|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האם יש טעם בחידוש שיחות הגרעין עם אירן

לא ברור האם אירן תגיע בשבוע הבא לווינה בכוונה לנהל מו"מ אמיתי או שהיא כבר החליטה להכשיל את השיחות יידרשו שישה חודשים להעריך לאן פני הדברים, ובינתיים על ישראל להבטיח שהיא תישאר רלוונטית למהלכים הבינלאומיים
27/11/2021  |   אלדד שביט, סימה שיין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
כור גרעיני באירן. מתקרבת לפצצה [צילום: AP]

השיחות על האפשרות לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) אמורות להתחדש בווינה ב-29 בנובמבר, לאחר חמישה חודשי הפסקה וארבעה חודשים לאחר כניסת אברהים ראיסי לתפקיד נשיא אירן. גורמים אירופים מדגישים, כי גם לאחר סבב פגישות עם ראש צוות המו"מ החדש של אירן, עלי באקרי, לא ברורה להם עמדת הנהגת אירן החדשה הן לגבי התנהלות השיחות - האם יימשכו מהנקודה שבה הופסקו, או שאירן תבקש לפתוח מחדש סוגיות שכבר נדונו והוסכמו - והן לגבי עצם הרצון לחזור להסכם.

האירנים מצידם אומנם מצהירים על עניינם לחזור להסכם, אך מהדלפות לתקשורת מסתמן, כי את הסבב הקרוב אירן מתכוונת למקד בסוגיית ההסרה המלאה של הסנקציות – כולל אלה שהוטלו בעבר על יד ממשלי הנשיאים אובמה וטראמפ ואינן קשורות ישירות לסוגיית הגרעין - מבלי להתייחס כלל לנושאי תוכנית הגרעין. זאת ועוד: בתקשורת האירנית הוצגו גם דרישות לאפשר לאירן לוודא שאכן הסנקציות הוסרו עוד בטרם תידרש לנקוט צעדים שיסיגו לאחור את ההתקדמות בתוכנית הגרעין, וכן להתחייבות מהממשל האמריקני, כי ארה"ב לא תפרוש לעולם מההסכם.

במקביל, סבא"א פרסמה ערב השיחות ולקראת כינוס מועצת הנגידים (26-24 בנובמבר), שני דוחות. האחד הוא הדוח העיתי, המפרט בהרחבה הפרות אירניות של הסכם הגרעין, בדגש על המשך צבירת חומר מועשר לרמות גבוהות והמשך מניעת פיקוח ומעקב אחר צילומים שנאספים. השני הוא המפרט סוגיות במחלוקת עם אירן על בסיס מה שנחשב כהפרה של ההסכם, הכוללות אי-מתן הסברים לחומרים ולפעילויות שנחשפו בארבעה אתרים שלא הוצהרו לסוכנות. כן פורס בוול סטריט ז'ורנל, כי אירן חזרה לייצר צנטריפוגות מתקדמות במתקן קאראג', שהאירנים טענו כי נפגע בפעולת חבלה ישראלית, ואשר סבא"א אינה מורשית להיכנס אליו.

על הרקע הזה הוזמן שוב מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, לשיחות עם ההנהגה האירנית כדי לנסות ולהגיע מחדש לסיכומים על אודות שיתוף הפעולה שהופסק ברובו בפברואר האחרון. עד היום, מרבית ההסכמות שאותן גיבש גרוסי עם האירנים לא מומשו, ועדיין השגתן הועילה לדחות פעם אחר פעם החלטת גינוי של מועצת הנגידים, שהייתה עשויה להוות בסיס להעברת הנושא למועצת הביטחון ולטרפד את האפשרות לחידוש השיחות.

פעילות דיפלומטית אינטנסיבית

הממשל האמריקני קיים פעילות דיפלומטית אינטנסיבית לקראת חידוש השיחות, במאמץ להפגין ככל האפשר אחדות דעים בינו לבין שותפותיו למו"מ ובינו לבין גורמים במזרח התיכון. במסגרת זו, קיים הנשיא ג'ו ביידן בסוף אוקטובר ובשולי פסגת G20 מפגש עם מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה, שהוקדש באופן חריג רק לדיון בסוגיית אירן. הסוגיה האירנית עלתה גם בשיחה בין ביידן לבין נשיא סין, שי ג'ינפינג, וכן בשיחות בין מנהל המו"מ האמריקני, רוב מאלי, לבין גורמים רוסיים.

