|   15:07:40
דלג
  גיורא איילנד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
להקים קבינט לניהול המשבר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] לזרז ולייעל בדיקות [צילום: פלאש 90]

מלחמה טוטלית

הלקחים שכבר ניתן להפיק מהקורונה

הנזק העצום שגרמה וגורמת מגיפת הקורונה נובע בראש ובראשונה מבעיה בקבלת ההחלטות ובהתנהלות ברמה הממלכתית החשוב ביותר במשבר כזה הוא לעבור מהר ככל האפשר לתפיסה של מלחמה טוטלית חלק מן הטעויות אפשר עדיין לתקן: לחלק נכון את המשימות, להקים חדר מצב ולצידו צוות חשיבה, לאסוף בצורה נכונה את המודיעין ולגבש בצורה נכונה את האסטרטגיה
11/04/2020  |   גיורא איילנד   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
ארבעת מרכיבי ההחלטות במשבר הקורונה
אלוף (מיל') יעקב עמידרור
המגיפה מחייבת את מקבלי ההחלטות להביא בחשבון ארבעה גורמים: בריאות הציבור, שימור הכלכלה, זכויות האזרח וההקשר הבינלאומי והאזורי * יעדים אלו אינם עולים בקנה אחד, והמשימה המרכזית של הממשלה היא לאזן ביניהם - תוך שינוי המשקל היחסי שלהם בהתאם להתפתחויות בשטח * לאחר שוך המגיפה יהיה צורך להפיק לקחים לעתיד, למרות שמדובר באירוע נדיר במיוחד
לרשימה המלאה

השאלות שיוצגו בפני ועדת החקירה
איתמר לוין
אירוע בקנה המידה של מגיפת הקורונה מחייב ועדת חקירה ממלכתית - לא כדי לערוף ראשים, אלא כדי להסיק מסקנות ולהפיק לקחים * בנקודת הביניים הנוכחית, בה אולי ניתן להתחיל לראות את האור בקצה המנהרה, ניתן לשרטט את הסוגיות להן תידרש הוועדה, על-פי הידוע לנו כיום * השאלה החשובה ביותר תהיה מדוע המערכת לא הייתה מוכנה לתרחיש הדומה מאוד לזה של מלחמה ממושכת בה העורף הוא החזית
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  הטלטלה במזרח התיכון וביטחון ישראל
  סיום כהונת הרמטכ"ל גבי אשכנזי - הערכה
  צה"ל באינתיפאדה השנייה: מסקנות ולקחים
  הכפר רג'ר: בעיה ופתרונה
  יחס הדרגים ותוצאות המבצע

משבר הקורונה תפס את כל העולם בהפתעה, והמחיר שרוב המדינות משלמות הוא גבוה מאוד. זה לא חייב היה להיות כך. הנזק העצום שנגרם עקב מספר המתים, מצוקת המערכת הרפואית והפגיעה הקשה בכלכלה, נובע בראש ובראשונה מבעיה בקבלת ההחלטות ובהתנהלות ברמה הממלכתית. זו גלומה, בראש ובראשונה, באיחור גורלי בהבנה, כי האתגר של הקורונה אינו רפואי גרידא אלא נוגע לממד אחר, והוא היכולת לעבור ממצב (mode) של שגרה ל"מצב" (mode) של ניהול משבר לאומי בתנאים של מלחמה טוטלית. אף על-פי שהמשבר בעיצומו, ואף שחלק ניכר מהנזק כבר נגרם, עדיין ניתן לעשות שינוי משמעותי באופן שבו המשבר מנוהל, ובכל מקרה נכון וראוי ללמוד כיצד להתנהל במשברים הבאים.

עיקרי הלקחים הם:

1. נדרשת תוכנית עקרונית, ברורה ומחייבת של מעבר משגרה לחירום (מכל סוג שהוא), שבמסגרתה יוקם קבינט מצומצם לניהול המערכה שייתמך בחדר מצב ייעודי ברמה הממלכתית, ויופעלו חוקי החירום הנדרשים.

2. בתוך כך, יש להתנער מדפוסים מקובעים, להתאים את חלוקת האחריות לנדרש בתנאי המשבר הספציפיים, לאפשר לגורם המוביל (במקרה זה, משרד הבריאות) להתמקד בעיקר, ולהטיל משימות אחרות על כל גורם על-פי יתרונו היחסי.

3. יש להקים גוף מודיעין ייעודי, בנפרד ממשרד הבריאות, שכמו בלחימה, יאסוף וינתח את כלל המידע הנדרש כדי להתמודד – בתנאי אי-ודאות, שאנשי מודיעין מורגלים בהם – עם השאלות שעל פיהן צריכה להיקבע התנהלות המדינה.

4. הרחבה, זירוז, ייעול ומיקוד של מערך הבדיקות, עם העדפה לבדיקות סרולוגיות המאפשרות זיהוי של מי שכבר יכולים לחזור למעגל העבודה – תוך לימוד ממודלים שפעלו היטב, כמו בקוריאה הדרומית.

5. ניהול המשבר מסביב לשעון על-ידי חדר מצב מנוהל היטב, באחריות גוף מתכלל כמו המטה לביטחון לאומי, ובו נציגים של כל המשרדים והגופים הרלוונטיים, ולצידו קבוצת חשיבה שתפקידה להתבונן אל מעבר לאופק המיידי, למנוע גלישה לעיסוק יתר בסוגיות שוליות, ולהציג כמה חלופות להכרעת הדרג המדיני.

