיל תקשוב (חיל הקשר כנראה א.א)
טוראי משה מימון - חיל-הים
רב סמל ישעיהו מילר - חטיבת הצנחנים
אע"צ מנשה מלמד - מספנת חיל-הים אילת
סמ"ר משה מעין (שטיין) - אח"י עציון גבר
סרן שאול נגר - חטיבת הצנחנים
רב"ט ששון ניאזוף - חיל תקשוב
אע"צ זולי נשאור - מספנת חיל-הים אילת
רב"ט יעקב סולימאן - אח"י בת גלים
רב סמל יגאל סופר - חטיבת הצנחנים
רב"ט ברוך סמוחה - חיל תקשוב
טוראי שמואל פוזנר - חיל לוגיסטיקה
טר"ש יורם פלק - חיל-האוויר
סמ"ר קופצ'ק גרשון-שמחה - אח"י עציון גבר

תאריך:  18/06/2017   |   עודכן:  18/06/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסון משאית התחמושת באילת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
18/06/17 15:39
2
מיכה כרמון
18/06/17 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשילדנו יוצאים לחופשת הקיץ, הם יוצאים מהמסגרת והשגרה, וכשהחופש לא מתוכנן ואין סדר יום קבוע, אז הרבה פעמים גם אין ארוחות מסודרות.
18/06/2017  |  ליטל פיינגרץ  |   כתבות
האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית מפרסם המלצות לציבור ההורים ובני-הנוער בנושא ניתוח הגדלת חזה וניתוחים פלסטיים נוספים לקראת החופש הגדול:
18/06/2017  |  נאוה עינבר  |   כתבות
"אנדה" מאת הלל מיטלפונקט, העולה בבית צבי ברמת גן היא הצגה נוקבת, מרגשת ומרתקת, החושפת התערבות פוליטית בהליכים משפטיים בישראל, ובמקרה זה במשפט אייכמן.
18/06/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
השמש העוברת למזל סרטן ב-21.6 מסמלת את בוא הקיץ. 21.6 הוא היום הארוך ביותר במהלך השנה. המעבר הזה הוא סמל למשפחה, משפחה מורחבת. מזל סרטן הוא מזל מים - רגיש, חם, איכפתי, חסכן, המבקש ביטחון בכל המישורים.
16/06/2017  |  טובה ספרא  |   כתבות
בראשית השבוע הבא תוכרע, ככל הנראה, עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר, לא רק של השבוע אלא אולי של השנה כולה: ימי ירכוש את השליטה בחברת אפריקה-השקעות, על כל בנותיה. שווי העסקה מוערך כיום בכ-2.2 מיליארד שקל. מי שיכריע הם קבוצה של כמה עשרות מוסדיים ובתי השקעות, שהחברה חייבת להם 2.9 מיליארד שקל, והם קרויים "בעלי האג"ח". מאחר שהחברה חייבת להם מיליארדים, זכותם החוקית והמעשית לתפוס את נכסיה ולמכרם, לפירעון חובות. זה מה שיעשו, אם כי ברור להם שהנכסים לא יכסו את החובות, וצפוי להם הפסד של כ 700 מיליון שקל.
16/06/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
חוקי השוויון בנטל היו מאז ומתמיד "חוקי מסגרת" או הצהרת כוונות; חוקים שמדברים על רצוי וכמעט אף פעם אינם מגיעים למיצוי לפי מדד ביצוע בפועל    דומה שגם עתה התעוררה שאלת החקיקה במסגרת ו...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהודי ארצות הברית מסרבים להכיר בבעיה    הם מטילים את יהבם על החוקה והמסורת הדמוקרטית והמטרה. העיוורון גורם להם לעצום עין נוכח המגמה האנטישמית בארצם
אלי אלון
אלי אלון
הבאר הייתה מקור המים היחיד המשמעותי במושבה במשך 30 שנותיה הראשונות    עם גידול הצריכה עקב גידול במספר התושבים והרחבת שטחי הפרדסים חלה הידלדלות במימי הבאר עד יובש כמעט מוחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il