|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

לא לאלשיך

גלעד ארדן צודק בכוונתו שלא לתת לרוני אלשיך שנה רביעית - גם משום שאינו חייב, גם משום שאין לזה שום קשר לפרשות נתניהו וגם ובעיקר משום שאלשיך נכשל בתפקידו
27/04/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
לא ראוי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]


זה לא אוטומטי
ההכרעה בידיו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

השר גלעד ארדן שוקל, ואולי כבר החליט, שלא להאריך בשנה את הקדנציה של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה – והרוחות סוערות. אני ממש לא מבין למה. זאת אומרת, אני מבין – הרי הכל אישי ובפרט כאשר אפשר להכניס לקלחת את בנימין נתניהו – אבל אני לא מבין: הקדנציה היא בת שלוש שנים, שנה רביעית היא אופציה שבידי השר, אז מה הסיפור? השר יפעיל שיקול פוליטי? אוי ואבוי. פוליטיקאי שנבחר בבחירות דמוקרטיות ומשמש בתפקיד בכיר במערכת פוליטית, יפעיל שיקול פוליטי. באמת לא בסדר.

אם המחוקק היה רוצה, הוא היה קובע שלוש שנים וזהו, או ארבע שנים וזהו, או כל מספר אחר. לא זה המצב; המחוקק הותיר את ההכרעה בידי השר, שזכותו ואף חובתו לקבל אותה כראות עיניו. קוראים לזה "שלטון החוק": לעשות בדיוק את מה שהחוק קבע – להחליט אחרי שלוש שנים האם לתת או לא לתת שנה רביעית. חיים תבורי, יעקב טרנר, יהודה וילק – כולם סיימו קדנציה של שלוש שנים ופינו את מקומם. המשטרה לא התמוטטה והארץ לא רעדה.

המצב בו השר יכול להחליט האם להאריך קדנציה, טוב בהרבה מאשר זה שבו אנחנו נתקעים עם עובדי מדינה בכירים שלא ניתן להזיז אותם. קחו למשל את שי ניצן: כהונתו של פרקליט המדינה היא שש שנים, ולמרות שהפעם יש לנו עסק עם שקרן כרוני – אין שום אפשרות להדיח אותו. או דינה זילבר: הגברת שמתיימרת לנהל את המדינה, תוך צפצוף בוטה על היועץ המשפטי הממונה עליה ובוודאי על הדרג המדיני, שאיתה אנחנו "מבלים" כבר שש שנים ומי יודע עוד כמה זמן.

למרות החקירות
יפתחו בחקירה ויסדרו לעצמם חסינות

הטיעון שכבר נשלף: אי-הארכת כהונתו של אלשיך תתפרש כאילו שהדבר נעשה על-רקע חקירותיו של בנימין נתניהו. אז קודם כל, לא משנה מה תעשה הממשלה, כל ממשלה – מתנגדיה תמיד ידביקו לה את הטעמים הפסולים ביותר. שנית ועיקרית, קבלת הנימוק הזה תפתח פתח לחקירות סרק שכל מטרתן תהיה להדביק את החוקרים לכסאותיהם.

אם מפכ"ל המשטרה ירצה להבטיח לעצמו עוד שנה, ואולי יותר מכך, כל שיהיה עליו לעשות – הוא לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, השר לביטחון פנים או שר המשפטים. ואז יגידו שאסור להזיז אותו, כי זה נראה כמו הדחה בגלל החקירה. וממנו ילמדו וכן יעשו קצינים בכירים אחרים: ראש אגף החקירות, מפקד להב 433, מפקד יאח"ה ואחרים. ולמה לא פרקליט המדינה והיועץ המשפטי ופרקליטי מחוזות? התוצאה תהיה פוטש משטרתי-פרקליטותי שיהיה הרבה יותר מסוכן מכל פרשת שחיתות עליה ניתן לחשוב.

מעבר לנימוקים העקרוניים הללו, אלשיך לא ראוי לשנה רביעית משום שהוא נכשל בתפקידו. אם הדברים המובאים כאן ייראו לכם מוכרים, זה לא דז'ה-וו: פרסמנו אותם (ביתר הרחבה) לפני פחות מחודשיים. אבל הם עדיין אקטואליים, וחשוב לדעת אותם כאשר מתווכחים על כן/לא שנה רביעית. קצת עובדות לא יזיקו, וסליחה מראש שאנחנו מכניסים אותן לתמונה.

