הפעם בחרתי לכתוב מאמר ביקורתי שעוסק בנושא חשוב ומרכזי - ספאם ברשת האינטרנט. כמדי ערב אני נכנס לסטודיו, מתיישב על הכיסא האורטופדי היקר ומתחיל לכתוב. בתור איש מדע המדינה, למדתי לשאול שאלות ולחקור כל נושא שנקרה בדרכי. מוריי, פרופסור ברוך זיסר, ד"ר משה הלינגר, ד"ר מירב משאלי ורבים אחרים, לימדו אותי לנתח אירועים והתרחשויות על-פי מידע, תיאוריות ופרדיגמות חשיבתיות. כדרך טבע, אני מוצא את עצמי עושה זאת בכל נושא בו אני נתקל. במאמר זה, בחרתי לחקור את הקשר הכל-כך מעניין בין קידום אתרים כפי שהוא מיושם בארץ לבין קידום אתרים שחור BLACK HAT. השאלה המרכזית בה אני מתכוון לעסוק תבחן - כיצד ובאיזו מידה התיכנות הסוציו-כלכלי של הלקוח הישראלי ואופי השוק בו אנו פועלים מובילים אותנו לא פעם לשימוש בספאם ובשיטות עבודה לא-אתיות האסורות על-פי גוגל.
מי צריך קידום אתרים?
רשת האינטרנט מהווה מאגר מידע עצום המכיל בתוכו מיליוני דפי אינטרנט ואתרים. על-מנת לאתר מידע בעולם הווירטואלי אנו עושים שימוש במנוע חיפוש. מנוע החיפוש הפופולרי בעולם הוא מנוע החיפוש של חברת גוגל. בגוגל פיתחו מנוע טקסטואלי חכם המקטלג את תוצאות החיפוש על-פי פרמטרים רבים. עכשיו, נשאלת השאלה כיצד זה קשור לקידום אתרים?
התשובה די פשוטה, אתר אינטרנט מעוצב ככל שיהיה, לא ישמש ככלי פרסומי ושיווקי ללא חשיפה לקהל המטרה. קידום אתרים מקצועי, מאפשר חשיפה של אתר אינטרנט ותכנים לקהל לקוחות ממוקד. בשונה משיטות פרסום ותיקות המתקשות בחיזוי, מעקב וניתוח של שוק המטרה. פרסום באינטרנט מאפשר לנו ביצוע מעקב מדויק יחסית עבור מגמות החיפושים והביקושים כפי שהן מוצגות בכלי הסטטיסטיקה של גוגל. מצב זה מהווה פריצת-דרך משמעותית בכל מה שקשור לפרסום ממוקד מטרה.
קצת על תהליך קידום אתרים מקצועי מול קידום אתרים שחור
קידום אתרים מקצועי הוא עסק מורכב ורציני. קידום אתרים איכותי המבוצע על-ידי חברת קידום אתרים אמיתית מחייב מספר מרכיבים מרכזיים: הבנה שיווקית אסטרטגית, ידע טכנולוגי רחב ויכולת לספק תוכן איכותי. לאורך השנים גוגל נתן את הדגש לתוכן איכותי. המטרה המרכזית של גוגל הייתה לחשוף את קהל הגולשים למידע איכותי, מקורי ומדויק ככל האפשר. אז איפה אנו נמצאים ביחס לאידיאל זה? המצב בארץ שונה מאוד מהמצב האידיאלי אותו רצו להשיג בגוגל. בפועל, האינטרנט הישראלי מוצף באתרים לא רלוונטיים המספקים חוויית משתמש גרועה במקרה הטוב ובמקרה הרע אפס אינפורמציה אמיתית או רלוונטית.
כאשר אנו בוחנים מצב זה, אנו מגלים כי מדובר בבעיה לא קטנה. באופן טבעי, עסקים רבים שואפים להביא את אתר האינטרנט שלהם לראש תוצאות החיפוש. שאיפה זאת אינה עולה בקנה אחד עם היכולות התקציביות של עסקים בינוניים הפועלים בשוק התחרותי בארץ. קידום אתרים הוא תהליך ארוך ויקר. קידום אתרים מקצועי מתחיל עוד בשלב תכנון האתר ובנייתו, וממשיך בכתיבת תוכן איכותי ועדכני. פעולות אלו הן פעולות אסטרטגיות יקרות שאינן עומדות בקנה אחד עם תקציב הפרסום של עסקים קטנים.
שוק העבודה בישראל הוא שוק תחרותי רווי מתחרים. תקראו לזה אבטלה סמויה, תקראו לזה בחירה לא נכונה, אבל בפועל הרבה מאוד אנשים טובים ומוכשרים מוצאים עצמם במקצועות לא ברורים כמו: יועץ פנג-שוואי, מומחי שיווק בפייסבוק ועוד שאר מקצועות שהגיעו אלינו בחסות הקפיטליזם הדורסני ומדיניות קליטת עובדים מחמירה של מעסיקים במשק. פליטי עולם התעסוקה הנורמטיבי מחפשים דרך כלשהי לשרוד את המציאות התעסוקתית החדשה. מכללות קיקיוניות מפתחות קורסים קצרים המבטיחים קריירה מבטיחה בתחומים שונים. בסופו של הליך, אנשים אלו הופכים לבעלי עסקים קטנים המנסים לשווק את שירותיהם בעזרת רשת האינטרנט. עסקים קטנים מסוג זה סובלים מתקציב פרסום נמוך ובאופן טבעי יבחרו בספק השירות הזול ביותר הן בתהליך בניית האתר והן בתהליך קידומו. קידום אתרים זול הוא ערובה לקידום אתרים שחור. ברגע שאנו מבצעים עבודה על-ידי מנגנונים אוטומטיים ומספקים תוכן לא רלוונטי באיכות ירודה לגולשים, אנו עושים קידום אתרים שחור שמזהם את רשת האינטרנט ומחבל בחוויית הגלישה של כולנו.
על דיסוננס קוגנטיבי וקידום אתרים שחור
דיסוננס קוגנטיבי הוא סוג של מנגנון בקרת נזקים המוטמע בנו, בני האדם. התפקיד של מנגנון התנהגותי זה הוא לאשרר לנו מצבי קונפליקט ולאזן בין הרצוי למצוי. כאשר בעל עסק פונה לחברת קידום אתרים על-מנת לקבל שירותי פרסום ברשת, הוא שואף תמיד לקבל את המחיר הזול ביותר. מצב זה מחייב את החברה שתספק לו את השירותים לעבוד בצורה שחורה ולבצע מניפולציות כאלה ואחרות על מנוע החיפוש. דמיינו מצב על פיו אתם צורכים מידע ברשת האינטרנט, כאשר אותו אדם שלכאורה מצטייר כמומחה לרפואה או לתחום כזה או אחר, הוא בעצם כותב תוכן המועסק בשכר מינימום ללא תנאים סוציאליים? האם המידע אותו הוא יספק יהיה איכותי לגולש? שיטת הסמוך והקומבינה הישראלית עובדת גם ברשת האינטרנט. מצב זה הוא מצב מדאיג שמעמיד את צינור המידע החשוב הזה שנקרא אינטרנט בבעיה חמורה עימה עלינו להתמודד.