|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
שריד של כטב"מ אירני באוקראינה [צילום: AP]

שדה הקרב העתידי - אך לא זה שציפו לו

הכטב"מים המתאבדים האירניים שמפעילה רוסיה באוקראינה מאפשרים הצצה לכלים הצפויים לאתגר גם את ישראל, ואשר המענה להם שונה מזה הקיים כיום
05/11/2022  |   לירן ענתבי   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

בחודש שעבר תקפה רוסיה את קייב באמצעות כטב"מים (כלי טייס בלתי מאוישים) מתאבדים מתוצרת אירן, וגרמה הרג והרס נרחב. מתקפה זו מחייבת התבוננות ולמידה ישראלית. ניכר כי הכטב"מים בהם נעשה שימוש הם מסוג שיהאד-136, הן בהתבסס על תמונות של הכלים באוויר, והן בהתבסס על שאריות כלים בזירות התקיפה השונות. למרות שלא נראה שמדובר כרגע באמצעי לוחמה בעל פוטנציאל הכרעה, התמונות המגיעות מאוקראינה אמורות להטריד כל אזרח ובוודאי כל מקבל החלטות בישראל בקשר לסבב הלחימה הבא שישראל עלולה להיות מעורבת בו.

מדובר בכטב"מים זולים יחסית (בהשוואה לדגמי כטב"מים מערביים הפועלים בצורה דומה) במחיר של כ-20,000 דולר ליחידה. הכטב"מים הם בעלי יכולת נשיאת חימוש משוערת של כ-40 ק"ג וטווח טיסה של כ-2,500 ק"מ, הרלוונטי לישראל הן בעימות אפשרי על הגבול והן במקרה של שיגור ממרחק גדול יותר, למשל מעומק לבנון או מתוך אירן עצמה. הכלים הללו משייטים בגובה נמוך יחסית, שלרוב מסייע להם להתחמק מזיהוי מכ"ם (קיימות גם טענות שטרם בוססו לחלוטין בנוגע ליכולות חמקנות מסוימות של כלים אלו). הם משתייכים למשפחת "החימושים המשוטטים" ומכונים גם "כטב"מים קמיקזים" משום שהם מתנפצים על מטרתם ומשמידים את עצמם בתוך כך.

חימושים משוטטים (או שוהים) פועלים באופן עצמאי מרגע שיגורם לאוויר ומסוגלים לתקוף מטרות ללא הנחיה ידנית אנושית, אלא על-פי פרמטרים שנקבעו מראש. הללו כוללים למשל נ"צ או נתון שניתן לזיהוי בזמן אמת על-ידי חיישנים שעל הכלי - אותות מכ"ם, חום או קרינה. כלים כאלו נחשבים ל"מערכות נשק אוטונומיות קטלניות" או "רובוטים רצחניים" - מערכות שמאז שנת 2013 נעשה ניסיון במסגרת דיונים באו"ם להגביל את השימוש בהם. אך דיונים באו"ם לחוד ומציאות לחוד.

הכטב"מים האירנים שמפעילה רוסיה מלווים במומחים אירנים, אנשי משמרות המהפכה (אותם מגדירה ארה"ב כארגון טרור), אשר מכשירים את הכוחות הרוסים להפעיל את הכטב"מים ומסייעים להם בכך במלחמה באוקראינה. זאת ככל הנראה בהתבסס על ניסיון מבצעי קודם שלהם (שהוזכר בין היתר בנאום באו"ם בשנת 2021 של ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט), דוגמת תקיפות בסעודיה ונגד מטרות אמריקניות בעירק.

סוג של קרב אוויר
הרס בקייב במתקפת כטב"מים [צילום: רומן ריצנייה, AP]

המתקפות הרוסיות מאתגרות את אוקראינה משום שמערכות ההגנה האווירית האמריקניות שבידיה אינן מתאימות לזיהוי של מטרות קטנות יחסית כמו הכטב"מים האירנים. בידי אוקראינה אומנם יש מערכות מונחות מכ"ם, המתאימות לזיהוי ויירוט כלים קטנים, אך הן בודדות ואינן מספקות לה כיסוי הולם.

בעוד שהדיווחים בתקשורת מבשרים שנאט"ו ישלח בקרוב מאות משבשי תדר (signal-jammers) כדי לנסות לסייע לאוקראינה להתמודד עם הכטב"מים המתאבדים האירנים, אין ודאות שיש בכך תועלת, משתי סיבות מרכזיות. האחת: יש צורך במספר גדול מאוד של משבשים כדי לסייע לאוקראינה להגן על אתרים רגישים. השנייה: על-פי רוב, המשבשים אומנם מקשים על הכטב"מים לפגוע במדויק במטרה אך אינם מוציאים אותם משימוש. משום שניכר כי הכטב"מים האירנים אינם ממילא מדויקים במיוחד, שימוש במשבשים אף עלול לגרום פגיעה נוספת באזרחים. בכל מקרה, לעיתים אין צורך בפגיעה נרחבת של כטב"מים רבים, אלא רק בבודדים שיצליחו לחמוק מההגנה האווירית ויפגעו במטרת איכות (דוגמת תחנת כוח או מפקדה צבאית).

