|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"קואליציית הרמזור" השאפתנית תנסה לעצב את גרמניה

הקואליציה בראשותו של אולף שולץ רשמה הישג בעצם הקמתה ומציאת המכנה המשותף בין מרכיביה, והמצע שלה שואף להישגים רבים עוד יותר - הן במדיניות החוץ והן במדיניות הפנים כמו תמיד, המבחן יהיה ביישום
18/12/2021  |   שמעון שטיין   |   כתבות   |   תגובות
חתימת ההסכם הקואליציוני בגרמניה [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

אולף שולץ נכנס בשבוע שעבר לתפקידו כקנצלר התשיעי במספר של גרמניה מאז מלחמת העולם השנייה והרביעי מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית. שולץ יעמוד בראש קואליציה משולשת, ראשונה מסוגה בתולדות הרפובליקה (ברמת הפדרציה) - "קואליציית הרמזור", על שום צבעי המפלגות המרכיבות אותה. נתוני הפתיחה לממשלת שולץ לא יזכו אותה במאה ימי חסד: הגל הרביעי של הקורונה מכה בגרמניה, ובתחום החוץ יאלץ הקנצלר להתמודד עם משבר הפליטים בגבול הפולני-ליטאי-בלארוסי ועם המשבר בין אוקראינה לרוסיה, המאיים להתדרדר לעימות צבאי.

קווי היסוד של קואליציית הרמזור שאפתניים. עצם גיבושם הוא הישג לא מבוטל בהתחשב בכך שמדובר בשלוש מפלגות (מרכז-שמאל) הפונות לקבוצות שונות באוכלוסייה. מבחינה זו, כל אחת מהשותפות יכולה לרשום לעצמה הישגים בתחומים שעליהם נאבקה במערכת הבחירות. המוטו של ההסכם הקואליציוני הוא "יתר עוז לקדמה", וכותרת המשנה מציינת את הברית לחופש (עמדת הדמוקרטים החופשיים), צדק (הסוציאל-דמוקרטים) וקיימות (הירוקים). הכוונה אינה לנקוט מדיניות של צעדים קטנים. את העדר הרפורמות שאפיינו את הממשלה היוצאת אמורה להחליף תוכנית למודרניזציה של הכלכלה/תעשיה ש"כמותה לא ידעה גרמניה במאה השנים האחרונות".

מבחנה של הממשלה הנכנסת יהיה ביכולתה למצוא איזון בין ההתמודדות עם האתגר האקולוגי/אקלימי לבין המשך השגשוג הכלכלי, שיבטיח את הרווחה שממנה נהנתה החברה בשנות כהונתה של מרקל. הציבור הגרמני עצמו אינו מצפה לשינוי רב מדי, קרי: חדשנות מלוות מחירים שיפגעו ברמת החיים, ואינו מוכן לשינוי הפרדיגמטי שיהיה עליו לעבור אם תבקש הממשלה החדשה לעמוד ביעד העליון של הסכם פריז - התחממות של 1.5 מעלה בלבד - ונגזרותיו. חלק מהיעדים שאותם הציבה הממשלה, ביניהם 80% של אנרגיה ירוקה ו-14 מיליון מכוניות חשמליות (לעומת 400,000 כיום) עד סוף העשור, אינם נראים כעת בני השגה לאור הבטחת הממשלה לקדם תוכניות שאפתניות בתחום הדיור, הבריאות, הפנסיה ועוד נושאים עתירי משאבים - לצד המחויבות לשמור על ריסון תקציבי. לא ברור מה יהיה מקור המשאבים הנדרשים למימוש יעדים אלה.

שינוי מדיניות בולט ביחס לממשלה הקודמת, הנושא את חותם הירוקים, הוא בתחום זכויות האדם ומדיניות ייצוא הנשק. הפרק השביעי במצע נושא את הכותרת "אחריות גרמניה לאירופה ולעולם", והוא יעד שאפתני המהווה הד לדיון הממושך לגבי פרופיל המעורבות הגרמנית בזירה הבינלאומית והשקעת המשאבים בה. למרות תמיכת הציבור בהשפעה גרמנית גדולה יותר, לא קיימת נכונות להגדיל משאבים ומעורבות באזורי משבר, בין היתר עקב משקעים שהותירה הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן גם על המעורבות הגרמנית שם.

