|   15:07:40
  יובל לובנשטיין  
יועץ אסטרטגי ומומחה לקמעונאות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הסודות מאחורי המדפים: מערכות אוכל - כמה זמן הן איתנו?

הצלחות הנמצאות בכל בית הן פריט מובן מאליו. האם תמיד היה זה כך? ממתי אנו משתמשים בכלים אלו? מה ההבדל בין פורצלן לקרמיקה ו/או stoneware? מדוע במסעדות נהוג להגיש בכלים בעלי "צורה אחרת"? והאם השתנו הרגלי הצריכה בתחום?
27/03/2011  |   יובל לובנשטיין   |   כתבות   |   תגובות
יותר פתיחות לשינוי צורת הצלחת [צילום: רומי חוליו-יח"צ]

האביב בפתח וכל העוסקים בתחום כלי הבית מציגים לראווה את מרכולתם, כולל מערכות האוכל הכוללות צלחות למגוון שימושים. הצלחות הנמצאות בכל בית, הן פריט מובן מאליו. האם תמיד היה זה כך ?, ממתי אנו משתמשים בכלים אלו?, מה ההבדל בין פורצלן לקרמיקה ואו stoneware?, מדוע במסעדות נהוג להגיש בכלים בעלי "צורה אחרת"? והאם השתנו הרגלי הצריכה בתחום?

לפני למעלה מעשור סטים של אוכל היו המתנה האולטימטיבית לחג ובעיקר לפסח. הצרכנים הוצפו בהצעות ערך רבות, החל ממבצעי איסוף שקדמו לחג והציעו שובר שי לרכישת פריט מהסט על כל קניה בסכום מסוים, דרך תצוגות מקדימות של וועדי העובדים ובפרסומים במידיה.

מה קרה לטרנד? מדוע הוא דעך?

מסתבר שהשאיפה להציע מערכות אוכל זולות יותר ויותר, אילצה את כל העוסקים בתחום להציע מוצרים נחותים עם רווחיות מאוד נמוכה ולרוב בסבסוד ובהפסד מצד אחד, ומצד שני יום לאחר החג ירד הביקוש למוצרים והם נשארו על גבי המדפים כאבן שאין לה הופכין. הפתרון נמצא בדמות מושג הנקרא - תפזורת.

מדובר בוצרים אשר נמכרים באופן בדיד, במחיר גבוה וברווח מרשים לעוסקים, ועל-מנת לארוז את זה יפה שיווקית, גם שווק תחת הטרנד של Mix & Match בו יכול הצרכן לערבב את הסוגים והצבעים (כמה באמת מישהו מאיתנו עושה את זה בפועל?).

ממה עשויות מערכות האוכל?

מערכות האוכל עשויות מקרמיקה מסוגים שונים, פורצלן, זכוכית, פלסטיק מתכת ואו עץ. כלי החרס הראשונים נמצאו בדרום סין וגילם הוא כ-18,000שנה. מעריכים שאת האש גילה האדם לפני כמיליון שנה ואת המצאת החרס גילה הרבה מאוד זמן לאחר מכן, לאחר שהאדם שם לב שלכלים מחרסית שעוברים חימום באש, יש את היכולת להחזיק מים.

את הכלים הראשונים עשה האדם לאחר שליקט בשפכי הנהרות את הטין ועשה ממנו כלים. הסינים היו הראשונים שייצרו חרסינה כבר במאה ה-7 לספירה. הסינים הצליחו לשמור על סוד זה הרבה זמן והביקוש למוצריהם הלך ועלה ובהתאם המחיר. מאז המאה ה-14 התפתח נוהג של איסוף צלחות פורצלן יקרות מסין, מנהג אשר את שרידיו ניתן לראות גם היום על גבי פינות וקירות מקושטים בבתים רבים. ההגמוניה הסינית הייתה עד לתחילת המאה ה- 18 שבה התחילו לייצר פורצלן/חרסינה בגרמניה ולאחר מכן בשאר מדינות אירופה ובארה"ב.

למרבה הפלא והפרדוקס - מחירה של הסחורה האירופית הייתה זולה מהסחורה הסינית (בעיקר בשל עלות ההובלה) ועם התקדמות המהפכה התעשייתית הלכו המוצרים ונכנסו גם לבתים של המעמד הבינוני. החרסינה מצטיינת במשקלה ובעובייה הדק וכן בשקיפותה. רוצים לדעת אם זו חרסינה אמיתית? - קחו את המוצר והעמידו אותו מול מנורה, אם אתם רואים את האור - יש לכם חרסינה.

אם המוצר הוא אטום אתם מחזיקים קרמיקה או stoneware. ההבדל בין שני האחרונים הוא במשקל ובקושי בחומר. קרמיקה בדרך כלל עבה, כבדה, אוורירית ורכה יותר. Stoneware היא סוג של קרמיקה שהוכנה מיחסים שונים של החומרים ובטמפרטורה גבוהה יותר. החומר הוא קשה וניתן לחרוץ בו עם סכין ובדרך כלל בלי השארת שריטות. בתהליך היצור ניתן לצפות את המוצר בחומרים אשר בחום רב הופך לזכוכית, תהליך המכונה זיגוג glazed.

