|   15:07:40
  שבתי גרברציק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עולים על המוקד

משרדי הפנים וביטחון הפנים מנסים להקים מוקד טלפוני שיהיה משותף למשטרה, למד"א ולכיבוי האש, כמו 911 האמריקני. זה נשמע יעיל וחכם, אך במדינה שבה מד"א מתקוטט עם ארגוני ההצלה החרדיים, ואלה מתקוטטים בינם לבין עצמם - הדרך לשיתוף פעולה עוד ארוכה
05/08/2011  |   שבתי גרברציק   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מוקד 100 של המשטרה

עצבנות רבה בקרב מקבלי ההחלטות במשטרה ובכוחות ההצלה. בקרוב יתפרסם דוח מבקר המדינה בנושא השריפה ביערות הכרמל, והוא צפוי להיות חמור. רמז עבה לכך סיפקה אמירתו של המבקר לינדנשטראוס בוועדה לביקורת המדינה על "ממצאים קשים מאוד", "רשלנות גבוהה". ממה חוששים כל כך במשרד לביטחון הפנים, במשרד הבריאות ובמשטרה? בעיקר שהדוח יתגולל על חוסר התיאום בין גופי ההצלה השונים.

במסדרונות השלטון מנסים להקהות את הביקורת הצפויה בסדרה של תיקונים ובהם שיקום מערך הכיבוי. ואולם, זוהי רפורמה חלקית ואטית למדי, ובכל מקרה אין בכוחה למנוע ממבקר המדינה לתהות מדוע לא הוקם עד עתה מוקד משותף למשטרה, למד"א ולכיבוי האש, נוסח 911 האמריקני.

הרעיון של מוקד שיאחד את מערכות הקשר והשליטה של המשטרה, מד"א וכיבוי האש מתגלגל בישראל כבר שנים, אך בפועל דבר לא התקדם מלבד יוזמות מקומיות של שיתופי פעולה ושימוש במכשיר קשר רב-גלי. מודל החיקוי הוא כאמור זה האמריקני 911, שהחל את דרכו לפני 43 שנה. מדובר במספר טלפון אחיד שכל בקשות הסיוע של אוכלוסיית צפון אמריקה מתנקזות אליו, וממנו עוברת כל בקשה לנציג הגוף הרלוונטי במוקד השליטה.

מדוע בעצם לא הוקם מוקד יעיל כזה גם בישראל? בעיקר משום שכל ארגון הצלה נוטה להתבצר בתוך תוכו ולהאדיר את פעילותו. מוקד טלפוני הוא עמוד השדרה של הארגון והמידע הזורם אליו הוא נכס - ועל נכס לא מוותרים בקלות. רק בימים האחרונים, כאשר חֶרֶב דוח המבקר על השריפה הקטלנית מתחילה לצאת מנדנה, נזכרו במשרדי הבריאות וביטחון הפנים לנסות לקדם את המהלך.

בימים הקרובים ייפגשו מנכ"לי שני המשרדים ויקבעו את המתווה הנכון להקמת הגוף הזה, כמובן בתנאי שיימצאו מקורות תקציביים לכך - מה שלא בטוח כלל בהתחשב בכך שהעלות עשויה להגיע לסכום של 800 מיליון שקלים.

בקרוב יצטרכו להתלבן כמה שאלות. האם המוקד יאויש בנציגי מד"א, המשטרה וכיבוי האש בלבד, או שמא גם בנציגי פיקוד העורף? ומה יעלה בגורלו של זק"א וארגוני הצלה התנדבותיים אחרים? השתדלנות תחל מיד עם הקמתה של ועדת המנכ"לים, שאמורה קבוע מי יהיה בפנים וכיצד יעבוד המודל, אם בכלל. לכול ברור שלמי שיהיה בפנים יגיעו גם תקציבים.

הביפרים צונזרו
[צילום: יח"צ]

לא ברור אם ארגוני ההצלה החרדיים ייכללו במוקד החירום המשותף, אך דבר אחד ברור: במד"א מתקנאים במודל ההצלה המהירה של ארגוני ההתנדבות. בניסיון לתת מענה דומה הקים הארגון לפני כמה שנים את 'גדוד כונני מד"א'. ב'הצלה גוש דן' החליטו להיות חלק ממד"א - אך ב'איחוד הצלה' מסרבים לחבור אל ארגון ההצלה הלאומי של ישראל ומקימים במקביל למד"א ארגון סיוע רפואי הגדל מיום ליום.

גורמים רשמיים ב'איחוד' אומנם אומרים שהם מנסים להגיע להבנות עם מד"א ושאין להם כל כוונה להשתלט על הארגון, אלא שהעובדות בשטח מדברות בעד עצמן. לפני שבועיים הגיע הקרב לשיא חדש. מתנדבי 'איחוד הצלה' טענו שמד"א החליט לצנזר את המידע המועבר בביפרים שמזניקים את הפעילים למקומות אירוע באמצעות השמטת הכתובת המדויקת. הכוונה הייתה שהכונן המקבל קריאה ממוקד מד"א יתקשר אליו, יזדהה בקוד כונן מוכר במד"א - וכך רק הוא יקבל את הכתובת המדויקת של האירוע. רק בהתערבות משרד הבריאות הוחזר המצב לקדמותו. מד"א, אגב, נימק את הצעד בחיסיון פרטיו של החולה.

