פעם אחר פעם נראה כי יש מי שמבקש לנהל את חיי הנוסעים בתחבורה הציבורית מבלי שהתנסה בעצמו בשימוש בה. תכנון ההתניידות בתחבורה הציבורית ביום הבחירות צפוי השנה לסבול מליקויים מובנים בשירות שכלל לא ברור מי הגה את רעיון העוועים הזה במערך ההסעים של ועדת הבחירות המרכזית.
השנה בישרה הוועדה לציבור על כך שהתחבורה הציבורית הבין-עירונית תהיה ללא תשלום, אך עיון בפרטים מגלה אליה וקוץ בה - קוץ גדול מאוד, שיכלול פגיעה משמעותית ברמת השירות לציבור הנוסעים עד כדי קריסה.
על-פי חוק, הזכאות לנסיעה ללא תשלום ניתנת לבעל זכות בחירה שביום הבחירות נמצא ברשות שקצה תחום השיפוט שלה מצוי המרחק של 20 ק"מ לפחות מקצה תחום השיפוט של הרשות בה הוא מצביע.
במשך שנים התאפשרה הנסיעה באמצעות קבלת שוברים בסניפי הדואר, וביום הבחירות עצמו בעמדות של ועדת הבחירות המרכזית. בבחירות 2015 היה שיפור נוסף, ולמצביעים התאפשר לממש את נסיעת ההלוך בערב יום הבחירות כבר משעות הבוקר של יום שני וביום הבחירות עצמו ואת נסיעת החזור ביום הבחירות או ביום שלמחרת (רביעי). כך יכלו המצביעים ללון במקום בו הצביעו.
הפקרות תחבורתית
השנה, החליט מאן דהוא בוועדת הבחירות המרכזית וב
משרד התחבורה לקחת צעד אחד אחורה ולקבל החלטה עם השלכות רוחב חמורות שיפגעו הן בנוסעים, הן בנהגים והן ברמת השירות.
במקום לקבוע שהנסיעה תהיה ללא תשלום מעל קוד תעריף מסוים, נקבע כי נסיעה בקווים בין-עירוניים תהיה בחינם. ודוק: מדובר על קווים בין-עירוניים ולא על נסיעות בין-עירוניות, החלטה שמשמעויותיה הן כדלהלן:
- הנוסע הסביר אינו יודע ואינו יכול להבדיל בין קווים עירוניים לבין עירוניים. כך למשל, קו מראשון לציון לפתח תקוה הוא בין-עירוני לדעת הנוסע אך עירוני בהגדרות של משרד התחבורה. הדבר עלול לגרור ויכוחים בין נהגים לנוסעים שיטענו כי הובטח להם שהנסיעה תהיה בחינם, ואוטובוסים יתעכבו.
- בקווים אזוריים (פרבריים) העמימות תהיה גדולה יותר. על-פי רשימת הקווים ששלח משרד התחבורה למפעילים, הוגדרו חלק מן הקווים אזוריים וחלק כעירוניים. למרבה האבסורד, קיימת סתירה ונוסעים שיבקשו לנסוע מיעד א' ליעד ב' יוכלו לעשות זאת בקו אחד ללא תשלום ובקו אחר בתשלום, מה שיגביר את הבלבול.
- השנה לראשונה תתאפשר נסיעה חינם לא רק לבעלי זכות בחירה, אלא לכלל האוכלוסייה - ילדים ובני נוער, תיירים, נתינים זרים וכיו"ב. שילוב של נסיעה חינם עם שירות דליל במיוחד בתדירות נמוכה לאור העובדה שמדובר ביום בחירות יביא לצפיפות אדירה באוטובוסים (וברכבות) ועלול אף להביא לכך שבעלי זכות בחירה שזכאים להסעת החינם יעדיפו לוותר על הנסיעה בתחבורה הציבורית ולא לצאת להצביע.
- קווים בין-עירוניים נוסעים גם בתוך הערים, וסתם נוסעים שירצו לנסוע בתוך העיר ינצלו את הטבת החינם באמצעות עלייה לקווים הבין-עירוניים במקום לנסוע בתשלום בקווים העירוניים. הדבר יגביר את הלחץ והצפיפות בצורה בלתי נסבלת. רוצים דוגמאות? בבקשה:
- קווים 362 ו-363 של דן בדרום עושים שירות עירוני בתוך נתיבות, וככאלו אנשים יוכלו לנסוע איתם בתוך יישובים אלו. יתרה מכך, אנשים יוכלו לנסוע איתם גם בין שדרות לנתיבות - שני מוקדי נסיעות מרכזיים של תושבי שני יישובים אלו, למרות שהמרחק בין יישובים אלו קטן מ-20 ק"מ.
- בקו 301 אגד המקשר בין אשקלון לתל אביב דרך גדרה, רחובות, נס ציונה וראשון לציון תתאפשר נסיעה חופשית בתוך יישובים אלו ובינהם למרות שמרחק הנסיעה יהיה קטן מ-20 ק"מ.
- בקווי השירות של מטרופולין בין יישובי המרכז לבאר שבע, תתאפשר נסיעה פנימית חופשית בעיר קריית גת ובין קריית גת לקריית מלאכי ויישובי האיזור, למרות שמדובר בנסיעה של פחות מ-20 ק"מ.
