|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מגבשים זהות [צילום: פלאש 90]

יהדות והעידן החדש

שתי קהילות קטנות שקמו בישראל בתחילת העשור ניסו ליצור מסגרת יהודית חדשה ברוח הניו-אייג'. בין השאר, הן שיבצו מדיטציה בתפילות ושילבו חוויות גופניות בטקסים הדתיים מחקרה של רחל ורצברגר מלמד כיצד סימלו הקהילות הללו את הפיכתה של היהדות למשאב תרבותי פלסטי וגמיש, המשמש ישראלים רבים לפרויקטים פרטיים של גיבוש זהות אישית וקולקטיבית
20/12/2010  |     |   כתבות   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות

בשנים האחרונות זוכה השילוב בין המושגים "רוחניות" ו"יהדות" לעדנה. רבבות חרדים, דתיים-לאומיים, מסורתיים וחילונים זורמים מדי ראש השנה לאומן שבאוקראינה, לקברו של רבי נחמן; בישיבות הסדר לומדים חסידות וקבלה, וחילונים גמורים ממלמלים את מילותיו של שולי רנד אל בורא עולם: "אייכה?". אין זה פלא שבאביב 2009 בחר כתב העת 'חברותא' של מכון הרטמן להקדיש לרוחניות היהודית החדשה גיליון שלם.

את שלל היבטיה של התופעה הזו מכנה חוקר קבלת המאה העשרים יהונתן גארב "תחייתה של המיסטיקה היהודית בימינו". מתוכה, בחרתי לעסוק בעבודת הדוקטורט שלי בזווית אותה אני מכנה "התחדשות רוחנית יהודית". מחקר השדה שלי התמקד בשתי קהילות יהודיות שחרטו על דגלן את השאיפה להתחדשות רוחנית יהודית, ושפעלו בישראל בין השנים 2006-2000: קהילת המקום, שפעלה באתר מצוקי דרגות שבצפון מדבר יהודה, וקהילת בית חדש ביפו.

קהילת המקום יוסדה על-ידי הרב אוהד אזרחי; קהילת בית חדש על-ידי הרב מרדכי גפני. הראשון הוא חוזר בתשובה בעברו; השני - רב אמריקני שהגדיר את עצמו בזמן המחקר כאורתודוקסי. שני הרבנים פעלו בזיקה לתנועת ה-Jewish Renewal (התחדשות יהודית) האמריקנית, וסביב שניהם התרכזו כמה עשרות תלמידים, מהם צמח הגרעין הראשוני של הקהילות.

שתי הקהילות נוסדו והתפרקו בסמוך זו לזו. ראשונה להתפזר הייתה קהילת המקום במאי 2005, בהחלטה משותפת של חבריה. כשנה לאחר מכן, התפרקה גם קהילת בית חדש. התפרקותה הייתה תוצאה של משבר שפרץ בתוכה בעקבות טענות כי רב הקהילה ניצל מינית מספר חברות ועובדות בקהילה. הרב פוטר מתפקידו על-ידי הוועד המנהל של הקהילה, וחברי הקהילה התפזרו איש איש לדרכו.

הקמתן, פעילותן והתפרקותן של קהילות המקום ובית חדש מהווה, במידה רבה, סיפור על ניסיון נועז וחתרני - וכישלונו של אותו ניסיון. שתי הקהילות ביקשו לייסד באופן מודע אלטרנטיבה רוחנית לא-הלכתית לדתיות היהודית העכשווית, המשלבת לתוך המסורות היהודיות הוותיקות - ובעיקר הקבליות והחסידיות - תפיסות, רעיונות ופרקטיקות בעלי אופי ניו-אייג'י. "ניאו-חסידות" ו"יהדות עידן חדש" הם בין הכינויים שניתנו לניסיון הזה, לו גם מקבילות ביהדות צפון אמריקה.

אחד מהמאפיינים העיקרים של הניסוי היה הדגשת החוויה הרוחנית והשאיפה המיסטית להתאחדות עם הנשגב ("דבקות" במינוח החסידי), באמצעות יצירת פולחן יהודי חווייתי, גופני וחושני. כך למשל, התגבש בקהילות סגנון תפילה יהודי חדש, המשלב בין מילות התפילה היהודיות לבין האסתטיקה המוזיקלית והגופנית של העידן החדש. התפילה נערכה בישיבה מעורבת על מזרונים, גברים ונשים בצוותא. מילות התפילה קוצרו לכדי משפטים ספורים, אותם שרו חברי הקהילה באופן רפטטיבי בלווי נגינה וקצב תופים - סגנון המכונה באנגלית chanting. פעמים רבות הסתיימה התפילה בריקוד אקסטטי, כשכל הנוכחים נעמדים על רגליהם ומתנועעים בהתלהבות.

