|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קלף בליני

מהמט השני בחר בג'נטילה בליני כשגריר לא רשמי וזימן אותו לחצרו כיוון שהייתה לו יכולת שליטה מופלאה בשני העולמות, בהבנת עולם התרשימים הגאומטריים המסמל את הנצח ובאמנות הדיוקן המקפיאה את הזמן, המזהה את היסוד הנצחי בדברים שמשתנים. תרשים מחשב החול היווה נקודת השקה, קשר אזוטרי בין איסטנבול וונציה, ירושה משותפת, ברית של שלום
30/07/2017  |   אורנה ליברמן   |   כתבות   |   תגובות

"קלף בליני" הוא מותחן היסטורי-תיאולוגי-פילוסופי שנכתב על-ידי ג'ייסון גודווין הבריטי 1. המחבר הוא היסטוריון וסופר עטור פרסים שנולד ב-1964 ולמד היסטוריה ביזנטית באוניברסיטת קיימברידג'. גודווין נדד (בחלק גדול ממסעיו, רגלית) בהודו, סין, טורקיה ופולניה וכיום הוא גר באנגליה, נשוי ואב לארבעה. אחרי פרסום ספרי מסעות וספר היסטוריה, פתח בכתיבת סדרת ספרי מתח מצליחה ביותר שגיבורה הראשי הוא הסריס העותמני יאשים בתפקיד בלש מפענח תעלומות. "קלף בליני", המתורגם לארבעים שפות ומעובד לסרט, הוא הספר השלישי בסדרה. יצאו אחריו בינתיים עוד שני כרכים. זהו ספרו הראשון של גודווין המתורגם לעברית.

דיוקן מהמט השני מאת בליני

ב"קלף בליני" תופס שגריר פולניה באיסטנבול, פאלווסקי, דמות שוליים מהספרים הקודמים, תפקיד ראשי. פאלווסקי מקדים את יאשים ונוסע לונציה לחפש אחרי ציור של ג'נטילה בליני. יאשים מצטרף אליו לאחר מכן, כך שלפנינו לא בלש אחד כי אם צמד בלשים, חברים טובים שיש להם מן המשותף. יאשים הוא סריס שאויבי אביו גזלו ממנו את גבריותו. פאלווסקי הוא שגריר שאויבי ארצו גזלו ממנו את מולדתו. ויחד הם מבלים ערבים רבים בביתו של השגריר באיסטנבול שבו מבשל יאשים את מאכליו האהובים. בספר יש מרשמים אקזוטיים רבים. גודווין אינו רק היסטוריון, מטייל וסופר כי אם גם בשלן מובהק וחובב אכילה.

איזה ציור יוצאים לחפש שני החברים הבודדים, פאלווסקי ולאחריו יאשים? ג'נטילה בליני, אחיו של הצייר ג'ובאני בליני שהאפיל עליו בכשרון יצירתיותו, הגיע לאיסטנבול ב-1479, אחרי שנחתם חוזה שלום בין הרפובליקה של ונציה לאימפריה העותמנית, ובילה כשנתיים בחצר הסולטן, מהמט השני. בליני, פורטרטיסט ריאליסטי מומחה, צייר את דיוקנו של מהמט השני, "הכובש". מהמט השני, שכבש כידוע את קונסטנטינופול ב-1453 ושם בכך קץ לאימפריה הביזנטית, היה הסולטן הראשון שדיוקנו צויר.

והנה קווים לפעלו של "הכובש" מידו של גודווין שהינו, כאמור, מומחה לתקופה:
מהמט הכובש היה רק בן עשרים ואחת כשקטף את קונסטנטינופול, היהלום שבכתר, מידי הנוצרים ב-1453. גיבור מוסלמי, שהיה ליורשה של האימפריה הרומית הביזנטית של המזרח. כמי שהיה לאדונו של העולם הנוצרי-אורתודוכסי, הוא הרחיב את ממלכתו מחופי הים השחור ועד לצוקים המחורצים של הבלקנים, מינה פטריארכים נוצרים ואת סגל הכמורה שלהם והביא את הרב הראשי לעיר שנועדה, כפי שאמרו הבריות כולן, להיות טבורו של העולם.

והוא זימן לחצרו צייר איטלקי. (עמ' 16).

