|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
המפה בכתב-ידו של ניוטון [צילום: הספרייה הלאומית]

מהיכן יגיע סוף העולם? הצצה למפה של ניוטון

זהירות, ספוילר: הכירו את החזון של המדען הדגול אייזיק ניוטון על סוף העולם. ואיך קשורה התיאוריה הזו לשיבת היהודים לארצם? מאות עמודים בכתב-ידו של ניוטון שמורים בספרייה הלאומית ומעידים על עיסוקו התיאולוגי
05/02/2022  |   חן מלול   |   כתבות   |   תגובות

  • אם כן, ניתן למצוא את הסוד של תחייה מחודשת זו בכל הנביאים: מה שגורם לי לפליאה על שכה מעט מהנוצרים בימינו יכולים למצוא זאת שם. שהרי הם אינם מבינים שהשיבה הסופית של היהודים שהוגלו, כיבוש ארבע המלכויות בידיהם והקמת מלכות צדק פורחת ביום הדין היא היא נבואת הסוד. (מתוך "על יום הדין והעולם הבא", אייזק ניוטון)


איך מגשרים בין מדע לאמונה? השנה היא 1795 והמשורר והאמן האנגלי ויליאם בלייק מצייר את אחת התמונות האייקוניות ביותר שלו. מושא הציור הוא הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי אייזק ניוטון (1642–1727), מגדולי המדענים בכל הזמנים. בלייק הגדיר את ניוטון כאחד מאבות המחשבה הרציונלית. אבל שלא תטעו, זאת לא הייתה מחמאה. בציור המפורסם של בלייק, נגלה לנו ניוטון בקרקעית האוקיינוס, שקוע במדידות ובחישובים ואפילו לא טורח להביט בעולם שסביבו.

ברוח יחסו הלעגני של בלייק, כך מצטייר ניוטון גם בדמיון המודרני: מדען רציונליסטי שעסוק כל כך בהגיגים התיאורטיים שלו, עד שרק תפוח שנופל על ראשו מזכיר לו שיש עולם בחוץ, ושאת החוקים שלו הוא צריך לנסח. אך נראה שבלייק לא הכיר את יומניו של ניוטון ואת כתביו המיסטיים והאזוטריים. אותם כתבים אשר לימים, בשנת 1936, נרכשו בידי האספן אברהם שלום יהודה, וב-1969 הועברו עם האוסף שלו לספרייה הלאומית של ישראל. רבים מהכתבים נגישים לצפייה דיגיטלית דרך אתר הספרייה, ומהם נגלית תמונה אחרת לחלוטין על עולמו של ניוטון.

במסורת היהודית מיעטו לעסוק בסוף העולם. אומנם בכמה מהספרים החיצוניים (ספרים עתיקים שלא הוכנסו לתנ"ך) יום הדין מוזכר בקיצור ובלי פירוט, והנושא אף שב ועלה בתקופות חשוכות בתולדות עמנו שבהן ידענו התעוררות משיחית. אך למרות זאת, האמונה בהרס העולם הקיים ובניית עולם חדש תחתיו אינה תופסת מקום מרכזי ביהדות. להפך, אנחנו מצווים לשמור על הקיים. בנצרות, לעומת זאת, נחתמו כתבי הקודש בחזון אפוקליפטי המתאר בדיוק מופלא ומצמרר את אחרית הימים. ב"חזון יוחנן" (הנקרא גם "ספר ההתגלות"), הספר האחרון בברית החדשה, נחשף בפנינו המיקום הגאוגרפי המדויק שבו תתקיים המלחמה האחרונה והמכריעה בהיסטוריה – הר מגידו. ומתנצלים על הספוילר.

בשכונה החמימה שלנו
אייזיק ניוטון. מנותק מהעולם [ציור: ויליאם בלייק]

ניוטון האמין במקורו האלוהי הבלתי-מעורער של התנ"ך. הוא הקדיש את זמנו לא רק לבירור חוקי הטבע, אלא גם לחיפוש המהות שמאחוריהם. המוטיבציה המדעית להבנה של העולם ושל השליטה בו היא שהניעה אותו גם לחשיפת הסודות האזוטריים והדתיים של המציאות. ואחד החשובים מבין הסודות הללו נגע לחישוב הזמן והמיקום של קץ העולם. בין פרקי התנ"ך והברית החדשה, המעורפלים לכאורה, חיפש ניוטון נבואות מדויקות לעתיד העולם ולגאולת נשמתה של האנושות החיה בתוכו

ניוטון האמין במקורו האלוהי הבלתי-מעורער של התנ"ך. הוא הקדיש את זמנו לא רק לבירור חוקי הטבע, אלא גם לחיפוש המהות שמאחוריהם. המוטיבציה המדעית להבנה של העולם ושל השליטה בו היא שהניעה אותו גם לחשיפת הסודות האזוטריים והדתיים של המציאות. ואחד החשובים מבין הסודות הללו נגע לחישוב הזמן והמיקום של קץ העולם. בין פרקי התנ"ך והברית החדשה, המעורפלים לכאורה, חיפש ניוטון נבואות מדויקות לעתיד העולם ולגאולת נשמתה של האנושות החיה בתוכו. חשוב להבין שבתקופה שבה ניסח ניוטון את התיאוריות המדעיות הגדולות שלו, המדע המודרני טרם נטש לחלוטין את המקורות האזוטריים והדתיים שמהם צמח.

