|   15:07:40
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
"התקבלנו ל-OECD ולמאיץ החלקיקים. על איזה בידוד הם מדברים?". יעלון [צילום: פלאש 90]

"איומי ספטמבר הם ניסיון סחיטה"

ככל שמתקרב מועד כינוס עצרת האו"ם בספטמבר, הולך ומתברר שאין מדובר ב'צונאמי מדיני' אלא לכל היותר בגל הצהרתי עכור. "מי שמזין את גל האיומים בקהילה הבינלאומית רוצה שישראל תתקפל או תוותר רק כדי להביא את אבו-מאזן לשולחן המו"מ" אומר השר בוגי יעלון. והוא לא היחיד שסבור כך
04/05/2011  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
בניגוד לרושם שנוצר בישראל, אבו-מאזן לא הצליח עד כה להעביר אף שחקן משמעותי לצד שלו. המדינות שהכירו לאחרונה בפלשתין ממחזרות צעד שעשו לפני יותר מ-20 שנה. ארצות הברית וגרמניה – שתי השחקניות המרכזיות – הבהירו שוב לאחרונה שהן נגד מהלך חד-צדדי

בתורת הכלכלה קוראים לרגע הזה נקודת פיתול. המשבר אומנם בשיאו, אבל נתוני מגמה מספקים בסיס איתן לתחזית שהוא קרוב לחלוף. ישנן אינדיקציות ברורות המאפשרת לזקוף צוואר, ליישר גב ולמלא את הריאות באוויר עד יעבור זעם כיוון שהשד לא יהיה נורא כל כך. השד - קרי כינוס עצרת האו"ם בספטמבר. התראת "הצונאמי המדיני" של אהוד ברק לא תיגמר ב'ניין אילבן' חדש או ב'ספטמבר השחור' גרסת המילניום, אלא, לכל היותר, בגל בינוני. עכור אמנם, אבל רק גל.

על מה מסתמכת הקביעה הזו? למשל על דברי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. בעודו משייט בין תוניס לפאריס (ישראל עדיין לא רכשה מטוס פרטי למנהיגיה, אבל לפלשתינים כבר יש אירבוס משלהם) אמר אבו-מאזן לכתב 'הניוזוויק' שליווה אותו כי לאחר שעצרת האו"ם תאמר את דברה, הוא לא מתכוון להכריז על הקמת מדינה. הכתב, דן עפרון, תמה ואמר לנציג הפלשתינים שאי הכרזה תרוקן את החלטת העצרת מתוכנה. "כדי שההחלטה תהיה יותר ממהלך בעל משמעות סימבולית, עבאס יצטרך להכריז עצמאות בשובו מניו-יורק", כתב עפרון. למרות זאת, "עבאס אמר לי שבנתיב הזה הוא לא מתכוון ללכת". הסיבה: "ההשלכות עלולות להסתיים בעימות כגון סיום שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל". את הסיכון הזה עבאס לא רוצה לקחת ולכן הוא לא מתכוון ללכת עד הסוף.

בניגוד לרושם שנוצר בישראל, אבו-מאזן גם לא הצליח עד כה להעביר אף שחקן משמעותי לצד שלו. המדינות שהכירו לאחרונה בפלשתין ממחזרות צעד שעשו לפני יותר מ-20 שנה. ארצות הברית וגרמניה - שתי השחקניות המרכזיות בעניין זה - הבהירו שוב לאחרונה שהן נגד מהלך חד-צדדי. שרי החוץ של צרפת ובריטניה, ז'ופה והייג, הולכים על הסף אך עדיין לא חצו אותו. ראשי שתי המדינות הללו - סרקוזי וקמרון - חיוביים יותר לישראל, ובדיוק בעניין הזה צפוי השבוע נתניהו לפגוש אותם בבירותיהם. אם יחלץ מהם הצהרות דומות לזו שקיבל ממרקל ("גרמניה תתנגד לכל מהלך חד-צדדי") יהיה בכך הישג.

השינוי ביחס לאירועי ספטמבר מתחולל גם בבית פנימה. שני יועצים משפטיים מיתולוגיים של משרד החוץ, ד"ר רובי סייבל וד"ר אלן בייקר, פרסמו, בנפרד, בימים האחרונים חוות דעת הבוחנות את התרחישים האפשריים באו"ם ואת משמעותם. שניהם הגיעו למסקנה שמדובר בהרבה דקלרציה, אבל בהשפעה אפסית על המציאות. בסופו של יום עבאס ישיג אולי החלטה הצהרתית, אך לא כזו שתביא לשינוי המצב בשטח. בהתחשב ברקורד הידוע של האו"ם בכל מה שקשור לישראל, אין כאן חדשות. אותה עצרת שאשררה למשל את דוח גולדסטון תצהיר עכשיו על חלוקת ירושלים. זה אולי לא נעים, אבל גם לא כל כך נורא.

