|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
גינוי בלי מעשים [צילום: מתיאס שרייבר, AP]

סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות

למרות דוח חריף על התקדמות תוכנית הגרעין האירנית והחשש הגובר מהתקרבותה לנשק גרעיני, מועצת הנגידים של הסוכנות אינה עושה דבר המלחמה בעזה והבחירות בארה"ב הן שניצבות ברקע
16/03/2024  |   סימה שיין, אלדד שביט   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

פורום הנגידים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) סיים את המושב הרבעוני שלו, שהתקיים ב-8-4 במארס, בלי שאומצה גם הפעם החלטה נגד אירן. זאת, למרות שהדוח העיתי שהפיצה סבא"א לפני הכינוס כלל פרטים שהוגדרו על-ידי מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, "מדאיגים" בכל הקשור להתנהלות האירנית מול הסוכנות ולגבי הסטטוס המתקדם של התוכנית. הדוח של סבא"א מציף שורה של סוגיות, שביחס אליהן אירן אינה עומדת בהתחייבויותיה. בין היתר הודגש:

  • מלאי האורניום המועשר באירן ממשיך לגדול, למרות שרמת האורניום המועשר עד 60% ירדה מעט. הסוכנות איבדה את המשכיות הידע ביחס לייצור ומלאי הצנטריפוגות, רוטורים ומפוחים, מים כבדים ותרכיז עופרות אורניום. חלפו שלוש שנים מאז הפסיקה אירן ליישם באופן זמני את הפרוטוקול הנוסף של הסוכנות, ולכן חלפו גם שלוש שנים מאז שהסוכנות הצליחה לקיים את הפיקוח המשלים באירן.

  • התבטאויות פומביות שנשמעות באירן בנוגע ליכולות טכניות שברשותה לייצר נשק גרעיני מגבירות את החששות בסוכנות לגבי נכונותן ושלמותן של ההצהרות האירניות. כן נשמעו לאחרונה מספר התבטאויות של גרוסי, שלפיהן אף מדינה שאין לה נשק גרעיני אינה מעשירה ל-60%.

  • למרות החלטות רבות של מועצת הנגידים והזדמנויות רבות שניתנו על-ידי גרוסי במשך מספר שנים, אירן לא סיפקה לסוכנות הסברים אמינים מבחינה טכנית להימצאותם של חלקיקי אורניום ממקור אנתרופוגני בשני אתרים לא מוכרזים, ולא סיפקה מידע על אודות מיקומם הנוכחי של חומרים גרעיניים ו/או של ציוד מזוהם.

  • אירן מסרבת להכריז על הקמת מתקן גרעיני חדש, כנדרש על-פי הקוד המתוקן 3.1 של הסדרי הפיקוח על תוכנית הגרעין שלה. אירן פועלת להקמת כור כוח חדש, IR-360, בלי למלא את חובותיה לשמור על הקוד המתוקן 3.1. לאחרונה אף הודיעה אירן בפומבי על תוכניות בנייה חדשות למספר כורים גרעיניים נוספים, אך סירבה לספק לסבא"א מידע ראשוני לגבי התכנון שלהם. בהתנהלותה זו מכשירה אירן, למעשה, את האפשרות שגם בעתיד לא תעדכן את סבא"א לגבי הקמת מתקן העשרה חדש. חשש זה מתעצם לנוכח הקמתו של מתקן חדש בעומק רב בהרים הסמוכים לנתנז, ואשר עשוי לכלול מתקן העשרה חדש.

בספטמבר 2023 ביטלה אירן את אישור הכניסה של מספר פקחי סבא"א כצעד מחאה על עמדות שהציגו מדינות בכנס שנערך בספטמבר, ובכך היא מונעת מהפקחים המנוסים ביותר והמכירים היטב את תוכנית הגרעין שלה לבצע את עבודתם. החלטה אירנית זו הוגדרה על-ידי גרוסי כצעד "קיצוני ולא מוצדק" וכפוגע ביכולת הסוכנות לבצע ביעילות את פעולות האימות שלה באירן.

נציגי ארה"ב ומדינות אירופה השותפות להסכם הגרעין - צרפת, בריטניה וגרמניה - במועצת הנגידים של סבא"א הגיבו לדוח בחריפות ולא חסכו מילות ביקורת על התנהלותה של אירן. עם זאת, בפועל הן נמנעו, בדומה לכנסים קודמים, מלדרוש ממועצת הנגידים לנקוט לאלתר צעד מעשי מול אירן. עם זאת, הן הדגישו, כי אם התנהלותה של אירן לא תשתנה עד הכינוס הבא, האמור להיערך עוד כשלושה חודשים, יהיה על סבא"א ומועצת הנגידים להתייחס אחרת ובין היתר לקבל החלטה חדשה, שתתייחס להתנהלותה של אירן.

