|   15:07:40
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

לאהולה: האיש בעל אלף הכשרונות

ליאופולד פרידמן - אריה לאהולה, איש בעל "אלף כישרונות": משורר וסופר, מתרגם ומעבד, צייר ומנגן, מחזאי ותסריטאי ובמאי גדול של תיאטרון וקולנוע לפני יותר מעשור יצאתי, בסיועם של כמה אנשים טובים, לחקור אחר עקבותיו. וכך גם התמלא "תיקו" הריק - בארכיון התיאטרון - המרכז לתיעוד אמנויות הבמה - בעשרות מסמכים. אחדים מהם ברצוני להביא כאן לפניכם
16/01/2011  |   אלישע פורת   |   כתבות   |   תגובות

כישרון - אחד לאלף [צילום: דני מכליס]

שירי רחל בסלובקית
אלישע פורת
בספרון האבוד של אריה ליאופולד פרידמן-לאהולה, "חמסין", ברטיסלבה 1940, נדפסו כמה משירי רחל המשוררת, מה שמעיד על הפופולריות העצומה שלה, בקרב הנוער הציוני, ערב מלחמת העולם השנייה, במרכז אירופה
לרשימה המלאה

אריה לאהולה (Leopold Friedmann, Arje Lahola), אינטלקטואל מבריק ויוצר מוכשר, מבניה הגדולים של יהדות סלובקיה, שנולד בשנת 1918, נפטר בינואר 1968, "על הסט", כמו שאומרים אנשי הקולנוע. באמצע עבודת הבימוי והסרטה של סרטו האחרון, בברטיסלבה בירת סלובקיה, העיר שבה יצר, פרח והתפרסם, שממנה יצא ל"גלות" ואליה שב כדי למות ולהיקבר בה.

בראשית שנת 1949, לאחר גלגולים רבים שלא כאן המקום לספרם, הגיע לאהולה עם משפחתו לישראל הצעירה. הוא עבר את מסכת התלאות הרגילה: מעברות, אוהלים דולפים, מחנות עולים צפופים ומזוהמים, ובעיקר: המפגש המהמם עם יהודים מכל העדות והגלויות.

ביטוי לתקופה זו נתן יותר מאוחר בסרטו "עיר האוהלים" שעשה בראשית שנות ה-50. בסוף שנת 1949 הצטרף לאהולה עם משפחתו לקיבוץ ניר-דוד (תל עמל), ושהה בו כשנתיים. על התקופה הזו בחייו נרחיב מעט כאן.

במסמכים המעניינים שנמצאו בארכיון ניר-דוד - ואני מבקש להודות במיוחד לטובה גלזר על עזרתה - נפרש לפנינו ניסיון מעניין וייחודי בתולדות תיאטרון החובבים והלהקות האזוריות.

  • [בסרטון המצורף - של דליה קרפל - מעיד המשורר טוביה ריבנר, חתן פרס ישראל בשירה, חבר קיבוץ מרחביה, שהיה ידיד וחניך של להולה בסלובקיה]

אהבת חייו האמיתית של לאהולה

לאחר שניסח מניפסט מבריק זה, בדרכי החמיקה והמנוסה הפתלתלות שאפיינו את חייו, לא האריך לאהולה לשבת בניר-דוד. הוא עוד הספיק לכתוב ולביים הצגת ילדים בשם "הבלדה לתפוח הזהב", שגם את נוסחה לא מצאתי עד היום. ידוע לנו שההצגה הוכנה ל"יום הילד" בניר-דוד בקיץ 1950, ושהיו לה הדים ביישובי הסביבה שכבר למדו להכיר את תנופת עשייתו של לאוהלה מהלהקה האזורית. ראיינתי כמה וכמה חברים בקיבוצים הללו, שהיו שותפים להצגות, אך אכזבתי הייתה רבה. האם באמת נכונה האימרה ש"לשחקנים יש זיכרון קצר במיוחד?" אינני יודע, אבל באמת איש מן הנשאלים לא זכר דברים שיש בהם תועלת לחוקר. ואפילו אלה שהיו אז נערים צעירים, ושיחקו בהצגותיו את תפקידי הילדים, אפילו אלה זיכרונם התגלה כמקור אכזב. ארכיוני הקיבוצים לא היו קיימים אז, חומר רב אבד, וחבל.

