|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"שקרי, מוטה ואנטישמי"

אמנסטי שולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית

הדוח של הארגון, המאשים את ישראל במדינות אפרטהייד מכוונת נגד הפלשתינים מאז הקמתה, חושף את הכוונה האמיתית של מחבריו זהו חלק ממגמה מכוונת להשחיר את ישראל - המתחברת לנרטיב הפלשתיני של מדינה אחת בלבד
12/02/2022  |   פנינה שרביט-ברוך, אורי בארי   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
תמרור אזהרה לעתיד [צילום: מאיה אלרוזו, AP]

ביום 01.02.22 בפברואר פרסם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל דוח המאשים את ישראל בביצוע פשע האפרטהייד נגד הפלשתינים. ישראל גינתה בחריפות את ממצאי הדוח וקבעה כי מדובר בדוח "שקרי, מוטה ואנטישמי", וכי הוא "שולל את זכות הקיום של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואלה הם בדיוק המרכיבים מהם עשויה האנטישמיות המודרנית".

בבסיס הדוח עומדת הטענה לפיה ישראל מפעילה כלפי הפלשתינים משטר של אפרטהייד ומבצעת פשעים נגד האנושות. אפרטהייד, כפי שהוא מוגדר במשפט הבינלאומי, מתייחס למשטר ממוסד של דיכוי שיטתי ושליטה של קבוצה גזעית אחת על קבוצה גזעית אחרת, מתוך כוונה לקיים משטר כזה. ההגדרה מקורה באמנה בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית מ-1965, באמנה הבינלאומית בדבר דיכוי ועונש פשע האפרטהייד מ-1973 ובחוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי מ-1998.

הטענה הבסיסית: דיכוי שיטתי

הטענה הבסיסית בדוח היא שישראל מפעילה, מאז הקמתה, מנגנונים של דיכוי הפלשתינים ושליטה עליהם, שמטרתם לשמר הגמוניה יהודית בכל מקום בו לישראל שליטה אפקטיבית. נטען שישראל מתייחסת לפלשתינים כקבוצה גזעית לא-יהודית נחותה, מתוך כוונה לשלול את זכויות העם הפלשתיני ולשלוט עליו. האבחנה הגזעית מתבצעת באופן שיטתי וממוסד דרך חוקים, מדיניות ודרכי התנהלות, שמיועדים למנוע מהפלשתינים ליהנות מזכויות שוות ליהודים הישראלים.

משטר הדיכוי והאפליה אומנם שונה בעוצמתו לגבי פלשתינים הנמצאים בתחומי מדינת ישראל, בשטחי יהודה ושומרון וברצועת עזה, אך הוא מתקיים בכולם, כאשר ישראל פועלת לשמירה על רוב יהודי ומקסום משאבים לטובת האוכלוסייה היהודית על חשבון האוכלוסייה הפלשתינית. במסגרת זו גירשה ישראל פלשתינים והשתלטה על רכושם ב-1948 והיא ממשיכה במדיניות הפוגענית נגד הפלשתינים בשטחים שנכבשו ב-1967. הדוח גורס שעצם קיומם של משטרים שונים ביחס לפלשתינים בשטחים השונים נועד לאפשר לישראל להפריד בין הפלשתינים ולהחליש את אפשרותם להתאגד נגדה.

הדוח מפרט את רכיבי מדיניות הדיכוי הנטענת, הכוללים פיצול טריטוריאלי, מניעת אזרחות וסטטוס שווה, הגבלות תנועה, הגבלות על איחוד משפחות, שימוש בממשל צבאי, הגבלות על השתתפות פוליטית והתנגדות עממית, הפקעת קרקעות ורכוש, הגבלת פיתוח אנושי ושלילת זכויות כלכליות וחברתיות. בנוסף, מוצגים מעשי הריגה בלתי חוקית, גירוש, מניעת חירויות יסוד ורדיפה.

