|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הדינוזאור האחרון לא רוצה להתייאש מהשפה

ירון לונדון, האיש שאמר את המשפט "הזמר העממי הוא נייר הלקמוס של היחסים הבין תרבותיים", אינו לוקה בטקט מיותר הקריירה של לונדון רצופה התבטאויות מתנשאות, גזעניות וסיטואציות מביכות, אבל גם אומץ ותרומה מכובדת לשפה העברית גם אם לא אכפת לו מה חושבים עליו, הוא רוצה שלאחרים יהיה אכפת ממה שהוא חושב
29/04/2011  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  כוכב נולד 9: אין כוכבים במדים, רק שופטים
  "יחסינו לאן?" - לא שווה יותר מסטטוס בפייסבוק
  כוכב נולד: מירי ומרגול בקרב חתולות
  אהוד בנאי באלבום החדש: בשל ובוגר מתמיד
  עובדה: בר רפאלי נתנה ליופי לדבר במקומה

שנתיים תקשורתיות לא קלות עברו על ירון לונדון. זה התחיל קודם בערוץ 10 כשהחליטו להזיז אותו ואת החברצ'יק קירשנבאום לשעת שידור אחרת, לטובת סדרת המופת נשות הטייסים. באותה הזדמנות דרשו בערוץ 10 מעשר מהמשכורת שלהם, כי הזמנים קשים, ועכשיו כל הדיבורים האלה על מעבר חדשות 10 לאבו-גוש. כמה חודשים קודם לכן הוא חגג 70.

מאורע משמח, בכל זאת, יהודי חוגג 70. מצד שני, 70 זה גם העשור לפני יום הולדת 80. בין לבין, הוא הספיק לריב עם ג'ודי ניר מוזס שלום, דרך הפייסבוק שלה. תארו לעצמכם. הוא אמר לה שהיא פרחה, כי הזמינה לבר המצווה של בנה פוליטיקאים ואנשי עסקים לחגיגה של הון ושלטון. היא מצידה טענה שלונדון בסך-הכל נעלב מזה שלא הזמינו גם אותו, ושבכלל, הוא סתם זקן ולא רלוונטי.

דון קישוט של השפה העברית

בדרך לונדון עשה כמה פרויקטים דוקומנטריים, כולם כמובן, נוגעים לשפה העברית. באחד מפרקי הסדרה "לונדון פינת בן יהודה" ששודרה ב-yes דוקו (או "כן תיעודי" כפי שכינה זאת הטאלנט), הוא התגלגל לאולפנו של יוסי גיספן, התמלילן המצליח והמפורסם בז'אנר המזרחי. לאחרונה הוא נצפה בקרב המתוקשר עם יהורם גאון בפרשת המצאנו-עוד-דרך-להחיות-את-השד-העדתי. לגופו של עניין, לונדון החליט לכתוב שיר, בתקווה שגיספן ימצא אותו בר הלחנה.

כך פתח לונדון וקרא - "את נשואה/ אני נשוי/ וכל פגישה קצרה מותנית בהמצאת סיפור כיסוי/ והכזבים/ קורי כזבים/ במיומנות רבה נטווים/ ומתוקים לנו מימינו הגנובים". ספק מטעמי נימוס ספק כי לא הבין את המילים, גיספן ניסה לרמוז ללונדון שישמור על עבודתו היומית, כי לאלבום הבא של אייל גולן הוא כנראה לא יכנס. "השפה היא קצת דינוזאורית", הסביר גיספן ללונדון המשועשע.

ירון לונדון אוהב לחשוב על עצמו כעל הדינוזאור האחרון. כשקירשנבאום חוצה את הספארי באפריקה, או מתעניין בחייהם של כפריים בחבל עלום בגרוזיה, לונדון חוצה את ספארי התרבות הישראלית. וכמו כל צייד טוב, הוא מבין שכדי לשרוד בין הג'ירפות לג'קי מנחם מהאח הגדול, הוא חייב נשק ראוי. אז הוא מתחמש בטון המתנשא, זה שגם אקדמאים מלומדים ופרקליטים ממולחים מגמגמים למולו. אל תטעו, זהו לא נשק חדשני או מתקדם. לונדון התאמן בו עוד באירופה, כפי שאומרים בחמישייה הקאמרית.