בסוף שנת 1950 כבר היה לאהולה בדרכו למרכז האמיתי של חיי התרבות בארץ - לתל אביב. יוסף (פפו) מילוא, ממייסדי "התיאטרון הקאמרי", מיוצאי צ'כוסלובקיה בעצמו, קרא לו להצטרף אל הלהקה הצעירה. וכבר בקיץ 1951 העלה שם לאהולה את מחזהו שלו עצמו, "ארבע כנפות הארץ". אחד ממחזותיו המוקדמים שהוצג בהצלחה רבה לא רק בצ'כוסלובקיה אלא גם בבירות שכנות של מזרח אירופה. "ארבע כנפות הארץ" הייתה ההצגה ה-33 שהעלה "הקאמרי". הציפייה להעלאת מחזהו הייתה גדולה מאוד, וחרגה מהמקובל. בשני כתבי העת של האוונגרד השמאלי, "בשער" ו"עין", התפרסמו המערכה הראשונה והשלישית במלואן, וכן ביקורות מפורטות על ההצגה, וחומר ביוגרפי על לאהולה. הוא גם התמנה אז לזמן קצר להיות "דראמטורג הבית" של התיאטרון. וגם היה בין צוות המורים של כיתת השחקנים החדשנית שהקימה וניהלה ימימה מילוא.

הביקורת בארץ לא עשתה ללאהולה הנחות. ההצלחות ממזרח אירופה לא הועילו כאן, בישראל הצעירה שלאחר מלחמת הקוממיות הקשה. אומנם העיתונות של מפ"ם שיבחה את המחבר ומעט גם את ההצגה, וחזתה לו גדולות ונצורות בעתיד, אך העיתונות האחרת החמירה עימו הרבה יותר. במקום אחר כבר סיפרתי במפורט את סיפור ההצגה, ואזכיר רק שהיא הייתה ההצגה ה-33 של התיאטרון הקאמרי, היא הוצגה כ-30 פעם ונעלמה. למרבה המזל נותרו כל ארבעת המערכות בארכיון של התיאטרון, ואפילו הערות בימוי קצרות בכתב ידו של לאהולה. הייתה זו ההצגה הראשונה אך גם האחרונה של לאהולה על קרשי הבימה המקצועית של התיאטרון העברי בארץ. הוא לא שב עוד לביים מחזות בארץ, לא ממחזותיו ולא ממחזותיהם של אחרים. בשנים הספורות שעוד נותרו לו כאן הוא הקדיש את כל זמנו ומרצו אך ורק לעשייה הקולנועית.

היום, משאנו יודעים על חייו ויצירתו של לאהולה הרבה יותר ממה שידענו בעבר, ברור לי לגמרי שהקולנוע הוא שהיה אהבת חייו האמיתית. כל "אלף הכשרונות" שניחן בהם לא באו אלא לשרת את תאוותו שלעולם לא התמלאה, לעשות עוד ועוד קולנוע. אבל על כך ועל פרקים אחרים בחייו הקצרים והדחוסים נספר בהזדמנות אחרת.

היכן הם "פעמוני הקרמלין"?

האם תירגם לאהולה עצמו את המחזה "פעמוני הקרמלין"? איך זה שלא נותר אפילו עותק אחד מהצגה כה גדולה שהיו בה משתתפים כה רבים? מאיזו לשון תרגם לאהולה את המחזה?