שלוש המדינות האירופיות תוקפות בחריפות את אירן על שאינה משתפת פעולה עם סבא"א למרות החלטות רבות שדרשו ממנה במפורש לענות על שאלות הסוכנות, האחרונה שבהן בנובמבר 2022. לכן, קובעת ההצהרה המשותפת, ‏אירן לא הצליחה להפיג חששות ארוכי שנים לגבי פעולותיה.

ההצהרה אף קובעת, כי בשל אי-דיווח אירני לסוכנות לגבי בניית מתקנים חדשים, הסוכנות נאלצת להסתמך על תצלומי לווין זמינים מסחרית כדי לפקח על פעילויות אלה – מה שמדאיג במיוחד לאור ההיסטוריה האירנית של בניית מתקני גרעין לא מוצהרים. האירופיות קובעות בהצהרה, כי "פעולות אלו מטילות ספק סביר האם אירן מתכוונת לעמוד במלוא מחויבותה לשתף פעולה עם סבא"א".

לדבריהן, "התנהלות זו מוכיחה כי סבא"א לא מסוגלת לספק אישור לאופי השלו של תוכנית הגרעין של אירן". לכן קובעות שלוש האירופיות, כי בישיבתו הבאה יהיה על פורום הנגידים לאמץ החלטה ולשקול פעולות עתידיות, כולל קביעה שאירן מצויה באי-ציות של מחויבויותיה לאמנת ה-NPT (קביעה שמשמעותה העברת הטיפול למועצת הביטחון של האו"ם).

אירן טוענת שההתבטאויות "פוליטיות"
ביטחון עצמי גובר של טהרן [צילום: ליסה לוטנר, AP]

ארה"ב בהודעתה, מעבר להתקפה חריפה על התנהלותה של אירן, הודיעה, כי אם אירן לא תשתף פעולה עם הסוכנות עד הכנס הבא - הממשל יבקש מראש סבא"א לספק "דוח מקיף" על הפעילות הגרעינית של אירן, רחב יותר מסיכום הפעילות הרבעוני. עוד נאמר: "בהתבסס על תוכן הדוח, ננקוט צעדים המתאימים שיביעו את התמיכה בסבא"א ובמשטר הגלובלי לאי הפצת נשק גרעיני". נראה, כי הכוונה האמריקנית היא לדרוש מהסוכנות מסמך בדומה לנספח המיוחד שהכינה בסוף 2011 ואשר התייחס לממד הצבאי האפשרי בתוכנית הגרעין האירנית. התייחסות זו של סבא"א הייתה בין הגורמים המרכזיים שהניעו את תהליך הטלת הסנקציות על אירן.

החלטת ארה"ב והאירופיות להימנע מלדרוש ממועצה הנגידים של סבא"א לנקוט כבר עתה בצעדים קונקרטיים לא נובעת, כפי שגם עולה בבירור מההודעות השונות, מראייה מקלה של תמונת המצב, אלא בעיקר מחשש מתגובת אירן וקושי להתמודד איתה על-רקע המלחמה בין ישראל לחמאס ולגרורותיה של אירן, ובמיוחד על-רקע הבחירות הקרבות לנשיאות ארה"ב.

ואכן, נראה כי עיקר ההתנגדות להחלטה משמעותית נגד אירן הגיעה מוושינגטון. לאחר שכשלו מאמצי הממשל לחזור להסכם הגרעין שממנו פרש ב-2018, הוא מעדיף כעת לדחות את ההחלטה למועד רחוק יותר. הממשל מודע לאיום שמציבה אירן, ובשימוע בקונגרס אמר לאחרונה מפקד פיקוד מרכז האמריקני (סנטקום), הגנרל מייקל קורילה, כי האירועים מאז 7 באוקטובר אפשרו לאירן לנצל את ההזדמנות התקדימית לעצב את האזור לטובתה על-ידי הפעלת כלל שלוחיה.