דיווח מעניין מאוקראינה טוען, כי התקיים שם "קרב האוויר הראשון בעולם בין שני כטב"מים". סרטון שעלה ברשתות החברתיות מציג מקרה בו רב-להב (קווד-קופטר) תוצרת סין מסוג DJI MAVERIC (מוצר מדף, זול, זמין ופשוט להפעלה לכל אדם) בהפעלה אוקראינית, הצליח להפיל רב-להב רוסי באמצעות פגיעה באחד מלהביו. האירוע אינו דומה לקרבות אוויר בין מטוסי קרב מאוישים, אך התכלית זהה. למרות שזו דוגמה נקודתית בלבד, יש בה כדי להעיד על העתיד ולהזכיר גם את איום הרחפנים ואת משמעותן של "מערכות מדף" בשדה הקרב.

בהסתכלות ממרחק על שדה הקרב באוקראינה, נראה שמדובר במימוש של תחזית "שדה הקרב העתידי" שיש בו ריבוי כלים בלתי מאוישים. אולם אין זה "שדה הקרב העתידי" שציפינו לו. בעוד מדינות מערביות רבות משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח מערכות צבאיות רובוטיות ואוטונומיות, המיועדות להעלאת דיוק הפגיעה במטרות, בין היתר תוך צמצום הפגיעה בחפים מפשע (לצד צמצום הסיכון לכוחות המפעילים), במקרה של הכטב"מים האירנים על אדמת אירופה נרשם חוסר דיוק רב לצד הרס ואובדן חיי אזרחים.

המשמעויות לישראל
כטב"מ משוגר מספינת מלחמה אירנית [צילום: AP]

על מערכת הביטחון הישראלית ללמוד היטב את הכטב"מים האירניים, משום שלמרות שאיכותם ואמינותם אינן גבוהות כשל מוצרי התעשיות מערביות, הם יעשו את דרכם לסבב הבא של לחימה באזורנו וידרשו מענה. בהקשר הטווח הרחוק יותר, חיוניות עבור צה"ל גם למידה והיערכות להתמודדות עם איומים אוטונומיים עתידיים שאינם רק אוויריים, שכן ניכר כי זה כיוון מרכזי של לוחמת העתיד, בין אם מדינתית או לא-מדינתית.

המתקפות על קייב מלמדות שיעור הן בנוגע לתקיפת מטרות צבאיות והן בנוגע לתקיפת העורף האזרחי. השינוי הנדרש בהערכות כולל בין היתר את הצורך בזיהוי מוקדם, שבמקרה של כלים קטנים כמו השיהאד-136 ודומיו, כמו גם רחפנים שונים, הוא מאתגר ודורש מערכות שונות מאלו הקיימות בישראל כיום בפריסה רחבה.

ההיערכות נדרשת לא רק להגנה על העורף, אלא מחייבת את צה"ל להגן גם על כוחות קרקעיים. כטב"מי השיאהד אשר תוקפים על-פי נ"צ שהוזן להם מראש, אינם מהווים אתגר משמעותי לכוחות מתמרנים (אשר נמצאים בתנועה ולא בנ"צ קבוע, בשונה ממפקדה למשל), מלבד כוחות בשטחי כינוס. אולם, כטב"מים ככלל ובתוכם רחפנים מתאבדים, אשר פעולתם מונחית על-ידי מפעיל אנושי ומאפשרים מעקב אחרי כוח בתנועה, יוצרים אתגר שונה באופיו מזה המגולם בהגנה על אתרים נייחים או על העורף מפני מתקפות אוויריות. אתגר זה מעסיק לא רק את ישראל אלא גם את נאט"ו ואת האמריקנים. האיום הרב-שכבתי הזה על כוחות היבשה מחייב התייחסות ברמת בניין הכוח ודורש לא רק טכנולוגיה אלא גם תפיסות הפעלה, הכשרות ואימונים מתאימים.

בנוסף ובמקביל לעיבוי מערכי היירוט, ולאור העובדה שגם המערכות הטובות ביותר אינן מספקות הגנה הרמטית, יש לטפל במוכנות לספיגה ובהתאוששות של תשתיות חיוניות ושל העורף כולו. הנושא מופיע בצורה מפורטת בדוח של מבקר המדינה וניכר, כי כיום הפערים לא מטופלים באופן הולם, אולי בשל אחוזי ההצלחה הגבוהים של יירוטי כיפת ברזל בסבבי הלחימה של צה"ל בדרום.

נושאים אלו דורשים התייחסות של מערכת הביטחון בעתיד הקרוב; אין לדעת מתי יפרוץ סבב הלחימה הבא שישראל תהיה מעורבת בו, ואולי אפילו מה שמקובל לכנות "מלחמת הצפון הראשונה". טיפול רציני בנושא יסייע להקטין את הסיכון שיישובים בישראל יראו כמו קייב שאחרי מתקפת הכטב"מים האירנים.