כשלונות מקצועיים
מחדלי חקירה חוזרים ונשנים [לובה פרקש, פךאש 90]

דוח המשטרה לשנת 2016 – העדכני ביותר – אומנם הצביע על ירידה בפשיעה לרמתה הנמוכה ביותר מזה עשור, אך נתון זה יש לקרוא יחד עם נתון נוסף באותו דוח: רק ל-54% מהישראלים יש אמון במשטרה. לכן, אומנם ייתכן שמספר התיקים ירד בשל פעילות שיטור טובה – אך באותה מידה ייתכן שהוא ירד משום שרבים פשוט אינם טורחים להתלונן. היו בדוח עוד נתונים המצביעים על כשלונות מהותיים: מספר המעצרים נותר ללא שינוי, למרות ביטול "תוכנית המפנה" של יוחנן דנינו שהתמקדה בהעלאת מספרם; שיעור כתבי האישום מכלל המעצרים היה הנמוך ביותר מזה עשור; והפעילות היזומה של המשטרה לחשיפת פשיעה נותרה ללא שינוי.

בתיקים רבים נחשפים מחדלי חקירה, שבחלקם מובילים לזיכוי הנאשמים. בתיקים אחרים מצביעים השופטים על מחדלים, אך קובעים שלא היו חמורים עד כדי להצדיק זיכוי. בית המשפט העליון הצביע לאחרונה על מקרה בו ננעלה המשטרה על כיוון מסוים; בתי המשפט המחוזיים והשלום כבר דיברו על כך הרבה יותר מאשר פעם אחת.

הסניגוריה הציבורית שבה ומדווחת מדי שנה על פגיעה קשה בזכות ההיוועצות של עצורים ועל פגיעות קשות בזכויותיהם של קטינים. לעיתים דומה, שכל מה שצריכה הסניגוריה לעשות הוא להעתיק את מה שכתבה בשנה שעברה – שכן ההפרות הללו, של זכויות יסוד חוקיות וחוקתיות, נמשכות כמעט ללא שינוי.

הפרות חוק
מקרים של אלימות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

פסקי דין וכתבי אישום בבתי המשפט בכל הערכאות מצביעים ללא הרף על פעולות בלתי חוקיות של שוטרים בכל הארץ, כולל של קצינים: קבלת שוחד, חיפושים בלתי חוקיים, מעצרים בלתי חוקיים, מקרים רבים של אלימות, דוחות כוזבים ומפוברקים, עדויות שקר בבית המשפט, התעללות בקטינה, הפעלת טייזר בלתי חוקית, אי-קיום החלטות שיפוטיות, ניסיון להטעות את בית המשפט, התעלמות מראיות מזכות, גניבת נשק, עבירות מין. כל אלו אירעו בשנתיים של אלשיך.

על אלימות שוטרים מדברים גם מבקר המדינה, מח"ש והסניגוריה הציבורית. חלק מן המקרים מתועדים בתמונות ובסרטונים – מה שלא מנע בכמה מקרים מן השוטרים האלימים לפברק דוחות נגד קורבנותיהם ולחפות זה על זה, כולל בתיאום גרסאות ועדויות שקר.

בשנת 2017 נרשם שיא של עשר שנים במספר השוטרים שהועמדו לדין פלילי– 136; עוד 113 הועמדו לדין משמעתי; 85% מהתיקים הפליליים אשתקד הסתיימו בהרשעה. בחינת פסקי דין משמעתיים (בתוך המשטרה) מגלה ענישה קלה ואף מגוחכת לשוטרים המבצעים עבירות, כולל לשוטרים אלימים.

ראש מח"ש היוצא, אורי כרמל, האשים את אלשיך ופיקוד המשטרה בכך שהם תוקפים את המחלקה משום שעבודה מביכה אותם. קודם לכן יצא כרמל נגד העובדה, שהמשטרה אינה מפטרת שוטרים המשקרים בחקירותיהם במח"ש.

גיבוי לקצינים שסרחו
"מתוך אמפטיה וצער" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

רוני אלשיך עצמו מחפה על עבריינים. הוא מדבר על מורשתו של תת-ניצב אפרים ברכה, חונך אודיטוריום על שמו, משתתף בטכסים לזכרו – ומתעלם לחלוטין מהחשדות הכבדים שהיו נגדו ומממצאי מח"ש בעניינו.