פעילות דיפלומטית ענפה זו אכן הביאה את שותפותיה של וושינגטון להסכם הגרעין, וביניהן רוסיה, לקרוא לאירן לחזור להסכם, ואף הניעה את שר החוץ היוצא של גרמניה, הייקו מאס, לקרוא לאירן להמשיך את השיחות מהנקודה שבה הופסקו. שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה-דריאן, הזהיר את אירן לבל תגיע לשיחות עם "עמדות מביכות". במקביל ביקר מאלי בישראל, בסעודיה ובאיחוד האמירויות. בסעודיה התקיים ב-18 בנובמבר מפגש יוצא דופן בין נציגים מארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה לנציגי מדינות המפרץ, מצרים וירדן. יצוין, כי הממשל האמריקני מקפיד להתנהל בזהירות מול אירן, וֱבאמצע אוקטובר הוא אף נמנע מתגובה צבאית על תקיפה שביצעה אירן נגד בסיס אמריקני באזור טנף שבסוריה.

גם אירן משקיעה מאמצי הכנה דיפלומטיים ערב פתיחת השיחות: סגן שר החוץ האירני וראש משלחתה לשיחות וינה קיים סבב שיחות במדינות אירופה. מאמץ מיוחד משקיעה אירן בניסיון להבטיח, כי רוסיה וסין יתמכו בעמדותיה, ובמסגרת זו קיים ראיסי שיחות עם מקביליו במוסקבה ובבייג'ינג. כבר מספר חודשים מתנהל דיאלוג בין אירן למדינות המפרץ, ובימים הקרובים יקיים אחיו של יורש העצר האמראתי ויועצו לביטחון לאומי ביקור ראשון מסוגו בטהרן.

האינטרס האמריקני נותר להשיג פתרון דיפלומטי שיבלום את ההתקדמות האירנית בתוכנית הגרעין. זאת, לאחר שמהלכיה של טהרן בתחום העשרת האורניום לרמה גבוהה קיצרו מאוד את לוח הזמנים שהנחה את הסכם הגרעין - שמירת אירן במרחק שנה מהחלטה לייצור כמות מספקת של חומר למתקן גרעיני.

אין אופציה צבאית אמיתית

מכלל העמדות שהשמיעו האירנים לא ניתן להעריך האם המשטר החליט לחזור לשיחות וינה בכוונה אמיתית לנהל מו"מ כדי להשיג בסופו הסכם שיחזיר את המצב לקדמותו על-פי תנאי הסכם הגרעין משנת 2015. לחלופין ייתכן שבטהרן כבר הוחלט שלא תהיה חזרה להסכם המקורי, וההגעה לשיחות וינה היא היענות ללחצים שהופעלו על טהרן ותכליתה להוכיח בסיומן שוושינגטון היא האשמה בכישלונן (הצפוי לכן מראש).

מכל מקום, אירן מגיעה לשיחות בתחושה ברורה שהצליחה לגבש מנופי לחץ, כך שהזמן פועל לטובתה. אומנם בניגוד לעבר, הממשל האמריקני מגיע לשיחות לאחר שהצליח לגבש הבנה בזירה הבינלאומית, ובקרב מדינות המפרץ בפרט, לפיה חזרה להסכם הגרעין היא הפתרון המועדף, אך הוא משדר קוצר רוח. ברור כי הוא מעוניין מאוד להסיר את הנושא מסדר היום כדי להתפנות לעיסוק בסוגיות בוערות יותר מבחינתו.

בנסיבות אלה, התרחיש הסביר לחודשים הקרובים הוא של העדר הכרעה תוך שימור המעטפת הדיפלומטית של שיחות וינה. לאחר סבב השיחות הקרוב, כשהמשלחת האירנית תציג את עמדותיה המקסימליסטיות ותערער על חלקים מההסכמות שהושגו בסבבי השיחות הקודמים, הצדדים ישובו לארצותיהם להתייעצויות והמשך המגעים יהיה בשנת 2022. ניתן להעריך, כי תחלוף כחצי שנה לפני שניתן יהיה לקבוע האם יהיה טעם בהמשך השיחות.

ההבנה כי הסיכויים לכישלון השיחות רבים יותר מאשר לאפשרות להגיע להבנות בדבר חזרה מלאה להסכם הגרעין, כבר מציפה, בממשל ובקרב שותפים נוספים לדיאלוג עם אירן, רעיונות שונים שלא ברור עד כמה הם ישימים, כדי להימנע מצורך לאמץ צעדים העלולים לחולל הסלמה ושיעילותם מוטלת בספק. בין היתר נמסר, כי וושינגטון בחנה, כולל מול ישראל, רעיון להסכם ביניים - "פחות תמורת פחות" (less for less), שבמסגרתו אירן תקפיא את כל החריגות מהסכם הגרעין שביצעה (העשרת אורניום לרמה גבוהה, עיסוק באורניום מתכתי, העשרה בצנטריפוגות מתקדמות), וארצות הברית תאפשר בתמורה ייצוא נפט אירני ושחרור חלק מהכספים האירניים המוקפאים מחוץ לאירן. בשלב זה, אירן מתנגדת פומבית לרעיון.