הכול ספוקלציות

ניסיונותיי לחלץ מיעלון או מאחרים אמירה ברורה על תוכניות המגירה של ישראל לספטמבר נתקלו בשתיקה מחויכת. "עדיף לא לדבר. זו עמימות קונסטרוקטיבית"

הרמזים הללו, כמו גם ניתוח קר של תמונת המצב, הם שמביאים את השר לעניינים אסטרטגיים, בוגי יעלון, לנקב חור גדול בבלון ספטמבר ולומר בקול ברור: "ספטמבר הוא סחיטה – יותר איום מאשר אופציה ממשית". בעצם, מסביר יעלון, לאף אחד מהשחקנים אין ולא יכול להיות אינטרס לדחיקת צה"ל מיו"ש, שכן משמעות הצעד הזה היא העלאת חמאס לשלטון על חשבון אש"ף. הראשון להבין זאת הוא מחמוד עבאס עצמו. הבאים בתור הם האמריקנים, הגרמנים, שאר המנהיגים במערב אירופה וגם המלך הירדני עבדאללה.

"מה שהתפתח פה בחודשים האחרונים הוא שימוש בעניין של כינוס האו"ם בספטמבר כאיום על ישראל על-מנת לסחוט ויתורים מממשלתה, בין אם בנאום ראש הממשלה בקונגרס ובין אם במהלכים אחרים שחשבו שאולי ננקוט". כיוון שמדובר במהלך שמנוגד לאינטרסים של כולם, יעלון מעריך שכבר בקרוב השכל הישר יגבר. "בתקופה הקרובה, לבטח עד מאי, נמשיך לראות שימוש באיום הזה כדי לסחוט ויתורים – אולם ככל שנתקרב למועד נראה יותר ויותר גורמים רציונליים שמנסים למנוע מימוש של החלטה אופרטיבית באו"ם.

"אם זה יגיע למועצת הביטחון", מוסיף יעלון, "ארה"ב תטיל וטו ובכלל ספק אם יהיה רוב".

לאור הניתוח הזה, המסקנה של יעלון היא "שלא נבהלים ולא נכנעים. מי שמזין את גל האיומים בקהילה הבינלאומית רוצה שישראל תתקפל או תוותר רק כדי להביא את אבו-מאזן לשולחן. אסור לנו להיכנע לניסיונות הסחיטה הללו. ודאי שאסור להתקפל רק כדי לגרום לו לדבר איתנו. צריך לעמוד איתן ולא לפעול רק כדי לרצות מישהו".

יש הצעות להיערכות מחודשת של צה"ל ביו"ש, כלומר לנסיגה חד-צדדית, או להכרה במדינה פלשתינית בגבולות זמניים. מה דעתך?

"אלה ספקולציות שאסור לנו כלל לעסוק בהן. אסור ללכת לשום מהלך מהסוג הזה, לבטח לא כדי להביא את עבאס למו"מ או כדי למנוע כביכול את ספטמבר. כל מהלך של נסיגה יחזיר אותנו לתהליך הכושל של אוסלו. כל מי שעיניו בראשו מבין שהשאלה אינה פיסת שטח כזו או אחרת, אלא נכונות להכיר בישראל כמדינת לאום של העם היהודי. כל נסיגה בזמן שהסוגיה הזו לא מבוררת, פירושה שיטת הסלאמי. לכן אני מתנגד לזה".

יגידו לך שזו כניסה עם הראש בקיר. כל העולם מצפה מאתנו לפעולות מסוימות ואנחנו מתעקשים להיכנס לבידוד מדיני.

"לפני חמישה שבועות הייתי בוושינגטון ופגשתי גורמים בכירים בממשל. המצב הוא שארה"ב היום אתנו. ראש הממשלה היה בגרמניה. עכשיו הוא נוסע לבריטניה ולצרפת ואחר כך לארה"ב. מגיעים לכאן מנהיגים מכל העולם. אני התקבלתי כאמור באופן חיובי בוושינגטון. אז איפה הכניסה עם הראש בקיר? על איזה בידוד מדברים? במסגרת הבידוד הזה התקבלנו ל-OECD ולמאיץ החלקיקים בשווייץ ואנו משפרים את הייצוא והייבוא. זה הכול חלק מאותו גל איומים שיוצרים אנשים שכבר 20 שנה מנסים לדחוף את ישראל לכיוון מסוים בעניין הפלשתיני. למרות שהמדיניות שלהם נכשלה הם מגייסים את כל האמצעים, כולל הטענה על בידוד שאנו כביכול נתונים בו".

אבל יש קושי. למשל שרי החוץ של צרפת ובריטניה או אחרים שכן דוחפים למהלכים נגד ישראל.

"יש חילוקי דעות לגיטימיים עם חלק מידידי ישראל בעולם. תמיד היו. יש אי-הסכמות, ולא בפעם הראשונה, אבל אין עימות. ובכל מקרה, להפוך את זה לבידוד? לא מיניה ולא מקצתיה. אנחנו צריכים לעמוד איתן, לא להיכנע או להתקפל. כל ויתור ישראלי ישים אותנו במדרון מדיני, ביטחוני ופוליטי".

