|   15:07:40
מנהלת מרפאה   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מיניות בגיל המעבר: הזווית הפיזית והנפשית

התפקוד המיני של האישה יכול להיפגע מתופעות גיל המעבר לרוב התופעות הפיזיולוגיות והנפשיות שמקורן בשינוי ההורמונלי, יש פתרון תרופתי, אבל אנו בנויים מרבדים נוספים המשפיעים על התגובות שלנו ועל תאוות החיים שלנו, ועלינו לדאוג לאיכות החיים שלנו
24/05/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
טיפול תרופתי יכול לעזור
[צילום: פלאש 90]

התופעות הקשורות לגיל המעבר, כמו גלי חום, עצבנות יתר, הפרעות בשינה, דכדוך, ירידה באנרגיה, יובש בנרתיק וחוסר חשק מיני, מוכרות, ידועות ומורגשות היטב.

התופעות השקטות והפרוגרסיביות של גיל המעבר, כמו הפרעות בתפקוד הלב, ירידה בצפיפות העצם, שינויים בריכוז ובזיכרון, שינויים בסחוס ובעור מוכרים אף הם.

מחקר ה-WHI שפורסם בשנת 2002, גרם לדרמה ולירידה משמעותית במתן טיפול הורמונלי חליפי. מחקרים רבים שפורסמו אחריו ובדקו את מסד הנתונים של המחקר ההוא ונתונים אחרים, הגיעו למסקנה כי חשוב לתת טיפול הורמונלי חליפי קרוב ככל האפשר לזמן הפסקת הווסת והתחלת הסימפטומים ובמינון היעיל הנמוך ביותר. מתן מוקדם נועד להקל על התסמינים ולשפר את ה"תופעות השקטות" ולעכב את השפעתן.

טיפול תרופתי הוא אחת הדרכים לטפל בגיל המעבר וחשוב שכלי זה יילקח בחשבון ללא התלבטות רבה, כמובן, תוך התייחסות למצב הבריאותי של האישה ולדעותיה.

בשוק קיימים מגוון של תכשירים. ניתן לקחת טיפול עם או בלי מחזור, טיפול על-ידי גלולות, מדבקות, כדורים, ויש גם טיפול לנרתיק במשחה או בכדורים. חשוב שכל אישה תיהנה מטיפול המתאים לרצונותיה ולהשקפת עולמה.

להפסקת המחזור יש חשיבות אצל כל אישה, אך החשיבות שונה אצל כל אחת. הבנת המשמעות של תקופה זו, עוזרת להתאים את הטיפול בצורה הטובה ביותר ומשפיעה על הרגשתה של האישה עם נשיותה ומיניותה.

הפרעות בתפקוד המיני אצל האישה בגיל המעבר


תשוקה

ירידה בתשוקה יכולה להיגרם ממספר גורמים:

  • ירידה בתשוקה בגלל שחיקה במערכת היחסים והרגל של שנים רבות - תופעה מקובלת שמומלץ לטפל בה על-ידי רענון מערכת הנישואין, חזרה למקומות או לדברים נעימים מהעבר;

  • התנסות ביחסי מין כואבים ולא נעימים עקב אטרופיה נרתיקית שמורידה את החשק להתנסות נוספת - טיפול הורמונלי מקומי או סיסטמי, יכול לפתור את הבעיה;

  • ירידה באנרגיות ובחשק בכלל שנובעת מגיל המעבר או מתסכולים אחרים - טיפול הורמונלי עם או בלי טיפול אנטי דכאוני;

  • חוסר חשק שלא קשור לגיל המעבר ומלווה את האישה שנים רבות - גיל המעבר מהווה תרוץ לא לקיים יחסי מין שמעולם לא חפצה בהן - חשוב לברר כדי להתאים טיפול תרופתי ומיני;

  • תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ודיכאון מפחיתים את התשוקה - חשוב לדעת כדי להפנות את האישה לשינוי התרופה;

  • מחלות כרוניות או ממאירות - העיסוק בהישרדות מעלה חרדה ומפחית הנאה;

  • לחץ נפשי - לא מאפשר את השחרור שמיניות דורשת;

  • תרבות - יש נשים שמבחינתן נשים אינם אמורות לחוש חשק, במיוחד לא לאחר שפסק תפקידן כנשים פורות.

עוררות

ירידה בעוררות יכולה להיגרם ממספר סיבות:

  • אם אין תשוקה לא תהיה עוררות;

  • ירידה באסטרוגן שגורמת לאטרופיה נרתיקית ויובש - טיפול הורמונלי מקומי או סיסטמי יכול לפתור את הבעיה;

  • טיפול תרופתי כנ"ל;

  • מחלות כרוניות וממאירות כנ"ל.

