|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
יום השואה 2022, אושוויץ [צילום: צארק סוקולובסקי, AP]

ישראל שותקת מול האנטישמיות של פוטין

פוטין ובכירי משטרו מתבטאים בצורה אנטישמית ומכחישת שואה כחלק ממסע התעמולה להצדקת המלחמה באוקראינה - אך ישראל איננה מגיבה
29/09/2023  |   ארקדי מיל-מן   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

מלחמת רוסיה-אוקראינה הניעה תהליכים בעלי השלכות דרמטיות, חלקן בעלות השפעה רוחבית ואף כלל-עולמית. בין שלל הנושאים, האנטישמיות וזיכרון השואה הפכו מעין "נזק אגבי" ב"מלחמת הנרטיבים" בין שתי המדינות הלוחמות, ועוצמתו הולכת וגוברת. התפתחויות מהשבועות האחרונים מספקות עדויות נוספות למגמה מסוכנת זו.

ולדימיר פוטין מתייחס למלחמת ארצו באוקראינה מנקודות מבט אידיאולוגית והיסטורית, כפי שאימץ גישה זו כעילה רשמית לפתיחתה. ב-5 בספטמבר, בישיבת וועדת "Pobeda" ("ניצחון") המייעצת לו בתחום החינוך הפטריוטי, אמר פוטין, כי הנאציזם אומנם הובס, אך לא חוסל וצורות הביטוי העכשוויות שלו הן רוסופוביה או אנטישמיות והאדרת הפושעים הנאצים. זאת, בעוד התעמולה הניאו-נאצית הפכה נורמטיבית במדינות הבלטיות ובאוקראינה.

רצח של 1.5 מיליון יהודים באוקראינה, לפי פוטין, בוצע על-ידי משתפי הפעולה האוקראינים ולא על-ידי הגרמנים, בעוד יחידות ס"ס לא מצאו לנכון לקחת חלק בהוצאות להורג המוניות אלה. כך למעשה, פטר פוטין את גרמניה הנאצית מאחריותה לרצח יהודי אוקראינה, וסילף עובדות היסטוריות לשם שימוש חוזר בשואה למטרותיו הפוליטיות.

לאחר הישיבה התראיין פוטין לערוץ הטלוויזיה הממלכתי וחידד את מסריו: "המפעילים מהמערב הציבו בראש אוקראינה המודרנית אדם שהוא יהודי אתני, בעל שורשים יהודיים, ממוצא יהודי. בכך, לדעתי, נראה שהם מחפים על המהות האנטי-אנושית שנמצאת בבסיס המדינה האוקראינית המודרנית. זה מצב מעורר בחילה, כיוון שיהודי מחפה על האדרת הנאציזם ועל אלה שהובילו בזמנו את השואה באוקראינה, להשמדת אחד וחצי מיליון בני אדם".

סגנון הצהרותיו של פוטין (יוצא הקג"ב) משקף תפיסות קונספירטיבית, אנטי-מערבית, מהולה באנטישמיות. מאז תחילת המלחמה מקפיד פוטין לקדם נרטיב של שלילת לגיטימציה מאוקראינה כמדינה עצמאית, שבה נערכות בחירות דמוקרטיות חופשיות, תוך הטלת האשמה על המערב כתומך במשטר הניאו-נאצי בקייב ודמוניזציה של ולדימיר זלנסקי כיהודי שקשר את עצמו לכוחות האופל. לפני מספר חודשים אף כינה אותו פוטין "חרפת העם היהודי". האמירות האלה מצטרפות לשורת התבטאויות של רוסים בכירים מאז תחילת המלחמה, ביניהם שר החוץ סרגיי לברוב, על "שורשיו היהודים של היטלר", או מאמרו של עוזרו של ראש המועצה לביטחון לאומי בעיתון רב-תפוצה, שהגדיר את תנועת החב"ד כאחת הכתות הדתיות המסוכנות שהשתלטו על אוקראינה.

