|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
שני הצדדים הגבירו את המתח [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]

חיזוק הרשות - או חזרה כפויה לג'נין

מבצע "בית וגן" היה הצלחה טקטית, אך לא שינה את המציאות האסטרטגית בצפון השומרון. האינטרס הישראלי הוא שהרשות הפלשתינית תוכל להבטיח את השקט באיזור
15/07/2023  |   אודי דקל, ענת קורץ   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

מבצע "בית וגן" בג'נין, אשר נמשך שתי יממות, נועד לספק מענה להידרדרות הביטחונית ולאובדן השליטה של הרשות הפלשתינית בצפון השומרון. העלאת הרף של הפעלת הכוח במרחב זה נבעה מהצטברות של אתגרים ומגמות.

אופן הפעולה של צה"ל והשב"כ נגד הטרור בשומרון - "שובר גלים" – מוצה, והפך למעגל אלימות שמזין את עצמו. ככל שצה"ל הגביר את פעילותו נגד פעילי הטרור ופגע במספרים גדלים של אוחזי נשק, כך גברה המוטיבציה של צעירים פלשתינים להצטרף ללחימה נגד צה"ל ולפגוע במתנחלים, חיילי צה"ל ואזרחי ישראל.

העדר אופק מדיני ותפיסת מהלכים שמקדמת ממשלת ישראל כצעדי סיפוח מואצים. בחודשים האחרונים נרשם שיא במספר אישורי הבנייה בהתנחלויות, ובפועל ניתן הכשר להפרות חוק כפי שבא לידי ביטוי בעלייה מחודשת להתנחלויות חומש ואביתר ובהקמת לפחות עשרה מאחזים בלתי-חוקיים חדשים. פרט לכך שהתפתחויות אלה יוצרות מוקדי חיכוך חדשים, הן מדכאות בקרב פלשתינים כל תקווה לשחרור מהכיבוש ולמימוש שאיפות לאומיות.

הרשות הפלשתינית איבדה שליטה בצפון השומרון, ומנגנוני הביטחון הפלשתינים חסרים מוטיבציה להתמודד עם קבוצות הטרור שהשתלטו על ג'נין וסביבתה. התיאום המדיני עם ישראל מוגבל וגובר הקושי ליישם תיאום ביטחוני, שמנע בעבר הידרדרות בלתי מבוקרת. באווירה זו של הרחבת ההתנחלויות ואלימות מצד מתנחלים נגד פלשתינים, אין למנגנונים כוונה לפעול נגד הקבוצות החמושות בג'נין ובשכם או לסייע בפירוקן מנשקן.

ניכר אובדן שליטה של צה"ל על מתנחלים בשומרון, המגבירים ומחריפים את פעולות הנקם נגד פלשתינים בעקבות פעולות טרור נגד ישראלים, ואף זוכים לתמיכה פוליטית מצד שרים רדיקליים, המעודדים אותם לקחת את החוק לידיהם.

ג'נין הפכה למרכז הטרור בשומרון. במחנה הפליטים בעיר גדל היקף הנשק והתחמושת והוקמו מעבדות חומרי נפץ. גבר שיתוף הפעולה בין הפלגים, בראשם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, ובינם לבין פעילי תנזים/פתח. נבנה מנגנון תיאום בין הפלגים, הכולל חדר מצב ומערכות התרעה. מאחורי הקלעים, אירן מעודדת את הטרור ומסייעת בהעברת כספים לפעילים ובהברחות נשק דרך גבולות סוריה וירדן.

הממשל האמריקני איבד את מנופי הריסון על ממשלת ישראל ככל שמדובר במדיניות ההתנחלויות שהיא מובילה, שתכליתה לסתום את הגולל על אופציה להסדר מדיני המבוסס על "שתי מדינות לשני עמים". המתח בין ישראל לארה"ב גבר בשל אוזלת היד של גורמי הביטחון בטיפול באלימות מתנחלים נגד פלשתינים.

לאלה נוספת הדאגה האמריקנית מתוצאות המהפכה המשטרית שמקדמת הממשלה ומלבה מחאה ציבורית נרחבת, כך שהיחסים בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני חווים תקופה מתוחה מאוד, שמשמעותה בין היתר התערערות משענת הלגיטימציה הבינלאומית לישראל.