אלשיך סירב לפטר את רוני ריטמן למרות הראיות לפיהן הטריד מינית קצינה. כאשר הורה לו למעשה בג"ץ לעשות זאת, הוא התעלם מפסק הדין עד שריטמן נאלץ להתפטר מראשות להב 433 בשל בקשה לבזיון בית המשפט – ואז אלשיך נזף בו "מתוך אמפתיה וצער". ריטמן נשאר בתפקיד עוד שלושה חודשים, ימשיך לשרת במשטרה ויקבל תפקיד בכיר אחר – ככל שזה תלוי באלשיך; ארדן מתנגד, ובצדק.

זמן קצר לאחר שנכנס אלשיך לתפקידו חשף מבקר המדינה, יוסף שפירא, ששלושה קצינים בכירים ביצעו עבירות תנועה חמורות. תת-ניצב יהודה דהן ותת-ניצב יזהר פלד ביצעו עבירות תנועה מרובות וזייפו מסמכים כדי לטעון שהיו בתפקיד; סגן-ניצב תומר בדש ביצע גם הוא עבירות תנועה. במקום להדיח אותם מיידית, אלשיך הותיר אותם במשטרה; בדש קיבל קידום לדרגת ניצב-משנה. מובן מאליו, שאלשיך לא נגע בקצינים הבכירים שסגרו בצורה תמוהה את התיקים נגד עמיתיהם: ניצב משה אדרי ותת-ניצב אלברט אוחיון; שניהם ממשיכים לשרת. אלשיך גם הותיר בתפקידו קצין בדרגת ניצב-משנה למרות שהוגש נגדו כתב אישום על הטרדה מינית.

אלשיך מינה את ניצב-משנה אילן מור לתפקיד נציג המשטרה בארה"ב, בו אמור היה לעלות לדרגת תת-ניצב, למרות ששלוש שנים קודם לכן הודה בהטרדות מיניות של שוטרות וננזף. רק המחאה הציבורית הביאה את מור לוותר על התפקיד ולפרוש מהמשטרה.

הדלפות ויחצ"נות
נאלצה להתנצל [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

חוקרי משטרה מדליפים ללא הרף מחקירות רגישות ומתוקשרות, ובראשן תיקי נתניהו. איש אינו מאמין להכחשות המשטרה – כולל מפיו של אלשיך – לפיהן ההדלפות אינן באות משורותיה. התוכן והעיתוי של 95% מההדלפות מלמדים בבירור שהם מגיעים מתוך המשטרה ולא משום מקור אחר. העובדה שהמשטרה נאלצת לבקש ולקבל מדי יום שניים-שלושה צווי איסור פרסום בנוגע לחקירותיה, מלמדת גם היא שיש לה בעיה עמוקה ביותר של שוטרים פטפטנים. אלשיך יכול היה לחסל את התופעה במהירות – לתפוס שלושה מדליפים ולהעיף אותם מהמשטרה – אך הוא אינו עושה זאת. ולמה בעצם שיעשה, כאשר הוא עצמו מדבר עם אילנה דיין על תיקי נתניהו בעוד החקירות בעיצומן?

הראיון הבלעדי עם אילנה דיין גם היה הפרת חובתו של אלשיך כעובד ציבור לנהוג בצורה שוויונית: או שיתראיין לכולם או שלא יתראיין לאיש. ההאשמה שהשמיע בדבר שכירת חוקרים פרטיים בידי בנימין נתניהו או מקורביו נגד מי שמנהלים את החקירות בעניינו, נותרה נטולת הוכחות כלשהן. וניתן לטעון, כי קבלת תקשורת חיובית תמורת ראיון בלעדי – גם היא עבירה פלילית. בהקשר זה יש להזכיר את הראיון שהעניק אלשיך – שוב בצורה בלעדית – לידיעות אחרונות בעיצומן של חקירות נתניהו, ואת הביקור שלו במערכת העיתון כאשר המו"ל שלו הוא חשוד מרכזי בפרשה ומקצת ממארחיו הם עדים בתיק 2000.

אלשיך שכר ללא מכרז את ליאור חורב ליועץ תקשורת שלו, ב-800,000 שקל לשנה על חשבון הציבור. גם לאחר שחורב – איש פוליטי מובהק – הפר את החוזה עימו ויצא נגד אישים פוליטיים, ממשיכה המשטרה לעבוד עם חברת גולדפינגר שבבעלותו, ורק הוא עצמו יצא מהתמונה. חורב בא בנוסף לעשרות קצינים ועשרות שוטרים המאיישים את מערך הדוברות של המשטרה, ואשר מוציאים מדי יום עשרות הודעות המהוות טפיחה עצמית על השכם וקידום אישי של אלשיך.