כבר בחיבוריו התיאולוגיים המוקדמים השקיע ניוטון אנרגיה פרשנית רבה בפענוח חזון יוחנן, בין היתר במטרה לאתר את המיקום המדויק שבו יתחילו המאורעות שיובילו אל סוף העולם. המדען האנגלי לא הסתפק במחקר תיאורטי ובפרשנות כתובה, אלא צירף לאחד מחיבוריו שעסקו ביום הדין מפה המצביעה במדויק על האזור הצפוי לעמוד במוקד ההתרחשות. אנחנו עוד נחזור למפה הזאת, שנוצרה לפני 300 שנה בערך, והעיון בה ובכיתובים הצפופים בשוליה חושף מידע רב-תחומי עשיר ומקורי.

בחזון יוחנן מסופר על שבעה שופרות, שכל אחד מהם מבשר על התרחשות אפוקליפטית אחרת. כיוון שניוטון לא האמין שסוף העולם יגיע בימי חייו, הוא לא הגדיר את מיקום השופר השביעי והאחרון. אז מה הוא כן זיהה וסימן על המפה? את האירועים המובילים לקץ העולם, כלומר: תקיעות השופרות החמישי והשישי קודם לתקיעת השופר האחרון המכריז על תחילת הסוף (חזון יוחנן ט'). את השופר החמישי הבין ניוטון בתור עליית האיסלאם הערבי, ואת השופר השישי ייחס לעליית האימפריה העות'מאנית, שאותה שלח האל כדי להעניש את הנצרות הכופרת ולהחריב סופית את שרידי הקיסרות הרומית המושחתת – היא האימפריה הביזנטית.

והיכן מתחוללים אירועי סוף העולם לפי ניוטון? כאן אצלנו, בשכונה החמימה המוכרת בתור המזרח התיכון. ניוטון זיהה במדויק ארבעה מחוזות באסיה (העיר קוניה), סוריה (העיר דמשק), מוסול ומיאפרקין (העיר מרטירופוליס) ושייך אותם לארבעת מלאכי האפוקליפסה היוצאים לחופשי על נהר הפרת במהלך מאורעות השופר השישי (חזון יוחנן ט', י"ד). לפי חזון יוחנן, יציאתם של ארבעת מלאכי האפוקליפסה לזרוע הרס וחורבן בעולם מקדמת את עליית החיה המסתורית – המוזכרת בספר כאחת ממחוללות יום הדין – ומסמלת את הקרב האחרון.

דווקא הר מגידו אינו נזכר
פתיחת החיבור של ניוטון על קץ העולם [צילום: הספרייה הלאומית]

אינשטיין: "בעוד שבתחום עבודתו הפיזיקלית של ניוטון, דרך ההתפתחות של מחשבתו תישאר עלומה, שכן הוא השמיד כנראה את הטיוטות לעבודתו, הרי שבתחום עבודתו על התנ"ך יש בידינו גרסות ראשוניות ושינויים חוזרים. לכן כתבים אלה, שברובם טרם פורסמו, מעניקים לנו מבט מרתק על הסדנה הרוחנית של הוגה זה, היחיד במינו"

מול סימון מקום יציאתם של מלאכי האפוקליפסה, אזור אחד בולט בהיעדרו מהמפה של ניוטון. זהו הר מגידו, אשר שיבוש שמו ביוונית הוליד את המושג ארמגדון, שהשתרש ככינוי לאירוע יום הדין על-פי הנצרות. וכן, בהשראת אווירת סוף העולם הפך ארמגדון גם לסרט קולנוע בלתי נשכח. מגידו נזכרת בתנ"ך מספר פעמים, לא פעם בהקשר של קרב חשוב (זוכרים את יעל וסיסרא והחלב? זה קרה שם ליד), אך רק בנצרות היא משולבת בחזון סוף העולם. בהר מגידו, נכתב בחזון יוחנן, ייערך הקרב הסופי בין כוחות הרוע המונהגים בידי החיה המסתורית ובין כוחות הטוב המונהגים בידי האל. בקרב הזה יוכרעו הרעים, ולאחריו תשכון מלכות השמים על הארץ.