בעת גיבוש מדיניותה לגבי חידוש שיחות הגרעין, על ישראל להביא בחשבון הן את האינטרס האמריקני להגיע להסדר, והן את יישור הקו של מדינות המפרץ עם עמדת וושינגטון, תוך שהן עצמן מקדמות דיאלוג עם אירן. דבקות ישראלית בעמדה השוללת על הסף פתרונות דיפלומטיים, תפגע ברלוונטיות שלה למהלכים הבינלאומיים ותקשה עליה לסכל אימוץ צעדים הנוגדים את האינטרסים שלה. ההימנעות הישראלית מוויכוחים פומביים עם הממשל האמריקני מאפשרת ניהול שיח אסטרטגי, שבמסגרתו ישראל יכולה לשטוח את טיעוניה ולנסות להשפיע על המדיניות האמריקנית. בד-בבד, הנפנוף הישראלי באופציה צבאית בנסיבות הנוכחיות מדגיש את שוליותה ביחס למהלך המרכזי, חידוש שיחות וינה, ופוגע ברלוונטיות ובאפקטיביות שלו נוכח ההבנה הרווחת, כי ספק אם אופציה זו מעשית בנסיבות הנוכחיות ובוודאי כשאין לה גיבוי אמריקני.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  27/11/2021   |   עודכן:  27/11/2021
אלדד שביט, סימה שיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יש טעם בחידוש שיחות הגרעין עם אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה אלידע
27/11/21 21:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בנעוריי רווח משפט העגה (סלנג) שנשמט מן הלשון - "חמור קופץ בראש". הוא ייוחס לכסילים, שהפגינו את איוולתם בראש חוצות והקדימו את האחרים. נזכרתי בו נוכח מתקפת הדברת של צמרת המדינה, שצרחה בכל פינת רחוב בארץ ובחו"ל כי כל הסכם שייחתם מחדש בין ארצות הברית והמעצמות לבין אירן אינו מחייב את ישראל.
25/11/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הבכירים באנשי הביטחון שעסקו במדיניות ישראל כלפי הגרעין האירני התכנסו הבוקר במכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ושפכו את ליבם על המפולת בבלימת האיאתולות, שחלקם נתנו לה יד וחלקם ראו אותה מתרחשת. ראש הממשלה נפתלי בנט סיפר כי מצא שהמדיניות של קודמו בנימין נתניהו הייתה בעצם פטפטת אחת גדולה, מלים בלי מעש.
24/11/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אירן ניסתה להעביר באמצעות כטב"מ חומרי נפץ ליהודה ושומרון - כך חשף שר הביטחון, בני גנץ בנאומו בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן. "בפברואר 2018 שיגרה אירן כטב"מ מסוג שאהד 141 משדה התעופה T4 בסוריה, שנשא חומר נפץ מסוג TNT. הכטב"מ יורט סמוך לבית שאן ויעדו היה להבנתנו גורמי טרור ביהודה ושומרון", אמר השר גנץ.
23/11/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הצהיר כי גם אם המעצמות יגיעו להסכם גרעין מול אירן - ישראל אינה מחויבת לו. "בכל מקרה, גם אם תהיה חזרה להסכם, ישראל היא כמובן לא צד לו והוא לא מחייב אותה", אמר (יום ג', 23.11.21) בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן.
23/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ארצות הברית התריעה בפני מדינת ישראל כי התקפות נגד מתקנים אירניים לא מועילות לעצירת תוכנית הגרעין האירנית, ואף גורמות לתגובת יתר של האירנים. כך דיווח (יום ב', 22.11.21) הניו-יורק טיימס. על-פי הדיווח, ישראל דחתה את בקשת האמריקנים להפסיק את התקיפות.
22/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
בנט על אירן: ישראל תגן על עצמה בעצמה  /  איציק וולף
אירן: 25 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 60%  /  איציק וולף
המו"מ על הסכם הגרעין יחודש בסוף נובמבר  /  איציק וולף
המשחק הכפול של אירן  /  יוני בן-מנחם
אירן, עידכון  /  דן מרגלית
תעתועים מאמריקה  /  זלמן שובל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il