בדבריו התמקד קורילה בצורך לגבות מחיר מאירן בשל פעילות זו. למרות שהדגיש, כי הייצור של אורניום מועשר ל-60% על-ידי אירן עלה בשנה האחרונה ב-39%, הוא נמנע מלפרט את המשמעויות הנובעות מכך, כמו גם מה נדרש לעשות בתגובה. בינתיים, גורמים בישראל הדליפו לתקשורת כי בתקופה האחרונה, אירן פועלת להשיג כמה רכיבים הנדרשים לפצצה גרעינית – אלה הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, להבדיל מלצורך העשרת אורניום. לדברי בכיר ישראלי, מדובר ב"פעולות מטרידות מאוד".

אירן מצידה, עוד לפני פרסום הדוח, תקפה את התבטאויות גרוסי כ"פוליטיות". דובר משרד החוץ חזר והדגיש, כי דוחות הסוכנות בעבר מצאו שתוכנית הגרעין עובדמת במסגרת המחויבויות של אירן, וכי השימוש בנשק גרעיני אינו חלק מהדוקטרינה הצבאית האירנית. כן מסרה טהרן כי היא דיללה חלק קטן של החומר המועשר ל-60% לרמה נמוכה יותר (צעד נעדר חשיבות ממשית).

אולם, אירן התנגדה לביקור של גרוסי, שהביע רצון לקיימו עוד לפני כינוס פורום הנגידים. מהלך אירני זה נועד הן להפעיל לחץ על גרוסי, התוקף לאחרונה בפומבי את העדר שיתוף הפעולה של טהרן עם סבא"א, והן משום שאין בכוונתה להיענות לדרישותיו. בתגובת הארגון לאנרגיה גרעינית של אירן לדוח נאמר כי אירן אינה מחויבת לענות לשאלות הסוכנות שמתבססות, לדבריה, על מידע כוזב ומסמכים לא מאומתים. המכתב של אירן דורש מסבא"א לחדול מהטיית העובדות ומבהיר, כי מול הסירוב לאשר כניסת פקחים מסוימים אישרה אירן 14 פקחים חדשים. נראה, כי הביטחון העצמי האירני גבר גם על-רקע ההבנה, כי אין פני וושינגטון לעימות בעת הזו, וכן ההבנה, כי היא עצמה נהנית מהמטרייה המדינית הרוסית, שמגנה עליה הן בדיוני פורום הנגידים והן במועצת הביטחון.

בשורה התחתונה: הדוח האחרון של סבא"א אינו מותיר ספק שאירן ממשיכה לקדם במרץ את תוכנית הגרעין שלה. בנסיבות אלה מחריפה הבעייתיות הנובעת מחוסר היכולת של סבא"א לממש את אחריותה ולהציג תמונה מלאה ואמינה של ההתקדמות בתוכנית הגרעין. ארה"ב והאירופיות, שאיבדו למעשה תקווה שניתן יהיה לקדם בשנה הקרובה הסכם חדש עם אירן, מתמקדות בעיקר בניהול המשבר בתקווה ש"איומיהן" בדבר צעדים עתידיים ירתיעו את אירן.