אבו מאזן הבין שצריך שינוי
מבצע ממוקד נגד התשתיות [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

מסיבות אלה כולן, ועל-רקע לחץ גובר מצד המתנחלים ונציגיהם בממשלה לצאת למהלך צבאי רחב היקף, יזם צה"ל מבצע ממוקד נגד תשתיות הטרור במחנה פליטים ג'נין. מטרותיו היו: פירוק תשתיות טרור במחנה; פגיעה בפעילים ומעצר גורמים המעורבים בטרור; הכשרת התנאים למערכה מתמשכת נגד הטרור במרחב. כל זאת, בשאיפה לשלוט בגובה הלהבות ולמנוע התפשטות האירועים לאזורים אחרים ביהודה ושומרון וזירות נוספות.

בסיום המבצע רווחת בישראל תחושת הצלחה טקטית-אופרטיבית לאור ההישגים הבאים: 12 פעילי טרור נהרגו; 300 חשודים בטרור נחקרו ומתוכם נעצרו כ-30; שש מעבדות לייצור פצצות ומטענים נהרסו; 14 דירות ששימשו לפעילות טרור וחדרי בקרה זוהו ונהרסו; 300 מטעני חבלה מוכנים לשימוש נוטרלו; נתפסו עשרות מוקשים, רובים, אקדחים, מאות כדורים, עשרות קילוגרמים של כימיקלים להכנת חומרי נפץ; נחשפו ונהרסו שישה פתחי מנהרות ושני מחסני נשק. רוב פעילי הטרור נטשו את המחנה מבעוד מועד, כאשר הובן שצה"ל נכנס למחנה. אחרים נמלטו תוך ניצול נהירה של משפחות אל מחוץ למחנה בשל חשש לפגיעה בנפש.

בעקבות המבצע גברה הביקורת הבינלאומית על ישראל. "משרד האו"ם לתיאום התנאים ההומניטריים בשטח הפלשתיני הכבוש" פרסם, כי מאות יחידות דיור במחנה הפליטים ג'נין נפגעו, וחלקן אינן ראויות עוד למגורים. למעלה מ-500 משפחות פלשתיניות, המונות יותר מ-3,500 איש ואישה, נעקרו מבתיהן ונאלצו לעזוב את בתיהן בשל ההרס. נזק רב נגרם לרשתות החשמל, המים והביוב במחנה הפליטים עצמו ובשכונות המקיפות אותו.

לצד ההצלחה המבצעית עולות מספר שאלות: איך משמרים את ההישג? האם אפשר לבודד את ג'נין משאר יהודה ושומרון? האם יש כוונה והיתכנות לחידוש השליטה של מנגנוני הביטחון של הרשות בג'נין? כיצד מיישבים את הפער במערכת הפוליטית הישראלית בין הגורמים המקצועיים, הרואים חשיבות בחיזוק תפקוד הרשות הפלשתינית, לבין גורמים בממשלה החותרים לקריסתה? איזה מהלך מדיני משלים אפשרי מצד ממשלת ישראל לביסוס ההישג הצבאי?

בעקבות המבצע ובעיקר לאחר שסגן יו"ר הפתח, מחמוד אל-עאלול, וחבר הוועד הפועל של אש"ף, עזאם אל-אחמד, סולקו בבושת פנים ממסע ההלוויות בג'נין, ולנוכח סירוב חמאס והג'יהאד האיסלאמי לקריאת אבו מאזן לקיים פגישה של מזכ"לי הפלגים, הבין נשיא הרשות הפלשתינית שיש לשקול מחדש את המדיניות בצפון השומרון. טענה רווחת נגד הרשות היא שאינה מתפקדת כמצופה מרשות שלטונית ואינה מספקת הגנה לאוכלוסייה הפלשתינית מפני אלימות מתנחלים.