- בקו המאסף 921 של אגד תתאפשר נסיעה חופשית בין כל היישובים שבדרכו של הקו, לרבות נסיעה מרעננה להוד השרון, פתח תקוה, בני ברק, רמת גן ותל אביב.
- בקו 947 של אגד תתאפשר נסיעה בערים פתח תקוה, הוד השרון, רעננה ועוד.
- בקו 475 של חברת קווים המקשר בין לוד לתל אביב דרך יהוד, תתאפשר נסיעה חופשית בתוך יהוד ובין יהוד לתל אביב, זאת בעוד בקו 37 של חברת קווים המוגדר קו עירוני - לא תותר נסיעה חופשית בין יהוד לתל אביב.
- בקו 271 נתיב אקספרס המקשר בין נהריה לחיפה תתאפשר נסיעה פנימית בעכו וכן נסיעה אזורית בין נהריה לעכו, בין נהריה לקריות ובין עכו לקריות, מרחקי נסיעה של קילומטרים ספורים.
- בקווים המקשרים בין יקנעם לחיפה ובין נצרת לחיפה תתאפשר נסיעה חופשית בעיר נשר, בעוד בקווי אגד המקבילים (עירוניים) לא תתאפשר נסיעה ללא תשלום.
- בקווים 45 ו-213 של אפיקים לא תתאפשר נסיעה חופשית בין אשדוד ליבנה, אך באמצעות קווים 212,315 כן תתאפשר נסיעה חופשית בין אשדוד ליבנה (בקו 212 תתאפשר גם נסיעה פנימית בתוך יבנה ללא תשלום).
- בקו 48 מנהריה לכרמיאל תתאפשר נסיעה חופשית, אך בקווים אחרים מנהריה כגון 47 הנסיעה תהיה בתשלום למרות שמדובר באותם יעדים.
עיקר הלחץ צפוי בקווים המשרתים את הציבור החרדי המרבה לעשות שימוש בתחבורה הציבורית, ושירות לקוי וצפוף שלא יעצור בתחנות יביא בהכרח לחסימת האוטובוסים בידי קהל זה המגלה מודעות צרכנית גבוהה מהרגיל.
השנה כאמור, בניגוד למערכת הבחירות הקודמת לא יתאפשר מימוש הזכאות לנסיעה ביום של הנסיעה אלא ביום שאחריה, למעט מיום שני בשעה 20:00. אלא שהשעה שמונה בערב היא שעה מאוחרת מדי ותדירות הנסיעות בה דלילה, ומי שיוצא בשעה הזו - בהנחה שהאוטובוס אליו ביקש לעלות לא "מפוצץ" בנוסעים - עלול להגיע בשעת לילה מאוחרת מאוד בה כבר אין שירות עירוני ולהסתמך על מישהו שיבוא לאסוף אותו, בפרט ליישובים כפריים אליהם שירות התחבורה הציבורית הסתיים. אולי נכון היה להקדים את תחילת ההטבה לפחות בכמה שעות כדי לאפשר הגעה בשעה סבירה, לאפשר חזרה גם ביום שלמחרת ואף להפעיל קווי לילה בליל הבחירות ואולי גם בסיומו.
תגובת דובר ועדת הבחירות המרכזית, גיורא פורדס: "על-פי חוק ולצורך מימוש זכות הבחירה, זכאים להסעה הממומנת על-ידי אוצר המדינה, בעלי זכות בחירה אשר נמצאים או יימצאו ביום הבחירות בישוב המרוחק מתחום השיפוט של הישוב שבו נמצאת הקלפי. לקראת בחירות לכנסת ה-21, החליטה ועדת הבחירות המרכזית, כי ביום הבחירות, הנסיעה הבין-עירונית תהיה נסיעה חינם לכלל האוכלוסייה, ותחל מהשעה 20:00 ביום שלפני יום הבחירות ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית ביום הבחירות (טווח השעות שנקבעו מאפשר לכל אחד להגיע גם למקומות המרוחקים מהמרכז, כולל לאילת).
"לשם כך, רכשה ועדת הבחירות את שירותי התחבורה הבין-עירוניים ביום הבחירות בעלות של 3 מיליון שקל ממשרד התחבורה, וזאת בניגוד לשנים קודמות בהם נרכשה הנסיעה הבין-עירונית עבור הזכאים, מחברות התחבורה עצמן.
"משרד התחבורה הוא הרגולטור של כלל שירותי התחבורה הציבורית ובינהם גם שירות התחבורה הבין עירונית. בנוגע לשאלות שבתחום האחריות של הרגולטור, יש לפנות למשרד התחבורה".
תגובת דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה: "ההחלטה על נסיעות חינם הבין-עירוניים ביום הבחירות התקבלה בשיתוף ועדת הבחירות וממומנת על-ידה".
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל דורש להקים חדר מצב ארצי אשר יפקח על החברות ויחייב אותן להחזיק בסניפיהן לפחות 30 נהגים בכוננות לכל נקודת לחץ שתיווצר בשטח. ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, אמר כי "פתרונות קסם כפי שניתנו, ללא התייעצות עם הארגון המקצועי של הנהגים, יכולים להוביל לתוהו ובוהו שלם ביום הבחירות. לאיש אין יכולת להיערך לניוד אזרחים ביום זה".