|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
יורם שפטל עם לקוח [צילום: פלאש 90]

הראווה של שפטל

טענותיו של יורם שפטל כנגד משפט דמיאניוק הן דברי שקר ובלע. בית המשפט העליון קיבל את קביעותיו של המחוזי לאור הראיות שהיו בפניו. התנהגותו של שפטל זכתה לביקורת נוקבת בעליון. ומי הביא את הראיות המזכות? התביעה, לא שפטל
27/03/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות

למעלה מעשור מסתובב עו"ד יורם שפטל ומוכר שוב ושוב את אותה סחורה: משפט דמיאניוק היה משפט ראווה, והוא לבדו חילץ את הנאשם מחבל התלייה. הבעיה היא, שמדובר לא רק בסחורה משומשת, אלא בסחורה רקובה מיסודה. למה? - כי היא שקר וכזב.

משפט קצב מספק לשפטל הזדמנות לעשות זאת שוב, והפעם בראיון לגלובס. הנה הקטעים הרלוונטיים:

  • "משפט הראווה המביש שנערך לדמיאניוק בבית המשפט המחוזי בירושלים".

  • "משפט דמיאניוק התנהל באווירה של קרקס מול מצלמות הטלוויזיה".

  • "בהליך המשפטי של דמיאניוק התברר כבר במשפט במחוזי, שבו הורשע, שיש חומר ראיות בברית המועצות שעשוי לשנות את תוצאת משפטו. הסיכוי היה כל כך ברור שאפילו ביקשתי בזמנו מבית המשפט להפסיק את המשפט, לנסוע לברית המועצות ולבחון את החומר. אבל השופטים סירבו לכך ובעצם אמרו לי 'לא לבלבל להם את המוח עם העובדות'. כולם יודעים מה היה הסוף של הסיפור - הראיות שהובאו מברית המועצות הביאו לזיכוי דמיאניוק בבית המשפט העליון".

הבה נראה את העובדות. בואו ניתן לדוגמאות אחדות מתוך רבות שבפסק דינו של בית המשפט העליון - זה שזיכה את דמיאניוק - לדבר. לא נפנה לפסק הדין במחוזי, המגלה כיצד קיבלו הסניגורים אפשרות להעלות טענות מן הגורן ומן היקב. לא נזכיר כיצד הביא שפטל עדה חסרת כל מומחיות (עדנה רוברטסון) ועד שהתגלה כימני קיצוני, שלא לומר יותר מזה (ניקולאי טולסטוי). רק נציין, שגם בתי המשפט בארה"ב פסקו שמדובר בפושע מלחמה, העומד כעת לדין בבית משפט בגרמניה. אז כולם מתנכלים מזה 35 שנה לזקן מסכן וחף מפשע?

גם העליון פסק: דמיאניוק הוא פושע מלחמה
ג'ון איוואן דמיאניוק [פלאש 90]

נתחיל דווקא בפיסקה האחרונה בפסק הדין בן 405 העמודים. "הוואכמן איוון דמיאניוק יצא מלפנינו זכאי מחמת הספק", כותבים חמשת השופטים בראשותו של מאיר שמגר. "הוואכמן" - משמע: גם לדעת בית המשפט העליון, מדובר באדם ששימש כשומר במחנה השמדה. אילו הייתה בוחרת התביעה לכלול בכתב האישום גם סעיף של חברות בס"ס, היה דמיאניוק מורשע גם בעליון - כי גם בית משפט זה פסק, שתעודת טרווניקי (המעידה שדמיאניוק הוכשר כשומר במחנה ריכוז) מקורית.

אפשר לדפדף הלוך וחזור בפסק דינו של בית המשפט העליון ולראות, כיצד הוא מאששר בזו אחר זו את מסקנותיו של בית המשפט המחוזי - שפסק כהלכה בהתחשב בראיות שהיו לפניו. הנה הקביעה בנושא המרכזי ביותר:

"עדויותיהם של עדי הזיהוי היו אמינות בעיני בית משפט קמא. לא גילינו ממש בטענותיו של הסניגור שהטיח כלפי עדותם טענות בדבר סניליות, רמאות או כושר זיהוי אפסי, לפי המקרה. לו עמדו ראיות אלו לבדן - כאשר מצטרפות אליהן אי-אלו ראיות שהגישה הסנגוריה, והן הודעת דנילצ'נקו וזיהויו על ידיו של המערער וכן הודעתו של דודק וזיהויו על ידיו של תמונת המערער כתמונת איוון האיום, לא היינו רואים מקום להתערב במסקנות שהוסקו בערכאה הראשונה בעניין ההרשעה בדין". הווי אומר: בית המשפט המחוזי פסק כיאות.

