|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
טרכטינגוט. "אותן טענות כאילו נפלו מהירח"
שיפוט מהיר / חנה טרכטינגוט

"אנחנו לא בשוק ולא במסיבה"

אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
19/03/2024  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שיפוט מהיר   |   תגובות

השופטת: חנה טרכטינגוט, בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב

המועד: יום ראשון, 3.3.2024, שעה 09:45

הנושא: דיון מקדמי - ביטוח לאומי


"הדיונים אצלי מאוד מהירים. אתם לא תגיעו לשנת המשפט הבאה", מבטיחה השופטת חנה טרכטינגוט לצדדים כאשר המדור מגיע לאולמה. היא ממליצה להמתין להכרעת בית הדין בתיק דומה ומכניסה בשמו של בא-כוח התובע: "אם הערעור יידחה - אבקש לקבוע דיון בהקדם". טרכטינגוט ממשיכה: "יש מה לשמוע הוכחות בתיק הזה? אם צריך הוכחות, צריך להעביר למותב אחר".

הצדדים מקבלים את הצעתה והיא מעניקה לתובע את יומו כאשר הוא מבקש להוסיף עוד משפט. "התחולה היא עניין לערעור, זה לא בהליך הזה", משיכה טרכטינגוט. "בסוגריים אני אגיד לך, שזה שהמשכת לעבודד - לא אומר שהייתה לך נכות או לא. אתה יכול להיות בנכות מעבודה ולהמשיך לעבוד. אתם מודיעים לי ובהתאם לזה אנחנו מתקדמים הלאה".

"אני יותר מאשמח לראות"

התובעת הבאה אינה מיוצגת - תמיד אתגר לשופטים. "התביעה הפכה די תיאורטית", מסבירה לה טרכטינגוט. "ברגע שקיבלת [דמי] אבטלה בשמירת הריון, את לא יכולה לקבל גם וגם. זה מייתר חלק מהתביעה. לאלו חודשים לא קיבלת אבטלה? הלידה הייתה מתי? משהו לא בסדר עם [דמי] האבטלה". נציגת הביטוח הלאומי משיבה, טרכטינגוט מקשיבה בתשומת לב ושונה פונה לתובעת:

"אף אחד בשלב הזה לא חולק על העובדה האם היית צריכה להיות בשמירת הריון, זה לא הנושא. אם הייתה מחלוקת אם היה צורך בשמירת הריון, היינו ממנים מומחה מטעם בית המשפט; זה היה קל מאוד. אבל על-מנת להיות זכאית לשמירת הריון, את צריכה להפסיק את העבודה בגלל ההריון, לא להיות בדמי אבטלה".

התובעת תוהה מדוע וטרכטינגוט משיבה: "כי זה החוק. היית בלשכה לסיוע משפטי והסבירו לך. בחוק קוראים לזה 'היום הקובע', בו הפסקת לעבוד בגלל ההריון. אין לך יום כזה. אין לך מספיק תקופת אכשרה ללידה הזאת". התובעת, המוכיחה התמצאות נאה, מתדיינת בנימוס עם טרכטינגוט, שמשיבה: "אני לא ספרתי את החודשים. הם [הביטוח הלאומי] אמרו שלא. בואי נלך לסוף, אין לך יום קובע". התובעת טוענת שיש פסק דין האומר אחרת, וטרכטינגוט נשארת סבלנית ומנומסת: "אני לא מכירה".

גם נציגת הביטוח הלאומי מסבירה ("לצערי", היא מדגישה) מדוע התובעת אינה זכאית לשמירת הריון. טרכטינגוט ממשיכה: "מי שלא יכול לעבוד מסיבות כלשהן, ואני מצטערת שאני אומרת את זה, יש [קצבת] נכות כללית, יש הבטחת הכנסה. אם יש לך פסק דין של בית הדין הארצי שלא צריך יום קובע - אני לא מכירה, אני יותר מאשמח לראות. האפשרויות שיש לך הן נכות כללית או הבטחת הכנסה. אם יש עוד ענף - אני לא מכירה.

