|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
נתניהו וחיות. קרב חזיתי? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

התזכירים של לוין: מפת דרכים לרודנות

הממשלה תוכל לעשות כל דבר, דרך חוקי יסוד או בחקיקה רגילה - ובית המשפט לא יוכל להתערב. איש לא יגן על זכויות היסוד שלנו מפני עריצות הרוב
11/01/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

עכשיו זה כתוב בצורה מפורטת ומפורשת. השר יריב לוין פרסם (11.1.23) את תזכירי החוק לביצוע מה שהוא מכנה "רפורמה במשפט", אך בפועל הוא הפיכתה של ישראל מדמוקרטיה ליברלית למדינה סמכותנית ואף רודנית, בה הממשלה תוכל לעשות באמצעות החקיקה כל מה שעולה על דעתה. גם אם זוהי רק עמדת פתיחה למו"מ (ולא עושה רושם שלוין - ובנימין נתניהו - מוכנים למו"מ), ההצעות הללו מכוונות ליצור מצב של עריצות הרוב, שאיש לא יגן על זכויות היסוד שלנו מפניה. זוהי אנטי-דמוקרטיה.

בשמם של "ערכי הציבור ותפיסותיו" ושל "שיקוף רחב של העמדות הרווחות בציבור" ושל "ערכיו המגוונים של הציבור", לוין מציע השתלטות מוחלטת של הקואליציה על מערכת המשפט - ושלה לבדה. בשמה של "הבחירה הדמוקרטית", לוין מעניק את השליטה ל-61 חברי כנסת. ההנמקה הפוכה לחלוטין מן הצעדים המוצעים בשמה, בצביעות גסה מאין כמותה. ננתח על קצה המזלג את ההצעות ומשמעויותיהן.

הממשלה תוכל להדיח שופטים

ההצעה: הוועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים: שר המשפטים שיעמוד בראשה, שני שרים שתבחר הממשלה, יושבי ראש ועדות החוקה והכנסת, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים, ושני נציגי ציבור שיבחר שר המשפטים שאחד מהם יהיה עורך דין. ביהמ"ש העליון לא יוכל להתערב בבחירת חברי הוועדה ובעבודתה.

המשמעות: השתלטות מוחלטת של הקואליציה (ובעצם - הממשלה, השולטת בכנסת) על בחירת השופטים ועל הסמכות להדיח אותם. אם השאיפה באמת הייתה לשקף את מגוון הדעות בציבור, כפי שטוען לוין בדברי ההסבר, היה בוועדה ייצוג כמעט שווה לקואליציה ולאופוזיציה; בפועל יהיו לקואליציה שבעה חברים ולאופוזיציה אחד בלבד. שר המשפטים יוכל למנות לוועדה את אשתו או את נהגו, ובית המשפט לא יוכל לומר מילה.

ההצעה: שופטי בית המשפט העליון ייבחרו ברוב רגיל בוועדה. מי שייבחר יעבור שימוע פומבי בוועדת החוקה ולאחר מכן יהיה על הוועדה לאשרר את בחירתו.

המשמעות: הקואליציה תשלוט במינוי שופטי העליון אפילו אם, רחמנא ליצלן, אחד מנציגי הציבור שימנה שר המשפטים לא יתמוך במועמד כלשהו. אם המועמד לא ישביע את רצונה של ועדת החוקה - בה יש רוב לקואליציה - באותו "שימוע פומבי" שטיבו אינו ברור (בארה"ב זה קרקס תקשורתי ושיימינג פוליטי), ניתן יהיה לבטל את מינויו.

ההצעה: נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לשש שנים כמו יתר שופטי העליון. ניתן יהיה למנותם גם אם אינם שופטים בעליון.

המשמעות: הקואליציה תוכל למנות כאוות נפשה את נשיא בית המשפט העליון וסגנו. היא תוכל להצניח אותם מחוץ לבית המשפט העליון ומחוץ לעולם השפיטה בכלל. ומאחר שאין כל אפשרות להתערבות שיפוטית בעבודת הוועדה, דבר לא ימנע ממנה למנות פוליטיקאי, פעיל מפלגה או מקורב אחר.

כל דבר דרך חוקי יסוד

ההצעה: בית המשפט העליון לא יהיה רשאי לדון בעתירות נגד חוקי יסוד, ואם ידון - לא יהיה תוקף לפסיקתו.