גם שאלות יכולות להכאיב

לחובתו (או לזכותו) רשומה גם סערה תקשורתית קטנה הקשורה בזמר ניסים סרוסי. בראיון לבלוג של העיתונאי זאב גלילי סיפר לונדון על אותה תקרית, שהחלה בשאלה תמימה, והסתיימה במחלוקת עדתית גדולה. השנה הייתה 1975, וסרוסי הגיע לאולפן התוכנית "טנדו", לאחר שלונדון שמע אותו ברדיו במהלך נסיעה. המראיין תהה על הפער בין מראהו המשונה לכאורה של סרוסי, לבין הצלחתו הגדולה. "אתה הרי לא אפולו", אמר לסרוסי. "שאלה מכאיבה אחרת הפניתי אליו", המשיך לונדון ונזכר, "אחרי שהשמעתי את שירו המפורסם ׳אמא׳. שאלתי: 'אתה חושב שזה שיר טוב? לא אסתיר את דעתי: השיר הזה איום מכל בחינה, ובעיקר מבחינה טקסטואלית: מתקתק, שגוי לשונית ומחורז שלא כיאות. בתמימותי חשבתי שאפילו המחבר עשוי להודות כי כתב את שירו כלאחר יד. יתכן מאוד שדעתי השתקפה בהבעת פני. אחרי שיצאנו מן האולפן נתקפתי בהרגשה לא נוחה. שאלתי את ניסים אם נפגע, והוא היה בטוח וזחוח. 'היה ממש מצוין׳ - אמר״.

הזחיחות של סרוסי, מתברר, לא עברה הלאה לקהל הצופים. אחדים אומנם שיבחו את לונדון על הראיון, אך רבים, לדבריו, שלחו לו מכתבים קשים המאשימים אותו בגזענות. באותו ראיון לגלילי, כבר הצליח לונדון לספק תובנות שבדיעבד - "הזמר העממי הוא נייר הלקמוס של היחסים הבין תרבותיים", הוא מסביר. "הזמר מבטא את מעמקי הנפש. הנהייה אחר סגנון מוזיקלי כזה או אחר מבטאת זהות תרבותית בעוצמה רבה". נו שויין. היה זה אחד מרגעי הפוליטיקלי קורקט הבודדים של לונדון, שלא התאמץ להיות כל כך מנומס בעשורים שבאו. במהלכם, הוא הפך מנציג המיינסטרים לזה שמתנשא מעליו, ממי שלקח חלק בעיצובו, לזה שלא מוזמן להשתתף יותר בשורותיו. כי אם כבר גירשו אותך מהמסיבה של המקובלים, אין סיבה לנסות לשמח אותם. אדרבא, הדרך היחידה של לונדון לשרוד היא להמשיך ולחבוט במיינסטרים, מלמעלה, עם פטיש של השכלה וחשיבות עצמית.

הדיון התרבותי שמתנהל היום בין מפיקי הריאליטי לאנשי התרבות הגבוהה לכאורה, התנהל כנראה בדמיונו לפני 20 שנה. לונדון ידע שיום יבוא ואיזה גיספן אחד ילעג לו כי העברית שלו טובה מדי בשביל למלא את קיסריה. אחרי הכל, אלה שאוהבים אותו ימשיכו לאהוב אותו, הוא חשב, ואלה שלא, גם ככה לא שווים את המאמצים שלו.

הבו לו הזדמנות להביך את עצמו

גיספן, סרוסי וג'ודי ניר מוזס שלום הם רק כמה דוגמאות בודדות מתוך ארסנל ההתגוששויות בין לונדון והתרבות הישראלית. המשותף לכולן הוא אולי הנכונות של לונדון להכניס את עצמו לסיטואציות מביכות. דוגמה נוספת שנצרבה במוחי - אפשר שבאופן משעשע אפשר שכטראומה - היא האירוח של להקת בום פם באולפן לונדון וקירשנבאום. למעט בייגה שוחט עם תרבוש על הראש במעגל של דן שילון, אי-אפשר היה למצוא זוג אשכנזים שמשתתפים בחפלה בצורה מפתיעה יותר. כשהגיע הפזמון, עם הטקסט הבלתי נשכח - "את הכפתור ואני הפרח / חתן וכלה / אני השער ולך המפתח / חתול וחתולה" - חבטו השניים בתופים ומצלתיים ושרו את המילים בקולי קולות. כמובן שזו לא הייתה הפעם הראשונה או האחרונה שהצמד הזה זימר בשידור חי. למען האמת, היחידה שהצליחה לערער את בטחונם המופרז הייתה שרון סטון, שהגיעה לאולפנם לראיון כטובה לארנון מילצ'ן. "אנחנו שמחים ומודים שהגעת לאולפן שלנו", אמר לה לונדון. "העונג כולו שלי", השיבה סטון במבט מצועף. כמה שניות של שתיקה ותדהמה נרשמו אז בבית הורד.