היום יש מי שמכנה את לאהולה כ"חלוץ הקולנוע העברי", וכ"במאי ותסריטאי שהקדים את זמנו", וכיוצא באלה כינויי שבח מפליגים. אבל כשהגיע לניר-דוד היה שבוי כולו בחלום אחר לגמרי: חלום הקמתו של תיאטרון מפלגתי, קיבוצי, תנועתי, תיאטרון מגויס ופוליטי, המעורב ללא שום סייגים ב"מאבק". הרי לפנינו, בפרסום ראשון, הראיון הנדיר הזה, ובעצם הראיון היחיד שנתן בעברית ובארץ, עם כמה דברים שנלוו אליו בעיתון של ניר-דוד: המראיינת - כנראה נחמה גינוסר - לימים עיתונאית בעיתונות הקיבוץ הארצי - מביאה בפתח הראיון רשימה מרשימה של יצירותיו של לאהולה, רשימה שהוא כנראה הביא עימו מסלובקיה. אלה הם מחזותיו, תסריטיו והדברים העיקריים שעשה בסלובקית. מה שיעשה לעתיד בעברית לא נמצא כאן. בכל חיפושי אחר הנוסח העברי של המחזה "פעמוני הקרמלין" לא מצאתי דבר.

וכבר נוטה הייתי לחשוב שכל סיפור ההצגה הוא סיפור בעלמא. והנה מצא רפי אילן, איש תיאטרון ותיק, חבר קיבוץ עין-צורים ועובד לשעבר ב"מוסד אלתרמן", את הנוסח האנגלי של המחזה בתוך קובץ של מחזות סובייטים מתורגמים לאנגלית. לא רק המחזה נמצא אלא גם נוספו פרטים ביו-ביבליוגרפיים על מחברו, ניקולי פוגודין. זהו מחזה קומוניסטי מובהק, סטאליניסטי, "מגויס" כולו, שאפילו דמותו של לנין מופיעה בין שאר גיבוריו... אבל לא נמצאו התשובות לשאלותיי: האם תירגם לאהולה עצמו את המחזה? איך זה שלא נותר אפילו עותק אחד מהצגה כה גדולה שהיו בה משתתפים כה רבים? מאיזו לשון תרגם לאהולה את המחזה: מרוסית או מגרמנית או אולי מצ'כית? או סלובקית?

לאהולה היה בעל כישרונות לשוניים מופלגים. ומראשית דרכו התפרסם כעורך וכמתרגם, שלא לומר משורר ומספר, בתחילה במסגרות השונות של תנועת "השומר הצעיר" בסלובקיה ויותר מאוחר, בשנות המלחמה ולאחריה, במסגרות המפלגה הקומוניסטית ובגדודי הצבא הקומוניסטי הצ'כוסלובקי.

בשנת 1997, במסגרת חיפושי אחר עיזבונו של לאהולה, "גיליתי" מחדש את הספר "חמסין" - CHAMSIN, אנתולוגיה קטנה לשירה עברית מודרנית שבחר, תרגם והוציא לאור ליאופולד פרידמן. הרי לכם נער יהודי בן 22, בסלובקיה הפשיסטית, דקה קצרה לפני חורבן יהדות סלובקיה ולפני השמדת משפחתו, מעז פניו המחציפות ביוהרת נעורים. הוא העז פניו גם כנגד המשטר הפשיסטי שכבר החל לפגוע אז ביהודים - הספר יצא לאור בפברואר 1940 - וגם כנגד גדולי השירה העברית של אותם הימים. דברים יותר מפורטים על מציאת האנתולוגיה "חמסין" המופלאה, שאבדה וחזרה ונמצאה לאחר כמעט 60 שנות שכחה, פרסמתי כבר במקומות אחרים. אבל מה שחשוב כאן לעניינינו הוא: האם תרגם לאהולה-פרידמן את תרגומיו לעברית בעצמו, האם תרגם מן העברית בעצמו? או שמא היו לו, כפי שעולה מכמה עדויות, עוזרים לתרגום יודעי עברית שלא הותירו אחריהם את שמם?