"אני לא יכולה לתת החלטה בענפים אחרים; הסמכות שלי היא רק אם פקיד התביעות דוחה. אם אין לך יום קובע, אז לכאורה אין לך זכאות לשמירת הריון ודמי לידה". התובעת: "כל אישה שיולדת זכאית לדמי לידה". טרכטינגוט: "לא כל אישה. רק אישה שהפסיקה את עבודתה בגלל ההריון. כל אישה זכאית לטפל בילד, אבל לא על חשבון ביטוח לאומי".

התובעת מסבירה שחסר לה חודש בלבד לזכאות, אבל טרכטינגוט מסבירה: "לא רק חודש; יום. אי-אפשר לבוא לקראתך, כי אנחנו חייבים לפעול לפי החוק. גם אם אני אכתוב פסק דין שלקחתי לליבי וצריך לתת דמי לידה, זה לא יחזיק את 45 הדקות של הנסיעה לירושלים, כי יגישו ערעור תוך דקה. אני ממליצה לדחות את התביעה ללא הוצאות. אני מקווה שלהריון הנוכחי יש יום קובע ותקבלי. בלי יום קובע, אין לי סמכות".

התובעת באמת מעוררת אהדה, ונציגת הביטוח הלאומי אומרת לה: "כולנו כפופים לחוק. אם יש משהו שצורם לי, זה דמי לידה לאישה. אני מבינה, בתור מי שעבדה. אין מה לעשות, אני ממש מצטערת". התובעת: "מה אפשר לעשות?" טרכטינגוט מחייכת: "הולכים הביתה, מטפלים בילדים, מקווים לילדים בריאים". היא מוחקת את התביעה ופונה שוב לתובעת ההרה: "הרבה בריאות. אנחנו לא יכולים. תאמיני לי, אם היה קצה של חוט. ברוך ה', יהיה לך לתביעה הזאת".

"אני באמת אצטרך להזמין את המשמר"

התובעת הבאה, שגם היא אינה מיוצגת, שונה לחלוטין מן הקודמת. טרכטינגוט פונה תחילה דווקא לנציגת הביטוח הלאומי: "אני לא לגמרי מבינה. התביעה שלה לאבטלה לתקופה לפני שאישרו לה. לגמלת מעבר היא לא זכאית, היא קיבלה אבטלה". את התובעת שואלת טרכטינגוט מדוע לא הגישה את התביעה מוקדם יותר, והיא משיבה: "אמרו לי שאני לא זכאית". טרכטינגוט: "מי אמר לך? מי בביטוח הלאומי? מתי רבת איתם? עבדת כסייעת - מתי? התאריכים חשובים. אם עבדת לפני כן, המקסימום שאת יכולה להיות זכאית זה מאוקטובר 2022, לא שנתיים קודם. למה אמרו לך שהיא לא זכאית? אז מה קרה שאישרו במארס 2023?"

התובעת אומרת שחתמה מדי חודש בלשכת התעסוקה גם כאשר למעשה עבדה. טרכטינגוט: "כל חודש? גם כשאת עובדת כסייעת? אם תביאי לי הוכחות שחתמת בלשכה. עובדת וחותמת - לא רלוונטי. עכשיו את לא יכולה לקבל אבטלה, כי את מקבלת גמלת אזרח ותיק. את מדברת על האבטלה. תקשיבי טוב. את לא יכולה לקבל לפני שהגשת תביעה, כי כך החוק אומר, וכי בדרך כלל לפני כן לא מתייצבים בשירות התעסוקה. אם יהיה [מסמך] שהתייצבת קודם לכן, אולי אפשר יהיה לעשות משהו".