הבלגן אינו נחלת העיר בני-ברק בלבד. לפני כמה שבועות אירע פיצוץ בבית מגורים בנתניה. אף שהדיווח של מד"א קבע כי די בסיוע רפואי מאזור נתניה, יצאו מתנדבי 'איחוד הצלה' לעבר זירת האסון ממקומות מרוחקים, כולל בני-ברק. התוצאה: עשרות אנשים מארגוני ההצלה הסתובבו ללא מעש וכיכבו בתמונות שצולמו בשבת. צילומים, כאמור, שווים הרבה כסף.

הקרב על אומן
[צילום: דוברות מד"א]

ב'איחוד הצלה' החרדי לא מתרגשים מהסטנדרטים שקבע מד"א, ומתגאים בכך שלמעלה מ-40 אחוזים מהחובשים אינם קשורים למד"א אלא התקבלו בוועדת קבלה מטעמם

במערכת הבריאות, ובעיקר במד"א, מנסים לטייב את הגשת העזרה הראשונה, אך ב'איחוד הצלה' לא ממש מתרגשים מהסטנדרטים שנקבעו על-ידי גוף ההצלה הלאומי, ומתגאים בכך שלמעלה מ-40 אחוזים מהחובשים אינם קשורים למד"א ושאנשיהם עוברים קורסים שונים ומתקבלים לארגון רק בוועדת קבלה מטעמם. במערכת הבריאות, המנסה כאמור להקים מוקד משותף, לא יודעים בשלב זה כיצד לאכול את 'איחוד הצלה' בפרט ואת ארגוני ההצלה בכלל.

במאבק הזה, כל צד מפתיע. ההברקה האחרונה שייכת למד"א. בימים אלו מקים הארגון מרפאה בעיר אומן, כחלק מפעילותו בצלב האדום הבינלאומי. את המרפאה יפעיל צוות מקומי, בשיתוף צוותי מד"א שיגיעו למקום. המרפאה תפעיל, בנוסף לשירותי עזרה ראשונה ובדיקות רופא, גם צי אמבולנסים וכונני מד"א שיפעלו ברחבי העיר כשהם רכובים על אופנועים. זאת כדי לשרת נאמנה את אלפי המתפללים שעתידים להגיע לעיר לקראת חגי תשרי ולעלות לציון קברו של רבי נחמן מברסלב.

מדי שנה ארגוני ההצלה החרדיים השונים הם שמגיעים למקום והם שמעניקים את שירותי העזרה הראשונה. במד"א מכחישים שמדובר בתגובה למרפאות שהוקמו על-ידי 'איחוד הצלה', ואומרים שמדובר ב"משהו אחר, שיפעל כל השנה".

לסיכום: סיומו של הקרב על הצלת החיים וכיבוש שטחי שליטה בתחום אינו נראה באופק, וכל צד מתבצר בעמדותיו. גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שאמור היה להכריע בסוגיית התיחום הגיאוגרפי של ארגוני ההצלה, אינו מוכן לקבל את ההחלטה לבדו. בתחילת השבוע נפגש סגן השר באופן אישי עם אחד מחשובי רבני בני-ברק, וההחלטה בדבר הארגונים תתקבל רק לאחר שהוא יקבל את חוות דעתם של הרבנים.

רווק? תציל במקום אחר

המתח בין ארגוני ההצלה החרדיים הוא יומיומי. קרה גם שנחסם אופנוע של מתנדב מהארגון היריב. הרוכב אף טען שהאופנוע של המתנדב המתחרה עלה על רגלו

שירותי ההצלה והסיוע הראשוני במדינת ישראל נחשבים מהמפותחים בעולם. הסיכוי להינצל באירוע חירום - מאיבוד הכרה, דרך תאונת דרכים ועד פיגוע רצחני - גדול מהסיכוי בכל מדינות המערב. לכאורה, נתון שאפשר להתברך בו. אך מתחת לפני השטח מתנהל מאבק פיננסי המלווה לעתים באלימות פיזית. שם המשחק הוא כסף וכבוד. מי שמגיע ראשון גורף את הקופה. מי שיצטלם עם האופנוע, האמבולנס והמתנדבים על יד רכב הפוך יזכה בתהילה ויגביר את יכולת איסוף הכספים לארגונו.

דוגמה טרייה למאבק כזה מספקת בחודשים האחרונים בני-ברק. בעיר החרדית פועלים כיום שני ארגוני הצלה מהירה יריבים - 'הצלה גוש דן' ו'איחוד הצלה'. ארגון 'הצלה גוש דן' הוקם ראשון, כמענה לציבור החרדי שמתנדב במד"א. הארגון פועל תחת פיקוח רפואי הדוק של מד"א, ובמקביל כפוף לפסיקותיו של הרב שמואל אליעזר שטרן, שרבו המובהק הוא הרב שמואל הלוי וואזנר. משמעות הדבר היא שפעילי הארגון אינם יוצאים בשבתות לזירות של תאונות דרכים או למקרים מרוחקים. בנוסף, הארגון אינו מקבל לשורותיו רווקים, נשים ובני מיעוטים. בשבתות המתנדב יוצא למקום האירוע ברכב ההצלה, ומוחזר לביתו (באותו רכב) על-ידי גוי של שבת.