ניוטון מספק ביטוי היסטורי נוסף לקשר שבין כוחות הרוע להשגחה האלוהית. בכיתוב בשולי המפה ששרטט, דן ניוטון בשני מנהיגים צבאיים של כוחות הרוע: המנהיג והמצביא צלאח א-דין (1138–1193), שסילק את שרידי הצלבנים מארץ הקודש, והמנהיג המונגולי ג'ינגיס חאן (1162–1227), שהופיע מן המזרח כדי לזרוע הרס וחורבן בציביליזציה המוסלמית. עלייתם של שני הכובשים נתפסה בעיני ניוטון כהתערבות של השגחה עליונה.

כתבי היד של ניוטון השמורים בספרייה הלאומית מאפשרים הצצה מסקרנת אל צדדים שעדיין אינם ידועים לציבור הרחב. הגילויים הבולטים נוגעים לעיסוק האלכימי של אחד מגדולי המוחות המדעיים בהיסטוריה ולניסיון השיטתי שלו להשיב את הנבואה האלוהית שאבדה מאז ימי התנ"ך – ניסיון שהתמקד בהבנת הנבואות שהורישו לנו נביאי ישראל. אלברט איינשטיין תיאר זאת טוב מכולם במכתב שכתב ב-1940 לידידו האספן והמזרחן אברהם שלום יהודה. איינשטיין הבהיר ליהודה, כי יהיה נפלא אם הכתבים התיאולוגיים והאלכימיים של ניוטון ירוכזו ויועמדו לרשות המחקר, בהדגישו, כי דווקא הכתבים הללו הם שפותחים צוהר חסר תקדים לעבודת האיש. כך כתב איינשטיין:

"בעוד שבתחום עבודתו הפיזיקלית של ניוטון, דרך ההתפתחות של מחשבתו תישאר עלומה, שכן הוא השמיד כנראה את הטיוטות לעבודתו, הרי שבתחום עבודתו על התנ"ך יש בידינו גרסות ראשוניות ושינויים חוזרים. לכן כתבים אלה, שברובם טרם פורסמו, מעניקים לנו מבט מרתק על הסדנה הרוחנית של הוגה זה, היחיד במינו".

מהכתבים התיאולוגיים השמורים בספרייה עולה בבירור שבדומה למספר פרשנים פרוטסטנטיים מהמאה ה-16, גם ניוטון האמין שקץ העולם מוצפן בתנ"ך. אלפי הדפים הכתובים בקפדנות שהקדיש ניוטון לפענוח חזון אחרית הימים, הם עדות למסירותו של אחד מגדולי המוחות בהיסטוריה האנושית לפיצוח האתגר הזה. כפי שנרמז בציטוט הפותח את הכתבה, לשיבת היהודים לציון היה חלק מרכזי בחזון הניוטוני.

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית: [קישור]/
תאריך:  05/02/2022   |   עודכן:  05/02/2022
חן מלול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהיכן יגיע סוף העולם? הצצה למפה של ניוטון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קל מאוד לתקוף את החברות הגדולות המבקשות להעלות מחירים, ובחלק מן המקרים הביקורת מוצדקת. אבל כרגיל במחוזותינו, הפופוליזם גובר על ההיגיון וההתלהמות באה במקום העובדות
04/02/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. למשטרה מותר לבצע האזנות סתר, הן לטלפונים נייחים, הן לטלפונים ניידים והן לתקשורת מחשבים. התנאי המרכזי לכך הוא קבלת צו שיפוטי בהתאם לנהלים הקבועים בחוק, וכמובן ציות לצו וגם לחוקים אחרים (למשל חיסיון עו"ד-לקוח וחיסיון רפואי). פגסוס היא תוכנה מתוחכמת במיוחד להאזנות, אבל השימוש בה בידי המשטרה כפוף לאותם תנאים החלים על כל האזנת סתר אחרת.
03/02/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: שמואל מלמד, בית המשפט המחוזי בתל אביב
01/02/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות

31/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
"'הזהו אדם' נכתב מיד לאחר המאורעות המתוארים בו", סיפר הסופר פרימו לוי בראיון שנערך שנים לאחר פרסום הספר שהוציא את שמו למרחוק – הספר שחשף בגוף ראשון ובקול צלול את זוועות השואה. "Se questo è un uomo" הוא שמו המקורי של הספר, שנכתב באיטלקית. אך לוי כינה את הספר גם "בני הראשון", בן שהתקשה להוציא לאוויר העולם מכיוון שהעולם עדיין לא היה מוכן לכך וכנראה גם לא רצה לשמוע.
29/01/2022  |  חן מלול  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il