|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הפגנות נרחבות בשל מחסור במים וחשמל

לאירן יש נשיא חדש ומצוקה ישנה

אמנם עדיין לא מדובר במחאה כמו ב-2017 וב-2019, אך השילוב של המחסור הכלכלי, המחירים הגואים והקורונה המחמירה מתסיסים את הציבור הנשיא החדש איברהים ראיסי יתקשה לספק מענה בלא רפורמות, והמצב הפנימי עשוי להשליך גם על השיחות לחזרתה של אירן להסכם הגרעין
07/08/2021  |   רז צימט   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אינפלציה של 45% בשנה [צילום: וחיד סאלמי, AP]

בשבועות האחרונים התקיימו באירן שורת הפגנות על-רקע החרפתה של מצוקת המים והחשמל. בראשית יולי יצאו מאות אזרחים לרחובות במספר ערים במחאה על הפסקות חשמל מרובות וממושכות, שפקדו אזורים נרחבים ברחבי המדינה. בחלק מההפגנות נשמעו גם קריאות בגנות המשטר, המנהיג העליון עלי חמנאי והממשלה. הפסקות החשמל גרמו בין היתר הפסקות באספקת המים ושיבושים ברשתות הסלולריות ובאינטרנט. דווחו גם מקרי מוות של חולים בבתי חולים בשל הפסקות חשמל פתאומיות והיעדר גיבוי של גנרטורים.

לטענת השלטונות, הפסקות החשמל החוזרות ונשנות נגרמות עקב גרעון חמור בחשמל, שנאמד ב-11,000 מגה וואט. המחסור בחשמל מוסבר בגל החום הכבד, שהביא לצריכה מוגברת של חשמל על-ידי האזרחים; במחסור מתמשך במקורות לייצור אנרגיה בשל הבצורת; בהפסקת פעילותן של מספר תחנות כוח בשל תקלות טכניות; בצריכת חשמל מופרזת על-ידי תעשיית הכרייה של ביטקוין, חלקה באופן בלתי-חוקי; ובסנקציות הכלכליות, שפגעו בהשקעות הממשלה בפיתוח משק החשמל.

במחוז חוזסתאן שבדרום-מערב אירן פרצו באמצע יולי הפגנות חמורות במחאה על מצוקת המים החריפה. לצד הבצורות התכופות בשנים האחרונות, חומרת המשבר נובעת גם מתכנון לקוי של משק המים, ממאמצי פיתוח שפגעו במקורות המים, מגידול האוכלוסין, ממדיניות שגויה של פיזור אוכלוסייה וממדיניות מים שגויה, הכוללת ניצול בלתי מבוקר של מים בחקלאות, שימוש במערכות השקיה מיושנות ובלתי-יעילות והקמת סכרים שכדאיותם מפוקפקת.

אין זו הפעם הראשונה שהמשבר הסביבתי מעורר הפגנות מחאה בחוזסתאן. בראשית 2017 פרץ במחוז גל מחאות נרחב בעקבות סופות אבק קשות מלוות בגשמים עזים, שגרמו להפסקות חשמל ומים ממושכות בערי המחוז. המפגינים מחו לא רק על זיהום האוויר והפסקות החשמל והמים, אלא על הזנחה נמשכת של המחוז, בו מרוכזים בני המיעוט הערבי ובני המיעוט הלורי-בחתיארי. למרות ש-חוזסתאן הוא המחוז העשיר בנפט באירן, תושביו סובלים במשך שנים ממצוקה כלכלית ובעיות סביבתיות קשות.

לאחר כשבוע התפשטה המחאה לערים נוספות במדינה, בהן טהרן, תבריז, כרג', איספהן וכרמאנשאה. בהפגנות אלה הביעו המפגינים סולידריות עם תושבי חוזסתאן והשמיעו קריאות בגנות המשטר. למעט ב-חוזסתאן, רוב ההפגנות היו נקודתיות והיקף המפגינים היה מוגבל, בוודאי בהשוואה לגלי המחאות רחבות ההיקף, שפקדו את אירן בין דצמבר 2017 לינואר 2018 ובנובמבר 2019 ("מהומות הדלק") והקיפו מאות אלפי מפגינים בעשרות מוקדים שונים ברחבי המדינה.