על-פי הדוח, המטרה היסודית של ישראל - לשמור על רוב יהודי במדינה ועל זהותה היהודית - מייצרת בהגדרה משטר של אפליה ודיכוי. כך, חוק השבות וחוק האזרחות, המקנים זכות לעלות ולהתאזרח ליהודים בלבד, מובאים כדוגמה לאפליה שיטתית נגד הפלשתינים. חוק הלאום מובא כהוכחה לכך שהאפליה לטובה של היהודים היא מדיניות מוצהרת של המדינה. הדוח אף מדגיש את זכות השיבה לבתיהם של כלל הפליטים הפלשתינים וצאצאיהם כדרישה מרכזית.

הצגה מגמתית, חלקית ומעוותת

נגד הדוח נמתחה ביקורת נרחבת מצד ישראל וארה"ב, וגם גרמניה ובריטניה הביעו הסתייגות ממנו. ביקורת נוקבת הושמעה גם על-ידי ארגונים שונים, ביניהם NGO Monitor. הובהר, כי הדוח מעוות את המשפט הבינלאומי על-ידי פרשנות שגויה לפשע האפרטהייד ולרכיביו, בכללם גזע ושליטה, וכן שולל את עצם הזהות היהודית של מדינת ישראל ואת זכות היהודים להגדרה עצמית.

כפי שעולה מהביקורות, בדוח נעשות בחירה מגמתית וחלקית של עובדות והצגה מעוותת של מדיניות ישראל, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהמציאות הביטחונית, מסבבי הלחימה וממעשי הטרור נגד ישראל, כאשר כל ההגבלות על הפלשתינים מוצגות כביטוי למדיניות הגזענית של ישראל. בנוסף, הדוח מטשטש את האבחנה בין מעמד הפלשתינים אזרחי המדינה למעמד הפלשתינים בשטחים ומתעלם מן ההתקדמות בשילוב אזרחי ישראל הפלשתינים במדינה. כמו-כן, אין בו התייחסות למשמעות של שליטת הרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון ושל חמאס ברצועת עזה, תוך התייחסות לכלל האזורים כיחידה אחת.

מעבר לביקורות אלו, העיוות המרכזי בדוח הוא בהצגת סכסוך לאומי בין עמים, הכולל סבבי לחימה וטרור, בתור משטר הפרדה על-רקע גזעי, שבמסגרתו קבוצה אחת מתייחסת לשנייה כנחותה. זאת בעוד שסכסוכים לאומיים אחרים, הנפוצים ברחבי העולם, אינם מוגדרים כתופעות של אפרטהייד.

הדוח מבטא תפיסה ששוללת את עצם הזהות היהודית של מדינת ישראל, ללא קשר לגבולותיה. מבחינתו, עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי הוא רעיון גזעני, ונדרש ביטול מוחלט של מהותה היהודית של המדינה, כולל מתן אפשרות לכלל הפליטים הפלשתינים וצאצאיהם לשוב לבתים שנגזלו מהם. ברור גם שפתרון של שתי מדינות אינו קביל על מחברי הדוח, ושלשיטתם הסכמי אוסלו עצמם הם חלק מהמיזם הגזעני של ישראל, להפריד ולמשול בפלשתינים.

חלק מקמפיין רחב

הדוח קורא לאו"ם, למדינות העולם, לארגונים בינלאומיים ולגורמים עסקיים להפעיל לחץ על ישראל, בין היתר על-ידי הטלת אמברגו על ייצוא אמצעי לחימה לישראל, ועל-ידי החלת סמכות שיפוט אוניברסלית בבתי המשפט של מדינות ביחס לפשע האפרטהייד. כן מופנית קריאה לתובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור פשע זה. דוח זה, בא בעקבות דוחות שפורסמו על-ידי הארגונים Human Rights Watch בחודש אפריל 2021, בצלם בחודש ינואר 2021, ויש דין בחודש יולי 2020, אשר גורסים אף הם שישראל מקיימת משטר של אפרטהייד, אולם מנוסחים באופן פחות קיצוני. כך, למשל, ארגון HRW טען כי פשע האפרטהייד מתקיים רק בשטחי הגדה ועזה, בעוד שבשטח ישראל מתקיימת אפליה נגד הפלשתינים שאינה עומדת ברף הנדרש להגדרה כאפרטהייד.