טרכטינגוט מכתיבה בשם התובעת, שהיא תמציא אישור משירות התעסוקה על החודשים הרלוונטיים, ובשם הביטוח הלאומי - שבמקרה כזה התביעה תיבחן מחדש. לתובעת, שגם לפני כן התבטאה בגסות כלפי הביטוח הלאומי, יש כעת הנחיה לטרכטינגוט: "אל תאמיני להם". טרכטינגוט, שעד עכשיו התעלמה, מגיבה: "אנחנו לא בשוק". התובעת: "אנחנו כן בשוק". טרכטינגוט: "אני מבקשת ממך לדבר בכבוד לבית המשפט, אחרת אצטרך להזמין את המשמר. אנחנו לא בשוק ולא במסיבה. אני אתן לך 30 יום להגיש את האישורים. אם לא תגישי - אין מה לעשות".

התובעת שואלת אם היא צריכה לקבל משהו, ונענית שתקבל את הפרוטוקול. "יאללה, תביאי". טרכטינגוט: "אני מבקשת לשנות". התובעת: "לא רוצה לשנות". טרכטינגוט: "זו הפעם האחרונה שאני מעירה לך, אני באמת אצטרך להזמין את המשמר". אבל בעצם הדיון נגמר.

"אני רוצה לראות את הפרוטוקול"

גם התובע הבא אינו מיוצג ואינו מצטיין בנימוס. "אתה כבר לא מיוצג", מוודאת טרכטינגוט, הבקיאה היטב בפרטים. "התבקשת להמציא מסמכים מרואה חשבון לגבי הצמצום [בהכנסה]? איפה המסמכים? מה זה הכנסת נכים - אפשר לדעת?" התובע עונה בישיבה מהספסל הקדמי ומרים את קולו. טרכטינגוט: "היא אומרת שרשום בדוח שאתה הגשת, הכנסה של 190,000 שקל". התובע: "אתם המצאתם את זה".

טרכטינגוט: "בואו נתחיל הכל מהתחלה. על-מנת לקבל קצבת נכות כללית, אתה צריך להוכיח שיש 90 ימים רצופים שלא קיבלת יותר מ-60% מהשכר הממוצע במשק. אתה אומר שהם קיבלו דוח [שנתי לרשות המיסים] לא נכון. איפה הדוח הנכון? תגיש אותו ונבדוק למה אין התאמה. המערכות במדינת ישראל מסונכרנות. נכון שמחשב הוא מחשב, ומה שאתה מכניס לתוכו זה מה שיוצא בצד השני. זה לא דברי אלוקים חיים. קחו כמה דקות, תשיגו שומה ונתקדם הלאה. אני אקח בינתיים תיק אחר".

התיק האחר עוסק בוועדה לבחינת חובות בביטוח הלאומי. הפעם התובעת מיוצגת, ולטרכטינגוט יש טענה רוחבית: "איפה הפרוטוקול של הוועדה?", היא שואלת את נציגת המוסד. "גבירתי יודעת שאנחנו לא מגישים", היא נענית - וממש אינה מרוצה. "אני לא יודעת מה שלא כתוב במפורש בפרוטוקול. אני רוצה את הפרוטוקול של הוועדה. איך אני יכולה לבחון את טענותיכם? איך התובעת יכולה? זה לא יכול להיות ששבוע אחרי שבוע אני אשמע את אותן טענות כאילו נפלו מהירח. אני מתכוננת לתיקים, באה עורכת דין במיוחד, אבל איזו הפתעה - בית הדין רוצה לראות את הפרוטוקול של הוועדה. ואז אנחנו צריכים 30 יום וחוזרים לנקודת ההתחלה".