מאפיין נוסף של הקהילות, אף הוא ברוח העידן החדש, היה הגישה האקלקטית שלהן. חברי הקהילות לא בחלו בשילוב מנהגים ורעיונות לא-יהודיים, שמקורם היה בדרך כלל בדתות המזרח הרחוק או בתרבויות ילידיות, בפולחן היהודי. כך למשל, שובצו לתוך התפילה רגעי מדיטציה, לפני ותוך כדי קריאת שמע. באחת הקהילות אף נערכו טקסים אינדיאניים- שאמאניים במהלך טבילת טהרה במעיין.

כאמור, שתי הקהילות פעלו בשוליים התרבותיים של החברה הישראלית, ומשך חייהן היה קצר מאוד. העניין שמצאתי בהן נובע מהתחושה ששתי הקהילות היוו ביטוי מוקצן לתהליכים חברתיים המתרחשים כיום בעולם היהודי, ובפרט בעולם היהודי-ישראלי.

התעוררותה של ההתחדשות הרוחנית היהודית בסוף שנות ה-90 הייתה קשורה לתופעות חברתיות אחרות שהתרחשו באותה תקופה בישראל: פריחתה של תרבות העידן החדש; התרחבותה המשמעותית של התנועה להתחדשות יהודית (שהניבה את בתי מדרש הפלורליסטיים, בתי התפילה החילוניים, ועוד); טיולי התרמילאים הישראלים למזרח הרחוק בסיום השירות הצבאי, והתחזקות הקשרים בין ישראלים לקהילות יהודיות בצפון אמריקה, ובמיוחד לתנועת ה-Jewish Renewal ולעומד בראשה, הרב זלמן שחטר-שלומי.

כלל התופעות האלו מבטאות את ניסיונם של ישראלים רבים לגבש לעצמם זהות יהודית ודתית חדשה, מחוץ למסגרות הממוסדות ולתבניות החברתיות היהודיות-ישראליות הקונבנציונליות.

ההתחדשות הרוחנית היהודית משקפת גם את האופן בו בעידן החברתי הנוכחי - זה המכונה לעתים העידן הפוסט-מודרני - גוברת הציפייה מהפרט לגבש את זהותו באופן עצמאי. בעידן הנוכחי, הזהות האישית הופכת מ"נתונה" (על-ידי המסגרות המסורתיות) ל"מושגת" (achieved), כלומר כזו שאותה על האדם לגבש בעצמו על-ידי פנייה פנימה, ל"עצמי" שלו.

בספרם "The Jew Within" דנים ארנולד אייזן וסטיבן כהן באופן שבו יהודים השייכים לזרמים הלא-אורתודוקסים בצפון אמריקה מעניקים משמעות ליהדותם. טענתם העיקרית היא כי בדומה לבני דורם מדתות אחרות, גם היהודים פונים "פנימה", ל"עצמי", בחיפוש אחר משמעות. מתוך תפיסה עצמית אוטונומית, הם בוחרים מקרב רפרטואר תרבותי רחב את הפעילות בה הם נוטלים חלק ואת המשמעות שהם מעניקים לה. באותו האופן, גם "עבודת הזהות" שנערכה בקהילות ההתחדשות הרוחנית היהודית בישראל מהווה ביטוי לצורך הגובר והולך של ישראלים-יהודים-חילונים לתור אחר משמעויות אישיות בתוך המסגרת המסורתית, ולשלב באופן יצירתי את אותן מסורות עם מרכיבים מתוך התרבות הגלובאלית של העידן החדש. עבור חברי קהילות המקום ובית חדש התוצר של מהלך זה היה תרכובת יהודית-רוחנית שהלמה את הנטיות האסתטיות והמוסריות של חברי הקהילה.