ראה את נפלאות הגאולה מקרוב

אבל הבה נחזור אל הראיון: בפתחו מצהיר לאהולה שהוא רואה את העיקר של החיים האמנותיים המתחדשים בארץ בתיאטרון ולא בקולנוע. בשבע שנותיו הקצרות והדחוסות בארץ, משנת 1949 ועד לאחר "מבצע קדש" בסוף 1956, הוכיח במעשיו בדיוק את ההפך ממה שאמר בראיון. הוא התמסר בעיקר לעשיית סרטים והקדיש את רוב זמנו, כישרונו וכוחו בקולנוע הישראלי הצעיר. אין ספק שהוא מנסה להחיל "אמיתות" אמנותיות וסוציאליות מן העולם הקומוניסטי שממנו חמק ובא. נכון, הוא בחר שלא "להתקרנף" במולדתו, וכשהשלטון הקומוניסטי החדש חיזק את מגמותיו האנטישמיות ונעשה תלוי בקו של מוסקבה, העדיף לאהולה "לעלות" לישראל הצעירה, אבל אמונתו בקומוניזם הייתה חזקה ולקח לו שנים עד שנפטר ממנה. כך גם דבקותו בזרם "הריאליזם הסוציאליסטי" באמנות, יש משהו נוקשה מעט בדבריו של מי שמאמין שאפשר גם כאן בארץ להחיל את המהפכה הקומוניסטית. כשיצא לחו"ל כבר היה חופשי יותר בדעותיו ותוך זמן קצר הוא התפכח לחלוטין מאמונתו הקשוחה ב"צדק הקומוניסטי".

אגב כך כדאי להזכיר שבין יצירותיו המועטות בעברית, שעליהן סיפרתי במקום אחר, הוא הניח גם כמה מאמרים אידיאולוגיים ארוכים וכבדים. אלה עוסקים במצבם של האמנות, התרבות והקולנוע בצ'כוסלובקיה, בארצות ה"דמוקרטיה העממית" כפי שנקראו אז גרורותיה של ברית המועצות במזרח אירופה. המאמרים נדפסו בדפים לספרות של "על המשמר", עיתונה של מפ"ם הגדולה דאז, בשנת 1950. הוא היה מעריץ גדול של הקולנוע האיטלקי ושל סגנון "הניאו-ריאליזם" שעשה אז נפשות רבות באירופה המשתקמת. על הערצתו זו נשפט בחומרה על-ידי מבקרי הקולנוע בארץ שהרבו לקטול את סרטיו.

ראוי לציין שההצגה "פעמוני הקרמלין" שהושקע מאמץ עצום בהפקתה, כעולה מתוך הראיון, הוצגה רק פעמיים-שלוש בסך-הכל. ההצגה "זכתה" לביקורת קטלנית בתוך הקיבוץ הארצי. הן מצד הצופים הפשוטים, חברי הקיבוצים, והן מצד הבמאים שהיו אז מפורסמים בתנועה. יש עניין מיוחד בקריאת הנספח לראיון שלפנינו, שהוא מעין "סדנה" או שיח הבמאים שנערך לאחר ההצגות. הבמאים הנזכרים היו במאים מוכרים בתחום התיאטרון של הקיבוצים ובתחום תיאטרון החובבים בארץ. כולם עשו להם שם בשעתם במסגרות השונות בהן עבדו במשך השנים. הבולט מביניהם הוא ללא ספק רפאל צבי, מוותיקי הבמאים הנודדים בארץ, מוותיקי השחקנים ומראשוני "הבימה" ברוסיה. רפאל צבי התפרסם בעבודתו המיוחדת עם השחקנים ואחדות מן ההצגות שביים זכו בשעתן להצלחה גדולה. הוא הרבה לעבוד עם חובבי התיאטרון בקיבוצים ברחבי הארץ. בתו, הסופרת והמתרגמת עזה צבי, המקדישה הרבה לזכרו, פרסמה כמה מסות יפות על חייו ויצירתו. עד כמה היה "החיידק הקומוניסטי" מושתל עמוק בתודעת האינטליגנציה השמאלית בארץ אפשר לראות מן הדיון הקצר על דמותו של לנין בהצגה... גם ליסיה מכפר מסריק, חנוך פז ממזרע וברוך קלס מבית זרע היו דמויות שהתפרסמו בשעתו במסגרות שונות שבהן פעלו.