6. גיבוש אסטרטגיה ברורה, על בסיס זיהוי נכון של איום הייחוס, שממנה תיגזרנה ההחלטות הקונקרטיות, ויש אפוא לעגן אותה במסמך מנחה שעליו ניתן יהיה להתבסס.

1. נוהל מעבר משגרה לחירום
סמכות לחוקי חרום [עדינה ולמן, הכנסת]

למדינה צריכה להיות תוכנית עקרונית ברורה של מעבר משגרה לחירום. מצב החירום יכול להיות תוצאה של מלחמה, התקפות טרור, אסונות טבע, התקפות סייבר או מגפות אפידמיות. המענה הקונקרטי יהיה כמובן שונה בין התרחישים, אבל מתודולוגיית הטיפול תהיה דומה, ויש לה אבני יסוד אחדות:

  • הקמת קבינט מצומצם וייעודי של חמישה-שבעה שרים שיקבל את כל סמכויות הממשלה לטפל במשבר.

  • הפעלת "חדר מלחמה" ייעודי עם כל אמצעי התקשורת והמידע שממנו ינוהל האירוע (ראו לקח מס' 5).

  • תהליך מתמשך – 24/7 – של שליטה ובקרה (ראו לקח מס' 5).

  • חוק ברור שמסמיך את הממשלה, באישור הכנסת, להסמיך את הקבינט המיוחד להחיל חוקי חירום (המוגדרים ברשימה סגורה) למדינה כולה או לאזורים מסוימים. החלת החוקים או חלקם תהיה לשבועיים, אך הכנסת יכולה לאשר את המשכם (ברוב רגיל או ברוב מיוחד) כל שבועיים.

2. שינוי גבולות אחריות

כאשר יש שרפות או שטפונות, בכל המדינה הנטל נופל מטבעו על ארגוני הכבאים או ארגוני ההצלה. כאשר ישנו גל מעשי טרור, האחריות ברובה נופלת על המשטרה; וכאשר יש מגיפה, אזי מלוא כובד הבעיה הוא על משרד הבריאות.

אחת ההחלטות הראשונות שנכון לקבל היא לצמצם ככל האפשר את האחריות של הגורם העיקרי הנושא בנטל, ולהשאיר לטיפולו אך ורק את מה שאין תחליף לתחום התמחותו. כל משימה אחרת צריכה לעבור במהירות לגורמים אחרים.

לדוגמה: כאשר זיהו בישראל את סכנת המגיפה המתקרבת, השאירו למשרד הבריאות להיות אחראי לכל פעולות הממשלה, לרבות רכש הציוד. זו הייתה שגיאה. אין למשרד הבריאות שום יתרון בנושא הרכש. לעומת זאת, למשרד הביטחון יש זרוע רכש ושינוע אדירה. יותר מכך: יש עשרות חברות ביטחוניות, להן מאות אנשי רכש ואלפי סוכנים, ישראלים וזרים, שפועלים בכל העולם ובכל השפות.

מה שנכון היה לעשות הוא להעביר ממשרד הבריאות למשרד הביטחון, כבר בתחילת המשבר, ולא יאוחר מתחילת פברואר, את רשימות הציוד להן נזדקק. משרד הביטחון יכול היה להכין תוך 72 שעות מאות הצעות לרכש של הציוד הטוב ביותר והזמין ביותר בכל העולם.

3. חשיבות המודיעין
האם הבידוד מועיל [נתי שוחט, פלאש 90]

משרדי בריאות אינם יודעים לפעול במצב של חוסר ודאות. משרד בריאות יודע לאשר או לאשר שימוש בתרופה. לעומתו, קצין מודיעין בצבא חי מטבע הדברים בחוסר ודאות. יש לו מידע חלקי, ואת השאר הוא רגיל להשלים באמצעות הערכות מושכלות

במעבר משגרה למצב חירום לא מספיק לחלק את נטל הפעילות למשרדי ממשלה אחרים מהר ככל האפשר, אלא חשוב להקים במהירות ארגונים אד-הוק. למשל: במגיפה כמו קורונה, נכון להקים גוף מודיעין ייעודי לנושא. גוף זה יאגד מדענים, וירולוגים, קציני מודיעין שבקיאים במתודולוגיה של איסוף מודיעין, מומחים לבינה מלאכותית וכן דוברי שפות ומומחים לתרבויות של מדינות אחרות. תפקידו לנסות להבין כיצד "האויב" (הנגיף) מתנהג בעולם בכלל, ובמדינה שלנו בפרט.

אסור שגוף זה יהיה חלק ממשרד הבריאות, משתי סיבות. האחת, כאמור, יש לצמצם את אחריות משרד הבריאות למשימתו העיקרית, שהיא לנהל את המאבק במחלה על-ידי תמיכה בבתי חולים, הבטחת מיגון לצוותים הרפואיים והצלת חיים. שנית, משרדי בריאות אינם יודעים לפעול במצב של חוסר ודאות. משרד בריאות יודע לאשר או לאשר שימוש בתרופה. לעומתו, קצין מודיעין בצבא חי מטבע הדברים בחוסר ודאות. יש לו מידע חלקי, ואת השאר הוא רגיל להשלים באמצעות הערכות מושכלות.

שאלות לדוגמה שגוף המודיעין צריך לענות עליהן הן:

  • האם מי שחלה במחלה והבריא הוא מחוסן?