האיחוד האירופי וברית פדרלית

הקווים שינחו את הממשלה ביחס לאיחוד האירופי ובשורה של נושאי חוץ:

  • האיחוד האירופי הוא בסיס לשלום ושגשוג, כאשר האינטרסים הגרמנים יוגדרו לאור האינטרסים האירופים (אמירה מעניינת על-רקע הדיון שהתפתח בשנים האחרונות לגבי הגדרת האינטרס הגרמני). היעד הוא כינון ברית פדרלית אירופית (קרי: שמירה על המרכיב המדינתי), ובמקביל מדובר על הצורך לחזק את מוסדות האיחוד, כולל תמיכה בהפיכת הממונה על מדיניות החוץ והביטחון לשר החוץ של האיחוד.

במקביל, יש במצע חזרה על תמיכת גרמניה בצורך לקבל החלטות בנושאי חוץ וביטחון ברוב יחסי במקום בקונצנזוס, הכובל את ידי האיחוד במישור הבינלאומי (הסיכוי למימוש יעדים אלה בנסיבות הקיימות באיחוד אינו רב). הבעת תמיכה בנחישות הנציבות של האיחוד לשמור על שלטון החוק (יותר מאשר רמז לתמיכת הממשלה בנקיטת צעדים נגד פולין והונגריה, הקוראות תיגר על עליונות החוק האירופי ופועלות לפגוע בעצמאות מערכת המשפט).

החתירה ל"ריבונות אסטרטגית" תאפשר לאיחוד לפעול עצמאית וכך להקטין את תלותו ופגיעותו בתחומים אסטרטגיים - אנרגיה, חומרי גלם וטכנולוגיות דיגיטליות, וכן להיות שחקן בזירה הבינלאומית. הממשלה הנכנסת ויתרה על תמיכה בהקמת צבא אירופי, לטובת תמיכה בשיתוף פעולה בין הצבאות הלאומיים. על-רקע התמיכה בחיזוק היחסים עם צרפת (שם יערוך שולץ את ביקורו הראשון, כקודמתו), יהיה מעניין לראות האם שולץ ימשיך לתמוך בגישה האינקלוסיבית של מרקל שהעדיפה פשרות כדי לשמור על המסגרת של 27 החברות, או שמא יטה לצידו של הנשיא עמנואל מקרון, התומך בגישה האקסקלוסיבית - קידום תהליך האינטגרציה עם אותן מדינות המוכנות לכך בתחומי חוץ וביטחון.

הידידות עם ארה"ב כנדבך מרכזי

  • ארה"ב: למרות חששות מוקדמים מפני שינוי מדיניות, הקואליציה הנכנסת הפתיעה בהדגישה את השותפות הטרנס-אטלנטית ונאט"ו כנדבך מרכזי בביטחון גרמניה, את הידידות עם ארה"ב כנדבך מרכזי בעשייה הבינלאומית, ואת רצונו של האיחוד האירופי להשתתף בגיבוש עמדה משותפת לגבי קידום היעדים המשותפים - הגנה על הסדר הליבראלי, נושאי אקלים, אינטליגנציה מלאכותית ותיאום מדיניות מול סין.

  • סין: את היחסים מול סין יש לעצב על בסיס שותפות, תחרות ויריבות, תוך שמירה על זכויות אדם וכיבוד החוק הבינלאומי. כביקורת על מדיניות מרקל כלפי סין, הממשלה הנכנסת קוראת ל"אירופיזציה" של המדיניות. בצד המשך התמיכה במדיניות "סין האחת", מובעת תמיכה בהשתתפות טייוואן בארגונים בינלאומיים ובשיתוף פעולה עימה. מודגש האינטרס בפיתוח הקשר במרחב האינדו-פאסיפי. התלות הכלכלית הגרמנית בשוק הסיני תאלץ את הממשלה לאזן בין הצורך להגן על אינטרסים כלכליים, לבין הביקורת על סין בנושאי זכויות אדם.