לכאורה, המגמה של יצירת תכנים וגישות חדשות ליהדות הייתה קיימת עד כה בעיקר בקרב יהדות ארצות הברית. אלא שפעילותן של שתי הקהילות ושל תנועת ההתחדשות הרוחנית היהודית בכלל מלמדת כי המגמה הזו מתרחשת כיום גם בתוך היהדות הישראלית. בתוך כך, ההתחדשות הרוחנית מעמידה הגדרות וגבולות תרבותיים קודמים בפני מבחן. האקלקטיות שלה, יחד עם השילוב בין גישות יהודיות ודתיות שונות, מאתגרים את הגבולות המקובלים בין יהודי ללא-יהודי ובין זרמים יהודיים שונים. בזירה הציבורית הישראלית מקובל לערוך חלוקה בינארית בין חילונים ודתיים. הרגש הדתי של חברי תנועות ההתחדשות הרוחנית והניתוק מהסמכות ההלכתית מערערים את האבחנה הזו.

על-אף אורח חייהן הקצר של קהילות המקום ובית חדש, פעולת חבריהן והממשיכים בדרכן מעידה על האופן בו הפכה היהדות למשאב תרבותי פלסטי וגמיש, המשמש ישראלים רבים לפרויקטים פרטיים של גיבוש זהות. באשר לקהילות עצמן, ניסיונן לסגל את היהדות לתנאי החיים החברתיים הפוסט-מודרניים, ברוח העידן החדש, הסתיים בכישלון.

הכותבת היא דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ועמיתת מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  20/12/2010   |   עודכן:  20/12/2010
רחל ורצברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהדות והעידן החדש
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
sanyika
20/12/10 18:01
 
נבו
20/12/10 23:12
2
בצלאל
20/12/10 23:50
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת, ב"חג של החגים", על כביש החוף כל הדרך לחיפה, טפטף גשם זרזיפי על שמשת המכונית. קידמנו בברכה מטר חלשלוש שהטריד אותנו לכל אורך הדרך. אולי חלפה במוחנו מחשבה המלווה איכר שאדמתו יבשה מחמת הבצורת. ויותר מכל הרגשנו את חולשתה של האדמה באזור הצפוני. זו החלישה את ירכיה וינקה את טיפות הגשם המדולדלות בכמיהה שאין לה סוף. ויתרנו לכוחות הטבע, קיווינו שבטיול שבת יוותרו לנו גורמי מזג האוויר הסגרירי ויניחו לנו להסתובב ברחוב לא מוכר בלא שנוטרד, קיווינו שהגשם ירווה את צימאון האדמה עד סוף הדרך. קיווינו שהשמש תציץ מבין עננים אפורים וייטב לנו וקצת יחם לנו. נסענו את כל המסלול לקראת פגישה עם "החג של החגים". זו הייתה הזמנה של חברה קרובה וכולנו הסכמנו ללכת בעקבות המסלול שהיא התוותה עבורנו.
20/12/2010  |  שושנה ויג  |   כתבות
"החתונה של אחותי הייתה יום מאושר מאוד עבורי אבל גם יום עצוב מאוד", מספרת אורית, רווקה בת 26 מירושלים. "שמחתי בשבילה אבל גם הייתי עצובה מאוד עבור עצמי. הסתובבתי בין האורחים. ראיתי את המבטים שלהם. חלק ניגשו, לחצו לי את היד ואיחלו לי 'בקרוב אצלך'. זה היה לא נעים. רציתי להיעלם משם. וזה לא שאני לא אוהבת את אחותי. אני אוהבת אותה מאוד ושמחתי עבורה. באמת. רק לא הצלחתי להבין למה אני לא. למה לא הייתי קודם מתחת לחופה, ולמה אני לא עכשיו. למה אני עדיין לבד".
20/12/2010  |  מלי גרין  |   כתבות
מהו למעשה חקר שם האל? מה החשיבות של שם האל?
19/12/2010  |  הלל בן-ששון  |   כתבות
האופרה הישראלית מעלה כעת את האופרה "טירתו של כחול הזקן" מאת ברטוק. זאת אופרה קצרה בת מערכה אחת והיא ניגוד מוחלט לאופרות שאנו מכירים. יש בה שתי דמויות בלבד. משתתפת בביצוע תזמורת ענקית של 90 נגנים. אין בה מקהלה ואריות והכל סוג של רצ'יטטיבים מושרים.תפקיד של המבצעים מאוד דיבורי.
19/12/2010  |  ליאון אלי  |   כתבות
על קשר השתיקה שנרקם סביב מעורבותו האפשרית של כתב "חדשות 2" משה נוסבאום בחשיפת מקור הדלפה של פרשת סיריל קרן לעיתונאי הארץ ברוך קרא כתב שחר אבירי בגליון "העין השביעית" שהתפרסם בנובמבר 2003.
19/12/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il