  • אם מישהו נדבק – כעבור כמה זמן ניתן לגלות בבדיקה אם הוא חולה?

  • מה המהימנות של הבדיקות הסרולוגיות (בדיקות דם לגילוי נוגדן בגוף)?

  • אלו דברים טובים אפשר ללמוד ממדינות אחרות? מאלו שגיאות של אחרים נכון להימנע?

  • האם באמת התרופה נגד מלריה / אבולה (או כל תרופה אחרת) יעילה גם נגד תסמיני הקורונה? באיזו הסתברות?

  • האם חומרת המחלה אצל הפרט קשורה רק לגיל ולחוזק המערכת החיסונית, או שמא גם לגן מסוים שקיים אצל חלק מהאוכלוסייה (ושניתן לבודד אותו)?

  • מה קצב הגידול בחולים קשים בפילוח לפי אזור, גיל, מגדר?

  • האם בידוד ביתי של חולים הוא יעיל או מזיק?

  • מהן בדיוק מחלות הרקע שיוצרות סיכון מוגבר גם לחולים צעירים?

המידע בנושאים אלה מתרוצץ ברשתות, מופיע במאמרים, נאמר על-ידי מומחים אמיתיים או על-ידי מתחזים. בנסיבות אלה – כמו במערכה צבאית – נדרש גוף מודיעין ריכוזי, שמעסיק בו בזמן עשרות מדענים, מידענים ואנשי מודיעין ונותן פעם ביום חוות דעת מוסמכת לממשלה, למשרד הבריאות ולציבור. חוות דעת כזו תעודכן מן הסתם כל יום.


4. חשיבות בדיקות הקורונה באוכלוסייה
קופאיות פוגשות כמאה איש ביום

הייתה זו טעות שלא ללמוד מניסיונם של אחרים. קוריאה הדרומית הייתה הראשונה שהפעילה בדיקות להמונים בשיטת הדרייב אין. בישראל ניסו בתחילה שיטות הרבה פחות יעילות, ורק כשנכשלו - אימצו את השיטה הדרום-קוריאנית. זמן רב בוזבז לשווא

חשוב להבין מה קרה במהלך ההחלטות הלקויות על בדיקות קורונה לאוכלוסייה, מדוע וכיצד נכון לתקן את אשר ניתן לתקן גם עכשיו, תוך כדי ההתמודדות עם המגיפה. ניתן לציין חמש שגיאות בולטות:

  • אף על-פי שבישראל יש 27 מעבדות שמסוגלות לבדוק את הימצאות נגיף הקורונה, במשך כחודשיים פעלה רק מעבדה אחת! מאחר שזמן ההיערכות של מעבדה רפואית לבדוק ספציפית את נגיף הקורונה הוא שבועיים, הרי שגם כשכבר החליטו להפעיל את יתר המעבדות - בוזבז זמן יקר.

  • זמן הבדיקה במעבדה הוא שש שעות. אף על-פי כן, הזמן בישראל מרגע שהתוצאה הייתה ידועה עד שהחולה קיבל את ההודעה עדיין נמשך בין 36 ל-48 שעות, ולעיתים יותר. זה דורש תיקון.

  • חשוב להחליט את מי בודקים. למרות הגידול ההדרגתי במספר הבדיקות, עדיין הקביעה את מי בודקים היא אקראית. למשל, אף על-פי שמופעל בישראל סגר כמעט כללי על כל האוכלוסייה, ישנם מקומות פעילים, לדוגמה הסופרמרקטים. כל קופאית, וישנן במדינה אלפי קופאיות, פוגשת בדלפק בסופרמרקט ביום כמאה איש. גם עובדים בבתי מרקחת פוגשים עשרות אנשים ביום. מה הטעם שכל האוכלוסייה תהיה בסגר, אם איש אינו טורח לבדוק באופן יזום את הקופאיות? ההחלטה את מי לבדוק מחייבת לשקלל שלושה שיקולים: למי יש תסמינים ברורים של המחלה (זה אכן קורה); מיהם האנשים אשר בשל תפקידם גם בחירום פוגשים אנשים רבים כל יום; מיהם האנשים שאסור שיהיו חולים ובעיקר רופאים.

  • הימנעות מבדיקות דם (בדיקות סרולוגיות) לבדיקת הימצאות הנוגדן בדם – בדיקת דם פשוטה שנותנת תוצאה תוך רבע שעה ויודעת לזהות אם יש בגוף נוגדן IGM או נוגדן IGG. הראשון אומר שהנבדק עדיין חולה (ועלול להדביק אחרים), והשני מוכיח שהנבדק היה חולה אך הבריא והפך מחוסן. מעבר ליתרונות אחרים של בדיקה זו, הרי שככל שנבדוק יותר - נגלה יותר אנשים עם נוגדן IGG, דהיינו אנשים שיכולים לחזור לעבודה ולפעילות בלי סכנה שיידבקו או ידביקו אחרים.

  • הייתה זו טעות שלא ללמוד מניסיונם של אחרים. קוריאה הדרומית הייתה הראשונה שהפעילה בדיקות להמונים בשיטת הדרייב אין. בישראל ניסו בתחילה שיטות הרבה פחות יעילות, ורק כשנכשלו - אימצו את השיטה הדרום-קוריאנית. זמן רב בוזבז לשווא.