  • רוסיה: מצע הממשלה הנכנסת כולל קריאה למדיניות משותפת וקוהרנטית של האיחוד לגבי רוסיה, תוך נכונות לדיאלוג קונסטרוקטיבי כדי לקדם יחסים יציבים ומלאי תוכן. כן נכללת קריאה לרוסיה לחדול מהמאמץ לערער את יציבות אוקראינה.

ביקורת קשה על אירן

  • טורקיה: במצע מוזכרת היות טורקיה שכנה של האיחוד האירופי וחברה בנאט"ו, קרי: האילוצים שיש להביא בחשבון בקביעת מדיניות כלפיה. מובהר כי אין בכוונת האיחוד לפתוח פרקים נוספים כמו גם לסגור פרקים שכבר נפתחו במו"מ לגבי צירוף טורקיה לאיחוד - אמירה העלולה לגרור תגובה מצד הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שגם אם השלים עם היות צירוף טורקיה לאיחוד אינו ריאלי, עדיין מוחה על כך תוך הפעלת סחטנות בנושא הפליטים, למשל.

  • שלום ויציבות במזרח התיכון: לגרמניה אינטרס מרכזי באזור, והיא מעוניינת לפתח את היחסים הבילטרליים כמו גם לקדם את היחסים בין מדינות האזור עצמן. במצע הממשלה הנכנסת נכללת דרישה להמשך תהליכי דמוקרטיזציה באזור, וכן שאיפה לקדם "שותפויות אקלימיות" עם שותפות נבחרות בתחום החדשנות הטכנולוגית (פוטנציאל לשיתוף פעולה ישראלי-גרמני, כמו גם אזורי). על-רקע מה שמתואר כ"קטסטרופה הומניטרית" בסוריה ובתימן כולל המצע התחייבות להושטת סיוע "ברמה גבוהה" והצהרה בעד המשך "תהליך ברלין" ומאמצי האו"ם להשגת שלום בלוב. היחסים עם שכנותיו הדרומיות של האיחוד מתוארים כ"אינטרס מרכזי", אך לא ברור כיצד זה יקודם עקב העדר משאבים ותשומת לב ראויה מצד האיחוד.

  • אירן: בהמשך למדיניות הממשלה הקודמת מובעת תמיכה בחזרה להסכם הגרעין, שפירושו מילוי ההתחייבויות השותפות לו. כן מודגשת קריאה לאירן למלא את התחייבויותיה לסבא"א. מצוין כי ההתנהלות האירנית - האיום על ישראל, תוכנית הטילים, המדיניות האזורית האגרסיבית והתמיכה בפעילות טרור - מסכנת את השלום והביטחון ולכן חייבת להיפסק. לא נפקדים גם מקומה של ביקורת על מצב זכויות האדם באירן וקריאה לשחרור עצירים פוליטיים. במצע מוזכר עניין לקדם צעדים בוני אמון ויחסים בין אירן לשכנותיה במפרץ, יחד עם שותפים באזור - משימה המחייבת יתר מעורבות מצד גרמניה והאיחוד האירופי.

מחויבות לביטחון ישראל

  • ישראל: בהמשך לעמדת מרקל, במצע הממשלה הנכנסת מצוינים ביטחון ישראל כ"תפיסת המדינה" ותמיכה בקידום פתרון שתי המדינות באמצעות מו"מ על בסיס גבולות 67'. כן מובעת ביקורת על האיום הנמשך על ישראל והטרור נגד אוכלוסייתה. עוד מוזכרת קריאה לחדול ממעשים חד-צדדיים המקשים על מאמצי השלום, ביניהם הבנייה בהתנחלויות המנוגדת לחוק הבינלאומי. (סוגיית זכויות האדם וכוונת ממשלת ישראל להנהיג מדיניות ייצוא נשק אקטיבית יותר מקודמתה עלולים להפריע ליחסים הבילטרליים). אשר לפלשתינים, הם נקראים להימנע משימוש בכוח לסוגיו ולפעול לקידומם של דמוקרטיה, שלטון החוק וזכויות אדם. בכוונת הממשלה הנכנסת להגיש סיוע מבוקר לאונרא כדי למנוע שימוש לרעה בכספים. הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות זוכה לברכה, ובצידה ביקורת על הניסיונות "שאינם נעדרים מוטיבציה אנטישמית" לגנות את ישראל באו"ם.