צאצאו של מהמט השני, הסולטן שבו עוסק הרומן המתרחש ב-1840, צעיר מאוד, כבן עשרים, שולח את יאשים לחפש את ציורו של בליני בונציה. יועצו של הסולטן, בכמה שנים מבוגר ממנו, הוואזיר רזיד – ושוב לפנינו צמד – לא מעוניין ברכישת הציור ומנסה למנוע מיאשים למלא את פקודת הסולטן. יאשים בוחר בפשרה ושולח לפניו את חברו פאלווסקי, שמגיע לונציה מחופש לסוחר אמנות אמריקני. התחזות היא עוד נושא חשוב ברומן. גם יאשים יגיע לונציה כשהוא מתחזה לדמות אחרת.

וההתחזות עצמה, האם אינה יוצרת צמד בין הזהות המזויפת לזהות האמיתית של המתחזה? ותמונת דיוקן, האם אינה יוצרת צמד בין המודל, בשר ודם לדיוקן המצויר בצבעים על בד? וציור מזויף, האם אינו מוסיף בן זוג למקורי? ונציה מוצגת במותחן כתפאורת תיאטרון שבה לא ניתן להבחין בקלות בין האמיתי למזויף.

ונציה ואיסטנבול

אך צמד הצמדים ברומן, המודל לכל הזוגות האחרים שהוא מלא בהם, נוצר על-ידי פיצול העלילה בין שתי ערים – איסטנבול וונציה. הספר מתרחש מקצתו באיסטנבול ורובו בונציה והסופר מקדיש זמן רב להשוואה בין שתי הערים. ב"תודות" בסוף הספר כותב גודווין שהוא אוהב לחשוב על ונציה כעל היבט של איסטנבול. הינה, לדוגמה, התרשמותו של פאלווסקי מהעיר. ראוי לציין שפאלווסקי, שגריר פולניה שארצו משוסעת לגזרים ואינה קיימת עוד, נשאר נאמן לזכרה אך מרגיש באיסטנבול, לאחר שנים כה רבות, כבעירו שלו:

ונציה, לדעת האירופים, הייתה כבר עיר אוריינטלית למחצה, והיא בהחלט סחררה את ראשו של פאלווסקי, כאילו הוא מתבונן במראה מוכר מצידו הלא נכון של טלסקופ. כשהלך בסמטאות הצרות בעקבות רוג'ריו, הופתע לגלות הדים של איסטנבול – החתול שמנסה, למשל, לצוד עטלף עם רדת הערב, או עמוד בהט שמן הסתם נבזז מאותה חורבה קלאסית שקונסטנטינוס בזז לטובת עירו שלו מאות שנים קודם לכן. (עמ' 87).
כי מה היא ונציה, בסופו של דבר, אם לא חוטר של ביזנטיום, שהיכה, איכשהו, שורש ופילס את דרכו בלי הפרעה אל המאה התשע-עשרה כמו שיח קוצני מתחת לגג של כנסייה? כמרים ארמנים, פסיפסים, בני אצולה חורשי-מזימות – הרי אפילו הפונדאקו דיי טורקי הוא ארמון ביזנטי. (עמ' 162).

תרשים בריאה סודי

תיאוריה של ונציה המתפוררת ונובלת בעוני מנוול תחת השלטון האוסטרי הם הצד החזק של הספר ובעיניי גם רקעו התיאולוגי-פילוסופי שצץ באופן עקבי למדי (עמ' 10-11, 101-102, 236-240, 279-282) אך חמק משום מה מתשומת הלב של רוב סוקריו. קוראים רבים טוענים, לעומת זאת, שהעלילה מבולבלת, הגיבורים רבים מדי, מופיעים ונעלמים בלי שניתן לעקוב אחריהם, והגוויות שצפות במים העכורים של תעלות ונציה, קשה להבין את פשר רציחתן. כל זה נכון. ההסברים לפתרון תעלומת המותחן המופיעים בסופו אינם ברורים דיים. אלא שביסוס העלילה על תרשימים חוצי גבולות, המייצגים את חידת הבריאה ומנסים לגלות את התבנית העומדת ביסודה, מכפר בעיניי במקצת על חולשותיה. גילוי נאות: הבלוג שהקמתי בחסות האתר רשימות עוסק באותו נושא מהיבטו המקראי, וחוקר את תרשים הבריאה הסודי, מיישב הניגודים, המתגלה בתנ"ך 2.