מה שלקח את לבי בתיאור הזה של נחמה גינוסר, הוא הרגשת ההתבטלות של הבמאים הישראלים בפני הבמאי "הצ'כי" הנודע, שבא ישר "מעולם המחר", עטור בהילה קוסמת של מי שראה את נפלאות הגאולה מקרוב... של מי שהביא עימו משב רוח של "גדלות" ושל "קרבה לאנשים הנכונים", מנהיגי העולם הקומוניסטי ממזרח אירופה...

תאריך:  16/01/2011   |   עודכן:  20/01/2011
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאהולה: האיש בעל אלף הכשרונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתחם "התחנה "בנווה צדק מתפתח מיום ליום וביום בו ביקרתי כדי לראות את תערוכתה של אליאור בשם"la galeria de puta madre". המתחם היה מלא אנשים מכל הגילים שטיילו, ביקרו בחנויות או במסעדות או בתערוכות ונהנו מהבילוי במקום. המקום הפך להיות פופולרי תוך תקופה די קצרה. התערוכה באין שלטים מכוונים קצת קשה למצאה והיא נמצאת בקומה השניה מעל חנות "צומת ספרים".
16/01/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
המושג לפרוסקופיה נגזר מלטינית ומשמעותו הסתכלות או בדיקת חלל הבטן (לפרו=בטן סקופ=הסתכלות). הטכניקה הלפרוסקופית היא גישה כירורגית מודרנית, בה הניתוחים מבוצעים דרך פתחים קטנים בדופן הבטן (1-0.5 ס"מ) המשמשים למעבר המכשירים (פתחים אילו נקראים (PORTS. השיטה מתבססת על החדרת מצלמה לחלל הבטן והעברת תמונת איברי הבטן בצורה מוגדלת למסכים גדולים הנמצאים מעל מיטת החולה.
15/01/2011  |  ד"ר שמואל אביטל  |   כתבות
בשנים האחרונות, אלימות הפכה לתופעה החוצה את כל שכבות הציבור והינה בגדר "מכת מדינה". סקר מדד האלימות, שמתקיים בישראל בכל שנה, על-ידי מאגר מוחות-מכון מחקר ויעוץ בינתחומי, מראה כי מעל 12% מהאוכלוסיה בישראל חוותה אלימות. נתון מדאיג זה מראה, כי כל אדם עשירי בישראל, חווה תופעה של אלימות.
15/01/2011  |  רותי אבירי  |   כתבות
החלטתו האחרונה של גלעד שרון, בנו הצעיר של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, להצטרף למפלגת קדימה שיסד אביו לפני חצי תריסר שנים אחרי פרישתו מהליכוד, גובלת, ללא ספק, בחוצפה מבית מדרשה של המשפחה המושחתת.
15/01/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
במגיפה מעוררת בהלה זו, טמונה גם הזדמנות לקידום בריאות ומנהיגות. כל משבר הינו חלון הזדמנויות לשינוי ופריצת דרך, מהרגלים בעייתיים שעד שלא הפכו למשבר, לא באמת קיבלו את תשומת הלב הראויה. אולי כעת בסכנת השפעת טמונה הזדמנות לשינוי מערכות יחסים בעבודה, ולמיגור החג-דיא של השפעות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חצתה את קו האלימות [צילום: קרייג ראטל/AP]
גדי חיטמן
מחאות נגד פעילות צה"ל ברצועת עזה לגיטימיות בשני תנאי יסוד: האחד, שהמוחים מבינים על מה הם מפגינים    סרטונים שהתפרסמו בשבוע האחרון העידו על הבורות בקרב מרבית המפגינים שאין להם מושג מ...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il