  • חיים יהודים, מאבק באנטישמיות ושימור זיכרון השואה: בצד קידום יוזמות שישקפו את מגוון החיים היהודים (בגרמניה מציינים השנה 1,700 שנות נוכחות יהודית), מצע הממשלה הנכנסת כולל התחייבות להיאבק באנטישמיות על כל ביטוייה, כולל באמצעות חיזוק מוסד שבראשות הממונה על המאבק באנטישמיות. כן כולל המצע כוונה להעשיר את תכניו של יום הזיכרון לשואה, לחזק את החינוך בנושא השואה ולפעול לדיגיטציה של החומר שנאסף בנושא השואה.

לסיום: הסכמים קואליציוניים והצהרות כוונות אינם מחייבים משפטית. לא אחת, עיון במצעים בתום תקופת כהונה מגלה סטיות מהכוונות הראשוניות שהינן פרי האילוצים והנסיבות המשתנות, הפנימיות והחיצוניות. מהאתגרים שבפניהם ניצבת ממשלת גרמניה הנכנסת, בעיקר אתגר האקלים, נגזר שינוי פרדיגמטי שמימושו יחייב שינויים כלל מערכתיים אשר יוציאו את החברה הגרמנית ממרחב הנוחות שבו היא שרויה. המדד להצלחה יהיה בעת הטלת הפתק בקלפי, בסיום תקופת כהונתה של הממשלה החדשה.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  18/12/2021   |   עודכן:  18/12/2021
שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"קואליציית הרמזור" השאפתנית תנסה לעצב את גרמניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבריטים עשו סיבוב על שתי המדינות שלנו, ארה"ב וישראל. אנחנו יכולים להתווכח על מה היה גרוע יותר תחת השלטון הבריטי, אבל אין ספק שהשפעתם מורגשת עד היום, מעבר לגבולות ושמות רחובות. בשום מקום בארה"ב ההשפעה הזו לא מורגשת יותר מאשר בבית המשפט העליון.
18/12/2021  |  גבריאל רוט  |   כתבות
העמדה התקיפה של האירנים במו"מ המתנהל בווינה וחוסר נכונותם להתפשר, העלו שוב על סדר היום את נושא יעילות העיצומים האמריקניים והבינלאומיים על אירן. מבחינת התוצאה הסופית, צודקים אלה הטוענים שהעיצומים שהוטלו על אירן ב-15 השנים האחרונות לא הניבו בסופו של דבר את התוצאה הנכספת של הפסקת מיזם הגרעין האירני. אם כן, מדוע ישראל חוזרת ודורשת מארה"ב והקהילה הבינלאומית להגביר כעת את העיצומים על האירנים? האם עיצומים נוספות אכן יביאו לתוצאה אחרת?
18/12/2021  |  ד"ר אודי לוי  |   כתבות
אין שום היגיון בהמשך כפל התפקידים של היועץ המשפטי צריך לעגן בחקיקה את פעילותו וגם את זו של הפרקליטות כיצד לאזן בין הדרג הפוליטי לדרג המקצועי הצעות בנוגע לייצוג בערכאות ולמינוי היועצים המשפטיים
17/12/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
אחרי שנפתחה בקול תרועה רמה, הרפורמה במוניות השירות גוועת, ומשרד התחבורה, לא זו בלבד שאינו עומד בהתחייבויותיו לוועדות הכלכלה והכספים, להשלימה במועד - הוא אף שוקל להביא לביטולה ולחסל את ענף מוניות השירות.
16/12/2021  |  עידן יוסף  |   כתבות

15/12/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il