בית המשפט העליון מתח ביקורת על התנהלותו של שפטל והציג אותו כמי שמנסה להטעות את בית המשפט. "ראוי היה שהסניגור יביא דברים במלואם ולא קטעי דברים, כפי שעשה לא אחת", אמרו השופטים. שפטל טען שתמונתו של דמיאניוק בולטת מבין אלו שהוצגו בארה"ב לעד יחיאל רייכמן. העליון הביט והשיב: "אין כל יסוד לטענתו של הסניגור המלומד... האוסף של שמונה התמונות הוא ללא פגם כלשהו". במקרה אחר טען שפטל, כי שמו של דמיאניוק מופיע פעמיים ברשימה ממחנה פלוסנבורג, ומכאן שהיו שני ואכמנים בעלי אותו שם. העליון שלח אותו לקרוא שוב: "בפעם הראשונה [מופיע השם] בקשר להנפקת כידון ובפעם השנייה בקשר להנפקת רובה. אין המדובר על שני אנשים אלא על שתי הנפקות נפרדות".

ההגנה השיגה ראיות ב"צעדים טקטיים בלתי מקובלים"

העליון אף מעלה טענה חמורה כנגד שפטל. הלה הגיש במחוזי פרוטוקול של חקירת העד אוטו הורן, שלא היה בידי התביעה, וטען שהוא נשלף בידי גורם אלמוני מפחי האשפה של היחידה לאיתור פושעי מלחמה במשרד המשפטים האמריקני. העליון מקדיש לנושא שני עמודים ומסיק: "סביר יותר להניח שמי שנתגלו בידיו, קיבלם מידי מי שהוציאם ממשרדי ה-OSI ללא רשות וללא ידיעת השלטונות האמריקניים". וזה לא הכל. בהמשך אומר העליון, כי איפשר להגיש להגנה ראיות שהושגו ב"צעדים טקטיים בלתי מקובלים", כגון משלחת שביקרה אצל אחד מעדי התביעה וביקשה ממנו לשנות את עדותו.

שפטל טען שהרשויות בארה"ב לא "חלמו", כלשונו, להזמין למשפטו של דמיאניוק בקליבלנד את העד אויגן טורובסקי. העליון מעיר ביובש: "נשתכח מן הסניגור המלומד, כי טורובסקי כבר לא היה בין החיים בעת המשפט בקליבלנד". לגבי אותו עד אומר העליון, כי יש לדחות "את התיזה הסתמית וחסרת הביסוס בדבר מזימה זדונית, כביכול, לכוון את תשומת ליבו של העד לתמונת המערער דווקא". שפטל טען שסדר הזיהוי של דמיאניוק במשטרה היה שונה מזה שטענו העדים; העליון השיב: זוהי תזה "נטולת כל בסיס בראיות ונוגדת באופן ברור את כל המשתמע מנוסח הדברים כפי שנרשמו בשנת 1976".

שפטל טען שבית המשפט המחוזי ייחס משקל גבוה מדי לבקשתו של העד אליהו רוזנברג להתקרב אל דמיאניוק. העליון הגיב בציטוט מתוך פסק הדין: "לא היינו במקרה זה מייחסים לעובדות הללו משמעות רבה". שפטל טען שרוזנברג זיהה את דמיאניוק רק בבית המשפט; העליון הזכיר שהזיהוי נעשה שנים רבות קודם לכן. על טענותיו של שפטל כנגד הזיהוי בידי יוסף צ'רני, אומר העליון: "הטענה בדבר הודעה כוזבת בחקירה, ייצור הודעה כוזבת בשנת 1976 או עדות שקר בבית המשפט, היא נטולת בסיס לחלוטין בראיות או במה שמשתמע מהן ונטולת היגיון" (ויש עוד אמירות כאלו של העליון).

נימה לעגנית כלפי ניצולי השואה

העליון גם מצא לנכון להתייחס ליחסו של שפטל לניצולי השואה (יחס שכמותו, אני מעיר, לא מצינו אפילו מצידם של הסניגורים הגרמנים במשפט אייכמן): "הצטערנו על הנימה בדברי הסניגור שביקשה להחליש אמינות דברי רוזנברג ויתר הניצולים ולהעלות ספק לגבי גרסתם, על-ידי התייחסות לדבריהם בנימה לעגנית. דוגמה לכך הייתה ההערה שחזרה ונשנתה פעמים אין-ספור ואשר שמה לה למטרה את דברי אי-אלו מן הניצולים, לפיהם הם חולמים בלילות על טרבלינקה... הסניגור הוא שטען שאין צורך להביא ראיות על מעשי הזוועה בטרבלינקה כי איש אינו חולק עליהם; אם כך הדבר, מדוע יש לתמוה שמי שהיה כלוא במחנה ונותר בחיים, יזכרנו לעולם ואף יחלום על כך בלילות?"