אורגזמה

הגורמים להיעדר אורגזמה:

  • נשים רבות לא חוו אורגזמה מעולם - לעיתים דווקא בגיל המעבר, נשים מתפנות לדאוג לעצמן ברגע שהקן מתרוקן והן פונות לעזרה כדי לזכות סוף סוף באורגזמה;

  • מחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סוכרת והיפרליפידמיה, פוגעות בזרימת הדם לאיברי המין ומפחיתות את היכולת לחוות אורגזמה - הורמונים ולעיתים תרופות כמו ויאגרה, משפרות את זרימת הדם לדגדגן ומשפרות אורגזמה;

  • תרבות - אין מקום לאורגזמה ולכן בדרך-כלל יהיה תסכול והימנעות.

רגיעה

אצל נשים בדרך-כלל אין בעיה פיזית להתאושש מיחסי מין, אך אם החשק המיני לא קיים, לא יהיה צורך ביחסי מין בפעם הבאה.

לסיכום

התפקוד המיני של האישה, יכול להיפגע מתופעות גיל המעבר. לרוב התופעות הפיזיולוגיות והנפשיות שמקורן בשינוי ההורמונלי, יש פתרון תרופתי - טיפול הורמונלי מקומי או סיסטמי, אבל אנו בנויים מרבדים נוספים המשפיעים על התגובות שלנו ועל תאוות החיים שלנו ועלינו לדאוג לאיכות החיים שלנו.

לפני מספר שנים גייל שיהי, סופרת אמריקנית נחשבת, כתבה ספר הקרוי "גיל המעבר", בו היא מספרת על נשים ידועות וחזקות שתיארו את הקושי הרב לקבל את התחושות הפיזיות והנפשיות של גיל המעבר שאף אחד לא סיפר להן עליהם. חלקן חשבו שהן משוגעות או סתם ירדו מהפסים.

היום למרבה השמחה, מדברים יותר על תופעות גיל המעבר ועל מיניות האישה והגבר וניתן להועיל ולשפר את חיי המין בדרכים שונות רפואיות ורגשיות.

מיניות האישה

מיניות של כל אישה בכל גיל תלויה בגורמים שונים ומתגבשת עם השנים. ההתייחסות למהות המיניות היא בעלת חשיבות, כאשר אישה בגיל המעבר מתלוננת על הפרעה בתפקוד המיני.

פעמים רבות, הטיפול התרופתי מתאים ופותר את הבעיות בתחום המיני. אבל יש להתייחס גם למיניות ולתפקודה המיני של האישה לפני שהגיעה לגיל המעבר.

את ההפרעות בתפקוד המיני של האישה ניתן לחלק למספר גורמים:

בעיה הנובעת מהשינוי ההורמונלי

נשים מספרות לרופא בקלות על גלי החום והקושי בשינה, אך מתקשות להעלות נושאים טעונים רגשית כמו עצבנות יתר, יובש נרתיקי וכאב בזמן קיום יחסי מין או חוסר חשק מיני. יש חשיבות רבה לשוחח על כל קשת הסימפטומים עם הרופא.

אישה עלולה להיכנס למעגל שמתחיל ביובש וכאב ומסתיים בהימנעות מיחסי מין. במקרים בהם חוסר החשק התחיל מתחושת כאב, טיפול הורמונלי חליפי כללי או מקומי לנרתיק, פותר את הבעיה. טיפול תרופתי יפסיק את היובש והכאב וכך ברגע שיחסי המין יהיו נעימים, ההימנעות וחוסר החשק יחלפו.

לעיתים חוסר החשק נמשך על-אף הטיפול ההורמונלי. אם למרות טיפול תרופתי, עדיין נמשך חוסר החשק, כנראה חוסר החשק קשור לגורמים אחרים:

בעיה הקשורה לתפיסת המיניות והנשיות

ישנן נשים אשר מבחינתן הפסקת המחזור החודשי ותום תקופת הפוריות, מסמנים את תום המיניות. חשוב לציין, שתפיסה כזו קיימת בעיקר בקרב נשים שיחסי מין היוו מבחינתן עוד אחת ממטלות החיים ולא צורך משפר חיים.

טיפול יכול לעזור לנשים גם באמצע החיים לשנות את תפיסת המיניות והנשיות שלהן, לגרום להן ליהנות ממין ולשפר את חיי המין והקשר הזוגי.

בעיה הקשורה לזוגיות

יש נשים המשתמשות בגיל המעבר על-מנת להימנע מקיום יחסי מין. יחסי מין משמשים מעת לעת גם על-ידי גברים וגם על-ידי נשים כלי נשק או מיקוח. הימנעות ממין היא דרך לבטא כעס או דחייה.
גיל המעבר והשינויים בו יכולים לשמש כסיבה רפואית לכאורה להימנעות ממין.