מה עשו לפני כן?

מסתבר שעיקר השימוש בכלי החרס היה לאגירת נוזלים - מים,יין ושמן וכן לקערות ולא בתור צלחות. למעט דוכסים ורוזנים מנהג הצלחת החל לחדור רק לפני כ-300 שנה. אז מה הם עשו? - בעבר הרחוק היו נעזרים בעלים, בלחם ובעץ כבסיס עליו היו מניחים את המזון. בהמשך ההיסטוריה ובהתאם לאזור וסוגי החומרים שבו, נעשה שימוש רחב במגשים ממתכת ואו מעץ או קעריות חרס גדולות, כאשר האוכל היה מוגש לחבורה ואו למספר אנשים וכל אחד היה לוקח חלק מהאוכל ומניח על לחם/פיתה. ניתן לראות מנהג זה בשבטי הבדואים ואו באפריקה ובהודו. כמו-כן ישנן עדויות על שימוש נרחב בקעריות מעץ (בולים) למרק וכן קעריות הגשה מעץ.

הידעתם?

1) מחקר שנערך בארה"ב בשנת 2008 מראה שהקטנה בגודל הצלחת, ומעבר לאכילה בצלחת מנה ראשונה במקום בצלחת העיקרית, לאורך זמן יכולה להביא להקטנה בכמות האוכל והקלוריות בשיעור של 22, דבר היכול להביא להפחתה של כ 15 ק"ג בשנה עבור אדם בוגר. (כמובן בתנאי שלא נשנה את ההרגלים הקיימים ולא נעמיס על הצלחת הקטנה שוב ושוב את אותה כמות הקודמת). מגמה זו עומדת בסתירה לטרנד הקיים, במיוחד בישראל, להגיש על צלחות גדולות ולהעמיס, בניגוד למקובל למשל בצרפת.

2) סט אוכל אירופאי/ישראלי כולל 18 חלקים ל-6 סועדים וכולל צלחת פתיחה עיקרית ולמרק צלחת או בול. סט אוכל אמריקני מכיל 16 חלקים ל-4 סועדים וכולל גם כוס לשתייה חמה.

3) יבואן אשר מבקש להביא לישראל מערכות אוכל, נדרש להמציא למכון התקנים דוגמאות לשם בדיקת המצאות רעלים ומתכות, מעל לתקן במוצר, כמו עופרת וקדמיום, אשר היצרנים משתמשים בהם בתהליך היצור ובתהליך הציפוי והצבע.

4) מקור המילה חרסינה מושפע ממקורה ההיסטורי ונוצר מחיבור של שתי מילים חרס+סין.

5) בפורצלן, קיים תהליך עיבוד מיוחד, אשר יוצר מוצר חזק ושקוף באופן מיוחד שנקרא bone china במהלכו מכניסים אפר של עצמות, אשר עשירות בחומרים אורגניים ובעיקר זרחן וסידן, המקנים למוצר לובן מיוחד, חוזק ושקיפות יוצאות דופן. ניתן להחזיקן מול מקור אור ולראות דרכו. Bone china פותח המאה ה- 18 באנגליה, תוך הוספת אפר עצמות בעיקר של פרות ושוורים. להבדיל מחרסינה רגילה המעילה רק 25% אפר עצמות הבון ציינה מכילה כ-50% אפר עצמות.

מחירי הסטים הזולים מגיע בסין לעלות של כ-5 דולר ל-18 חלקים, לזה יש להוסיף עלויות שינוע ומיסוי, אשר מביאות את עלות הסחורה הזולה למחיר של כ-25 שקלים ללא מע"מ ליבואן. סחורה ברמה סבירה עולה בערך פי 3, כלומר עלות של 75 שקלים. מנגד מחירה של הסחורה בתפזורת גבוהה לאין ערוך.

מחיר צלחת עיקרית באיכות טובה מגיע היום ל 0.8-1.5 דולר ליחידה כלומר למחיר של 4-7 שקלים ליבואן בארץ -גג 10שקלים כולל לוגיסטיקה והוצאות נלוות. לצרכן מוצעת הסחורה הטובה בארץ ברמות מחיר של 30 שקלים (גולף, קלסיקה) - סכום אשר לכל הדעות גבוה מדי, במיוחד לאור העובדה, שזו סחורה לכל השנה. במילים אחרות גם "בהנחה משוגעת" של 50% היבואן מרוויח והרבה!.

הקישוטים על גבי הצלחות מחולקים בדרך כלל למשפחות הבאות: צלחות חלקות; עיטורי פרחים; עיטורים גיאומטריים; עיטורים אבסטרקטיים. את העיטורים נמצא בדרך כלל בשולי הצלחת, כאשר מרכזה יהיה בדרך כלל חלק ולבן (זה דפוס הקנייה המקובל בישראל, אם כי קיימים גם טעמים אחרים אשר אוהבים לראות את הדוגמה פרוסה על גבי כל הצלחת). הצבע המוביל בצלחות הוא לבן או גוון בהיר, ובין העיטורים הישראלי יעדיף דגמי פרחים, אך בדרך כלל רק פרחים אשר הוא מכיר ומזהה אותם.