5. מערכת פיקוד ושליטה
למה לא נשלחו לבידוד במלונות [פלאש 90]

בשעת משבר ישנה נטייה לעשות שתי שגיאות גורליות. האחת: לעסוק בדברים רבים דחופים, חלקם פעוטים, אך לשכוח לדון בנושאים חשובים בהרבה. האחרת: לדון בנושא הנכון אך להינעל על ההצעה הראשונה המוצגת ולהתעלם מכך שיש חלופות נוספות, אולי טובות יותר. תפקיד קבוצת החשיבה הוא למנוע שגיאות אלה

זהו מן הסתם הלקח החשוב ביותר. במעבר משגרה לחירום חובה לשנות לחלוטין את אופן ניהול המשבר. במצב שגרה כל משרד ממשלתי או גורם שלטוני אחר פועל ממשרדיו, וכאשר יש צורך בתיאום בין-משרדי נקבעים דיונים, בין אם ברמת שרים ובין אם ברמות הפקידות השונות. ניהול כזה אינו מתאים למצב של משבר. משבר מנוהל מחדר מצב (חדר מלחמה) לאומי בהתאם לכמה כללים.

בחדר זה נמצאים נציגים בכירים (אך לא המנכ"לים) של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים למשבר, ונציגי גופי הביצוע הנוספים החשובים (צבא, משטרה, מכבי אש, הכל בהתאם לסוג האירוע). בנוסף, יש לגוף זה מערך דוברות משלו. חדר המלחמה עובד באותה תפוקה 24/7, רצוי בשלוש משמרות עם נציגים קבועים (שלושה לכל משרד).

כל נציג יושב מול מחשב שמחובר לכל המידע הרלוונטי של המשרד שהוא מייצג. מנהל חדר המלחמה חייב להיות אישיות ממלכתית מוכרת וסמכותית, אך לא פוליטיקאי וגם לא מנכ"ל של שום משרד ממשלתי. הוא יכול להיות ראש המטה לביטחון לאומי, או גורם אחר האמון על תכלוּל תשומות בחירום (ובשגרה). תפקידיו העיקריים של גוף זה הם:

  • לחלק משימות למשרדים ולגופים השונים, לאו-דווקא על-פי תפקידם בשגרה, אלא על-פי יתרונם היחסי באירוע הספציפי. חשוב שהמשימות יהיו מוגדרות היטב, רלוונטיות לאירוע, כמותיות ומוגבלות בזמן.

  • לגייס במהירות מירבית את כל המשאבים הלאומיים הנדרשים. הדבר כולל הפעלה יזומה של מכוני מחקר או מדע, גיוס של פרופסורים בגמלאות, הקמת מוקדי ידע אד-הוק, למשל מתן הוראה למרכז מדעי ספציפי לבדוק ברציפות כל טכנולוגיה, ישנה, חדשה או מוסבת ממשימה מסוימת לייעוד חדש, וכו'.

  • אם מטבע האירוע הנטל העיקרי הוא על משרד הבריאות, חשוב להקטין בחדות את תחום האחריות של משרד זה רק לנושאים שבהם אין לו תחליף מקצועי. למשל, ארגון לאומי של מערך הבדיקות הוא אתגר לוגיסטי ולא רפואי, ולכן חשוב שהדואג לכך יהיה גוף המיומן בהפעלת מערכים לוגיסטיים. היבט זה של העברת משימות ממשרד הבריאות לגופים אחרים נעשה בישראל באיטיות, בלי שיטה ומבלי להוציא מסמכים כתובים המגדירים בבירור מי מעכשיו אחראי לאיזה נושא.

התוצאה בהכרח הייתה שנוצרו פערים בין המשרדים. לדוגמה, ראש הממשלה קבע בשלב מסוים (מאוחר מכפי שנדרש) כי כל מי שחוזר מחו"ל יישלח לבידוד בבתי מלון בפיקוח של המדינה, אך הוא לא קבע מי אחראי לכך, והתוצאה – במשך ימים רבים איש לא וידא זאת. זו תוצאה ישירה של העדר חדר מצב, אשר צריך להוציא הוראות ברורות ואשר מוודא כל העת את ביצוען. התפקיד החשוב ביותר של מנהל חדר המצב הוא להחליט בפסקנות כאשר ישנם חילוקי דעות בין משרדי הממשלה בנוגע לסוגיות מסוימות.

  • במקביל להפעלה השוטפת, חייב חדר המלחמה להפעיל (בחדר נפרד) קבוצת חשיבה. תפקידה הוא אחד, אך חשוב ביותר: לזהות את הנושאים שבהם יידרשו החלטות בימים/שבועות הבאים, להכין חלופות לכל סוגיה קריטית ולהיות מוכנים להציג זאת לדרג הפוליטי.

בשעת משבר ישנה נטייה לעשות שתי שגיאות גורליות. האחת: לעסוק בדברים רבים דחופים, חלקם פעוטים, אך לשכוח לדון בנושאים חשובים בהרבה. האחרת: לדון בנושא הנכון אך להינעל על ההצעה הראשונה המוצגת ולהתעלם מכך שיש חלופות נוספות, אולי טובות יותר. תפקיד קבוצת החשיבה הוא למנוע שגיאות אלה.