הנרטיב המכונן וההקשר ההיסטורי
האנדרטה באתר באבי יאר, מחוץ לקייב [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

הניצחון במלחמה הפטריוטית הגדולה - המינוח המקובל ברוסיה למלחמת העולם השנייה - של בריה"מ נגד הנאצים, קודם על-ידי פוטין מאז כהונתו הראשונה כערך יסוד או כ"מיתוס מכונן" של הלאומיות הרוסית המודרנית. במרוצת השנים השביח פוטין את מסורת הנצחת המלחמה לממדים העולים על אלה שאפיינו אותה בתקופה הסובייטית. גאוות הניצחון הפכה לחזות הכל של הפטריוטיות הרוסית בת זמננו, על חשבון האמת ההיסטורית ועל חשבון תרומתם של שאר עמי בריה"מ, כולל האוקראינים שהיוו כרבע מחיילי הצבא הסובייטי בתקופת המלחמה.

שימוש בנרטיבים היסטוריים לצורך גיבוש הזהות הלאומית אינו ייחודי לרוסיה; רוב מדינות העולם מתמודדות עם עברן באמצעות פרשנות שניתנת לאירועים ותהליכים היסטוריים. עם זאת, קיימים הבדלים מהותיים בין התמודדות עם סוגיות אלה בחברות פלורליסטיות, המאפשרות ריבוי דעות ופרשנויות, לבין מדינות אוטוריטריות שבהן ההיסטוריה היא כלי בידי השלטון לניסוח נרטיב אחיד ובלתי מעורער. הצורך להתמודד עם עבר השנוי במחלוקת לא פסח על-אף מדינה בגוש הסובייטי, שבה התרחשו קרבות במלחמת העולם השנייה, כולל רוסיה ואוקראינה.

בשונה מהנרטיב הסובייטי, שהתעלם לחלוטין מהשואה, בנרטיב המלחמה הפטריוטית הגדולה שקידם פוטין הוגדר לה מקום חשוב. הוא הוביל את השיח הרשמי בנושא השואה מאז 2003, ואף הפך אותו לאחד הכלים בהתמודדותה של רוסיה בזירה הבינלאומית מול מדינות בלטיות, אוקראינה ו"המערב הקולקטיבי".

מאז 2005 רוסיה קידמה החלטה שנתית בעצרת האו"ם בנושא המאבק בהאדרת הנאציזם, שתכליתה להביך את המדינות הבלטיות ואוקראינה בשל תמיכתן כביכול בתנועות הניאו-נאציות בהן. ארה"ב ואוקראינה התנגדו להחלטה, מדינות האיחוד האירופי נמנעו בדרך כלל בשל אופיה המניפולטיבי. בנובמבר 2022 הצביעו נגד החלטה זו יותר מ-50 מדינות, והתקבל תיקון, למרות התנגדותה של רוסיה, אשר האשים אותה בשימוש בנושא המאבק בנאציזם למטרות פוליטיות ולהצדקת פלישתה לאוקראינה.

לעומת זאת, זיכרון השואה לא קיבל בולטות בזירה הפנימית, בתוכניות לימוד או באירועי הנצחה. לדוגמה, ברוסיה לא מציינים את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה (27 בינואר), למרות שרוסיה הייתה אחת השושבינות של החלטת האו"ם בנושא. יום זה לא זכה עד היום בהכרה רשמית של הממשלה או של הפרלמנט הרוסי, למרות פניות חוזרות ונשנות של ראשי הקהילה היהודית. בתקופת נשיאותו של פוטין הוצג נושא השואה תמיד בשני הקשרים בלבד: תפקידו של הצבא הסובייטי בשחרור מחנות השמדה וגבורתם של חיילים ממוצא יהודי בשורותיו. היבטים אחרים של השואה בהקשר הרוסי, למשל השמדת יהודים בשטחה של רוסיה בסיועם של משתפי פעולה מקומיים, לא זכה מעולם להתייחסות הממסד הרוסי.