בניסיון להפגין נוכחות בשטח, ארגנה הרשות תהלוכות חמושות של קבוצות תנזים/פתח במספר ערים וכפרים, וערכה סולחה בין ראשי הארגון לפעיליו המשתייכים לגדודי חללי אל-אקצה בג'נין. אולם, אין בכך מענה מספק לטענות נגד הרשות בגין חוסר תפקוד ושליטה. ואכן, מדיון פנימי ברמאללה הודלף החשש שאם המנגנונים לא יפעלו במהירות, עלולה להישנות בג'נין השתלטות של חמאס, בדומה להשתלטותו על רצועת עזה בשנת 2007. כן הוחלט, כי הרשות תשקם את נזקי המבצע כדי להוכיח אחריות ועשייה כלפי האוכלוסייה הפלשתינית וכדי לממש את כספי השיקום שהבטיחו איחוד האמירויות (15 מיליון דולר, אם כי באמצעות אונרא), ואלג'יריה (30 מיליון דולר).

דרוש שת"פ עם הרשות
האם יידרש מבצע נוסף [צילום: דובר צה"ל]

חמאס יצא ללא פגע מסבב ההסלמה הקצר בג'נין, בלי לשלם מחיר על עידוד והנעת טרור ביהודה ושומרון, אך גם הוא יעד לביקורת על שאינו נוקף אצבע מול צה"ל ושומר בקפידה על הישגיו ברצועת עזה - שיקום, צמיחה כלכלית ועבודה בישראל. נראה שלקיחת אחריות על-ידי חמאס לפעולות טרור שאירעו לאחר המבצע בג'נין נועדה לתחזק את דימויו כמוביל תנועת ההתנגדות - בהכרח על חשבון הרשות ופתח.

למרות האינטרס המשותף לרשות הפלשתינית ולישראל למנוע את השתלטות חמאס והג'יהאד האיסלאמי על מרחב ג'נין (ובתוך כך לנטרל את ההשפעה האירנית על המתרחש בשומרון), שתיהן נרתעות מניסיון למצות את פוטנציאל שיתוף הפעולה ביניהן. לפיכך, ישראל נדרשת לעצב תנאים שיאפשרו לרשות ויעודדו אותה לשוב לג'נין, בראש וראשונה כגורם המשקם את ההרס שנגרם במהלך המבצע. במקביל יש להפעיל מנופי השפעה על הרשות, בעיקר באמצעות ארה"ב וירדן, לחידוש פריסתם של מנגנוני הביטחון הפלשתיניים במרחב, תוך תגבורם וציודם באמצעים משופרים, בהתאם לתוכנית שהתווה המתאם הביטחוני האמריקני.

את השבת שליטתה של הרשות בצפון השומרון יש לעודד גם באמצעות קידום פרויקטים כלכליים והקמת מרכזי הכשרה ותעסוקה לצעירים פלשתיניים. כדי להבטיח גיוס תרומות והכוונתן לפרויקטים חיוניים, חשוב לכונן מנגנון פיקוח בינלאומי, למשל מטעם המדינות התורמות, ולוודא שהכספים המוענקים לרשות אכן מושקעים בפרויקטים תשתיתיים ותעסוקתיים במרחב ג'נין.

אם ישראל תפסול מראש יוזמה להשבת שליטתה של הרשות בג'נין, לא יחלוף זמן רב בטרם תידרש שוב למבצע נוסף נגד חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וחללי אל-אקצה באזור. ואכן, ממשלת ישראל קיבלה השבוע (9.7.23) החלטה נכונה לפעול לחיזוק הרשות, אך בד-בבד הטילה עליה שורת תנאים שתתקשה למלאם, ביניהם הפסקת התמיכה הכספית במשפחות של פעילי טרור שנהרגו או נאסרו, וגם הימנעות מלעומתיות לישראל בפורומים בינלאומיים.