כמו תמיד, השלטון מאשים גורמים זרים
שיעור הצבעה נמוך [צילום: מאדי זיבאן, AP]

בשלב זה, אין בהפגנות המחאה כדי להציב אתגר מיידי ומשמעותי בפני המשטר, שנמנע עד כה משימוש בכל אמצעי הדיכוי העומדים לרשותו, במיוחד משמרות המהפכה, חרף נחישותו למנוע את התפשטות המחאה גם במחיר דמים. עם זאת, התפרצות ההפגנות שבה ומעידה על עוצמת הייאוש בקרב הציבור, המספקת כר פורה לחידוש המחאה העממית בהינתן זרז, שיכול להצית אותה

המשטר מצידו פעל לפיזור ההפגנות באמצעות כוחות ביטחון הפנים ועצר מספר מפגינים. במהלך עימותים בין אזרחים לכוחות הביטחון נהרגו מספר מפגינים. כמו-כן שיבשו השלטונות - בדומה לגלי מחאה קודמים - את רשת האינטרנט כדי למנוע מהמפגינים העברת הוראות והפצת סרטונים המתעדים את המחאה.

במקביל ניסה המשטר לספק פתרונות מידיים למצוקת החשמל והמים. הנשיא היוצא, חסן רוחאני, הינחה להקצות באופן מיחדי תקציב מיוחד לטיפול במשבר המים. הנשיא הנבחר, אבראהים ראיסי, הודיע על הקמת צוות מיוחד לבחינת הבעיות במחוז חוזסתאן לקראת כניסתו לתפקיד. בנוסף, השלטונות הינחו לשנות את שעות הפעילות במספר מפעלים תעשייתיים גדולים כדי לווסת את צריכת החשמל בשעות היום, העבירו בסיוע משמרות המהפכה מכליות מים לאזורים בדרום-מערב אירן ושחררו מים מהסכרים לנהרות על-מנת להקל – ולו זמנית - על מצוקת האזרחים.

בדומה לעבר, האשימו השלטונות שירותי מודיעין זרים בניצול מצוקות האזרחים כדי לערער את היציבות במדינה, להתסיס לאלימות ולחזק מגמות בדלניות בקרב בני המיעוטים האתניים-לשוניים. ב-27 ביולי טענו שלטונות אירן, כי עצרו חוליה חמושה של המוסד שתכננה להצית מהומות אלימות בשטחה. לטענת משרד המודיעין האירני, הסוכנים העצורים נתפסו בגבולה המערבי של המדינה כשברשותם כמות גדולה של כלי נשק ותחמושת, שנועדו לשימוש במהלך הפגנות המחאה.

הפגנות המחאה מתקיימות על-רקע המשבר הכלכלי החריף הממשיך להכות באזרחי אירן. בימים האחרונים נשמעו בתקשורת האירנית אזהרות מפני החרפה נוספת באינפלציה, העומדת כעת על 45% בשנה. בתוך כך, אירן מתמודדת עם מספר שיא של מתים וחולים חדשים בעקבות התפרצות זן הדלתא של הקורונה, שגבתה עד כה את חייהם של 90,000 בני אדם. קצב ההתחסנות האיטי (3% בלבד מחוסנים בשתי מנות) וקשיי הממשלה להטיל סגרים נרחבים בשל המחיר הכלכלי הכבד הכרוך בהם, מקשים עליה עוד יותר את המאבק בהתפרצות הנוכחית.

בשלב זה, אין בהפגנות המחאה כדי להציב אתגר מיידי ומשמעותי בפני המשטר, שנמנע עד כה משימוש בכל אמצעי הדיכוי העומדים לרשותו, במיוחד משמרות המהפכה, חרף נחישותו למנוע את התפשטות המחאה גם במחיר דמים. עם זאת, התפרצות ההפגנות שבה ומעידה על עוצמת הייאוש בקרב הציבור, המספקת כר פורה לחידוש המחאה העממית בהינתן זרז, שיכול להצית אותה.