מאז נפילתו של נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ ב-2014, פוטין רואה את המשטר האוקראיני כבלתי לגיטימי וניאו-נאצי, שמעלה על נס את משתפי הפעולה עם הנאצים. לדידו, מדובר במשטר ניאו-נאצי ורוסופובי, שחרת על דגלו אפליה נגד דוברי רוסית באוקראינה ומשמש כלי בידי המערב להחלשתה והשמדתה של רוסיה. על-רקע זה, בנאומו הטלוויזיוני שבישר על תחילת "המבצע הצבאי המיוחד" אמר פוטי,ן כי מטרתו המרכזית היא "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה. יצוין, כי מספר ימים לאחר הפלישה פרסמה קהילת ההיסטוריונים הבינלאומית מכתב פומבי, שהאשים את פוטין בסילוף היסטוריה של אוקראינה ואופיה הניאו-נאצי.

אוקראינה עדיין מתמודדת עם עברה המורכב במלחמת העולם השנייה בהקשר של משתפי פעולה עם הנאצים, ותהליך זה אינו חלק. עם זאת, בהשוואה למדינות אירופה האחרות, בהן מפלגות ימין קיצוני זוכות לשיעורי תמיכה גבוהים ולייצוג בפרלמנטים, באוקראינה הן לא עברו את אחוז החסימה (5%) בבחירות לפרלמנט ב-2014 ו-2019. המועמדים מטעמן בבחירות לנשיאות ב-2014 וב-2019 קיבלו פחות מ-2% מקולות הבוחרים.


הזווית הישראלית
קרקע פורייה של סנטימנט אנטישמי עתיק יומין [צילום: AP]

פוטין לא הסתפק באמירות אנטישמיות נגד זלנסקי והתבטא לאחר מכן ברוח אנטישמית בגנות שני אנשים ידועים מאוד ברוסיה, שכעת מתגוררים בישראל. האחד הוא אנטולי צ׳ובאיס, אביה והמיישם של תוכנית ההפרטה בשנות ה-90, סגן ראש הממשלה, ומי שקידם את מינויו של פוטין ליורשו של הנשיא בוריס ילצין. השני הוא ארקדי וולוז', מייסד מנוע החיפוש הרוסי "יאנדקס" ובעל חברות טכנולוגיות נוספות, שעליו הוטלו סנקציות מערביות.

בהתייחסותו לוולוז', אשר גינה רק לאחרונה את המלחמה באוקראינה (ככל הנראה בניסיון להשתחרר מהסנקציות), אמר פוטין, כי עשה זאת כדי לרצות את השלטונות בישראל. באמירתו זו, שייך פוטין את ישראל הלכה למעשה למחנה מדינות המערב המתנגד למלחמה, וביטא חוסר התחשבות בניסיונותיה של ישראל להיתפס כגורם ניטרלי.

מאז תחילת המלחמה באוקראינה ניכרת עלייה משמעותית בהתבטאויות בעלות קונוטציה אנטישמית מצד בכירים רוסיים, שדרני טלוויזיה, בלוגרים ואחרים. מצד אחד, פוטין פעל לבלימת התבטאויות אנטישמיות, ולפי דיווחים שונים הוא התקשר במאי 2022 לראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, כדי להתנצל על ההתבטאות האנטישמית של לברוב. לאחר פרסום דברי שטנה נגד חב"ד, ראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, ניקולאי פטרושב, מהמעגל הראשון של מקורבי פוטין, פרסם התנצלות.

מצד שני, אותו ראש המועצה משמיע תיאוריות קונספירציה ביחס לשליטתן בעולם של "משפחות רוטשילד, רוקפלר וסורוס". התבטאויותיו האחרונות של פוטין אינן מקריות ונותנות לגיטימציה ציבורית לשיח אנטישמי. מצוקתו של פוטין מאלצת אותו להרחיב את מעגל אויבי רוסיה והאשמים בכישלונותיו בחזית האוקראינית. השימוש המניפולטיבי בנושא היהודי נופל על קרקע פורייה של הסנטימנט האנטישמי שהיה נפוץ בקרב האוכלוסייה הרוסית בתקופה הסובייטית וגם הרבה לפניה.