מנהל חדר המצב, בסיוע קבוצת החשיבה, אמור להחליט בתדירות של פעם ביום או פעם בכמה ימים מה ראוי שיעלה לאישור הדרג המדיני. בכדי שדיון בדרג המדיני (הקבינט הייעודי שמוקם או הממשלה כולה) יהיה יעיל, חייב מנהל חדר המצב לקבוע אלו נושאים יועלו לדרג המדיני ואלו נושאים יכולים להישאר בסמכות חדר המצב. כמו-כן, עליו להכין כל נושא לדיון על-ידי הצגת חלופות. המלצת חדר המצב היא חשובה, אך אסור שתוצג בתור דרך הפעולה האפשרית היחידה.

6. אסטרטגיה
עקומת הקיבולת ועקומת הצפי לחולים הקשים

בחירת האסטרטגיה חייבת להיעשות תוך בחינת כל החלופות, אך בסופו של דבר צריך לאמץ דרך אחת הנבדלת מהותית מדרכים אפשריות אחרות. ניתן, ונכון, לעדכן ואף לשנות את האסטרטגיה לאור המציאות המשתנה, אך אסור לנהל אירוע בסדר גודל לאומי בלי להגדיר כהלכה את התפיסה המחייבת. בהעדר אסטרטגיה ברורה, לא ניתן לרכז את כל הפעולות הטקטיות למאמץ סינרגי ומתואם

אוסף של החלטות טקטיות רבות, גם אם הן החלטות נכונות שמתקבלות בעיתוי הנכון, איננו אסטרטגיה. בין שבוע לשבועיים מהרגע שהאירוע מתחיל, או מרגע שמבינים שהאירוע עלול להתחיל, חיוני להכין אסטרטגיה מקיפה. בכל אסטרטגיה חייבים להיות כמה סעיפים ברורים:

  • הנחות יסוד – ההנחות מתארות את המציאות הקיימת או המתפתחת, על-פי מיטב יכולת ההערכה.

  • "איום ייחוס" – הגדרה של סוג האיום, היקפו, מאפייניו ולוח הזמנים הצפוי. לא מדובר על הערכת מודיעין, אלא על "החלטה פיקודית" של הקבינט המגדירה לכל הגורמים במדינה למה להיערך. סעיף זה מייצר בסיס משותף להתייחסות אחידה של כל גורם חשוב. לדוגמה, אם ההערכה היא שהאיום יגיע למדינה בעוצמה מסוימת בעוד שבוע, אזי כל גורם שיודע שזמן ההיערכות שלו הוא שבוע או יותר חייב אוטומטית להתחיל להיערך (או לקבל אישור להיערך בהתאם).

  • מסמך אסטרטגיה – אסטרטגיה איננה אמירה כללית ועמומה אלא בחירה בדרך עקרונית, אשר כל הצעדים הקטנים וכל ההחלטות היומיומיות צריכות להיגזר ממנה. לדוגמה, האסטרטגיה המומלצת כיום בישראל (טרם נקבעה רשמית) אומרת שני דברים. עלינו להסתכל רק על שני נתונים ועל הזיקה ביניהם: האחד – עקומת הקיבולת שמגדירה בכמה חולים קשים (חולים מונשמים) המדינה יכולה לטפל בו בזמן; האחר – עקומת הצפי לחולים קשים שיזדקקו להנשמה. אם נדע להבטיח, כי העקומה הראשונה, זו של הקיבולת, תהיה לאורך זמן מעל עקומת החולים הקשים – נוכל להחזיר את המשק לשגרה.

כדי להשיג זאת עלינו לעשות הפרדה ברורה בין "אנשים בסיכון", שהם מבוגרים (מגיל 65 ומעלה) או אנשים בעלי מחלות רקע, לבין שאר האוכלוסייה. בעוד שאוכלוסיית הסיכון צריכה להישאר בסגר, ניתן וצריך להחזיר את יתר האוכלוסייה (85%) לשגרה, לעבודה וללימודים.

לאורך זמן, וככל שהאוכלוסייה שאינה בסיכון תיעשה מחוסנת ("חיסון עדר"), כן ניתן יהיה להתחיל לשחרר ממגבלות גם את האוכלוסייה שבסיכון (הערה: בבריטניה ניסו את תפיסת "חיסון העדר" על כל האוכלוסייה, אך הדבר נעשה באופן שגוי. את המעבר לשגרה והשגת "חיסון העדר" נכון לעשות רק אחרי שיודעים לבודד כהלכה את האנשים שבסיכון).

  • בחירת האסטרטגיה חייבת להיעשות תוך בחינת כל החלופות, אך בסופו של דבר צריך לאמץ דרך אחת הנבדלת מהותית מדרכים אפשריות אחרות. ניתן, ונכון, לעדכן ואף לשנות את האסטרטגיה לאור המציאות המשתנה, אך אסור לנהל אירוע בסדר גודל לאומי בלי להגדיר כהלכה את התפיסה המחייבת. בהעדר אסטרטגיה ברורה, לא ניתן לרכז את כל הפעולות הטקטיות למאמץ סינרגי ומתואם.

לסיכום: התמודדות עם מגיפה כמו הקורונה מחייבת את הממשלה להבין, ורצוי מוקדם ככל האפשר, כי מדובר ב"מלחמה טוטלית". מלחמה טוטלית מחייבת בראש ובראשונה שינוי תודעתי, שמתבטא בעיקר בשני דברים: גיוס של כל המשאבים הלאומיים הרלוונטיים במקביל, ונכונות זמנית לפגוע בערכים כמו שמירת פרטיות. הדבר החשוב ביותר אינו בירור משמעותם של צעדים ספציפיים, אלה ואחרים, שיש לנקוט מול כל מגפה או כל משבר אחר, אלא הפעלה של מתודולוגיית ניהול משבר כפי שמפורטת במסמך זה.