ה'סור מרע' של יעלון ברור. לישראל אסור להישבר רק כדי לגרום לעבאס לבוא אל שולחן הדיונים. אולם, השאלה הנשאלת היא איפה ה'עשה טוב'? מדוע לא להשיב לפלשתינים באיום תחת איום ולהודיע כבר היום, למשל, שהכרזה חד-צדדית תיענה בסיפוח ההתנחלויות. ניסיונותיי לחלץ ממנו או מאחרים אמירה ברורה על תוכניות המגירה של ישראל נתקלו בשתיקה מחויכת. "עדיף לא לדבר. זו עמימות קונסטרוקטיבית".

תסמונת ספטמבר של הפרשנים המדיניים

131 ימים צפויים לחלוף עד לכינוס עצרת האו"ם שתעסוק, אולי, בעניין הפלשתיני. עד לאירוע נחשפת תופעה פסיכולוגית משעשעת בכל מה שקשור להערכות המצב המלומדות והרציניות הנוגעות לסוגיה. פוליטיקאים, דיפלומטים, מדינאים וכמובן פרשנים לא נמלטים מהתסמונת שניתן לתמצת במילים 'אמור לי מה הערכתך ואומר לך מה דעתך'.

באורח פלא נוצרה משוואה חד-חד-ערכית בין חומרת ההערכה של האירועים הצפויים ובין השקפת עולמו של הדיפלומט/הפוליטיקאי/הפרשן. איכשהו, הימניים שבחבורה ממעיטים ומגיבים כמעט במשיכת כתף לתחזיות השחורות משחור שמציירים עמיתיהם משמאל. השמאלנים מצדם לא בוחלים בהפחדות. 'מצור מדיני', 'בידוד בינלאומי', 'מדינה מצורעת' וכמובן 'צונאמי מדיני' הם רק חלק ממינוחי האימה שהשתלטו על השיח. הימניים, כמו בוגי יעלון שמצוטט כאן, לא מבינים על מה מדובר.

על פני הדברים, לא צריך היה להיות קשר בין ההערכה לדעה. יכול אדם להחזיק בדעה ימנית אבל לתאר את ספטמבר במונחים קודרים. באותה מידה, אפשר לנאום בלהט בעד נסיגה מיו"ש אבל לא לייחס חשיבות גדולה שכזו לאיום ההכרזה החד-צדדית. ובכל זאת, הערכת המצב מתיישרת על-פי השקפת העולם. ללמדך שמשמאל ומימין מתקשים להפריד בין דעות לעובדות. תחשבו על זה בפעם הבאה שתקראו מאמר פרשנות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/05/2011   |   עודכן:  04/05/2011
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"איומי ספטמבר הם ניסיון סחיטה"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמציה האמיץ
4/05/11 07:11
2
אברהם מערב השומרו
4/05/11 07:26
3
ע. הנביא
4/05/11 09:04
4
עלינו אסון
4/05/11 09:09
5
הצבאית שלוחת חמס
4/05/11 09:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט: אביהו גופמן, סגן נשיא בית משפט השלום, חדרה.
04/05/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
בסתיו 2008 הגישה מיקרוסופט ליאהו הצעת רכישה עוינת בסך 47.5 ביליון דולר, וזאת לאחר ניסיונות רבים לנהל משא-ומתן, שלא הובילו לשום מקום. כעבור ארבעה חודשי קרב קשוח, מיקרוסופט נטשה את ההצעה. כעסם של בעלי המניות הוביל את הנהלת יאהו למנות מנכ"ל חדש (קארול ברץ) במקום אחד המייסדים, ג'רי יאנג. השיחות חודשו, וביולי 2009 שתי החברות הכריזו על עסקה יותר מוגבלת (למשך 10 שנים) - שותפות במנועי חיפוש ובפרסום, במטרה ליצור כוח נגדי חזק מול העוצמה של גוגל.
03/05/2011  |  בני אקילוב  |   כתבות
ה-11 בדצמבר 2006 ייזכר לנצח במוחו ובלבו של רון צבאג, כיום הנורא והעצוב בחייו. היום של אסון כבד, אסון אשר הפך לנקודת תפנית בחייו. מאותו רגע, שבו התבשר על אבדן בנו שי היחיד בין בנותיו, השתנו חייו ללא הכר - וכיום מקדיש רון את חייו למפעל הנצחה אדיר.
03/05/2011  |  ציונה שי  |   כתבות
"הוא גמור", "הוא מחוסל", "הטלפון החכם יהרוג אותו". רבים בשנה האחרונה מיהרו להספיד את מכשירי הניווט הייעודיים, וטענו שיכולת הניווט המשולבת בטלפונים חכמים שנמכרים כלחמניות לאחר הפסח, תחסל את הגאדג'ט הזה. דברים דומים נאמרו גם לגבי שוק נגני ה-3MP והמצלמות הדיגיטליות - והפלא ופלא, כולם עדיין כאן עמנו, לצד הסלולאריים החכמים.
03/05/2011  |  אבישי פריז  |   כתבות
גוף האדם בנוי מכ-60% נוזלים והשתייה הינה הכרח על בסיס יומיומי (12-8 כוסות ביום). חשיבות השתייה עולה במהלך ביצוע פעילות גופנית מאומצת, עקב איבוד נוזלים בזיעה ובנשימה.
03/05/2011  |  אולגה רז  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il