הכותבת היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  05/11/2022   |   עודכן:  05/11/2022
ד"ר לירן ענתבי
+האמריקנים קידמו צוללת גרעינית לים התיכון
18:25 05/11/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הצוללת USS רוד איילנד נכנסה לים התיכון בצעד הנחשב לאיום אמריקני כלפי יעדים שבשליטה רוסית, מתוך ניסיון למנוע מהרוסים להכניס את הגרעין למלחמה באוקראינה
הצוללת נראתה בנמל גיברלטר ב-1 בנובמבר [צילום: AP]
+שר החוץ של אירן מודה לראשונה: "העברנו מל"טים לרוסיה"
12:33 05/11/22  |  מירב ארד
אירן העבירה "כמות מוגבלת" של מל"טים לרוסיה, חודשים לפני שפרצה המלחמה עם אוקראינה. כך הודה לראשונה שר החוץ האירני, חוסיין אמיר-עבד אללהיאן. הוא הדגיש כי מדינתו "לא העבירה טילים" לרוסיה.
+חיילים רוסים מגרשים תושבים מחרסון ועוברים לגור בבתיהם
11:57 05/11/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
תושבי האזור מדווחים שחיילים רוסים מאלצים את תושבי חרסון לצאת מבתיהם ועוברים להתגורר בהם בעצמם  ▪  זלנסקי: "הם מעמידים פנים של נסיגה מחרסון ומנסים לפתות את הצבא האוקריני"
חיילים רוסים באזור חרסון [צילום: AP]
+מטה אמריקני בגרמניה יפקח על אימונים ומשלוח נשק לאוקראינה
11:12 05/11/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הפנטגון אישר חבילת סיוע ביטחונית נוספת בהיקף של 400 מיליון דולר  ▪  החבילה כוללת מימון להגנה אווירית מפני המל"טים והטילים שרוסיה משתמשת בהם
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, מקיים דיון עם אנדריי ירמק, ראש לשכת נשיא אוקראינה בקייב [צילום: אפרם לוקצקי/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שדה הקרב העתידי - אך לא זה שציפו לו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלג א
5/11/22 17:02
2
א. וינשטיין
5/11/22 22:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
בעוד רוסיה מלווה את תבוסותיה באוקראינה באיומים מוסווים ובהתייעצויות פנימיות על שימוש אפשרי בנשק גרעיני ו"פצצות מלוכלכות", נאלצים מנהיגי המערב להעריך האם הן אכן מתכננת הסלמה דרמטית. התפתחות כזאת תותיר לארה"ב ונאט"ו מגוון מצומצם של אפשרויות תגובה, מציין וושינגטון פוסט.
04/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רוסיה גייסה 318,000 חיילי מילואים, אשר הצטרפו לכוחות צבא רוסיה שנמצא במלחמה מול אוקראינה מאז סוף פברואר 2022. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע (יום ו', 4.11.22) על מספר חיילי המילואים שגויסו.
04/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
אתר "בלומברג" האמריקני דיווח (יום ו', 4.11.22) כי מוסקבה יידעה את ירושלים כי תגיב אם תעביר טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראל לאוקראינה. לפי שני מקורות יודעי דובר לגבי המדיניות הרוסית, הרוסים הבהירו כי הם יגיבו גם אם מדובר בהעברת אמצעי הלחימה דרך מדינות עולם שלישי.
04/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפיאסקו הרוסי סביב ההחלטה "להקפיא" את יישום הסכם ייצוא החיטה מאוקראינה רק כדי להצהיר על החזרה אליו בתוך 96 שעות ממחיש מצויין שני דברים - השחיקה בכוחה ובאמינות איומיה של רוסיה, והמשך התחזקות מעמדו האיזורי של הנשיא הטורקי ארדואן, שנתן למוסקבה על הראש וגרם לה לחזור בה מהחלטתה.
03/11/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בעוד הצבא הרוסי ממשיך לסגת באוקראינה, העולם חושש שמא ולדימיר פוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי. טום פרידמן מעריך בניו-יורק טיימס, כי לפחות בשלב זה פוטין ישתמש בנשק אחר – נפט וגז. הוא מחמש פצצה זו לנגד עיניו של המערב ואף בסיועו, והוא יכול להפעילו בקלות בחורף שבפתח. אם ישתמש בו, מחירי החימום והבנזין ירקיעו שחקים, ופוטין מקווה שהנשורת הפוליטית תקרע את הברית המערבית ותוביל מדינות רבות, כולל ארה"ב, להסכים לעסקה מלוכלכת עימו.
02/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
קיבוץ בארי [צילום: צפריר אביוב/AP]
לאוניד (ליאון) גרשוביץ
חשוב להבין ולהפנים - כי מדובר לא רק בדמיון (עד כדי זיהוי) אלא בהשפעה ממשית של האידיאולוגיה הנאצית על העולם הרעיוני של המזרח התיכון בכלל, ועל האידאולוגיה הפלשתינית מיסודה בפרט
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il