יש לראות דוחות אלו כחלק מקמפיין רחב המבקש למתג את ישראל לא רק כמדינה המבצעת פשעי מלחמה במסגרת סכסוך לאומי, אלא כמדינה שמיישמת מדיניות גזענית הקשורה לעצם הווייתה כמדינה יהודית. מסגור זה מתחבר גם למעבר בקרב מובילי המאבק הפלשתיני, מדרישות למימוש זכויות לאומיות במסגרת פתרון של שתי מדינות לדרישות של מימוש זכויות אזרח במסגרת פתרון של מדינה אחת. הקמפיין מתחבר ליוזמות של ארגוני ה-BDS להחרמת ישראל ולהוקעתה, וכן למהלכים המתקיימים במספר ערוצים בזירה הבינלאומית, שבהם מתנהל ניסיון להאשים את ישראל בביצוע אפרטהייד.

הערוץ הראשון הוא החקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי שנפתחה בחודש מארס 2021, ומתמקדת בפשעי מלחמה שבוצעו ב"פלשתין", קרי ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה, החל ב-13 ביוני 2014. כאמור, פשע האפרטהייד נמנה ברשימת הפשעים כנגד האנושות שבחוקת בית הדין. מחברי הדוחות מנסים להפעיל לחץ על התובע לקדם את החקירה ואף לכלול פשע זה במסגרת החקירה.

הערוץ השני הוא ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם שהוקמה לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021. מנדט הוועדה אימץ המלצות שנכללו בדוח של ארגון HRW, אשר פורסם כחודש לפני כן. המנדט רחב משמעותית מזה של ועדות חקירה קודמות בשלושה פרמטרים: פרק הזמן שנבחן – הוועדה מוסמכת לבחון הפרות מתמשכות ללא מועד סיום ולפרסם דוחות שנתיים; התחולה הטריטוריאלית – גם הפרות בתוך שטח ישראל ולא רק בשטחי יו"ש ועזה; היקף ההפרות – גם טענות לאפליה ודיכוי שיטתיים ולא רק הפרות של דיני הלחימה וזכויות אדם. שלושת חברי הוועדה מחזיקים בדעות מוטות באופן ברור נגד ישראל. ההערכה היא שדוח הוועדה הראשון, הצפוי ביוני השנה, יכלול האשמות בביצוע אפרטהייד נגד הפלשתינים.

האג'נדה של מחברי הדוח

הערוץ השלישי מתקיים בפני הוועדה של האמנה בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית (CERD). האמנה מחייבת את המדינות החברות למנוע כל צורה של אפליה על בסיס גזע, צבעי, יחוס משפחתי, מוצא לאומי או אתני של קבוצות שונות, ומתייחסת במפורש גם לאפרטהייד. לוועדה הוגשה תלונה על-ידי "פלשתין" ב-2018 נגד ישראל בגין אפליה נגד פלשתינים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ועזה מאז 1967. הוועדה דחתה טענות מצד ישראל בדבר חוסר סמכות והעדר קבילות, ובדצמבר 2021 הודיעה על מינוי חמישה חברים לוועדת פישור אד-הוק שתשמע את הצדדים ותכין דוח עם המלצות. הדוח צפוי במהלך השנה. מדובר בפעם הראשונה שצפוי במסגרת הוועדה דוח בעניין תלונה בין מדינות.

העובדה שדוח אמנסטי הוא כה קיצוני, מקלה את ההתמודדות עימו. הוא חושף את האג'נדה של מחבריו, שאינה הגנה על הפלשתינים ומימוש זכויותיהם, תוך התמודדות עם האתגרים של המציאות המורכבת בזירת הסכסוך, אלא הכפשה של ישראל ושלילת זכות קיומה כמדינת העם היהודי.