ראיסי וחמנאי. כל הכוח נמצא בידי השמרנים [צילום: AP]

החזרת ההגמוניה השמרנית בהנהגת המדינה עשויה להקשות במידת מה על הממסד השמרני להטיל את האחריות למצב על הנשיא ועל ממשלתו, כשם שנעשה בעידן רוחאני. עוצמת הייאוש הציבורי עשויה להתגבר, ובמצב זה, חידוש המחאה העממית אינו אלא שאלה של זמן. עדיין לא ברור האם חידוש המחאה יעודד את המשטר לחזור להסכם הגרעין, תוך נכונות להתפשר לצורך הסרת הסנקציות או דווקא להקשיח את עמדתו מחשש שיצטייר כחלש - מבית ומחוץ כאחד

המצוקות המחריפות מגבירות את תחושת התסכול, את הניכור בין האזרחים לבין המשטר ואת חוסר האמון הציבורי כלפי מוסדות המדינה שניכר, בין היתר, בשיעורי ההצבעה הנמוכים במיוחד בבחירות הפרלמנטריות, שהתקיימו בפברואר 2020, ובבחירות לנשיאות, שהתקיימו ביוני 2021.

סוציולוג אירני הזהיר לאחרונה, כי החברה האירנית ניצבת על סף פיצוץ. בראיון לעיתון הרפורמיסטי ארמאן-י מלי אמר ד"ר מוסטפא אקלימא, כי התנהלותם הכושלת של השלטונות מגבירה את מחאת האזרחים המתמודדים עם רעב, אינפלציה חמורה, אבטלה, העדר ביטחון תעסוקתי, הפסקות חשמל ומחסור בחיסונים נגד קורונה. הוא אף השווה את מצבה הנוכחי של אירן למצבה בתקופת השלטון המלוכני שקדם למהפכה האיסלאמית ב-1979, וטען, כי גם אז הביאה התנהלותם הכושלת של חלק מהפקידים הבכירים להחרפת המחאה העממית. גם העיתון ג'ומהורי-י איסלאמי הזהיר לאחרונה, כי הרפובליקה האיסלאמית סובלת מ"מחלה כרונית" המחייבת טיפול יסודי, וכי אם השלטונות לא יספקו את רצון האזרחים - כל מאגרי הנשק שבעולם לא יספיקו על-מנת להגן על המשטר.

התחדשות המחאה העממית מצביעה על הצורך הדחוף לספק מענה למצוקות האזרחים. מציאות זו מציבה אתגר משמעותי במיוחד בפני ראיסי, משום שההתמודדות עם המצוקות המחריפות מחייבת לא רק הפניית משאבים רבים, אלא גם רפורמות תשתיתיות מרחיקות לכת, שיאפשרו פתרונות ארוכי טווח לכשלים הנובעים מתכנון לקוי ומניהול כושל הנמשכים כבר עשרות שנים.

בחירתו של נשיא חדש והחזרת השליטה השמרנית בכל שלוש רשויות השלטון (הממשלה; המג'לס שבו השיבו לעצמם השמרנים שליטה בבחירות הפרלמנטריות האחרונות; והרשות השופטת הנשלטת על-ידי הממסד הדתי-השמרני) מספקות לכאורה הזדמנות נוספת למשטר להתגייס לפתרון הבעיות. הנשיא השמרני עשוי אומנם לזכות במידה רבה יותר של שיתוף פעולה מצד מרכזי הכוח האחרים במדינה, בהם המנהיג ומשמרות המהפכה, במאמציו לספק מענה לבעיות הקשות הניצבות בפני ארצו.

