הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה עוברת בימים אלה טלטלה. פרשה 1267, חקירת חשדות לשחיתות מצד בכיר ברשות לפיהם קיבל שוחד מבכירים בחברת אפיקים ואולי גם בקבוצת עפיפי, גורמת לשיתוק ברשות, שמשפיע על התנהלות התחבורה הציבורית ברחבי הארץ, שאת השלכותיה אנו צפויים לראות בקרוב.
הרשות, בגלגולה הקודם כאגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, ידעה בעבר טלטלה, כאשר בתקופה קצרה פרשה ממנה הצמרת שניהלה אותה - אלכס לנגר, יהודה אלבז, שלמה כץ,
איריס ברקת ואחרים - חלקם בשל אי-סדרים באגף. הדבר הצריך שידוד מערכות, פירוק האורגן הקיים והקמת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
מזה כשנה מצויה הרשות ללא ראש, ומי שמוגדר כראש הרשות הוא מנכ"ל המשרד
קרן טרנר-אייל.
מאיר חן, שניהל אותה בחר שלא להמשיך עוד בכהונתו. אגב, האירועים נשואי החקירה הנוכחית התרחשו על-פי הנטען בתקופה בה שימש כראש הרשות. סביר להניח שהמשטרה תזמן גם אותו על-מנת לשמוע מכלי ראשון כיצד קרו לכאורה האירועים הללו תחת אפו מבלי שאף נורית אזהרה תדלוק. חן עצמו מסרב לשוחח על הפרשה.
מאיר חן, המתמודד במסגרת רשימה מקומית בקריית מוצקין, משמש כיום כמשנה למנכ"ל בקבוצת עפיפי, הקבוצה שרק לאחרונה שימש כמאסדר (רגולטור) של חלק מהחברות בה. חן אינו היחיד - בשנים האחרונות הגיעו לקבוצת עפיפי כמה מפורשי משרד התחבורה - הרצל רבניאן שהיה בלשכה המשפטית ואורסאן סלמאן שבעברו שימש כסגן חשב במשרד התחבורה וכיום נמנה על הנהלת חברת
נתיב אקספרס. השאלה מה כל כך קוסם בקבוצת עפיפי שבכירים במגזר הציבורי שעבדו מול החברה מוצאים בה קריירה שנייה, והאם יש לכך קשר לחקירה הנוכחית.
מאז הוקמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בסוף 2013 חלו שיפורים משמעותיים בענף התחבורה הציבורית, אולם עדיין נותרו שטחים אפורים בהם התנהלות הרשות הייתה תמוהה ולא היה בה כדי לתרום לרמת השירות הניתנת לנוסע אלא להפך. עודף הריכוזיות גורם לכך שתקציבי ענק בענף שבו מוזרמים מיליארדי שקלים מחולקים בין שחקנים מעטים. במצב שכזה, פרצה קוראת לגנב והיכולת לגלגל כספים מתחת לשולחן מתעצמת. החקירה הנוכחית אפשר שתסתעף מעבר לחשודים שכבר נעצרו בפרשה, ותפתח תיבת פנדורה ולשפוך אור על כל תחום מכרזי ההפעלה של שני העשורים האחרונים, לרבות מסירת הפעלת קווים חדשים ללא מכרז.
בימים אלה מתנהלת במשרד
מבקר המדינה בדיקה מקיפה באשר לענף התחבורה הציבורית. במשרד המבקר בודקים שורה ארוכה של נושאים, הן בתחום הכלכלי, הן בתחום המבני של הרשות המצר את יכולתה לפעול והן בתחום השירות לנוסע לרבות תחום המידע והטכנולוגיה. לפני כחודשיים פרשה דמות בכירה נוספת ברשות - שי ג'רבי, שהיה ראש אגף טכנולוגיות. למרות השיפורים המסוימים שחלו בתקופתו, התחום עליו הופקד סובל מפיגור ומסרבול, וייתכן שפרישתו קשורה לכך. בינתיים התפקיד אינו מאויש, מה שתורם לשיתוק ברשות.
ייתכן שחקירתו של הבכיר במשרד התחבורה במשטרה תסתיים בלא כלום, וייתכן אחרת. בכל תוצאה שהיא - משרד התחבורה יצטרך לעשות ניקוי אורוות ולא רק ברשות לתחבורה ציבורית אלא אולי גם באגף הביקורת הפנימית שאינו סותם את הפרצות. הבלגאן הנוכחי אינו יכול להימשך, והמנהל החדש שייבחר להוביל את הרשות יידרש לעשות סדר.