במידה והעיטור הוא "שלם", כלומר הוא נמצא ברצף, אזי מחירו יהיה בדרך כלל יקר ב-30% מאשר אותה צלחת בעיטור דומה (לא זהה), אשר לא יהיה רציף, אלא שבור או גזור. הפער נובע מהעלות תהליך היצור הנדרש להכין קישוט שלם ורציף.

לפני שקונים צלחות יש לשים לב טוב לגודל המוצע. ישנם חברות ואו יבואנים אשר בשל רצונם להיות אטרקטיביים במחיר (או להשיא את הרווח), מספקים צלחות במידות קטנות ואו צלחות מרק לא עמוקות.

גודל צלחת למנה עיקרית הוא כ-24 ס"מ בממוצע ולצלחת מנה ראשונה כ-20 ס"מ בממוצע. גדלי הצלחת וצורתה המסורתית העגולה, עוברים גם הם תהליך שינוי. המגמה היום היא להגדיל את הצלחת (המסעדות משפיעות ומקרינות על האירוח הביתי) וכן ישנה פתיחות יתר לצורה.

המסעדות נעזרות בכלי האוכל על-מנת להעביר מסר סמוי לגבי טיב, יצירתיות, אופנתיות, עכשוויות ומיוחדות המקום. צלחת מרובעת או אובלית אינה מוזרה ויוצאת דופן, אלא הפכה להיות אופנתית בחלק מהבתים גם לשימוש יום יומי.

הכותב משמש כיועץ בתחום מוצרי הצריכה. בעל ניסיון רב בתחום כלי הבית אותו רכש במהלך עבודתו בהום סנטר ובשופרסל.
תאריך:  27/03/2011   |   עודכן:  27/03/2011
יובל לובנשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסודות מאחורי המדפים: מערכות אוכל - כמה זמן הן איתנו?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן עדי הוקמה כדי להנציח את זיכרה של עדי אגמון שרצתה ללמוד פלמנקו. היא מקיימת ומארגנת פסטיבל פלמנקו בכל שנה ובו פעילויות רבות למבוגרים, לילדים, סדנאות, שעורים ועוד. כל זה היא עושה כדי לפתח את תחום הפלמנקו בארץ. כעת זו השנה ה-18 שהפסטיבל מתקיים.
27/03/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
החלטתה של פרקליטות המדינה להעמיד לדין את העיתונאי אורי בלאו, כפוף לשימוע, יחד עם הסדר הטיעון שאליו הגיעה עם ענת קם, מסיטים במידה רבה את משקלה של הפרשה ומשנים את טבעה. מהרגע שבו הוחלט להעמיד לדין עיתונאי המסקר את מערכת הביטחון בעבירה של "החזקת ידיעות סודיות על-ידי מי שאינו מוסמך לכך", הופכת ההדלפה הגדולה, אולי הגדולה ביותר בתולדות מערכת הביטחון הישראלית, מפרשת ענת קם לפרשת אורי בלאו.
27/03/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
למעלה מעשור מסתובב עו"ד יורם שפטל ומוכר שוב ושוב את אותה סחורה: משפט דמיאניוק היה משפט ראווה, והוא לבדו חילץ את הנאשם מחבל התלייה. הבעיה היא, שמדובר לא רק בסחורה משומשת, אלא בסחורה רקובה מיסודה. למה? - כי היא שקר וכזב.
27/03/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
למחרת (23.4.2011) פסק הדין במשפטו של הנשיא לשעבר משה קצב-שנאשם באונס ושיבוש הליכים משפטיים ונדון ל-7 שנים בכלא עם קלון, העיתונות מלאה בניתוח הנושא על כל צדדיו: ידיעות מקדיש לנושא את עמוד השער ו-12 עמודים בחדשות וכן עמוד שער ו-10 עמודים במוסף 24 שעות. הארץ מקדיש חצי עמוד שער ובאופן חד פעמי כותרת באדום, ושישה עמודי חדשות, ישראל היום- עמוד השער ושמונה עמודים.
האפיזודה של ארמון סרגיי. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התחייב בפני ממשלת רוסיה כי ערב ביקורו המדיני במוסקבה יועבר מתחם סרגיי רשמית סופית לידיים רוסיות. בפורים עוד עסקו פקידי משרד החקלאות בפינוי הארמון שעד כה היה מקום מושבם, זאת לאחר שהרוסים איימו לבטל את ביקורו המדיני של נתניהו אם לא תיענה תביעתם. נתניהו נעתר לדרישה, ובדיון חירום ממשלתי סוכם על פינוי מיידי של המתחם. במשרד החוץ אומרים כי ההחלטה לפנות את הארמון ערב נסיעתו של ראש הממשלה התקבלה כדי להימנע מאירועים מביכים במהלך הביקור במוסקבה.
25/03/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il