עם זאת, ספק רב אם יהיו בידיו המשאבים הדרושים לפתרונן, במיוחד ללא הסרת הסנקציות הכלכליות המהוות גורם מרכזי (אם כי לא יחיד) למצבה הקשה של אירן. יתר על כן: החזרת ההגמוניה השמרנית בהנהגת המדינה עשויה להקשות במידת מה על הממסד השמרני להטיל את האחריות למצב על הנשיא ועל ממשלתו, כשם שנעשה בעידן רוחאני. עוצמת הייאוש הציבורי עשויה להתגבר, ובמצב זה, חידוש המחאה העממית אינו אלא שאלה של זמן. עדיין לא ברור האם חידוש המחאה יעודד את המשטר לחזור להסכם הגרעין, תוך נכונות להתפשר לצורך הסרת הסנקציות או דווקא להקשיח את עמדתו מחשש שיצטייר כחלש - מבית ומחוץ כאחד.

הכותב הוא מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  07/08/2021   |   עודכן:  07/08/2021
רז צימט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאירן יש נשיא חדש ומצוקה ישנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
נשיא אירן החדש אברהים ראיסי מתחיל היום את תפקידו לאחר טקס שבועת האמונים בפני הפרלמנט האירני. הוא מקבל לידיו את אירן במצב קשה מאוד מבחינה מדינית וכלכלית, נראה כי ראיסי מבין היטב את האתגרים הניצבים בפניו, בנאומו השבוע, לאחר שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי אישר את מינויו לתפקיד הנשיא, הוא אמר כי מבחינתו הבעיות הכלכליות הן הדחופות ביותר ועומדות בראש סדר העדיפות שלו. הוא הבטיח כי הוא יכין פתרונות לבעיות הגירעון בתקציב, יציבות הבורסה האירנית, האינפלציה, עליות המחירים ומגיפת הקורונה.
שר הביטחון, בני גנץ, הצהיר כי אירן רחוקה רק עשרה שבועות מהצלחה להגיע לחומר בקיע שיאפשר לה לפתח פצצה גרעינית. זו הפעם הראשונה שבה גנץ אומר דבר שכזה באופן גלוי.
04/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ביקר (יום ג', 3.8.21), בפיקוד הצפון, יחד עם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. רה"מ בנט שמע סקירות מפי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, ומפי ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, אודות הערכת המצב בזירה הצפונית. כמו-כן, שמע רה"מ בנט על המוכנות של צה"ל בגזרה זו ועל המצב בלבנון ובסוריה.
03/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בעוד כמה ימים יכנס לתפקידו אברהים ראיסי, הנשיא החדש של אירן המכונה "התליין מטהרן", איש "משמרות המהפכה" ומקורבו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי. גורמי מודיעין מערביים מעריכים כי אי-אפשר להתעלם מסמיכות הזמנים של שינוי כללי המשחק והמשוואה החדשה של אירן מול ישראל לבין עיתוי כניסתו של אברהים ראיסי לתפקיד, לא מדובר בעיתוי מקרי וההערכה גם של דיפלומטים מערבים בכירים היא כי "הסנונית הראשונה מבשרת את בוא האביב", ההערכה היא כי תקיפת האונייה "מרסר סטריט" מבשרת את המדיניות החדשה של אברהים ראיסי וכי הוא מתכוון לנקוט מדיניות נוקשה מול ישראל יותר מאשר מדיניותו של קודמו חסן רוחאני התואמת את רוחו של המנהיג העליון ח'מינאי ושל "משמרות המהפכה".
אירן משנה את כללי המשחק וקובעת משוואה חדשה,בתגובה על הפצצות ישראל בסוריה על מטרות אירניות ומטרות של חיזבאללה. אירן החליטה כי התגובה תהייה על כך בתקיפת אוניות ישראליות, או אוניות זרות בבעלות ישראלית בלב ים, זוהי ההערכה של גורמי ביטחון בכירים בישראל בעקבות התקיפה בסוף השבוע על האונייה "מרסר סטריט" במפרץ עומאן. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 2 אזרחים שהיו על סיפונה, האחד בריטי והשני רומני, הספינה היא בבעלות יפנית אך חברה פרטית בריטית שבבעלות איש העסקים הישראלי איל עופר מנהלת אותה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il