מנגד נראה, כי מבחינת טהרן כל עוד היא אינה מעשירה ל-90% (צעד לא הכרחי בעת הנוכחית), היא יכולה להמשיך ולקדם את תוכניתה בלי להסתכן בעימות חריף עם ארה"ב - מה גם שעוד שנתיים יפוג תוקפו של סעיף חידוש הסנקציות (snapback), שהוא מנוף הלחץ האפקטיבי היחיד המשולב בהחלטת מועצת הביטחון שאימצה את הסכם הגרעין.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/03/2024   |   עודכן:  16/03/2024
סימה שיין, אלדד שביט
+השמרנים באירן התחזקו - במחיר אובדן לגיטימציה
13:21 16/03/24  |  רז צימט   |   לרשימה המלאה
מאחר שמנעו מראש את התמודדותם של יריביהם העיקריים, תומכיו של חמנאי ביצרו את שליטתם בפרלמנט ובמועצה שתבחר את יורשו - אבל המחיר הוא החרפה של אובדן אמון הציבור
מאבק פנימי בתוך המחנה השמרני [צילום: וחיד סאלמי, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ב-1 במארס התקיימו באירן הבחירות לפרלמנט (מג'לס), שבו 290 מושבים (חמישה מהם משוריינים לבני המיעוטים הדתיים הרשמיים), המתקיימות אחת לארבע שנים בשיטה אזורית-אישית. במקביל נערכו בחירות ל"מועצת המומחים", שבה חברים 88 אנשי דת, שמתקיימות אחת לשמונה שנים. לפי חוקת הרפובליקה האיסלאמית, אחראית המועצה לפקח על פעילות המנהיג העליון, למנות לו יורש ואף להדיחו אם מצאה שאינו כשיר עוד להמשיך ולמלא את תפקידו.
16/03/2024  |  רז צימט  |   כתבות
ישראל צפויה להתמודד במשך שנים עם התנגדות צבאית מצד חמאס, וצה"ל יתקשה לנטרל את התשתית התת-קרקעית של הארגון המאפשרות לאנשיו להתחבא, לצבור כוח ולהפתיע את החיילים. כך סבורה (13.3.24) קהילת המודיעין האמריקנית בהערכת הסיכונים לשנת 2024, שהיא סיכום ההערכות של גופי המודיעין הרבים הפועלים בארה"ב ומהווה תשתית להחלטות המרכזיות של הממשל בנושאי חוץ וביטחון.
12/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשנת 1975 זכתה מפלגתו של השאה בכל 268 המושבים בפרלמנט האירני עם שיעור הצבעה של 50%. אבל ארבע שנים מאוחר יותר שלטונו קרס ומפלגתו התאיידה. הבחירות המתקיימות היום (1.3.24) לפרלמנט ולמועצת המומחים, הבוחרת את המנהיג העליון, דומות במובן זה שלמעשה יש רק רשימת מועמדים אחת: זו של הנוקשים והנאמנים לשלטון; הפרגמטיסטים נעלמו – מדווח אקונומיסט.
01/03/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לאמריקנים יש מימרה: "לכו בעקבות הכסף", ובמקרה הנוכחי כל הדרכים מובילות לאירן שהיא לא רק ראש התמנון אלא גם קרן השפע של כל הפעילות הטרוריסטית והרצחנית במזרח התיכון ושל חלק ניכר מהטרור העולמי בכלל. איך היא עושה את זה תשאלו, כשמוטלות עליה סנקציות בינלאומיות והמצב הכלכלי של רוב תושביה בכי רע? והנה יש תשובה, לפחות חלקית: באחרונה התגלה שבסניפים של שניים מהבנקים הגדולים הפועלים בבריטניה, ולמרבה האירוניה מדובר בסניפים שנמצאים בסמיכות לארמון בקינגהאם של משפחת המלוכה, נפתחו בשנים האחרונות חשבונות של חברות-קש בריטיות שבפועל היו בשליטת המודיעין האירני, שדרכם הוזרמו סכומי עתק למשמרות המהפכה האירניים ובפרט ל"כוח אל-קודס" שאחראי לכל המבצעים החשאיים מחוץ לגבולות אירן, כולל שלוחות התמנון ברחבי המזרח התיכון כגון החמאס, החיזבאללה, החות'ים והמיליציות השיעיות בעירק.
15/02/2024  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
אירוע ה- 7.10.23 הוא מודל ניסוי של האיסלאם הפונדמנטליסטי לקראת הצטרפות מסיבית יותר למלחמת העולם השלישית בהיווצרותה. במודל זה מנצל האיסלאם מספר עקרונות ישומיים להשגת מטרותיו, אותם הוא מיישם על ישראל ובמאבק נגדה תוך מזעור הסכנות לעצמו בניסוי זה1. מלחמת העולם השלישית נבנית על רצונה של רוסיה לחזור למעמדה כמעצמה עולמית, והמאבק הראשוני הוא נגד ארה"ב במטרה לשנות את מעמדה ההגמוני העולמי ולהגיע לאיזון חדש באירופה, באסיה ובאזורים נוספים). השלב הנוסף הוא שאיפתה של סין לתפוס מקום בכיר בסדר עולמי חדש שבו היא שווה בין שווים (לפחות). את מעמדה זה תנסה לכבוש באמצעות שחרור טאיוואן מההשפעה המערבית-אמריקנית; אם נחוץ אזי באמצעות מלחמה. מעט אחריה אנו מוצאים את הודו - מדינת ענק נוספת בעלת יומרות משלה, ואחריה מגיע תור האיסלאם. אפשרויות אחרות ורחוקות יותר קיימות באמריקה, בהצטרפות אירופה לגוש מערבי דמוקרטי מובהק (שכיום הוא מפורד ומפורר) בדרום אמריקה (בראשות ברזיל) ועוד. העוצמה ההגמונית תלויה בחמישה משתנים יסודיים: שטח, מספר אוכלוסין, כלכלה, רמה טכנולוגית ואפקטיביות הממשל הלאומי המרכזי.
24/01/2024  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il