אלוף (מיל.) גיורא איילנד היה ראש אגף המבצעים בצה"ל וראש המועצה לביטחון לאומי. המאמר פורסם בידי מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. www.jiss.org.il.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  11/04/2020   |   עודכן:  12/04/2020
אלוף (מיל') גיורא איילנד
+משרד הביטחון ישא באחריות לבידוד החוזרים מחו"ל
22:57 11/04/20  |  עידן יוסף
בתום שיחת שהתקיימה בין ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בנט, שר התחבורה סמוטריץ', שר הפנים דרעי, ראש המל"ל שבת, מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב ואחרים, החליט רה"מ להעביר את האחריות הכוללת לניהול סוגיית החוזרים מחו"ל למשרד הביטחון. בהתאם, ייקח משרד הביטחון, בסיוע צה"ל, את האחריות לנושא מרגע זה.

עוד הוחלט, כי כלל החוזרים מחו"ל יועברו לבידוד במלוניות למשך 14 יום. בשעות הקרובות יועברו לאישור השרים תקנות לשעת חירום אשר יאפשרו את מימוש ההחלטה.
+בת 53 ללא מחלות רקע מתה מקורונה
22:52 11/04/20  |  עידן יוסף
בבית החולים הדסה עין כרם מתה מקורונה חולה בת 53 שהייתה מונשמת ומורדמת למעלה משבוע. לחולה, אם לתשעה מבית שמש, לא היו מחלות רקע. עוד מת אמש בבית החולים חולה בן 79 עם מחלות רקע מורכבות שהיה מונשם ומורדם. בת משפחתו נקראה אל המתחם למחלות מתפרצות על-מנת לשהות לצידו והספיקה להפרד ממנו.

בתוך כך, השתפר מאוד מצבם של שני חולים מונשמים אשר טופלו במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי והם הועברו לטיפול במחלקות הקורונה הרגילות.
+רוני גמזו יוביל הטיפול בקורונה בבתי האבות
22:22 11/04/20  |  עידן יוסף
שר הבריאות יעקב ליצמן מינה את מנכ”ל איכילוב הפרופסור רוני גמזו להוביל את תחום הטיפול בבתי האבות בסוגיית הקורונה. גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, מונה גם בהנחיית המנכ"ל הנוכחי. גמזו אמר: "לאחר שבאיכילוב הגענו למוכנות גבוהה ומנהלים את שגרת הקורונה בהצלחה רבה, קיבלתי על עצמי להוביל את המשימה הלאומית החשובה במסגרת שיתוף פעולה בין משרדי. אני מכיר היטב את האתגרים והקשיים האובייקטיביים שיש באירוע ומאמין בצוותים הגריאטריים של המשרד, שיחד נוכל לטפל באירוע ולהביא לתוצאות מידיות והצלת חיים״.
(רוני גמזו. יחד נוכל לטפל באירוע [צילום: פלאש 90])
+מודיעין עילית: נעצרו שני תושבים שהפעילו בית כנסת
21:39 11/04/20  |  עידן יוסף
במודיעין עלית איתרה המשטרה בשבת בית כנסת ובו כ-50 מתפללים המשתייכים לפלג הירושלמי, וזאת בניגוד להנחיות צו בריאות העם. עם הגעת הכוחות התפזרו המתפללים ושניים שסרבו לעזוב את המקום, סרבו למסור פרטים והתנגדו לעיכוב התפרעו, נעצרו לחקירה על-ידי השוטרים ובתום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים ונרשמו להם קנסות.
+שערי המדינה נפתחים לישראלים מחו"ל
21:35 11/04/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר התחבורה סמוטריץ': "ככל שזה תלוי בי, מדינת ישראל לעולם לא תסגור את שעריה בפני אזרחיה שמבקשים לחזור הביתה"  ▪  הטיסות הופסקו זמנית רק לצורך הסדרת חובת הפיקוח עליה ממונים משרד הבריאות והמשטרה, וחודשו הלילה
(סמוטריץ'. "לכל אזרח ישראלי זכות יסוד חוקתית לחזור למדינתו" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+ליאון דורש: התייחסות פרטנית לכל שכונה ופינוי למלוניות
21:02 11/04/20  |  עידן יוסף
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, סבור עקרונית כי דין כל השכונות במדינה זהה. לדבריו, החלטה על סגר שכונה צריכה להיות לפי אמות מידה קבועות, בהתאם לנתוני עומק בכל שכונה. אמות מידה שכאלה הוסכמו עימו ביום שישי, ולפני כניסת השבת הועברה מפת השכונות בהתאם להן.

משרד הבריאות הודיע לעירייה כי נקבעה אמת מידה שכל שכונה בישראל שבה יש יותר מחולה אחד לכל 1,000 תושבים תיחשב "שכונה אדומה". המשמעות: עשרות שכונות בירושלים ייכנסו לסגר אם ועדת השרים תאשר זאת.