החלופה להשבת הרשות לצפון השומרון היא השתלטות צה"ל על המרחב וניהולו כקנטון עצמאי, כך שהאחריות ועול הטיפול באוכלוסייה הפלשתינית יוטל על גבה של מדינת ישראל. יהיה זה שלב משמעותי בהאצת הגלישה למציאות של מדינה אחת.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  15/07/2023   |   עודכן:  15/07/2023
אודי דקל, ענת קורץ
+מחבל נוטרל בישוב עשהאל, חשוד שני נתפס
11:32 15/07/23  |  מירב ארד
פיקוד העורף פרסם (יום שבת) אזהרה על חשד לחדירת מחבלים ליישוב עשהאל שבדרום הר חברון. מחבל אחד נוטרל. התושבים התבקשו להיכנס לבתיהם ולנעול את הדלתות. מצוד נערך אחרי מחבל שני שחדר לסביבה. בהמשך בוצע ירי באויר ונעצר חשוד.
+המתנחלים הפורעים גורמים נזק אדיר
09:09 15/07/23  |  יעקב עמידרור   |   לרשימה המלאה
פגיעה בחפים מפשע רק משום שהם פלשתינים איננה רק בלתי מוסרית ומזיקה במישור הבינלאומי. היא פוגעת במישרין במאבק בטרור ובהכנה למלחמה
נזק שגרמו מתנחלים פורעים [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזוק הרשות - או חזרה כפויה לג'נין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בדיון פומבי לאחרונה אמר אחד המשתתפים, כי המתנחלים המתפרעים בכפרים הערבים בשומרון "מגינים על עצמם". האמת היא שהוא טועה ומטעה. כי בפרעות הללו הם לא פגעו באף מחבל, הם לא מנעו אף פעולת טרור ולא החרימו שום נשק. מדובר בהתפרעות שמביאה רק נזק.
15/07/2023  |  יעקב עמידרור  |   כתבות
ביום שלישי השבוע, ביקר אבו מאזן יו"ר הרשות הפלשתינית במחנה ג'נין לראשונה אחרי עשר שנים. הביקור היה מפתיע והמראות היו לכאורה חריגים ביותר, נוכח המידע המופץ בתקשורת הישראלית כבר זמן ממושך בדבר אובדן השליטה של הרשות הפלשתינית בצפון הגדה המערבית. רק לפני מספר ימים סולקו מחמוד אל-עאלול סגן יו"ר פתח ועזאם אל-אחמד חבר הוועד המרכזי של פתח מהלוויותיהם של ההרוגים מהמבצע של צה"ל בג'נין. בנוסף, ביטלו רבים ממשפחות ההרוגים את פגישתם עם אבו מאזן ברגע האחרון.
14/07/2023  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס (אבו-מאזן) ביקר ב-12 ביולי בעיר ג'נין ובמחנה הפליטים שלה לראשונה מאז 2012 תחת אבטחה כבדה של מאות אנשי ביטחון של הרש"פ. הוא הגיע לג'נין באמצעות מסוק ירדני שהטיס אותו מרמאללה, טיסת המסוק והביקור בג'נין תואמו עם צה"ל, דבר שחשף כי טענת יו"ר הרש"פ כי הופסקו המגעים של הרש"פ עם ישראל והתיאומים עם צה"ל היא שקרית.
האירועים בשבוע שעבר במחנה הפליטים ג'נין בעקבות פעולת צה"ל במחנה זעזעו את הרש"פ והעומד בראשה, גירוש שלושת בכירי תנועת פתח שבאו למחנה הפליטים ג'נין להשתתף בהלוויות המחבלים שנהרגו בקרבות עם צה"ל היה ביטוי לפרץ השנאה באזור ג'נין כלפי הרש"פ המושחתת והנהגתה, בישראל ובקהילה הבינלאומית עוקבים בדאגה אחר הרש"פ המאבדת את מעמדה ברחוב הפלשתינית ואת השליטה הביטחונית בצפון השומרון בעוד הכלכלה שלה נמצאת במצב קשה והיא על סף פשיטת רגל. גם בשורות תנועת פתח גוברת הביקורת על מדיניותו של מחמוד עבאס שפוגעת בפופולריות של התנועה ברחוב הפלשתיני ומחזקת את תנועת חמאס.
ועדת החוץ והביטחון אישרה (יום ג', 11.7.23) לקריאה ראשונה, פה אחד, את הצעת חוק פיצויי קורבנות הטרור - פיצויים לדוגמה, התשפ"ג-2023, של ח"כ יצחק פינדרוס וחברי כנסת נוספים. על-פי המוצע בהצעת החוק בתי המשפט יחייבו מתגמלי טרור (מי שמעניק כספים בגין מעשה טרור, לרבות הרשות הפלשתינית) בפיצויים לדוגמה (פיצויים שאינם תלויים בנזק, אשר נקראים גם פיצויים עונשיים).
11/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il