הביטוח הלאומי: "יש נהלים". טרכטינגוט: "תביאו נהלים ונעמיד אותם לבדיקה משפטית. אתם רוצים פסק דין - בבקשה. כל שבוע אותו משפט. גם חובות שנוצרו באשמת החייב, יש מקרים שהוועדה מבטלת. אני לא אומרת שזה המצב, אבל אני רוצה לראות את הפרוטוקול". המסמך מוגש לעיונה בלבד, היא מעיינת בו וחוזרת לנציגת המוסד: "הוועדה מדברת על האשם שלה, אבל היא צריכה לבדוק גם את המצב הכלכלי שלה, המצב הרפואי שלה. הוועדה לא בחנה את זה בכלל. גבירתי מבינה שהוועדה צריכה לבחון את זה, כי מצבה הכלכלי מאוד קשה?

"הגברת מסרה דיווח לא נכון, אני אומרת את זה בצורה עדינה. למרות זאת [צריך לנמק]. אנחנו לא מוצאים לנכון לקזז את החוב. הם צריכים לכתוב את זה, אבל לא כתבו. אתם צריכים להשאיר לה גמלת קיום מינימלי. מה שיש לך נכון לזמן הזה הוא פחות מגמלת קיום מינימלי. אני לא אומרת שצריך לוותר לה. יכול להיות שמי שמוסר מידע לא נכון, וכאן היא [גם] לא משתפת פעולה - אבל צריך לבחון את זה.

"אני צריכה בשר, אני צריכה הנמקה. או שכן, או שלא, או שיש להן סיבה טובה אחרת. ברור שאין פה כלום, אין שום הנמקה. תכתבו את זה: שהיא מצהירה לא אמת, בגלל שהיא לא רוצה לשתף פעולה. מה זה 'דחייה'? יכול להיות שהתוצאה תהיה דחייה". היא מכניסה לפרוטוקול בשם הביטוח הלאומי: לאור המלצת בית הדין ומשום שבהחלטה אין נימוק - "אעביר את התיק לשיקול דעת נוסף, האם יש מקום להחזיר את עניינה לוועדה אשר תנמק את החלטתה באופן מפורט".

התובע מהתיק הקודם חוזר ואומר, ש-190,000 השקלים בהם מדובר לא היו הכנסת עבודה אלא תגמולי ביטוח. "בבקשה", אומרת טרכטינגוט, "עכשיו צריך לבדוק אם זה נלקח בחשבון". התובע ממשיך לדבר מהספסל וטרכטינגוט מסבירה לו: "זה לא חוב. זכאות לנכות כללית תלויה בכמה דברים. צריך שגם לא יהיו לך הכנסות. הם ראו 190,000 שקל ולא ידעו מאיפה. אז עכשיו יבחנו עוד פעם, אחרי שיראו שזה לא הכנסת עבודה". ובשם הביטוח הלאומי: "ככל שיוגש אישור, נבחן שוב את התביעה".


השורה התחתונה:
טרכטינגוט מפגינה בקיאות רבה בפרטים למרות ריבוי התיקים, ומנהלת אותם ביעילות המשולבת במתן הזדמנות לתובעים להתבטא - במיוחד ללא מיוצגים שביניהם. היא גם מוכנה להיות סבלנית במידה כאשר יש מי שלא מתנהג כיאות. בעיקר בולטת האנושיות שלה, שיש לה מקום חשוב בתביעות ביטוח לאומי. תצוגת שיפוט מרשימה.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  19/03/2024   |   עודכן:  19/03/2024
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אנחנו לא בשוק ולא במסיבה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון
20/03/24 20:03
2
ארז
21/03/24 22:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שיפוט מהיר
השופט: דורון יפת, בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב
12/03/2024  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה דנה ביאלר, בית משפט השלום בחיפה
05/03/2024  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: אסף הראל, בית הדין האיזורי לעבודה בחיפה
27/02/2024  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: דפנה חסון-זכריה, בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב
13/02/2024  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: אסנת רובוביץ-ברכש, בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב
06/02/2024  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  
מו"מ פסול תחת לחץ בחדלות פרעון  /  איתמר לוין
"אשמח לקבל הסבר על זה"  /  איתמר לוין
"אנחנו לא משחקים עם כסף של אנשים"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il