כבר בית המשפט העליון התייחס לטענה כאילו המחוזי סירב לקבל ראיות נוספות, וקבע שאין לה כל בסיס. המחוזי הסכים לקבל משפטל ראיות לאחר גמר הסיכומים, ו"דינן של ראיות מאוחרות כדין אלו שהוגשו מוקדם יותר". זאת ועוד: "לא היה מקום לכך שהסניגור יעלה טענה, שאין לה יסוד בדין, כאילו קיימת חובה להשעות את העיון בחומר הקיים עם קבלת חומר נוסף, או כאילו בית המשפט התעלם מן הראיות הנוספות וסירב להכיר במשמעותן, כפי שהסניגור מפרש אותן. דברים אלה הם, על פניהם, אך ורק פרי רצונו הגלוי של הסניגור המלומד להעלות ביקורת מכל סוג נגד בית משפט קמא".

כאשר הגיעו המסמכים החדשים מארכיוני הקג"ב, ביקש שפטל לסמוך עליהם. שופטי העליון שאלו אותו כיצד מתיישבת בקשתו עם הטענה שעליה חזר שוב ושוב במחוזי - כאילו המסמכים המגיעים מהקג"ב חזקתם שהם מזויפים. "לא קיבלנו מפיו הסבר מניח את הדעת", קובעים השופטים. "האבחנה מבחינת הסנגוריה היא כנראה בעיקרה על-פי תוכן המסמך: הודעה של וואכמן, שבה מאוזכר השם איוון דמיאניוק, אינה אמינה, יהיה תאריך העריכה אשר יהיה". כה בולטת הייתה טענתו זו של שפטל, עד שהעליון דוחה עוד פעמיים נוספות.

שפטל סירב למסור מידע על ראיות נוספות

וכאן אנו מגיעים לנקודה חשובה במיוחד: מי שזיכה את דמיאניוק הייתה התביעה ולא שפטל. קודם כל, יש לזכור שהראיות הנוספות התקבלו רק בשנת 1991, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי. כלומר: איש לא יכול היה להגיע אליהן קודם לכן, ומכאן שאין כל אמת בטענתו של שפטל כאילו כבר ב-1988 ביקש להשעות את המשפט כדי להגיע אל אותן ראיות.

אחרי גמר שמיעת טענות ההגנה, מתאר העליון, ביקש שפטל להשעות את מתן פסק הדין, בנימוק שנודע לו על ראיות בבריה"מ לפיהן איוון האיום היה איוון מרצ'נקו. "בעקבות ההפשרה ביחסים עם ברית המועצות... יצאו באי-כוח התביעה והסניגור המלומד, בנפרד, לרוסיה ואחר כך לאוקראינה, והתביעה הביאה בפנינו ביוזמתה במהלך הערעור שורה ארוכה של עדויות והודעות של ואכמנים".

מאוחר יותר טען שטפל שיש ראיות גם במשרדי הקג"ב בקייב, אך הוא לא טרח להביא אותן. לפיכך, הטיל העליון על התביעה לנקוט בצעדים לאיתור החומר, "וביקשנו כי הסניגור יספק נתונים שיכוונו את החיפוש אחרי ההודעות. הסניגור הודיע בשלב האמור שאין בידיו כל מידע נוסף, ומיאן לשתף פעולה עם התביעה; אולם, התביעה מצאה מיוזמתה הודעות נוספות בקייב והביאה אף אותן בפנינו".

אלו, ולא אחרות, היו הראיות שהביאו לזיכויו של דמיאניוק מחמת הספק. כל שעשה שפטל בערעור היה להכפיש ללא בסיס את העדים ובית המשפט המחוזי, לנסות להטעות את בית המשפט העליון ולהגיש ראיות שהושגו באמצעים מפוקפקים. אמת, הוא שביקש את הדחייה שנתנה את פסק הזמן לאיתור הראיות המזכות - אך לא הוא הגיש אותן, אלא התביעה בראשותו של עו"ד מיכאל שקד. גם לאחר זיכוי זה, נותר דמיאניוק בגדר של פושע מלחמה, ועל כך הוא נותן כעת את הדין.

אני לא מצפה משפטל שיגיד את האמת. ככלות הכל, חמישה שופטים עליונים כבר חיוו את דעתם על אמינותו ורמת האתיקה שלו. אך לכל הפחות אפשר לצפות, שהוא לא יקבל עוד ועוד הזדמנויות לחזור על דברי השקר והבלע שלו.