ליאון: "ראוי שהטיפול יהיה בבעיה ולא בתסמין, קרי: לפנות את הנדבקים לבידוד במלונות היעודיים שנקבעו לכך, על-מנת למנוע את התפשטות הנגיף ולהסיר את השכונות מהסגר. אני דורש מהממשלה לסייע במימוש הפינוי בכל דרך".
+מנדלבליט: לא מנעתי בידוד השבים מחו"ל
20:52 11/04/20  |  עידן יוסף
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אומר כי לא עיכב ולא מנע מהממשלה לפעול על-פי הצרכים, כפי שהוצגו, בנוגע לבידודם של מי ששבו לארץ מחו"ל. הוא הגיב לפרסומים תקשורתיים בנושא, ואמר כי מדובר בתדרוך שקרי וכוזב.
+ועדת השרים תכונס הערב לדון בסוגיית ההסגר ונתב"ג
20:50 11/04/20  |  עידן יוסף
ראש הממשלה ‏נתניהו יכנס ב-22:00 את ועדת השרים להכרזה על "אזור מוגבל" כדי לדון בהמשך ההסגר על השכונות החרדיות בירושלים ועל סוגיית נתב"ג.
+חוזרים מחו"ל ישוכנו במלוניות על חשבונם
20:34 11/04/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על-פי התקנות המתגבשות, הנוסעים יידרשו לחתום בטרם יעלו לטיסה לישראל על התחייבות להשתכן למשך 14 יום במלונית על חשבונם וזאת בשל קשיים משפטיים שמנעו חיוב שכזה ללא התראה מראש  ▪  בשבוע האחרון חל זינוק של 460% בהידבקות שמקורה בשבים לישראל
דלפקי רישום כניסה בנתב"ג [צילום: אריאל שליט/AP]
מלון אוריינט בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+משרד הבריאות: נגביר הבדיקות ל-20,000 ביום
19:03 11/04/20  |  יואב יצחק
משרד הבריאות מאשר, כי קצב הדגימות שנלקחו בימים האחרונים על-ידי מגן דוד אדום ובחניוני "חנה וסע" (דרייב אין), ירד בימים האחרונים, הן כתוצאה ממחסור בריאגנטים, והן נוכח מעבר לתוצרת מקומית וירידה ברצון הציבור להיבדק כתוצאה מהחג (מניין הבדיקות ביום שישי: 5,980).

נמסר עוד, כי המעבדות עברו בימים האחרונים תהליכי עידכון פנימיים, שנועדו לאפשר לעבוד על ריאגנטים מתוצרת מקומית. תהליך זה מצריך התאמה של כל מעבדה למשך שעות עד יום שלם. כפועל יוצא מכך הייתה ירידה בפעילות המעבדות, שתיפתר בקרוב.

כחלק מסל הפתרונות, נוסף גם הציוד החדש שנרכש - בהן 6 מכונות נוספות של חברת BGI-AID שיגביר את הקצב ל-20,000 אלף בדיקות מעבדה ביום - זאת לאחר התאמת המכשור החדש והצבתו בקופות החולים, ולאחר מכן המשך עליה עד ליעד שהציב ראש הממשלה. הגברת הקצב תבוצע במקביל להכשרת מעבדות אוניברסיטאיות נוספות, בהן מכון ויצמן שעמה כבר נחתם הסכם, ועם המעבדה באוניברסיטת תל אביב שאמור להיחתם עמה הסכם ביום ראשון.
+בתי האבות הופקרו והופלו לרעה
12:11 11/04/20  |  איילת פישביין   |   לרשימה המלאה
פרופ' יצחק בריק ראש האגודה הישראלית לגרונטולוגיה טוען: משרד הבריאות מפלה לרעה את אוכלוסיית בתי האבות בהתמודות עם מגיפת הקורונה  ▪  למרות שמדובר באוכלוסייה בסיכון, הבדיקות הנדרשות לא מתבצעות ולא ננקטים צעדים נחוצים  ▪  "עדיף להימנע ממוסדות הדיור המוגן ככל שאפשר"
(פינוי חולה שמת מקורונה [צילום: מחמוד איליאן/AP])
+מקסיקו דיווחה על 403 מקרים חדשים שאובחנו
11:41 11/04/20  |  מירב ארד
משרד הבריאות במקסיקו דיווח (יום ו') על 403 מקרים חדשים של נגיף הקורונה. מספר החולים בנגיף במדינה עומד על 3,844 בני אדם ו-233 מתים. במקסיקו הוטלו הגבלות. כולל חובת חבישת מסיכת פנים.
מקסיקו. חובת מסיכת פנים [צילום: אדוארדו ורדוגו/AP]
+טורקיה: עוצר של 48 שעות מהלילה בחצות
10:54 11/04/20  |  מירב ארד
טורקיה הטילה עוצר של 48 שעות שהחל אמש בחצות. העוצר הוטל על 31 מחזות במדינה, בהם גם על אנקרה, איסטנבול, אנטליה ואיזמיר. ההודעה גרמה לנהירה המונית של צרכנים לסופרמרקטים ולמאפיות. במהלך העוצר יישארו פתוחים מאפיות, בתי חולים, בתי מרקחת ומקומות עבודה המייצרים ציוד רפואי.
(איסטנבול. מסתערים על סופרמרקטים [AP])
+קורונה בתאילנד: 45 מקרים חדשים התגלו ביממה האחרונה
10:33 11/04/20  |  מירב ארד
הרשויות בתאילנד הודיעו כי שני בני אדם מתו לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה ו-45 מקרים חדשים של הידבקות בנגיף אובחנו ביממה האחרונה. עד כה ידוע על 2,518 נדבקים במדינה. 35 בני אדם מתו מהנגיף. בתאילנד מונהג גם-כן סגר. התנועה בכבישים דלילה.
בנגקוק, תאילנד [צילום: AP]
+קורונה בארה"ב: 2,215 מתו ביממה האחרונה
10:24 11/04/20  |  מירב ארד
קורונה בארה"ב: 2,215 בני אדם מתו מקורונה בארה"ב ביממה האחרונה. כ-40% מהם בניו-יורק. מספר הנדבקים חצה כבר את ה-500,000. מפרוץ המגיפה מתו כ-18,500 בני אדם בארה"ב לבדה. במדינת ניו-יורק קוברים גופות בקברי אחים, בהעדר דורש לגופה. נגריות הוזמנו להכין אלפי ארונות קבורה.
קבורה המונית בניו יורק [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
+מספר חולי קורונה בישראל עלה ל-10,505
09:58 11/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
191 חולים מאושפזים במצב קשה  ▪  מדובר ב-24 חולים יותר מאשר אתמול בערב  ▪  מספר המונשמים עומד על 132 בני אדם  ▪  ממחר - חובת לעטות מסיכת פנים במרחב הציבורי
([צילום: דוד כהן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלקחים שכבר ניתן להפיק מהקורונה
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רן ב
11/04/20 09:54
2
פרזיט
11/04/20 10:33
3
יודע כל
11/04/20 10:36
4
עוד סתם אחד
11/04/20 10:36
5
חשדנית
11/04/20 10:49
6
מומו
11/04/20 10:54
7
רונן עזריה
11/04/20 10:59
 