המאבק באנטישמיות ובניסיונות לעוות את זכר השואה מחייב תגובה מצד גורמים רשמיים של ישראל, וחוסר התגובה של הממסד הישראלי מעורר דאגה. מבחינתה של ישראל, זיכרון השואה והאמת ההיסטורית שלה הם אבני היסוד של התודעה הלאומית ונר לרגליה כחברה וכמדינה. כאשר זלנסקי בנאומו בכנסת עשה שימוש לא ראוי בנושא השואה, דבריו זכו לגינויים חריפים של שרי ממשלה וחברי כנסת. מומלץ לנהוג כך גם ביחס להתבטאויות האנטישמיות של פוטין.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  29/09/2023   |   עודכן:  29/09/2023
ארקדי מיל-מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל שותקת מול האנטישמיות של פוטין
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
HERSHALEH
29/09/23 20:58
2
אמונחטאפ III
29/09/23 22:08
3
אבי יעקב
30/09/23 06:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
הרומן בין דונלד טראמפ לבין ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אינו גווע. בחודש שעבר אמר אורבן, בראיון עם טאקר קרלסון – הימני ותומכו הנלהב של טראמפ – כי הוא מקווה שהנשיא לשעבר ינצח שוב בשנה הבאה. "תחזירו את טראמפ. הוא יכול להציל את העולם המערבי", הוסיף. טראמפ החזיר לאחר ימים אחדים: "ויקטור אורבן הוא מנהיג ואדם גדול. לעם הנהדר של הונגריה יש מזל לקבל אותו!"
28/09/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אדמירל ויקטור סוקולוב, מפקד הצי הרוסי בים השחור ואחד מקציני הצי הרוסי הבכירים ביותר, תועד (יום ג', 26.9.23) משתתף בשיחת וידאו. בכך מבקשת רוסיה להזים את הטענה האוקראינית שלפיה סוקולוב הוא אחד מעשרות ההרוגים במתקפה שבוצעה על מפקדת הצי הרוסי בים השחור, בנמל סבסטופול.
26/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
אוקראינה טוענת (יום ב', 25.9.23) כי הצליחה להרוג את מפקד צי הים השחור של רוסיה, אדמירל ויקטור סוקולוב. על פי הדיווח שמסרה קייב, אדמירל סוקולוב הוא אחד מ-34 הרוגים במתקפה אוקראינית שבוצעה ביום שישי האחרון על מפקדת הצי הרוסי בנמל סבסטופול שבחצי האי קרים.
25/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
המלחמה באוקראינה מפריכה את הציפיות, וכעת עושה זאת שוב. כאשר החלה מתקפת-הנגד האוקראינית בחודש יוני, התקווה הייתה שהצבא המקומי – עם ציוד אמריקני ואימון גרמני – ישחרר מספיק שטח כדי לתת לדרג המדיני עמדה חזקה במו"מ עתידי. התוכנית אינה עובדת, קובע אקונומיסט: אוקראינה שחררה פחות מ-0.25% מהשטח שכבשה רוסיה והחזית בת 1,000 הקילומטרים בקושי השתנתה. אולי תהיה פריצת דרך בהמשך, אך תהיה זו טעות להמר על כך.
24/09/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העצרת הכללית של האו"ם פתחה (19.9.23) את הכינוס השנתי בצל השנה השנייה של המלחמה באוקראינה, שורה של אסונות אקלים וחילוקי דעות עולמיים מעמיקים. כל אלו יקשו על ההתמודדות עם הבעיות הרבות שבפני מנהיגי העולם, צופה ניו-יורק טיימס. המתחים בולטים לנוכח העובדה שג'ו ביידן יהיה היחיד מבין מנהיגי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון אשר ינאם בעצרת. גם ולדימיר זלנסקי יהיה שם, אם כי המלחמה בארצו אינה הנושא המרכזי כמו בשנה שעברה.
20/09/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il