גם בכל הקשור לחייו האישיים, לא ניסה לונדון למצוא חן בעיני איש. בנובמבר האחרון פרסמה ליאורה במדורה הקבוע במעריב את דבר הרומן של לונדון עם מיכל זמיר, ביתו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר. הוא, כאמור, בן 70, היא קצת הרבה פחות. ואם להוסיף חטא על פשע זמיר גם אחראית למיני נובלות ארוטיות השם ישמור. לונדון, שכנראה מורגל בתשובותיהם של פוליטיקאים, אך לא בשאלותיהן של רכילאיות, הצליח לאשר את דבר הרומן, ועוד לספר שבגלל מערכת יחסים סבוכה במשפחתה של זמיר, מוטב שזו הראשונה לא תדע. אופס. נפלט לו. בכלל, נראה שתחום שבו לונדון פולט בלי הרבה חשבון הוא התחום הרומנטי. כשהייתה אישתו המנוחה חולה, רואיין לונדון על-ידי מיקי רוזנטל ורונאל פישר. "אתה אוהב את אשתך"? שאלו השניים בתעוזה מהולה בחוסר רגישות. לונדון, השיב בישירות, כשלצידו יושבת זוגתו בכיסא גלגלים - "יש בינינו חוזה". "לחוזה הזה אתה קורא אהבה?", הם הקשו. "לא!", פסק לונדון בנחרצות, "לחוזה הזה אני מחויב".

רונאל פישר, שכמו לונדון לא התפרסם בזכות הטקט ויחסי האנוש הלבביים שלו המשיך ללחוץ: "מה, אז לא עולה בך מדי פעם המחשבה, 'חבל שיש לי אישה חולה עם דרישות השקעה קשות כל כך'?". לונדון ענה תשובה קשה, אם כי מנוסחת בעברית מדויקת: "איני יכול לומר שלא עוברת לי מדי פעם המחשבה בראש 'הבא לי אישה נאה ויפה שאלך לרעות איתה באחו'".

עכשיו ירון לונדון מסתכל על העם שלו ומודאג, מודאג מאוד. כי גם אם לא אכפת לו מה חושבים עליו, הוא רוצה שלאחרים יהיה אכפת ממה שהוא חושב. אז שוב, הוא עשה על זה סדרה דוקומנטרית, בה הוא מעלה שאלות על העתיד, על העבר ועל כל מה שעוללנו כאן ביניהם. מהתנ"ך עד השואה, מחנה סנש עד עינת שרוף, לונדון ינסה לבדוק מה קרה לנו כשניסינו להפוך לעם.

גם אם לא תקשיבו הפעם, הוא, כנראה, ימשיך להגיד. וגם אם נדמה שכל ההתנשאות הזו מחלישה את כוחו, אפשר גם לזהות בה אקט של אומץ, של חוסר ברירה מצידו של לונדון. ואולי, רק אולי, לא צריך למהר לבטל אותו. בכל זאת, דינוזאורים הם זן נכחד.

תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  30/04/2011
טל לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדינוזאור האחרון לא רוצה להתייאש מהשפה
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עכבר ביבים
30/04/11 10:23
2
כירון לונדון צף
30/04/11 10:42
3
זמנך עבר
30/04/11 10:49
 
בצרפת היה נשפט
30/04/11 14:15
4
לא אשכח
30/04/11 11:04
 
מאיר בשן
30/04/11 11:19
 
המציאותי
30/04/11 17:28
5
ע"ש
30/04/11 11:53
6
להלן: "הבואש"
30/04/11 13:07
7
מיכל מירושלים
30/04/11 13:24
 
מיכל שלום
30/04/11 13:29
8
קורןנאוה טבריה
30/04/11 13:38
9
ימ"ש
30/04/11 13:45
10
ברק ורעם
30/04/11 14:01
 