ומה לגבי הארגון השני, 'איחוד הצלה'? ארגון זה כפוף לרבנים המקומיים שבכל יישוב. כך יכול להיווצר מצב שבו מתנדב 'איחוד הצלה' בבני-ברק לא יצא בשבת לתאונת דרכים, ובאלעד דווקא כן. ארגון זה מקבל לשורותיו גם נשים, חילונים ובני מיעוטים.

המתח בין הארגונים מפריח לאוויר השמצות הדדיות. בכמה מקרים שהגיעו למערכת 'מקור ראשון', נמנעה מהמתנדב של הארגון המתחרה האפשרות להגיש עזרה בזירת אירוע. קרה גם שנחסם אופנוע של מתנדב מהארגון היריב, ואף נטען כי אופנוע של מתנדב עלה על רגלו של מתנדב מתחרה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/08/2011   |   עודכן:  05/08/2011
שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עולים על המוקד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
7/08/11 12:01
2
הכי טוב !
7/08/11 15:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את הנאצים הוא שרד, אך לא את הפועל הערבי שלו. ישעיהו צינר היה ניצול שואה שומר מצוות שעלה ארצה בשנת 1948 ובנה את חייו מההריסות. לפרנסתו הוא עבד כבעל עסק לגרוטאות מתכת בחיפה. פתיל חייו קופד ב-1.1.1995, כשהפועל הערבי שהעסיק רצח אותו באכזריות. הפועל נכנס לבית העסק והכה את צינר בראשו 32 פעמים. בערבו של יום הלכה בתו של המנוח - ליה עטרה בן צבי - למקום עבודתו כדי לבדוק מדוע התמהמה אביה ולא שב לביתו. היא נכנסה לבית העסק וחזתה במראה מחריד של האב השרוע על הרצפה ומוטל בשלולית דם.
05/08/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
היום בו נתניהו נעלם התחיל בצורה שגרתית. שרה סיימה את גלגול הבוקר במיטה רק כדי לגלות שבמקום הגוש החם והרוטן היא נוחתת על מצעים בלבד. "שוב ישיבה מוקדמת...", היא תהתה לעצמה כשהיא מפנטזת בפעם האלף על פרישה מוקדמת מהתפקיד. את שרעפי הבוקר קטעה המולת מכשירי הקשר בפתח הבית ומאבטח אמיץ שדפק בדחילו ורחימו על דלתה. עכשיו זה הפך לסופי. האיש המפורסם ביותר במדינה פשוט נעלם, כאילו בלעה אותו האדמה.
05/08/2011  |  איתמר ברתור  |   כתבות
לפני כארבע שנים חלה ד"ר אבי וינרוט כתוצאה מהידבקות בחיידק טורף והיה נתון בסכנת חיים. ברגעי האימה שחווה היה משהו מכונן. לדבריו, ברגעים האלה חווה את שבריריות הקיום האנושי ואת ארעיותו.
05/08/2011  |  אורי ישראל פז  |   כתבות
לפנינו שבוע המביא עימו מבוכה וסימני שאלה הנוגעים לפנסיה, או יותר נכון לקרנות ההשקעה שהן הבסיס לפנסיה. המציאות הכלכלית הקיימת יצרה רווחים נמוכים מהממוצע, מה שמניע חלק מהציבור לשנות את מבנה תיקי השקעה, בגלל חוסר הוודאות.
05/08/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
שתי משפחות עומדות במרכזה של הקומדיה החדשה "סברי מרנן". האחת פרענקית, השנייה לא. הפרענקים לובשים לבן, האלה שלא לובשים שחור. המפגש ביניהם אמור להעיף ניצוצות של חוסר הבנה ושל סיטואציות קומיות על-רקע הבדלי תרבות. נו, אתם יודעים. הפרענקים חמים ומשפחתיים, האשכנזים צייקנים וקמצנים רגשית. כששני הצדדים מתיישבים ביחד אל שולחן ארוחת יום שישי, במקום לפצוח בשירת "כולנו יהודים" בסגנון קזבלן, כבר מותר להם 40 שנה מאוחר יותר לפוצץ את כל המורסות האפשריות. זה מה שהבטיח הפרומו של "סברי מרנן”, וכרוב הפרומואים, לא חשוב מאיזה עדה, גם הוא מתקשה לעמוד בהבטחה. ההברקה שבה דמותה של יונה אליאן מנסה להחמיא למארחת האשכנזיה במחמאות על כישורי טיגון השניצל שלה, כאשר מדובר בטוסט, למרבה הצער לא חוזרת על עצמה.
05/08/2011  |  זיו יצחקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il