המשטרה הוציאה תגובה שקרית על פסק דינו של בג"ץ בנושא רוני ריטמן, כאילו התקבלה עמדתה ולפיה אין מקום לפטר אותו. דוברת המשטרה, מירב לפידות – מינוי אישי של אלשיך – תקפה את מח"ש ונאלצה להתנצל.

כאשר נאלץ ירון בארי לסיים את תפקידו כראש אגף התנועה בשל החשדות נגדו בפרשת רונאל פישר, שיבח אותו אלשיך על "בלימת המגמה השלילית בתאונות הדרכים". בדיקת הנתונים העלתה, שבזמן בארי עלה מספר התאונות ב-15%, ומספר התאונות עם נפגעים – ב-3%.

תאריך:  27/04/2018   |   עודכן:  27/04/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לאלשיך
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ.
27/04/18 09:13
 
מקס פאואר
27/04/18 13:31
 
את ישראל.
29/04/18 17:39
 
דן ה
27/04/18 17:25
 
יוסי מ.
27/04/18 23:46
 
הכורדי השמאלן
28/04/18 05:31
2
בטחון אישי וסביבת
27/04/18 09:41
 
שוחר-שלום
27/04/18 12:10
 
אני לא צריך לספר
27/04/18 14:38
3
ישע .
27/04/18 09:44
4
מובן מאליו
27/04/18 10:03
5
אזרחיקו
27/04/18 10:40
6
קורןנאוה טבריה
27/04/18 10:49
7
מושיק12
27/04/18 11:14
8
ח.ס
27/04/18 11:33
9
ירושלמית
27/04/18 12:06
10
אחד העם12
27/04/18 12:17
11
אברהם 101010
27/04/18 12:59
12
POSTMEN
27/04/18 20:21
13
אקטואלי
27/04/18 22:29
14
לא ולא לאלשיך
27/04/18 22:58
15
א-ת
27/04/18 23:24
16
היסטוריון מטא"ר
28/04/18 00:03
17
מטומטמים
28/04/18 06:33
18
התרבות
28/04/18 09:35
19
קיבוצניק
28/04/18 18:51
20
ללא רעש התקשורת
28/04/18 21:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
בדיוק ביום בו שופט שופט קובע כי גם אחיזה בלבד בטלפון הסלולרי אסורה במהלך הנהיגה וביום בו ממליצה הוועדה המיוחדת שהקימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להחמיר את הענישה על מי שייתפס מתעסק בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה, מביא News1 תיעוד שבו נראה שוטר בניידת תנועה שולח מסרונים במהלך הנהיגה באופן המנוגד לחוק.
24/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
דוברות משרד המשפטים פרסמה הודעה (יום ג', 24.4.18) המציגה את פסק הדין בעניינו של ניסו שחם בצורה מטעה, המוציאה אותו מהקשרו ויוצרת את הרושם כאילו הוא הורשע במרביתו וזוכה בשוליו - בעוד האמת היא הפוכה.
24/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
1. מדוע זוכה ניסו שחם? המדינה טענה, כי שחם טיפל במשך שנים בענייניהן של שש שוטרות זוטרות עימן היה לו קשר מיני - מילולי או גופני. לשיטתה, בכך הוא ביצע עבירה של מרמה והפרת אמונים. המדינה הסכימה, כי ייתכן שכל עבירה בפני עצמה אינה חוצה את הרף הפלילי, אך טענה שכולן יחדיו כן מהוות עבירה פלילית. זו הייתה "תזת הצבירה", אותה דחה השופט בני שגיא.
24/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט בני שגיא זיכה (יום ג', 24.4.18) את ניצב בדימוס ניסו שחם, לשעבר מפקד משטרת מחוז ירושלים, מרוב האישומים שיוחסו לו. שחם זוכה מכל עבירות הפרת האמונים שיוחסו לו והורשע רק בעבירה אחת של הטרדה מינית מתוך שלוש פרשיות המין שיוחסו לו.
24/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה אינה מתעדת תחקירים של אירועים מבצעיים. עובדה זו התגלתה אגב פסק דינה של ועדת הערר בבית משפט השלום בחיפה, אשר דנה בעניינו של נגד במשמר הגבול שנפטר תוך כדי שירותו.
08/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il