עם זאת, המגמה הגוברת של תיוג ישראל כמדינת אפרטהייד מדאיגה, ומחייבת היערכות ראויה מצד ממשלת ישראל. היא גם מבטאת את האתגר שהמדיניות של ישראל כלפי הסוגיה הפלשתינית מייצרת בזירה הבינלאומית. מעבר לכך, ראוי לומר, כי הדוחות המציירים את ישראל כמדינת אפרטהייד צריכים לשמש תמרור אזהרה לעתיד. תיאור זה אכן מעוות את המציאות הקיימת, אך יש חשש שזו תהיה המציאות במסגרת פתרון המבקש לקיים מדינה אחת, שתשמר את אופיה היהודי, בין הירדן לים.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  12/02/2022   |   עודכן:  12/02/2022
פנינה שרביט-ברוך, אורי בארי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמנסטי שולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
12/02/22 10:44
2
מגיב ותיק
12/02/22 11:08
3
פלג א
12/02/22 17:01
4
סיירוס
12/02/22 21:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הכינוס ה-31 של המועצה המרכזית של אש"ף שנערך ברמאללה השבוע הסתיים בקול ענות חלושה וקיבל החלטות שכבר קיבל בעבר בשנת 2018 ולא בוצעו. ארבעה פלגים מתוך אש"ף החרימו את הכינוס והפלגים שאינם חברים בארגון, כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי התנגדו לו בתוקף.
בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים הוכרזה היום שביתה כללית לאות אבל על מותם של 3 מחבלי "גדודי חללי אל-אקצה", השייכים לתנועת פתח, שחוסלו אתמול בשכם במבצע מיוחד של השב"כ והימ"מ, השלושה הוגדרו על-ידי גורמי הביטחון כ"פצצה מתקתקת" והיו בדרכם לביצוע פיגוע נגד מטרה ישראלית, בשבועיים האחרונים הם ביצעו 5 פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל באזור שכם.
התקשורת הישראלית בסוף השבוע לא מצאה לנכון לתת מקום בסדר היום הציבורי לפגיעה גסה ובוטה של מתנחלים בכפר פלשתיני, כשביום חמישי הם עקרו 60 עצי זית בכפר בח'לת אלדבע. אמצעי התקשורת לא מצאו לנכון לידע את הציבור הישראלי, שאלמונים השחיתו כלי רכב, ניקבו צמיגים בכפר א-סאוויה והותירו כתובות נאצה בשפה העברית - "עוד יבוא יום הנקמה" ו"ארצנו היא רק לעמנו".
בתום פעילות מודיעינית ומבצעית משותפת של שב"כ, ימ"מ וצה"ל, סוכלה חוליית טרור מאזור שכם שלושה מחבלים חמושים שהיו ברכב נהרגו במהלך התקלות עם כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחות צה"ל. החוליה הייתה אחראית לשורה של פיגועי ירי בגזרה לעבר כוחות צהל ואזרחים ישראלים בשבועות האחרונים.
08/02/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
רשומה קצרה שהעליתי בשבוע שעבר בדף הפייסבוק שלי, העלתה עלי את חמתם של מגיבים ימניים. כתבתי: "ארץ ישראל שלנו, לא צריך בשביל זה את נוער הגבעות, רק נזק הם גורמים". מיד תגובות נזעמות הוטחו בי, לצד דברי שבח לנוער הגבעות. "ממך יוסי לא הייתי מצפה", כתב אחד. "לא מתאים לך", אמר שני. "אתה נופל בתעמולה של השמאל", הגיב שלישי, והיה מי ששאל: "למה להרוג את רוח הנעורים של צאן קדושים"? ושלא תהיה אי-הבנה: גם קיצוני השמאל, יותר משבאים להזדהות עם הפלשתינים המסכנים, חוזרים ובאים עם מצלמות לשם פרובוקציה. אלה גם אלה, אכן רק נזק הם גורמים. הראשונים לכלל המתיישבים בחבלי יהודה ושומרון והאחרונים לתדמית ישראל בעולם.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il