חמ"ל ההינתקות
11/04/20 12:53
 
ארי כספי
15/04/20 12:45
 
בר ברע
19/04/20 07:09
 
גדי
13/04/20 01:29
 
אבו נפחא
19/04/20 06:58
8
משה מיכאל
11/04/20 11:10
9
פלג א
11/04/20 11:13
10
גנרל מתנשא
11/04/20 11:26
 
שמחה חן
11/04/20 13:06
11
יאיר ל
11/04/20 11:32
12
אישש
11/04/20 11:38
 
חיונית
11/04/20 12:25
13
שונסי גנצינר
11/04/20 13:16
 
לתקשורת העצות שלי
12/04/20 06:37
 
חשדנית
12/04/20 09:37
14
יאיר4
11/04/20 14:10
15
בזעת אפך
11/04/20 15:08
16
באום
11/04/20 15:52
17
עזרי
11/04/20 16:47
18
קאטו הזקן
11/04/20 18:08
19
מושיקו
11/04/20 18:56
20
יהודה אלידע
17/04/20 13:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
נחתם הסכם (יום ו', 10.4.20) בין משרד הבריאות לבין מכון ויצמן למדע. בעקבות ההסכם החל מכון ויצמן בביצוע בדיקות לאיבחון קורונה. המעבדה תחל לפעול באופן מיידי בהיקפים של כ-1000 בדיקות ביום.
10/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
מהי אסטרטגיית היציאה הנכונה ממגבלות הקורונה? ד"ר גבריאל לאונג הוא אפידמולוג, דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת הונג-קונג, בכיר בארגון הבריאות העולמי ומי שייעץ לממשלות סין והונג-קונג בזמן המגיפה. במאמר בניו-יורק הוא פורס את הצעותיו. עיקרן: יש ליצור תוכנית פעולה ברורה, שבבסיסה היגיון מדעי ברור, אשר תקבע מה ומתי ניתן להקל – וגם כיצד להגיב אם המגיפה תכה שוב.
10/04/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ שואף להסיר ב-1 במאי את רוב המגבלות שהוטלו בארה"ב בשל מגיפת הקורונה - מדווח (יום ו', 10.4.20) וושינגטון פוסט. בפגישות סגורות ביקש טראמפ - המודאג מן ההשפעות על המשק - מיועציו להכין אסטרטגיית יציאה שתתאים ללוח זמנים זה.
10/04/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
ממשלת ישראל אישרה את הצעת שר המשפטים, אמיר אוחנה, וקבעה בתקנות שעת החירום כי תשלום הקנסות למדינה יידחה עקב משבר הקורונה. בהתאם לדחיית מועד תשלום הקנסות יידחו גם המועד להגשת בקשה להישפט בעבירות ברירת משפט ובעבירות מנהליות והמועד להגשת בקשה לביטול קנס. גם מועד ביצוע של צווי מאסר במקום קנס יידחה, וזאת על-מנת לאפשר לחייבים פרק זמן נוסף לתשלום חובותיהם בטרם הפעלת אמצעי זה.
10/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
כשהילכו עלינו אימים עם ׳מיליון חולים ועשרות אלפי מתים׳ (זוכרים?) התבוננתי במספרים ויצאתי כאן בקריאה: עובדים עלינו. לא נכון! האקספוננט כבר החל לרדת. ואם ננקוט במינימום אמצעים העקומה תשתטח תוך מספר שבועות.
10/04/2020  |  אהוד ברק  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
16.8 מיליון מובטלים חדשים בארה"ב  /  איציק וולף
30 מתפללים התכנסו בבית כנסת בבית שמש  /  איציק וולף
הקלה בסגר על בני ברק  /  איציק וולף
שלוש הערות  /  אהוד ברק
סכנה בחסות הקורונה: תרופות מזויפות  /  איתמר לוין
היכן החלה מגיפת הקורונה  /  איילת פישביין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il