תאריך:  27/03/2011   |   עודכן:  27/03/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הראווה של שפטל
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
את חוסר ההבנה של
27/03/11 11:16
 
מאבחן
27/03/11 12:57
 
זוטר ולכן קש"ז
18/03/12 09:11
2
ש. שאול
27/03/11 11:57
3
אורי פ
27/03/11 12:05
4
והוא - טיקבוק
27/03/11 12:56
5
ד"ר אביבה כהן
27/03/11 13:15
 
מאבחן
27/03/11 13:31
 
צדק
28/03/11 07:52
6
aviku
27/03/11 13:30
7
איילאו
27/03/11 13:59
 
צדק
28/03/11 07:59
8
ירון זכאי
27/03/11 14:03
9
מכאן שצדק
27/03/11 14:16
 
יצחקיאן
28/03/11 07:38
10
רב לייבלה וייספיש
27/03/11 15:33
11
בן דוגית
27/03/11 15:58
12
נחום שחף
27/03/11 17:07
 
נחום שחף
28/03/11 08:44
13
ציון מימון
28/03/11 04:08
14
אירגונים נאצים
28/03/11 04:39
15
מישהו
25/01/12 23:10
16
במדינה
18/03/12 09:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למחרת (23.4.2011) פסק הדין במשפטו של הנשיא לשעבר משה קצב-שנאשם באונס ושיבוש הליכים משפטיים ונדון ל-7 שנים בכלא עם קלון, העיתונות מלאה בניתוח הנושא על כל צדדיו: ידיעות מקדיש לנושא את עמוד השער ו-12 עמודים בחדשות וכן עמוד שער ו-10 עמודים במוסף 24 שעות. הארץ מקדיש חצי עמוד שער ובאופן חד פעמי כותרת באדום, ושישה עמודי חדשות, ישראל היום- עמוד השער ושמונה עמודים.
האפיזודה של ארמון סרגיי. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התחייב בפני ממשלת רוסיה כי ערב ביקורו המדיני במוסקבה יועבר מתחם סרגיי רשמית סופית לידיים רוסיות. בפורים עוד עסקו פקידי משרד החקלאות בפינוי הארמון שעד כה היה מקום מושבם, זאת לאחר שהרוסים איימו לבטל את ביקורו המדיני של נתניהו אם לא תיענה תביעתם. נתניהו נעתר לדרישה, ובדיון חירום ממשלתי סוכם על פינוי מיידי של המתחם. במשרד החוץ אומרים כי ההחלטה לפנות את הארמון ערב נסיעתו של ראש הממשלה התקבלה כדי להימנע מאירועים מביכים במהלך הביקור במוסקבה.
25/03/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
כותרת הדיון שהתנהל שלשום בוועדת העלייה והקליטה הבטיחה שהחדר יהפוך לזירת קרב בין ימין לשמאל, אבל המשתתפים הפתיעו: העימות התנהל רובו ככולו בין החברים השונים מסיעת קדימה.
25/03/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
עם כל הכבוד להפקה המושקעת של הקואליציה הבינלאומית נגד קדאפי, ויש כבוד, הצילומים של טילי הטומהוק ומטוסי הטורנדו המגיחים מבסיסי נאט"ו להפצצות בטריפולי הם משניים לעומת ההתפתחויות בסוריה. כן, השבוע נפל דבר בסוריה. בדרעא, עיר בת 100 אלף תושבים בדרום המדינה, נפל מחסום הפחד. וזה הדבר העיקרי. כי כמו שכל דיקטטור מתחיל יודע, הפחד הוא כלי השלטון המרכזי. בדרעא פינה הפחד את מקומו לזעם.
25/03/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
במהלך טקס הענקת 'פרס ספיר' של מפעל פיס, הפרס הספרותי החשוב ביותר בישראל, ניתן היה להבחין על פני המועמד יורם קניוק הבעה של 'ישחקו הנערים לפנינו' וכמי שכביכול לא ממש שייך למשחק סביבו. כשאיש הכלכלה עמוס ספיר, בנו של פנחס ספיר, הבולדוזר המנוח של המשק שעל שמו נקרא הפרס, פתח את המעטפה והכריז על קניוק כזוכה המאושר, הסתמנה אצל הסופר הוותיק הפתעה מסוימת. אבל כמי שבכתיבתו נע תמיד בין אמת לבדיה, כן אי-אפשר היה לדעת שלשום אם אכן הופתע או שמא היה זה משחק מעולה.
25/03/2011  |  יעקב בר-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il