על הקוראן, שכתב ואייר הקליגרף יאמאלוק בעזרת בתו מליחה, רואה יאשים כמה וכמה תרשימי בריאה כאלה. תרשים בוהק אחד מייצג את עץ החיים – שנים עשר פרחים מלבלבים בשוליו של מעגל. תרשים שני מהווה תבנית אסטרונומית עתיקה חסרת שם. תרשים שלישי הוא מחשב החול של ארכימדס, ניסיון של המדען המוביל מהעת העתיקה למדוד את היקום ולחשב כמה גרגירי חול נכנסים בו. בתו של יאמאלוק מסבירה ליאשים שהיוונים המאוחרים מהתקופה הביזנטית אהבו מאוד את התרשים, כך שאולי כבר ראה אותו באיזה מקום בעירו איסטנבול. זהו תרשים של אפשרויות, אומרת מליחה, אפשרויות שנחקרו ואפשרויות שלא נחקרו.

והקונטסה הונציאנית חובבת הסיף שנולדה באיסטנבול ממשיכה להסביר ליאשים את משמעויותיו הנוספות של התרשים שהתווספו למשמעותו היסודית – סמל השפע האינסופי של הבריאה. התרשים הוא מסורת עתיקה המועברת מדור לדור על-ידי אמנים ברוכי אל. מהמט השני זימן את ג'נטילה בליני לאיסטנבול כדי שיסביר לו את התרשים. מהמט השני ראה עצמו כשליט עליון, השליט החזק ביותר בעולם הביזנטי וביקש להבין את התרשים שהיה עבורו סמל של ריבונות. הביזנטים ראו בו ייצוג של אחדות הסופי והאינסופי, אחדות העולמות של האל והאדם ושילבו אותו בפולחנם הכנסייתי. משפחתה של הקונטסה ראתה בו גם סמל למחזור הבלתי נגמר של המסחר, תזכורת לכך שכולם יכולים לחלוק בשפע האינסופי של העולם. מהמט, לפי השערתה של הקונטסה, ראה בו סמל של שליטה: עולם אחד, שליט אחד, תחת כנפי האל.

מהמט השני בחר בג'נטילה בליני כשגריר לא רשמי וזימן אותו לחצרו כיוון שהייתה לו יכולת שליטה מופלאה בשני העולמות, בהבנת עולם התרשימים הגאומטריים המסמל את הנצח ובאמנות הדיוקן המקפיאה את הזמן, המזהה את היסוד הנצחי בדברים שמשתנים. תרשים מחשב החול היווה נקודת השקה, קשר אזוטרי בין איסטנבול וונציה, ירושה משותפת, ברית של שלום. אך מששטפו הגייסות העותמניים את קפריסין ב-1570, הפך התרשים את משמעותו ונהיה סמל לקרב, מלחמה ושליטה.
אך אין לשכוח שהתרשים ביסודו הוא סמל של שלום, מסכימה הקונטסה עם יאשים. התרשים מיישב ניגודים. בריבוע נצחי הזוויות הקבועות והמנוגדות מתחברות ומתיישבות זו עם זו במארג אינסופי. כמו שהיה, במקום שהיה. מזרח עם מערב, ונציה עם איסטנבול, חיים ומוות, גבר ואישה. (כמו שהיה, במקום שהיה – אמרה ונציאנית, לפי הכתוב בהקדשת הספר).

וגם יאשים, הבלש המבריק, השתמש בתרשים כדי לפתור את תעלומת הרציחות, לקטוע את השלשלת המקברית ולהציל את חייהם של אלה שעמדו להירצח בזה אחר זה. התרשים מתאר רגע אידיאלי לפני שמתחיל הריקוד, לפני שדברים משתנים. שום דבר לא נשאר כמו שהוא פרט לתבנית שמתחת לכול. צורות התבנית חוזרות על עצמן בגדלים שונים. התרשים פועל בכל קנה מידה. ריבוע לדוגמה הוא מרכזו של ריבוע גדול יותר. ויאשים הרחיב את הקשרים שחיברו בין כל מי שנמצא בונציה, קיבל גרסה כוללת ופענח את התעלומה.