המשמעות: הקואליציה תוכל לעשות כל דבר דרך חוק יסוד, בין אם זה נוגע אליו ובין אם לאו. היא תוכל לבטל זכויות בסיסיות, היא תוכל להפלות בני מיעוטים, היא תוכל להעדיף את אנשיה, היא תוכל לפגוע בבחירות. אין שום מגבלה על הדרך לחוקק חוקי יסוד, לא מבחינת תוכנם ולא מבחינת התהליך, כך שכל דבר יוכל לקבל את השריון של חוק יסוד.

ההצעה: בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק רק בהרכב של כל חבריו וברוב של 12 מבין 15 השופטים. הוא יוכל לעשות זאת רק אם מצא ש"החוק סותר סתירה מהותית הוראה מפורשת בחוק יסוד". פסק הדין חייב להינתן בתוך 30 יום מהגשת העתירה.

המשמעות: לבטל חוק צריך 80% מהשופטים; לבטל ביטול די יהיה ב-50.5% מחברי הכנסת - וזה בשם האיזון. גם העילות לביטול חוק יהיו מוגבלות מאוד. המהירות הנדרשת תקשה מאוד לקיים דיון מעמיק.

ההצעה: בית המשפט העליון יוכל להוציא צו ביניים המקפיא חוק, רק אם יש סיכוי של ממש שיימצא שיש לבטל אותו, רק אם בלא צו ביניים "תיגרם פגיעה חמורה ובלתי הפיכה לעיקרון המעוגן בחוק יסוד", רק ברוב של 12 שופטים ורק למשך חודש.

המשמעות: הוצאת צו ביניים תהיה כמעט בלתי אפשרית. בפרק הזמן הזה תוכל הממשלה לקבוע עובדות בשטח ואז לטעון שמדובר ב"מעשה עשוי".

צ'ק פתוח לשחיתות

ההצעה: הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק שאותו ביטל בית המשפט העליון, ברוב של 61 מחבריה. רק ביטול של חוק פה אחד בידי כל 15 שופטי העליון יהיה חסין מביטול. החקיקה מחדש תהיה למשך ארבע שנים או שנה לאחר כינונה של כנסת חדשה, לפי המאוחר. אם הכנסת הבאה תשוב ותחוקק את אותו חוק, לא יוכל בית המשפט לבטלו אי-פעם.

המשמעות: הממשלה תוכל לעשות הכל בכל מכל כל. היא תוכל להעביר כל חוק שיעלה על דעתה, בג"ץ כמעט ולא יוכל להתערב, וגם אם כן - די יהיה ברוב מינימלי כדי לבטל את הביטול. אפשר יהיה לפגוע בזכויות, רכוש, חירויות, אפילו בגוף - והכל בחקיקה שלא תהיה אפשרות לבטל. יש להזכיר, כי הממשלה יכולה להכריז על כל הצבעה כאי-אמון וכך לחייב את כל חברי הקואליציה לתמוך בה.

ההצעה: שום בית משפט לא יוכל לפסול בצורה כלשהי החלטתה של הממשלה, שר, רשות ממשלתית או מי שפועל מטעמם על בסיס עילה של סבירות. מדובר גם על החלטות העוסקות במינויו של אדם.

המשמעות: התערבות חסרת תקדים בשיקול דעתו של בית המשפט (ואגב, לוין עצמו מדבר על "מהותית" ו"חמורה", שגם הם מונחים עמומים הנתונים לשיקול דעת). תינתן הגנה מוחלטת לממשלה על שלוחותיה (כולל מי שאינם עובדי מדינה) שיוכלו למנות עבריינים לתפקידים ממלכתיים, לתפור מכרזים או להפקיע רכוש. כל עוד ההליך יהיה תקין מבחינה פורמלית, ו"רק" בלתי סביר בעליל - לא ניתן יהיה למנוע זאת. זהו צ'ק פתוח לשחיתות.

חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – רפורמה במשפט) / תזכיר חוק
תזכיר חוק לרפורמה של השר יריב לוין בבתי המשפט
חוק בתי המשפט [נוסח משולב] (תיקון – הוועדה לבחירת שופטים) / תזכיר חוק
הצעתו של יריב לוין לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