שקרנים
30/04/11 17:16
11
געאר
30/04/11 15:37
12
הבואש
30/04/11 16:30
13
קקמיקה
30/04/11 16:40
14
הבואש
30/04/11 16:46
15
לונדון הוא ענק
30/04/11 16:55
 
שניכם גזענים
30/04/11 17:53
 
הבואש
30/04/11 17:58
16
בלון צהוב לירון
30/04/11 19:35
 
הבלון
30/04/11 23:16
17
ציני
1/05/11 11:31
18
סמי האדום
1/05/11 11:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ככל שהזמן נוקב ככה מתברר כי העולם, גם בעלות הברית שלחמו בנאצים וגם העמים שנכבשו על ידם יכלו לעשות הרבה יותר כדי לצמצם את מימדי השמדת היהודים. תודעה זאת היא , היא שמכתיבה לעתים את התנהגות האומות ומנהיגיהן. דוגמה אחרונה היא ההודעה של הנשיא אובמה, כי אמריקה לא תוכל לסלוח לעצמה אם תשב בחיבוק ידיים לנוכח הרג אזרחים בלתי חמושים בלוב .סוריה היא סיפור אחר.ויש עוד דוגמאות לא רבות,מהם נגועות בשיקולים פוליטיים. עם זאת, בין אם מדובר בחרטה צרופה ובין אם היא מאולצת, אין כול ספק שברקע ,כצל ענק, ניצבת השואה ולקחיה. העם היהודי נתן לעולם לא רק את התנ"ך, אלא ,להבדיל, גם את השואה. אבל את כול לקחיה -העולם, כולל המדינה היהודית, טרם הפנימו.
29/04/2011  |  צבי גיל  |   כתבות
הנפש אינה מסתפקת ב"מרק כרוב, ולישון!", כלשונו של חנוך לוין, ובדרכה אל גיזת הזהב ניגפת לעתים במשיחי אושר. אך כל גורו אושר שפגשתי אי-פעם (פעמיים כבר לא רציתי) נראה לי אומלל. רושם כזה הותיר בי רובין שארמה, הדאלאי-לאמה של המערב, שעימו שוחחתי לצורך כתבה ב'דיוקן'. במשך כל שעות השיחה הוא נראה עגום וטרוד ולא חייך אפילו פעם אחת. לעומתו, הגורו הישראלי ש"ו הִרבה לחייך, אך היו אלה חיוכים כפייתיים, אלימים כמעט, ולא ביטוי של נהרה פנימית. רווח לי כאשר נגמרו שני צדדיה של הקסטה ברשמקול.
29/04/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
יורי גיא-רון הוא אשף יחסי ציבור מעולה. עוד לפני זכייתו בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין מיתג גיא-רון את עצמו כלוחם למען זכויות אדם. לצורך כך הוא הקים במשרדו את "מרכז השופט חיים כהן להגנה על זכויות אדם", שמעניק סיוע משפטי חינם בנושאי זכויות אזרח, ואף שינה את שם משרדו ל"אדם עורכי דין". כשהתברר לו שכללי האתיקה של עורכי הדין דורשים שהפירמה תיקרא על שם הבעלים, מיהר גיא-רון למשרד הפנים והוסיף שם חדש לשמו - יורי אדם גיא-רון [לידיעת הגבאים]. המהלך אפשר לו לקרוא לפירמה בשם "אדם", ולבסס את מיתוגו כלוחם למען זכויות הנדכאים והחלכאים.
29/04/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
היום ומחר האנרגיה במיטבה, החיוניות דוחפת אתכם לעשייה חדשה. עם זאת, זיכרו לא להבטיח יותר ממה שאתם יכולים להעניק.
29/04/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
ספר חדש של אומברטו אקו בהוצאת כנרת זמורה ביתן הוא אחד הספרים היפים והמעניינים ביותר שנכתבו בעשור האחרון. גם מי שלא מתעניין באמנות, יהיה מרותק לתמונות ולצילומים מראשית היות הציוויליזציה ועד המאה העשרים ואחת. כל סופרלטיב בטור זה על תוכנו של הספר, איכות התמונות ותרגום החומרים של אומברטו אקו, לא יוכל להעביר את עוצמת היופי ומשמעותו בספר זה.
29/04/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il