הערות

1. הספר במקור:
Jason Goodwin, The Bellini card, Picador, 2010
[קישור]
2. לשון המקרא – אור חדש על שפה עתיקה
[קישור]/
3. הביקורת פורסמה במקור באתר אימגו
[קישור]

תאריך:  30/07/2017   |   עודכן:  30/07/2017
אורנה ליברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר הטבח שביצעו ב-1982 הפלנגות במחנות הפליטים סברא ושאתילא שבבירות, בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, העיר פרשן סובייטי כי אין "זו הפעם הראשונה בחייו של מנחם בגין שהוא ביצע טבח, והאשים אותו בשחיטת 250 תושבי דיר יאסין..." (עמ' 201) לשבחו של הפרשן יש לומר שהוא לא הזכיר גם את חלקו של אריק שרון בטבח בדיר יאסין אשר במסגרת התעמולה "דווח שהוא קשר נשים הרות, ואז ביקע בשמחה ובמו ידיו את בטנן ובתוך כך הסביר שבנקודת המבט שלו הוא הורג טרוריסטים לעתיד." (עמ' 203) אריאל שרון כמובן לא לחם בדיר יאסין.
30/07/2017  |  יהודה שלם  |   כתבות
כוכב אוראנוס השליט הטבעי של מזל דלי המקושר עם רצון לחופש ושחרור ממסגרת, נכנס השבוע במזל טלה למעלת הנסיגה בה יהיה במשך כמה חודשים עד שיתיישר מחדש בחודש ינואר 2018.
30/07/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
שני ספרי ילדים חדשים יצאו לאור בימים אלה: "גרגורי פועל הבניין משלים מניין" ו"חולצה לבנה להכניס זה מכעיס". מצד אחד תמצאו את בן סבו מתאר הווי של מסורת וחולצת שבת לבנה - ומאידך-גיסא הצצה לחיי גרגורי הפועל הזר, ההשתלבות התמוהה שלו במניין של בית כנסת. שני הספרים מיועדים לילדים, שניהם פרי עטו של עמנואל בן סבו. עמנואל ידוע כאיש בעל השקפת עולם דתית, איש חינוך ביסודו, אבל מי שעוקב אחר כתיבתו תופס חיש מהרה, שתפיסתו אינה דידקטית במובן הצר של המילה.
30/07/2017  |  הרצל חקק  |   כתבות
בשלהי שנת 1955 סער והזדעזע קיבוץ מעברות שבעמק חפר לאחר שבהפרש של כ-12 ימים, נפטרו שני ילדים בני הקיבוץ ללא סיבת מחלה ידועה. בחודשים שקדמו למותם התלוננו חברים בקיבוץ מעברות כי זמן קצר לאחר שאכלו את הארוחות שלהם בחדר האוכל של הקיבוץ, חשו בחילות והקאות ונתקפו בקלקולי קיבה מסתוריים שאף גרמו להם לחוסר תפקוד למשך שעות ואף ימים. כבר בסוף 1954 התלונן אחד מחברי הקיבוץ א. מימון כי בפודינג שהוגש לו בחדר האוכל היה "טעם משונה ומבחיל". על-פי דיווחי העיתונות דאז, הפודינג שהוגש למימון הועבר לבדיקה ונמצאו בו שיירי רעל בשם לומינאל.
30/07/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
פיליפ המו"ל ורעיתו, מוזמנים לארוחת ערב. באותה עת המעצב של דירתם העסוק בדקורציה, קבע עם העוזרת האיטלקיה שלהם להתענג על המיטה החדשה העגולה שעיצב עבור הזוג. בלי קשר לתכנונים חשאיים אלה, שותפו של פיליפ למשרד ההוצאה לאור, הנרי, הזמין נערת שעשועים שתגיע לשם אף היא כדי להפיג את הדלדול בחיי המין שלו בבית. העניינים מסתבכים כשלא הכל דופק לפי התוכנית: לדירה מגיעים כולם אחד אחד, וכדי לחפות על הסיבוך שבסיטואציות - כל אחד משנה את זהותו. כי מה שטוב לשייקספיר - עוד יותר משעשע אצל ריי קוני.
30/07/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il