תאריך:  11/01/2023   |   עודכן:  11/01/2023
איתמר לוין
+"תוכנית לוין מאיימת להרוס את המערכת"
09:51 12/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
11 יועצים משפטיים ופרקליטי מדינה לשעבר יוצאים בחריפות חסרת תקדים נגד הרפורמה המוצעת: תהפוך את בית המשפט העליון לגוף מעין-פוליטי יהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון
וינשטיין ומנדלבליט. בין החותמים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מיארה: נתניהו שיתף פרסום כוזב
09:25 12/01/23  |  עידן יוסף
לשכת היועצת המשפטית לממשלה בהודעה חריגה בעקבות הציוץ של נתניהו: "צר לנו שראש הממשלה בחר לשתף פרסום כוזב". ההודעה נמסרה בעקבות פרסום ברשתות החברתיו שבו הוצגה ידיעה של יעקב ברדוגו מערוץ 14, לפיה גלי בהרב מיארה שוחחה עם ראש יחידת להב 433 ושאלה כביכול מדוע אינו פותח בחקירות נגד חברי הקואליציה.
+רוטמן: חוו"ד משפטית לא תחייב את השרים
08:44 12/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מציע לקבוע בחוק יסוד הממשלה שהשרים יהיו רשאים לדחות את חוות הדעת של היועצים המשפטיים במשרדיהם ולקבל ייצוג פרטי
רוטמן. שינוי בחוק היסוד [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+לוין מפרסם את הצעות החוק לרפורמה
19:15 11/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במרכזן: פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים; איסור מוחלט על התערבות של בג"ת בחוקי יסוד; רוב מיוחס של שופטים לביטול חוק; רוב לקואליציה ונציגיה בוועדה לבחירת שופטים
לוין. "להבטיח את ריבונות העם" [צילום: פלאש 90]
+הרפורמה המשפטית: משך כהונת נשיא העליון יוגבל
17:52 11/01/23  |  עידן יוסף
עוד פרטים מהרפורמה המשפטית: נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לתקופת כהונה חד-פעמית שתימשך עד שש שנים בלבד. היום נמשכת הכבונה עד גיל הפרישה (ישראל היום).
+אליעד שרגא: יכול להיות שמישהו יתן פקודה לירות במפגינים
17:46 11/01/23  |  עידן יוסף
יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא ברדיו 103 לקראת ההפגנה במוצ"ש: "בוגי לא קרא להפר פקודה, הוא דיבר על פקודות בלתי חוקיות בעליל". אריה אלדד: איזו פקודה היא בלתי חוקית בעליל לשוטרים? רק לירות בקהל". שרגא: "יכול להיות שיגיעו לכך שמישהו ייתן פקודה לירות במפגינים".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התזכירים של לוין: מפת דרכים לרודנות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
11/01/23 21:42
2
אזרח מיותר
12/01/23 01:46
3
ישראל בר-ניר
12/01/23 04:42
4
במבה
12/01/23 05:12
5
טירה
14/01/23 12:43
6
אזרחית
15/01/23 12:01
7
עובד 1
19/01/23 15:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת; איסור מוחלט על התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד; דרישה לרוב מיוחס של שופטים לביטול חוק; רוב לקואליציה ונציגיה בוועדה לבחירת שופטים. אלו הם עיקרי הצעות החוק שמפרסם (11.1.23) שר המשפטים, יריב לוין.
11/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר המשפטים יריב לוין ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' משתתפים (יום ד', 11.1.23) בדיון בוועדת החוקה בנושא "הסדרת מערכת היחסים בין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט".
11/01/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
תראו מה הספיקה הממשלה הנוכחית לעולל לדמוקרטיה שלנו בתוך עשרה ימים. כן, עשרה ימים. זה הכל. מי חשב שזה יהיה כל כך מהיר, כל כך בוטה, כל כך גס, כל כך הרסני. ריצת אמוק חסרת מעצורים לעבר היעד: ריסוק הדמוקרטיה הישראלית והכשרת הקרקע למשטר סמכותני. בדיוק כמו בהונגריה, בדיוק כמו בפולין, בדיוק כמו בהודו, בדיוק כמו בטורקיה.
11/01/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מגיב לראשונה על המתיחות הפוליטית הגואה בין תומכי הקואליציה לתומכי האופוזיציה והצהיר כי לא יתן לפגוע בערכי מגילת העצמאות.
10/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
סגן הרמטכ"ל, וסגן השר לשעבר, יאיר גולן קרא (יום ג', 10.1.23) למרי אזרחי "רחב היקף". בחשבון הטוויטר שלו כתב גולן: " כנגד ממשלת הזדון והרשע יש רק דרך אחת. הרס מערכת המשפט, מינויים פוליטיים ללא הגבלה, הרשאה לחרדים לעשות ככל העולה על רוחם בכספי המיסים שלנו...למה שנסכים, למה שנקבל את זה על הראש שלנו, על הכיס שלנו, על החיים שלנו? לעולם לא נסכים".
10/01/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il