בעיה הקשורה להפרעות בתפקוד בן הזוג

לעיתים, כששואלים אישה בגיל המעבר האם היא מקיימת יחסי מין, היא תענה כלאחר יד שאין צורך. אם מתעניינים בסיבה, לא פעם מסתבר כי לגבר יש בעיה בזקפה. כ-50% מהגברים בגיל 50, סובלים מהפרעה כלשהי בתפקוד המיני וגם לכך יש פתרונות טיפוליים.

בכל מקרה בו יש שינוי ביחסי המין של בני זוג, חשוב לברר מדוע דווקא עכשו חל השינוי. כאשר מדובר בשינוי על-רקע הורמונלי בלבד, גם הטיפול הוא הורמונלי והשיפור מתרחש תוך כחודש.

במידה וטיפול תרופתי לא מועיל, זו ההזדמנות לברר האם יש דברים אחרים בגו.

טיפול מיני יכול בהחלט להועיל. לעיתים הטיפול יכול להיות פגישת יעוץ אחת או שתיים שמחזירות את החיים למסלול. לעיתים הגבר לא מעוניין בטיפול, אבל התייעצות של האישה יכולה להביא לשיפור המיניות והזוגיות. מאחר שיחסי מין מתבצעים ביחד, כדאי גם להגיע ביחד כדי להבין כל אחד את צידו של האחר ולשפר את המודעות ובעיקר את השיח.

הכותבת היא מומחית לרפואת נשים ומיילדות, סקסולוגית, פסיכותרפיסטית, מנהלת המרפאה לטיפול מיני בבית-חולים בילינסון
תאריך:  24/05/2011   |   עודכן:  24/05/2011
ד"ר חגית כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיניות בגיל המעבר: הזווית הפיזית והנפשית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גברי
20/08/11 12:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ל"ג בעומר שחל רק אתמול חלף, אולם נראה שעדיין לא מאוחר מדי וניתן להיעזר בו על-מנת לדון בנושא. היש קשר בין שניהם? האם לא נראה לכם מוזר שעשבים יבשים נדלקים במהירות, כמו אש בשדה קוצים ואילו הסיגריה שעשויה מעלי טבק יבשים, בוערת קצת אחרת?
24/05/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
לפני כעשור חלה טלטלה של ממש בתחום הצילום העיתונאי בישראל. מערכות העיתונים החלו לאמץ את טכנולוגיית הצילום הדיגיטלי במקום הצילום הפוטו-כימי (פילם), שהיה נהוג עד אז. המעבר לטכנולוגיה החדשה נשא בחובו פוטנציאל עצום לייעול תהליך הצילום ושיפור התצלומים שמתפרסמים בעיתונות. אלא שעל-פי עבודת המחקר של ענבל אברהם, צלמת ומרצה לצילום באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לא רק שהפוטנציאל הוחמץ, אלא שבמקרים רבים המעבר מצילום פוטו-כימי לדיגיטלי הביא לירידה באיכות התצלומים ולהידרדרות בתנאי העבודה של הצלמים.
24/05/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
אנשי עסקים רבים נרתעים בבהלה כשמציעים להם שירותי גיבוי בענן. בצדק או שלא בצדק? למרות שמחשוב ענן זוכה לכותרות אוהדות - כתחום חדש יחסית הוא לא תמיד מובן, ולעיתים נשמע חדשני מידי. בפועל כמעט כל הציבור בוטח בשירות זה ואף מוכן "להפקיד" נתונים יקרי ערך בענן, אלא שבמקרים רבים זה לא נעשה מתוך מודעות.
23/05/2011  |  אביב איינהורן  |   כתבות
במסגרת חודש תרבות הודו בישראל הגיע לארץ במיוחד תיאטרון "סינמטוגרף" ממומבי שבהודו כדי להציג את "המלט הנסיך הליצן" בתיאטרון הקאמרי בתל אביב. חמישה היו השחקנים שהציגו את המחזה בהומור, בליצנות ובדיבור בג'יבריש משולב אנגלית יסודית. כל השחקנים היו מאופרים כליצנים בבגדים מצחיקים מרופטים. היה זה ג'יבריש משום מה במבטא איטלקי.
23/05/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
עדנה שביט, בעבר שחקנית תיאטרון "זירה" ובהמשך - מוותיקי מורי החוג ובימאיו, ביימה כאן הצגה מיוחדת שלא דומה לשום דבר שראיתם. הדגש - על תנועות הגוף וההבעות. לא כמו הקומדיה דל ארטה, אלא הרבה יותר מזה. ארבעת השחקנים הפכו בידיה כמו למריונטות - בגמישות הגוף והקפאת מצבים כדי להדגיש. הסיפור הקצר על מנהל בנק ומנהל החשבונות שלו, הנערכים לפגישה גורלית עם בעלי המניות, כשהם מכינים מצגת כוזבת של הצלחות פיננסיות - מקבל את תפניתו הדרמטית על הופעתן הפתאומית של אשת מנהל הבנק ושל אשה תמהונית המטרידה עם בקשות מוזרות ועיקשות.
23/05/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il